امکانات و مزایای هوشمند سازی ساختمان چیست؟

محتوای خبر پنهان کن

مهم ترین فواید و مزایای هوشمند سازی ساختمان چیست؟

در دنیای مدرن امروزی، امنیت و ایجاد آرامش و آسایش، به یک مؤلفه مهم و حائز اهمیت تبدیل شده است. هوشمند سازی ساختمان از راهکارهای کاربردی برای برآورده ساختن این نیازها می باشد. Smart Home یا خانه هوشمند، استفاده از تجهیزات و ابزارهایی بوده که از طریق آن به راحتی می‌توان کنترل و مدیریت وسایل مکانیکی، برقی و سیستم های امنیتی ساختمان را در اختیار گرفت.

پیاده سازی این سیستم در ساختمان مزایای بسیاری را به همراه می آورد. اما از چه برندی برای هوشمندسازی ساختمان استفاده کنیم؟ در این مطلب قصد داریم شما را با مهم ترین مزایای هوشمند سازی ساختمان و بهترین برندهای این حوزه آشنا کنیم. به علت نوین بودن خانه های هوشمند بسیاری از مردم علاقه مند به یادگیری این حرفه هستند. از آنجایی که پیاده سازی سیستم هوشمند مهارتی تخصصی است به افراد علاقه مند توصیه می‌شود تا در دوره هوشمند سازی ساختمان شرکت کنند تا داشن و مهارت خود را افزایش دهند.

هوشمند سازی ساختمان چیست؟

به طورکلی وجود یک سیستم یکپارچه که قابلیت کنترل تجهیزات برقی مختلف در ساختمان را بر عهده داشته باشد ازجمله المان های اصلی در هوشمند سازی یک ساختمان است. در فرایند هوشمند سازی ساختمان ها می توان لوازم و یا سیستم های خانه را به یک شبکه مشترک وصل نموده و به طور مستقل و از راه دور آن ها را کنترل کرد. به عنوان مثال ترموستات، چراغ ها، بلندگوهای صوتی خانه شما، تلویزیون ها، دوربین های امنیتی، قفل ها، وسایل و سایر موارد همه به یک سیستم مشترک وصل شده اند که از طریق تلفن هوشمند یا از طریق دستگاه لمسی تلفن همراه قابل کنترل هستند که در این مقاله در باب آن بیشتر صحبت می کنیم.

سیستم BMS چیست؟

سیستم BMS که در فارسی آن را مدیریت هوشمند ساختمان نیز معرفی می کنند درواقع به مجموعه از سخت افزارها و نرم افزارهایی اطلاق می شود که به منظور مانیتورینگ و کنترل یکپارچه قسمت های مهم در ساختمان ارائه می شود. به طورکلی وظیفه این مجموعه، پایش مداوم بخش های مختلف ساختمان و اعمال فرمان ها به آن ها به صورتی است که عملکرد اجزاء مختلف ساختمان متعادل با یکدیگر و در شرایط بهینه و با هدف کاهش مصرف بی جا و تخصیص منابع انرژی به فضاهای موردنیاز باشد.

BMS می تواند دربرگیرنده تمام سرویس های الکتریکی، مکانیکی و حفاظتی ساختمان باشد که این سیستم ها در یک نگاه کلی شامل سرویس های گرمایش، سرمایش، تهویه مطبوع، آسانسور، نیروگاه برق اضطراری، پله برقی، کنترل روشنایی، دوربین مداربسته، اعلام و اطفای حریق، کنترل تردد و بسیاری از موارد دیگر است.

آشنایی با اجزای سیستم BMS

به طورکلی منظور از اجزا این سیستم مدیریتی، کلیه تجهیزات، سیستم های ارتباطی و نرم افزارهایی که جهت کنترل وسایل مختلف موجود در ساختمان مورداستفاده قرار می گیرند است که معمولاً با توجه به نیازها و خواسته های هر کاربر می تواند متفاوت باشد. درواقع کاربر می تواند هر بخش را که علاقه مند باشد به دلخواه خود انتخاب و استفاده نماید. با توجه به همین مسئله می توان متداول ترین اجزاء BMS را به شرح زیر ارائه داد که شامل:

۱. سیستم کنترل مرکزی

این بخش مهم ترین و بزرگ ترین جزء یک سیستم BMS بوده که به نوعی هسته مرکزی آن به حساب می آید. به طورکلی می توان مطرح کرد که هوشمند سازی ساختمان معمولاً با یک کامپیوتر شروع می شود که در اغلب موارد این بخش مستقل بوده و فقط از طریق آن برنامه ریزی و کنترل سیستم ها صورت می گیرد.

این بخش شامل واحد پردازنده، کنترل های اصلی سیستم، کنداکتورها و رله هایی می باشد که با کلیه اجزاء در ارتباط است. همچنین در این بخش کلیدهایی وجود دارند که به طور دستی قابل تغییر بوده و با تغییر آن ها می تواند برنامه سیستم را تغییر داد. لازم به ذکر است که روش های ارتباطی کنترل مرکزی با اجزاء مختلف می تواند از طریق خطوط برق، سیم های باس و یا خط تلفن انجام گیرد.

۲. خطوط ارتباطی (BUS)

در یک نگاه کلی برای ارتباط اجزاء مختلف BMS با یکدیگر از خطوط ارتباطی استفاده می گردد که این خطوط از تمام اجزاء BMS عبور کرده و امکان ارسال اطلاعات را بین آن ها میسر می سازد. لازم به ذکر است که این خطوط می تواند به صورت سیم های برق ساختمان، چند رشته سیم مشترک و یا به صورت امواج بی سیم باشد.

۳. نقاط دسترسی و کنترل کننده

این بخش شامل یک نمایشگر و یک صفحه کلید و یا یک نمایشگر لمسی بوده و در نقاط مختلف ساختمان نصب شده و قابلیت کنترل و نمایش اطلاعات آن بخش، مانند دما، وضعیت وسایل و غیره را دارا است. لازم به ذکر است که این بخش مانند واحد کنترل مرکزی بوده با این تفاوت که توانایی های آن محدودتر است.

۴. سنسورها

سنسورهای گوناگونی با توجه به نیازهای موردنظر و سطح هوشمند سازی می تواند در نقاط مختلف یک ساختمان نصب گردد. به طورکلی انواع متداول این سنسورها شامل سنسور حضور، سنسور دما، سنسور نور و سنسور دود بوده که می توانند مشخصات موردنظر را تبدیل به سیگنال ها و اطلاعات موردنظر نموده و از طریق خطوط ارتباطی به کنترل مرکزی یا نقاط کنترلی ارسال نمایند. همچنین کنترل مرکزی یا محلی قابلیت ارسال فرمان های لازم را به انواع کلیدها، تایمرها و دیمرها دارا می باشد.

۵. تایمرها

به طورکلی تایمرها جهت یک سری اعمالی که به صورت تکراری و در زمان های مشخص انجام می شوند مفید بوده البته باید در نظر داشت که کنترل مرکزی نیز قابلیت ارسال فرمان به صورت زمانی را دارند و ارزان تر از تایمر می باشد.

۶. دیمرهای روشنایی

دیمرها امکان تنظیم نور را با افزایش یا کاهش نور لامپ ها به صورت الکترونیکی به وجود می آورند. درواقع با این تجهیزات می توان به همراه سنسور نور سطح نور در محیط ساختمان را کم وزیاد نموده و یا حتی روشنایی را خاموش نمود و به این طریق در مصرف انرژی صرفه جویی کرد.

۷. پریزها

با استفاده از پریزهایی که قابلیت ارسال و دریافت اطلاعات از طریق خطوط ارتباطی را دارند می توان سیستم های مصرف کننده متصل به آن ها را روشن و خاموش نموده و حتی از وضعیت آن ها مطلع گشت.

۸. نرم افزار سیستم

استفاده از نرم افزار به وسیله یک کامپیوتر می تواند یکی از ابزارهای مفید و با قابلیت انعطاف بالا برای سیستم BMS باشد. چراکه در مواردی این نرم افزارها می توانند قابلیت هایی به سیستم ارائه دهند که کنترل مرکزی فاقد آن می باشد که ازجمله آن شامل گزارش گیری و ثبت واقع و همچنین ارتباط بصری مناسب با سیستم است.

۹. استفاده از وب سرور

وب سرور وسیله ای است که به کاربران این قابلیت را می دهد که در هر نقطه ای از دنیا از طریق اینترنت به سیستم BMS دسترسی پیداکرده و آن را کنترل نماید. درواقع این سیستم با استفاده از خطوط ارتباطی به کنترل مرکزی متصل و از طرف دیگر به تجهیزات مانند مودم به شبکه متصل می گردد

مزایای هوشمند سازی ساختمان

1- بهینه سازی و صرفه جویی در مصرف انرژی

بهینه سازی و صرفه جویی در مصرف انرژی و برق را می توان یکی از شاخص ترین مزایای هوشمند سازی ساختمان قلمداد نمود. بسیاری از کشورها به منظور استفاده بهینه آیندگان از منابع انرژی، صرفه جویی در مصرف انرژی را در سر لوحه کار خود قرار داده اند. خانه ها و ساختمان‌ها، از اصلی ترین مکان های هدر رفت و اتلاف انرژی در اقصی نقاط دنیا به شمار می آیند.

به منظور جلوگیری از اتلاف منابع انرژی، در سال‌های اخیر مقوله هوشمند سازی ساختمان بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. تجهیزات تعبیه شده در خانه هوشمند، ضمن مدیریت عملکرد وسایل، مصرف انرژی را به میزان چشمگیری کاهش می دهد.

لازم به ذکر است که سیستم هوشمند سازی با کنترل نرخ مصرف انرژی در ساعات اوج مصرف، در کاهش هزینه‌های مصرفی و اقتصادی خانوارها، نقش بسزایی ایفا می نماید. همچنین، در مواقع عدم حضور ساکنان در ساختمان، سیستم هوشمند سازی، میزان مصرف انرژی را به حداقل می رساند.

2- افزایش ضریب ایمنی و امنیت از مزایای هوشمند سازی ساختمان

از دیگر مزایای هوشمند سازی خانه می توان به افزایش امنیت و ایمنی فضاها و محیط های اداری و سازه‌های مسکونی و ساختمانی، اشاره نمود. در ساختمان هوشمند مجموعه ای از سیستم ها و تجهیزات امنیتی و نظارتی مطمئن و کاربردی مورد استفاده قرار می گیرد. نصب و اجرای سیستم هایی مانند تشخیص و اطفای حریق هوشمند، سیستم تشخیص نشتی گاز و تجهیزات امنیتی، ضریب ایمنی ساختمان را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد. علاوه بر این، تجهیزات هوشمند سازی ساختمان، مانع از بروز اتفاقات و حوادث ناخوشایند و خطرناک در محیط می شوند.

3- افزایش سطح رفاه و آسایش و راحتی ساکنان

تجربه زندگی در یک محیط مدرن و لوکس، برای اغلب قریب به اتفاق افراد خوشایند و راضی کننده می باشد. امکانات خانه هوشمند، در افزایش سطح رفاه و راحتی و آرامش افراد تاثیر مطلوب و بسزایی از خود برجای می گذارد. با استفاده از تجهیزات هوشمند و تعریف سناریوهای مختلف، قابلیت کنترل و مدیریت بسیاری از وسایل تنها با لمس یک دکمه و از راه دور، برای کاربران امکان پذیر می گردد.

همچنین، کنترل تردد سالمندان و کودکان و ورود و خروج افراد، با تعریف سناریوی مشخص، به نحو مطلوب عملیاتی می گردد. در این زمینه باید خاطر نشان نمود که کنترل و مدیریت کلیه تجهیزات ساختمان هوشمند، از طریق ریموت کنترل یا گجت های هوشمند به راحتی میسر می شود.

4- ارتقای کارکرد و عملکرد بهینه سیستم ها

یکی دیگر از فواید هوشمند سازی ساختمان بهبود بخشیدن کارکرد و راندمان کلیه سیستم ها و تجهیزات الکترومکانیکی استفاده شده در فضا می باشد. در یک ساختمان هوشمند BMS، کلیه تجهیزات و لوازم برقی به صورت یکپارچه توسط کنترل کننده مرکزی کنترل و مدیریت می شوند. بر همین اساس، کارکرد سیستم با کوچک‌ترین خطا و اختلالی صورت می گیرد. همچنین، در مواقع بروز نقص و ایراد فنی، به راحتی و در سریع ترین بازه زمانی می توان خطای ایجاد شده را شناسایی و نسبت به رفع آن اقدام نمود.

5- ایجاد ظاهری لوکس و مدرن در سازه

بخشیدن ظاهری متفاوت و منحصر به فرد و در عین حال مدرن به خانه را می توان از دیگر مزایای خانه هوشمند برشمرد. به طور معمول، در پروژه هوشمند سازی بسیاری از تجهیزات و لوازم قدیمی، جای خود را به وسایل و ابزارهای جدید و مدرن می دهند. به عنوان نمونه کلیدهای لمسی با برخورداری از ظاهر شیشه ای و جذاب، جایگزین کلید و پریزهای رایج می شوند.

بازه رنگی متفاوت و چشم نواز تجهیزات هوشمند سازی، زیبایی و جذابیت بصری فضای داخلی را دو چندان می سازد. به عبارت دیگر، با هوشمند سازی ساختمان در ظاهر و شمایل و نمای بصری محیط، تغییر و تحولات چشمگیری ایجاد می شود.

6- افزایش طول عمر مفید تجهیزات از مزایای هوشمند سازی ساختمان

در پروژه هوشمند سازی ساختمان از تجهیزات بسیار پیشرفته و روز دنیا استفاده به عمل می آید. استفاده از فناوری‌ها و تکنولوژی های مدرن در ساختار این تجهیزات، علاوه بر افزایش کارکرد و عملکرد بهینه، طول عمر بالای این سیستم ها را در پی دارد. این امر در کاهش و به حداقل رساندن هزینه های افراد در دراز مدت کمک شایانی می نماید.

7- افزایش قیمت و بهای ساختمان

نصب و اجرای سیستم هوشمند در فضای یک ساختمان، به صورت مستقیم بازه قیمت و بهای ملک را تحت شعاع قرار می دهد. با توجه به افزایش چشمگیر املاک و مستغلات در طی سال های اخیر، این امر را می توان به عنوان یک سرمایه گذاری برای مالکان خانه های هوشمند در نظر گرفت.

8- امکان برنامه ریزی مشخص برای عملکردهای خاص

سیستم هوشمند سازی ساختمان قابلیت زمان بندی و برنامه ریزی عملکرد و کارکرد بخش های مختلف یک محیط را به سادگی فراهم می آورد. بر این اساس، افراد می توانند متناسب با نوع نیاز خود و نحوه کاربری، یک عملکرد خاص را در بازه زمانی مشخص برنامه ریزی کنند. روشن شدن تلویزیون در زمان معین یا بالا رفتن پرده و پنجره در زمان مشخصی از صبح، برخی از عملکردهای خاص خانه هوشمند تلقی می گردند.

9- کنترل و دسترسی راحت به تجهیزات

سیستم BMS قابلیت کنترل و مدیریت کلیه تجهیزات و عملکردهای ساختمان را از طریق ابزارهای ارتباطی هوشمند نظیر اینترنت، تلفن همراه و رایانه شخصی، از هر نقطه از دنیا فراهم می آورد. همچنین، دسترسی و استفاده از این تجهیزات برای کاربران به راحتی صورت می گیرد.

10- کاهش چشمگیر فرآیند کابل کشی از دیگر مزایای هوشمند سازی ساختمان

کم شدن قابل توجه عملیات کابل کشی، یکی دیگر از مزایای خانه هوشمند به حساب می آید. این امر ضمن منظم ساختن نمای ساختمان، صرفه جویی در هزینه های سیم کشی را به دنبال دارد.

بیگ نیوز

رسانه خبری بیگ نیوز علاقمند در زمینه اخبار فرهنگی،پزشکی و اجتماعی با بهرمندی از پایگاه های روز ایران و جهان می باشد.
دکمه بازگشت به بالا