روش های نرم افزاری و سخت افزاری ریکاوری هارد SSD

احتمالا شما هم میدانید که هارد SSD کمتر دچار خرابی و آسیب می شود که علت اصلی این موضوع نیز نبودن قطعات متحرک در هارد است. به همین دلیل معمولا خرابی هارد SSD در مقایسه با هارد HDD بسیار کمتر است اما با این حال اجزای مختلفی از SSD در معرض آسیب دیدگی هستند و ممکن است باعث حذف اطلاعات شوند. هارد SSD به دلیل ساختار متفاوتی که در مقایسه با هاردهای مکانیکی موجود در بازار دارد، برای ریکاوری اطلاعات پاک شده نیازمند تجهیزات مخصوصی است و بازیابی اطلاعات آن توسط افراد یا مراکزی که در این زمینه تخصص دارند، انجام می گیرد. در این مطلب می خواهیم روش های نرم افزاری و سخت افزاری ریکاوری هارد SSD را با هم بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

Rescuepro deluxe ssd دانلود |بهترین نرم افزار ریکاوری ssd

آیا هارد SSD قابل بازیابی است؟

بررسی این موضوع که آیا هارد SSD قابل ریکاوری است یا نه کمی پیجیده است اما در اکثر موارد می توان یک هارد SSD آسیب دیده را با کمک گرفتن از تکنیک های بازیابی، ریکاوری کرد یا ممکن است مجددا قابل استفاده نشود.

علاوه بر آن امکان دارد یک هارد SSD تعمیر شود اما تضمینی برای ریکاوری اطلاعات آن وجود نداشته باشد به همین دلیل شما باید بدانید که چگونه از سلامت SSD محافظت کنید.

چگونه متوجه شویم که هارد SSD در حال آسیب دیدن است

تشخیص اینکه هارد SSD در حال خراب شدن است می تواند برای شما دشوار باشد زیرا این نوع هارد بر خلاف HDD ها، سیگنال های شنیداری مانند چرخیدن، کلیک کردن و … را منتشر نمی کند و در سکوت کامل کار می کند تا زمانی که خراب شود.

خراب شدن هارد SSD را از طریق سیگنال های هشداری می توان تشخیص داد و اگر دانش کافی در این زمینه داشته باشید می توانید متوجه بروز مشکل در هارد شوید و با انجام اقداماتی همچون بکاپ گیری و انتقال اطلاعات مهم، از عمق فاجعه جلوگیری کنید.

برخی از رایج ترین علائم نشان دهنده به پایان رسیدن عمر هارد SSD عبارتند از :

بدسکتور

در هاردهای SSD، بدسکتورها به اسم بد بلاک خوانده می شوند و وجود آنها در هارد می تواند در اثر خرابی حافظه یا آسیب فیزیکی باشد. بدسکتور، عملکرد هارد SSD را دچار اختلال می کند  و ریکاوری اطلاعات با مشکل همراه می شود.

هاردهای SSD دچار بد بلاک، در هنگام ذخیره، خواندن و انتقال فایل ها با خطا مواجه می شوند و برنامه های فعال نیز ممکن است به کندی کار کنند. اگر هارد SSD شما دچار چنین مشکلی شده باشد، احتمالا اعلان هایی برای تعمیر سیستم فایل دریافت می کنید و اگر اطمینان دارید که هارد با این مشکل مواجه است، لازم است در اولین فرصت از اطلاعات خود بکاپ تهیه کرده و سپس به متخصص بازیابی اطلاعات مراجعه نمایید.

Rescuepro deluxe ssd دانلود |بهترین نرم افزار ریکاوری ssd

کرش شدن کامپیوتر

اگر کامپیوتر شما در طول فرایند بوت شدن مدام دچار کرش می شود و فقط با ری استارت کردن سیستم می توانید آن را بالا بیاورید، احتمال می دهیم هارد SSD کامپیوتر با مشکل مواجه شده است.

کرش شدن سیستم ممکن است نتیجه یک بد بلاک یا حذف شدن درایوها نیز باشد و در این وضعیت بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که یک نسخه پشتیبان از اطلاعات تهیه کرده و ریکاوری اطلاعات را به کارشناس در این زمینه بسپارید.

حالت Read-only

اگر هارد فقط در حالت Read-only کار می کند احتمالا به پایان عمر خود نزدیک شده است و لازم است هر چه سریع تر بکاپ بگیرید و هارد SSD را به کارشناس تحویل دهید.

نرم افزار های ریکاوری اطلاعات هارد SSD

احتمالا شما هم سوال می کنید که برای ریکاوری اطلاعات هارد SSD از کدام نرم افزار استفاده کنیم؟ ریکاوری این نوع هارد تا زمانی امکان پذیر است که عمل overwrite انجام نشده باشد.

زمانی که متوجه شدید بخشی از اطلاعات هارد اس اس دی گم شده است، توصیه می شود که شخصا اقدام به بازیابی اطلاعات نکنید و از کارشناسان کمک بگیرید.

اما اگر در زمینه ریکاوری هارد SSD، دانش لازم را دارید و می خواهید با نصب نرم افزار این کار انجام دهید، چندین نرم افزار هستند که قادرند همه یا بخش زیادی از اطلاعات از دست رفته را بازگردانند.

با یک جستجوی ساده می توانید نرم افزارهای بسیاری را مشاهده کنید که اکثر آنها کاملا رایگان می باشند و برخی در نسخه رایگان حجم محدودی از اطلاعات را ریکاوری می کنند و باید نسخه پریمیوم آنها را تهیه کنید.

ریکاوری هارد

در میان تعداد زیادی از نرم افزارهای ریکاوری هارد تشخیص اینکه از کدام نرم افزار استفاده کنید، دشوار است و ممکن است با نصب یک برنامه، اطلاعات با ارزش خود را برای همیشه از دست دهید. حتی بعد از انتخاب نرم افزار نیز نحوه کار کردن با آن هم ممکن است برای شما سخت باشد و اگر به درستی استفاده نکنید، اطلاعات را از دست خواهید داد.

بنابراین توصیه ما این است که ریکاوری هارد SSD را خودتان انجام ندهید و به کارشناسان متخصص در مرکز بازیابی اطلاعات انواع هارد مراجعه نمایید.

Rescuepro deluxe ssd دانلود |بهترین نرم افزار ریکاوری ssd

ریکاوری هارد SSD دارای مشکلات سخت افزاری

اگر احتمال می دهیم هارد SSD سیستم دچار مشکلات سخت افزاری شده است، در این وضعیت باید یک بار سیستم را خاموش و روشن کنید، اگر بتوانید درایو SSD را مشاهده کنید و نشانه ای از فعالیت آن را ببینید، هارد به احتمال زیاد مشکلات سخت افزاری ندارد و مشکلات نرم افزاری باعث اختلال در آن شده است.

همچنین باید به اتصالات جانبی هم توجه داشته باشید. گاهی نصب یک دستگاه خارحی باعث مشکل می شود و در نتیجه باید هر گونه اتصال جدید را به سیستم بررسی کنید و با روشن کردن سیستم، عملکرد هارد SSD را مورد بررسی قرار دهید. البته تشخص دقیق اینکه هارد SSD مشکلات سخت افزاری دارد یا نه، توسط تعمیرکار متخصص انجام می گیرد.

ریکاوری هارد SSD دارای مشکلات نرم افزاری

در بعضی موارد، مشکلات سخت افزاری باعث خرابی هارد SSD نشده است و نصب برنامه های ناشناس و مخرب و همچنین برخی مشکلات نرم افزاری، موجب چنین مشکلی می شود.

برای بررسی اینکه هارد SSD سیستم مشکل نرم افزاری دارد یا نه، باید سیستم را در حالت Safe Mode راه اندازی کنید و سپس مشکل به وجود آمده را بررسی کنید.

همچنین اگر درایو SSD توسط سیستم قابل شناسایی نیست، لازم است آن را به یک سیستم دیگر وصل کرده یا از کابل و پورت دیگری استفاده کنید. اگر SSD همچنان شناسایی نمی شود، به احتمال زیاد دچار آسیب های سخت افزاری و فیزیکی شده است.

سوالات شما

  • آیا هارد SSD قابل ریکاوری است ؟

بله اطلاعات از دست رفته هارد SSD دارای مشکلات نرم افزاری یا سخت افزاری را می توان با به کارگیری یکسری تکنیک ها ریکاوری کرد.

  • بهترین نرم افزار برای ریکاوری هارد SSD کدام است ؟

توصیه می شود اگر دانش لازم برای ریکاوری هارد SSD ندارید، نرم افزارها مخصوصا برنامه های رایگان را نصب نکنید و بهترین راهکار، مراجعه به مراکز تخصصی ریکاوری و تعمیر هارد است.

  • چگونه متوجه شویم هارد SSD خراب شده است ؟

در این مطلب چند روش برای تشخیص آسیب دیدگی هارد SSD توضیح داده شده است.

خبرهای کسب و کار

علاقمند به جدیدترین مقالات روز کسب و کارها در ایران و جهان با رویکرد علمی و فرهنگی، علاقمند به فناوری های روز و حمایت از پلتفرمهای جدید که خدماتی به مردم جهت رفاه و آسایش آنها میدهد.
دکمه بازگشت به بالا