نمونه برداری از رحم: روشی برای تشخیص و بررسی سرطان

نمونه برداری از رحم، روشی است که در آن پزشک، نمونه کوچکی را از پوشش داخلی رحم (اندومتر) می گیرد و نمونه زیر میکروسکوپ برای وجود سلول‌های غیر‌طبیعی بررسی می‌شود. بیوپسی آندومتر به پزشک کمک می‌کند تا مشکلات آندومتر را پیدا کند.

گاهی ممکن است که نمونه برداری از رحم، همزمان با آزمایش دیگری به نام هیستروسکوپی انجام شود که به پزشک اجازه می‌دهد از طریق یک لوله کوچک روشن، پوشش رحم را بررسی کند.

چرا بیوپسی آندومتر انجام می شود؟

بیوپسی آندومتر معمولاً به دلایل زیر انجام می‌شود:

شما نمی‌توانید در دوران بارداری بیوپسی آندومتر انجام دهید و در صورت داشتن هر یک از شرایط زیر نباید آن را انجام دهید:

در طول نمونه برداری از رحم چه اتفاقی می افتد؟

بیوپسی آندومتر معمولاً بدون بیهوشی انجام می‌شود. با این حال، اگر این روش دشوار است یا ناراحت هستید، متخصصتان ممکن است به شما یک بی‌حسی موضعی یا آرام‌بخش پیشنهاد دهد. این روش معمولاً 8 تا 10 دقیقه طول می‌کشد.

شما باید مثانه خود را درست قبل از بیوپسی خالی کنید.

لباس بیمارستان می‌پوشید و روی میز معاینه دراز می‌کشید و پاهای خود را در رکاب قرار می‌دهید.
پزشک شما یک وسیله پزشکی به نام اسپکولوم را در واژن شما قرار می‌دهد تا ناحیه را به اندازه کافی باز کند و دهانه رحم شما را ببیند.

محلول ضد عفونی کننده برای تمیز کردن دهانه رحم استفاده می‌شود و سپس یک اسپری یا تزریق طبی باعث بی‌حس شدن ناحیه می‌شود.

برای ثابت نگه داشتن دهانه رحم در طول بیوپسی، پزشک از فورسپسی به نام “تناکولوم” استفاده می‌کند. احساس گرفتگی در این مرحله طبیعی است.

پزشک یک لوله کاتتر نازک را در رحم شما قرار می‌دهد. یک لوله کوچک‌تر در داخل کاتتر وجود دارد که پزشک شما آن را خارج می‌کند. این عمل باعث ایجاد واکنش ساکشن در داخل کاتتر می‌شود.

پزشک شما انتهای کاتتر را در حین حرکت به داخل و خارج می‌چرخاند تا نمونه کوچکی از بافت های سلول آندومتر جمع آوری کند. ممکن است در طول این مرحله از عمل مقداری گرفتگی را تجربه کنید.

پزشک شما کاتتر را برمی‌دارد و نمونه بافت را با قرار دادن آن در مایع و ارسال آن به آزمایشگاه برای تجزیه و تحلیل حفظ می‌کند.

پزشک برای پایان دادن به روش بیوپسی، تناکولوم و اسپکولوم را برمی دارد.

ممکن است بعد از عمل مقداری لکه بینی یا خونریزی ملایم داشته باشید؛ بنابراین به شما یک پد قاعدگی داده می‌شود تا بپوشید. گرفتگی خفیف نیز طبیعی است. ممکن است بتوانید برای کمک به گرفتگی، مسکن مصرف کنید، اما حتما از پزشک خود بپرسید.

برای مطالعه کامل این مقاله به نمونه برداری از رحم: روشی برای تشخیص و بررسی سرطان مراجعه نمائید.

خروج از نسخه موبایل