انواع ظروف مسی و کاربردهای آن را بهتر بشناسیم

چرا مس برای بدن مفید است؟

قبل از پاسخ دادن به این سوال بهتر است، عنصر مس را به شما معرفی کنیم. مس یک عنصر فلزی به رنگ قرمز است. این عنصر مهم و نادر در محیط‌های مختلفی وجود دارد که از آن می‌توان به سنگ‌ها، خاک و حتی آب اشاره کرد. عنصر مس به عملکرد درست و مناسب برخی از اعضای مختلف بدن کمک زیادی می‌کند.

ازآنجایی‌که سیستم بدن انسان قادر نیست این عنصر مهم را تولید کند، پس باید آن را به‌وسیله غذا و آب برای بدن تامین کنید. معمولا در ساخت ظروف مسی تنها عنصر مس به کار نرفته و در کنار این عنصر مفید از فلزاتی دیگر مانند قلع نیز استفاده می‌شود.در این مقاله به بررسی انواع ظروف مسی و خواص و کاربردهای آن می پردازیم. پس تا پایان همراه ما باشید. شاید این مقاله برای شما هم مفید بود.

لیوان مسی چیست و چه کاربردی دارد؟

اگر به آشپزخانه و ظرف‌های قدیمی مادربزرگ نگاهی کرده باشید، قطعا با تعداد زیادی ظروف مسی از قابلمه گرفته تا لیوان‌ مسی را خواهید دید. قطعا این ظروف خواص و زیبایی‌های زیادی داشته که مادربزرگ شما برای نگهداری و مراقبت از آن‌ها حساسیت زیادی دارد.

اگر در مورد خواص نوشیدن آب در ظروف مسی سوالی از بزرگ‌ترها بپرسید، پاسخ‌های جالبی را خواهید شنید؛ اما شاید این سوال برای شما هم پیش‌آمده باشد که نوشیدن آب در لیوان مسی واقعا برای بدن مفید است؟

با فوائد استفاده از لیوان مسی بیشتر آشنا شوید

اگر تابه‌حال آبی را در لیوان مسی میل کرده باشید، قطعا تفاوت مزه آب داخل آن را با لیوان‌های معمولی فهمیده‌اید. در زمان گذشته آب را در داخل ظروف مسی نگهداری کرده و میل می‌کردند. آن‌ها بر این باور بودند که آب در داخل لیوان مسی دارای کیفیت بهتری است. همچنین مزه آب داخل آن، در یک مدت طولانی تغییری نخواهد کرد.

این موضوع به‌راحتی به وسیله دانشمندان به اثبات رسیده است. طبق گفته آنان در عنصر مس یک خاصیت وجود دارد که سبب از بین رفتن انواع مختلفی از ویروس‌ها، کپک‌ها، قارچ‌ها و… می‌شود. این امر باعث می‌شود که آب ذخیره‌شده در این ظروف مزه و طعم دلپذیری داشته باشد.

خواص لیوان مسی برای بدن

نوشیدن آب در داخل لیوان مسی فواید زیادی برای بدن انسان دارد. همان‌گونه که گفته شد آبی که در داخل لیوان مسی ریخته شود، تمام میکروب‌ها و ویروس‌های آن از بین می‌روند. لیوان مسی علاوه بر این خاصیت، فواید دیگری نیز برای بدن انسان دارد که از آن می‌توان به بهبود سیستم هضم بدن، تقویت سیستم ایمنی، افزایش سطح انرژی، تعادل هورمون تیروئید، لاغری و کاهش وزن، کمک به بهبود عملکرد قلب و تنظیم میزان فشارخون و موارد دیگری اشاره کرد.

سینی مسی چیست و چه کاربردی دارد؟

در عصر حاضر سینی مسی غذا جذابیت بسیار بالایی داشته و علاوه بر موارد کاربرد آن در پخت‌وپز و پذیرایی، از آنها در دکوراسیون منزل نیز استفاده می‌شود. وجود روکش‌های زیبای مسی بر روی ظروف می‌تواند حسی قدیمی و نوستالژیک را به افراد القا کند و به راحتی با سایر دکورها هماهنگ شود.
امروزه از سینی مسی طرح دار علاوه بر تزئین می‌توان به عنوان محلی به جهت نگهداری وسایل کوچک همچون جواهرات و کلید استفاده کرده و همیشه آنها را در دسترس داشت. با کمک سینی‌های مسی لوکس می‌توان زیبایی را به میز پذیرایی آورده و از آن برای سرو نوشیدنی‌ها و غذاهای دلخواه استفاده کرد.

موارد استفاده از سینی مسی

سینی‌های مسی در ابعاد و اندازه‌های مختلف طراحی و ساخته می‌شوند و تنوع طرح و رنگ بالایی دارند که تمامی این موارد می‌تواند منجر به تغییر در قیمت سینی مسی بزرگ نسبت به سینی کوچک شود. از جمله موارد استفاده سینی مسی می‎توان به موارد زیر اشاره کرد:

ماندگاری سینی مسی غذا نسبت به سایر ظروف طولانی‌تر بوده و تهیه آن منجر به صرفه جویی در هزینه‌های نگهداری خواهد شد. سینی‌های مسی از دیرباز علاقه‌مندان مخصوص به خود را داشته و افراد بسیاری هستند که به خرید آنها علاقه‌مند هستند.
افرادی که ذوق هنری دارند و به جمع آوری ظروف خاص همچون مس، برنج و سایر فلزات علاقه‌مند هستند به احتمال زیاد از نگهداری ظروف مسی لذت می‎برند. آگاهی از قیمت سینی مسی قدیمی برای افرادی که به این سبک دکوراسیون علاقه‌مند هستند امری اجتناب ناپذیر بوده و می‌توانند از این ظروف در دکوراسیون منزل خود استفاده کنند.
یکی از ویژگی‌های مهم ظروف مسی این است که در صورت کدر شدن می‌توان آنها را بازسازی کرده و رنگ و لعابی تازه به آنها داد و ظروف را به مانند روز اول درآورد. شایان ذکر است که خرید سینی مسی طرح دار و سایر ظروف مسی با گذشت زمان ارزش مادی خود را از دست نخواهند داد.

شناخت انواع سینی مسی

در حالت کلی دو نوع سینی مسی غذا وجود دارد:

سماور مسی

از گذشته‌های دور تاکنون، سماورهای فلزی و ظروف ساخته‌ شده از جنس فلز، از جمله پرکاربردترین محصولات در کشور ایران بوده‌اند. یکی از این محصولات، سماور مسی است. در سال‌های اخیر که توجه و اقبال عمومی به استفاده از ظروف ساخته‌ شده از مس، رواج بیشتری پیدا کرده، سماورهای مسی نیز کاربردهای بیشتری یافته‌اند. این محصولات در حال حاضر در ابعاد و طرح‌های متنوع و با گنجایش و ظرفیت‌های مختلف، طراحی و تولید شده و روانه بازار مصرف می‌گردند.

سماور مسی زنجان

سماور مسی زنجان، همان‌طور که از نامش نیز مشخص شده، محصولی است که توسط استادکاران زنجانی طراحی و ساخته شده‌ است. سماورهای مسی زنجان، تقریباً به رنگ قرمز دیده می‌شوند. این محصولات، ویژگی‌های قابل توجهی داشته و لذا بسیاری از افراد به خرید آن‌ها تمایل نشان می‌دهند.
همان‌طور که می‌دانید مس، عنوان یک ماده معدنی بوده که وجود آن برای بسیاری از اندام‌ها و ارگان‌های بدن ضرورت دارد. برخی از اندام‌ها از قبیل کبد، ماهیچه‌ها، استخوان‌ها و… خود، دارای میزانی مس هستند. در حقیقت مس، جزئی از آنزیم‌های بدنی بوده و کمبود آن، باعث نارسایی‌های آنزیمی می‌شود. به‌ همین دلیل هم بسیاری از افراد به استفاده از محصولات مسی از جمله سماورهای ساخته شده با این فلز، روی آورده‌اند تا این کمبودها را جبران سازند.
شما می‌توانید سماورهای مسی زنجان را با ظرفیت‌های مختلف ۲ لیتری، ۳ لیتری، ۴ لیتری و… انتخاب و خریداری نمایید. ست کامل این محصولات هم شامل سماور از جنس مس، پارچ آب مسی، قندان مسی، سینی مسی و… در اختیار متقاضیان و خریداران قرار می‌گیرد.
در بسیاری از موارد بر روی این محصولات، عملیات دیگری از قبیل قلم‌زنی و… نیز صورت‌ گرفته که آن را زیباتر و خاص‌تر می‌سازد. این محصولات از نوع سماورهای ذغالی و یا روگازی بوده و به شیوه‌های دست‌ساز و یا کارخانه‌ای، طراحی و تولید می‌شوند و روانه بازار مصرف می‌گردند.

خواص نوشیدن آب در ظروف مسی

همان‌طور که گفته شد، داشتن مقدار کمی مس در بدن هر انسانی دارای ضرورت است. بسیاری از افراد این عنصر بدن خود را از طریق نوشیدن آشامیدنی‌ها در ظروف ساخته‌ شده از جنس مس تأمین می‌کنند.

بهبود سلامت پوست و مو

وجود عنصر مس کمک می‌کند تا سلامت پوست شما تضمین گردد و پوست‌های آسیب‌ دیده و خشک ترمیم و درمان شوند. از سوی دیگر با کمک مس، سلول‌های سالمی در سطح پوست شما به وجود خواهند آمد.
در صورتی که شما با ظرف‌های ساخته‌ شده از جنس مس به نوشیدن آشامیدنی دست بزنید، می‌توانید به بدن خود کمک کنید تا مقدار زیادی مس را به خود جذب کند.

این عنصر کمک می‌کند تا فرد، جوان‌تر و شاداب‌تر باقی بماند. مس، نقش و سهم مؤثری در تقویت موهای شما دارد. چراکه به تولید ملانین در بدن کمک می‌کند و به رشد سریع موها نیز منجر می‌گردد. وجود عنصر مس کمک می‌کند تا از سفید شدن موها پیشگیری به عمل آید. این ماده، نقش و سهم بسیار مؤثری در درخشندگی رنگ چشم نیز خواهد داشت.

کمک به عملکرد مغز

مس عنصری بسیار مؤثر و مهم به‌ منظور تحریک عملکرد مغز است و سرعت عملکردهای ذهنی و مغزی را افزایش می‌دهد. اگر آب و یا نوشیدنی خود را در ظروف مسی میل کنید به تسکین دردهای آرتروز و آرامش مفاصل خود نیز کمک خواهید کرد. این عنصر می‌تواند به بازسازی غضروف‌ها دست بزند و از این طریق مشکلات مفاصل را برطرف سازد.

خروج از نسخه موبایل