کلید حرارتی هیوندای چیست ؟

Motor protection circuit breaker یا همان کلید حرارتی هیوندای، یکی از محصولات پراستفاده و مهم این شرکت محبوب و فعال در حوزه الکترونیک است که به‌صورت ویژه‌ای در پروژه‌های حفاظتی مهندسی برق مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

کلیدهای حرارتی را در بازار ایران می‌توانید بر اساس کیفیت، برند سازنده، مشخصات، ویژگی‌ها، قابلیت استفاده در فازها و… از یکدیگر تخصیص داده و بهترین مدل را بر مبنای نیاز خود انتخاب کنید. شرکت هیوندای، زیمنس و همین‌طور اسنایدر از جمله بزرگ‌ترین و برجسته‌ترین سهام‌داران بازار این محصول در کشور ایران هستند. ضمن این که اطمینان از اصالت کلیدهای حرارتی همیشه پیش از نصب آن‌ها فوق‌العاده مهم است که باید بادقت بالایی انجام گردد.  سؤالات زیادی در مورد خرید کلید حرارتی هیوندای و قیمت کلید حرارتی هیوندای و کیفیت آن مطرح می‌شود که قصد داریم در ادامه در مورد آن‌ها توضیحات کاملی را در اختیارتان قرار دهیم.

الکترونیک |ایران

کلید حرارتی چیست؟

در واقع به بیان ساده، کلید حرارتی در دسته‌بندی قطعات حفاظتی است که در سیستم برق‌کشی و توزیع تابلوهای برق مورداستفاده قرار می‌گیرد. این کلیدها در نهایت ترکیبی از نمونه‌های فیوز مینیاتوری و البته بی‌متال‌ها خواهند بود. با استفاده از هرکدام این قطعات می‌توانید به‌راحتی سیستم الکتروموتور را در مقابل اتصال کوتاه و یا ورود جریان و بار اضافه محافظت کنید. در دسته‌بندی‌های مختلف قرار می‌گیرند.

قیمت کلید حرارتی هیوندای نیز بر اساس مشخصه‌ها و تعداد فاز تعیین می‌گردد. مسئله مهم دیگر در مورد این کلید این است که تحت عنوان مدار جامع قطع‌کننده و حفاظت موتور نیز شناخته می‌شود.

قطع‌کننده مدار محافظ موتور (MPCB) یک وسیله الکترومکانیکی است که از موتور در برابر نوسانات جریان، اضافه‌بار و قطعی‌های برنامه‌ریزی‌نشده یا ناگهانی در مدار الکتریکی اصلی محافظت می‌کند. علاوه بر این، در موتورهای 3 فاز در برابر عدم تعادل فاز یا تلفات و خطاهای خط محافظت می‌کند. MPCBها به صرفه‌جویی در هزینه‌ها و فضا کمک می‌کنند و محافظت بدون فیوز را فراهم می‌کنند که موتور را فوراً خاموش می‌کند تا از آسیب آن جلوگیری کند.

همچنین در صورت اتصال کوتاه جریان را با خیال راحت قطع می‌کند. علاوه بر این، MPCB به طور معمول مجهز به تأخیر حرارتی برای اجازه‌دادن به موتورهای الکتریکی برای خنک ‌شدن است.

فرق کلید حرارتی و مدارشکن‌ها (دِژُنکتُور)

هنگامی که تجهیزات الکتریکی جریان کمی بیشتری می‌کشد، ممکن است اضافه‌بار رخ دهد که حتی ممکن است در طول زمان ایجاد شود. معمولاً بارهای بیش از حد هر زمان که برای اولین‌بار اتفاق بیفتند هیچ آسیبی ایجاد نمی‌کنند. در مقابل، اتصال کوتاه معمولاً به‌سرعت رخ می‌دهد که می‌تواند جریان‌هایی را در بارهای نامی کامل ایجاد کند؛ بنابراین، مقابله فوری با اتصال کوتاه مهم است.

یک تفاوت جزئی بین قطع‌کننده مدار محافظ موتور و محافظ مدار موتور وجود دارد. محافظ مدار موتور نوعی قطع‌کننده مدار متمایز است که از موتورها در برابر اتصال کوتاه محافظت می‌کند. هنگامی که از محافظ مدار موتور استفاده می‌کنید، نصب رله اضافه‌بار برای محافظت از موتور در برابر بار اضافی مهم است.

محافظ‌های مدار موتور معمولاً در مجموعه‌های مرکز کنترل موتور در صنایع استفاده می‌شوند، جایی که چندین جزء با هم یکپارچه شده‌اند و فضا مشکلی ندارد. محافظ مدار موتور به‌طورکلی با تنظیمات مغناطیسی قابل تنظیم طراحی شده است که به اپراتور اجازه می‌دهد تا سطح حفاظت مغناطیسی یک بریکر را درست بالاتر از سطح هجوم موتور تنظیم کند. حفاظت اضافه‌بار موتور در رله اضافه‌بار یک استارت تأمین می‌شود.

الکترونیک |ایران

MPCB یا کلید حرارتی هیوندای چگونه کار می‌کند؟

شرکت هیوندای هم یکی از بزرگ‌ترین سهام‌داران بازار تولید لوازم برقی صنعتی و خانگی است. این شرکت توانسته مدل‌های مختلف از بی‌متال‌ها، کلیدهای حرارتی و… را با بهره‌گیری از تمامی استانداردهای روز دنیا طراحی کند. کلیدهای حرارتی این شرکت دارای یک دکمه تست هستند که می‌توان از آن برای آزمایش اصالت و سلامتی دستگاه استفاده کرد.

کلید حرارتی موتور هیوندای به‌طورکلی دارای سه عملکرد مهم است که مخصوصاً برای محافظت از موتورهای الکتریکی طراحی شده است.

  1. حفاظت حرارتی MPCB از موتور الکتریکی در برابر اضافه‌بار محافظت می‌کند. یک کنتاکت منقبض و در حال گسترش در صورت تشخیص جریان اضافی، در نهایت موتور الکتریکی را قطع می‌کند. برای اجازه‌دادن به جریان‌های هجومی زیاد که هنگام راه‌اندازی موتور اتفاق می‌افتد، یک پاسخ تأخیری تعبیه شده است. بااین‌حال، اگر جریان هجومی برای مدت طولانی‌تری تمدید شود و موتور روشن نشود، منجر به قطع‌شدن تماس حرارتی می‌شود.
  2. حفاظت مغناطیسی در برابر اتصال کوتاه و خطاهای شدید الکتریکی محافظت می‌کند؛ زیرا جریان را در زمان تشخیص عیب قطع می‌کند.
  3. حفاظت از فاز در برابر عدم تعادل یا ازدست‌دادن فاز.

موتورهای مدار 3 فاز قادرند با ولتاژهای متعادل در 3  رنج هادی خود به طور مؤثر کار کنند. عدم تعادل بیش از دو درصد در ولتاژ فاز باعث کاهش طول عمر و کارایی موتورها می‌شود و ازدست‌دادن ناگهانی یا غیرمنتظره هر یک از ولتاژهای فاز ممکن است به آن آسیب بیشتری وارد کند. در این حالت، موتور ممکن است به طور مداوم کار کند.

بااین‌حال، جریان فعلی ممکن است از مقدار نامی در دوفاز دیگر تجاوز کند. علاوه بر این، این ممکن است حتی سیم‌پیچ‌های موتور را بسوزاند. یک مدارشکن محافظ موتور، تغییرات ولتاژ فاز را اندازه‌گیری می‌کند و در صورت عدم تعادل یا اتلاف، موتور را بلافاصله قطع می‌کند.

الکترونیک |ایران

خرید کلید حرارتی برند هیوندای

کلیدهای حرارتی در دسته‌بندی‌های مختلف قرار می‌گیرند و از دو فلز نا هم نوع تشکیل شده‌اند. یکی از مهم‌ترین دلایل حضور آن‌ها در مدار، جلوگیری از ورود جریان و بار اضافه است که در بسیاری از موارد می‌تواند خطرساز باشد. بی متال به‌صورت عنصر دوفلزی در اثر افزایش حرارت ساختاری انبساطی را کنترل کرده و بعدازاین که سرد می‌شود به حالت اول بازمی‌گردد. در صنعت برق، کلید حرارتی نوعی رله بار کنترل را نیز در خود جای‌داده است.

درصورتی‌که قصد خرید کلید حرارتی هیوندای را دارید باید بدانید که این تجهیزات یک شستی برای قطع برق صفر و یک خواهند داشت. می‌توان قابلیت‌های دیگری را با اضافه‌کردن تجهیزات جانبی در آن‌ها مشاهده کرد و همین‌طور ساختار و فرم کلی طراحی آن نیز بر اساس استاندارد، در تمامی نمونه‌های موجود در بازار مشابه هم است. کلیدهای حرارتی می‌توانند جلوی ورود آسیب به موتورهای گران‌قیمت را بگیرند و از طرفی ایجاد حرارت تأخیری در آن‌ها سبب می‌شود که جلوی بار اضافه به موتورها گرفته شود.

منبع : آرک هیوندای

خبرهای کسب و کار

علاقمند به جدیدترین مقالات روز کسب و کارها در ایران و جهان با رویکرد علمی و فرهنگی، علاقمند به فناوری های روز و حمایت از پلتفرمهای جدید که خدماتی به مردم جهت رفاه و آسایش آنها میدهد.
دکمه بازگشت به بالا