بررسی ضخامت، ابعاد و وزن انواع ورق گالوانیزه

ابعاد ورق گالوانیزه (اندازه گالوانیز چقدر+محاسبه وزن ورق)

ابعاد ورق گالوانیزه مانند سایر ویژگی های این محصول، بر انتخاب یا عدم انتخاب آن جهت خرید، موثر است. در واقع چنین مشخصه هایی باعث می شوند تا از تناسب این محصول با پروژه مورد نظر، اطمینان حاصل شود. در دنیای امروز استفاده از انواع ورق گالوانیزه به خصوص 50 بسیار متداول است. تولیدکنندگان با توجه به حجم بالای مشتریان برای این محصول، خطوط تولید ویژه ای برای حداکثر فاصله میلگردهای طولی تیر در نظر گرفته اند. ما در این مقاله از سری مقالات در خصوص ابعاد و سایر ویژگی های ورق گالوانیزه به ویژه ابعاد ورق گالوانیزه رنگی صحبت خواهیم کرد.برای اطلاع از قیمت تیرآهن نرمال و آهن آلات لطفا کلیک کنید.

آهن |استاندارد

ابعاد ورق گالوانیزه

صنایعی مانند کشتی سازی، ساختمان سازی و پتروشیمی، بیشترین استفاده را از انواع ورق گالوانیره می برند. بر روی این محصولات لایه ای از “روی” قرار می گیرد تا مقاومت آن ها در برابر زنگ زدگی را بالاتر ببرد.علاوه بر این، انجام فرایند گالوانیزاسیون یا همان قراردادن ورق در دیگ روی مذاب باعث افزایش طول عمر این محصول می شود. هر شرکت می تواند ابعاد ورق گالوانیزه خود را با توجه به دستگاه های مورد استفاده خود، تعیین کند. البته ذکر این نکته ضروری است که هیچ یک از تولیدکنندگان این ورق ها را با ابعاد دلخواه تولید نمی کنند. بلکه استاندارد تعریف شده برای ورق ها را مد نظر خود قرار می دهند.

طول ورق گالوانیز چقدر است؟ 

اندازه و ابعاد ورق گالوانیزه از جمله طول آن را می توان با فرمول های ساده تعیین کرد. درست است که این ورق ها با ابعاد مشخصی تولید می شوند اما برش زدن آن ها مناسب با خواست و نیاز مشتری هم ممکن است. با داشتن عرض، ضخامت، چگالی و وزن یک ورق از نوع گالوانیزه می توان به طول آن پی برد. برای این کار فرمول زیر پیشنهاد می شود:

طول ورق = وزن ورق گالوانیزه / (عرض ورق * ضخامت ورق * چگالی ورق)

عرض ورق گالوانیزه 

عرض ورق ها گالوانیز نیز در حدود معینی واقع می شود. به طور کلی ورق های گالاونیزه با دو عرض 100 میلی متر و 125 میلی متر تولید و به بازار عرضه می شوند. این دو عرض برای مصرف کنندگان هم بسیار مناسب است.

ضخامت ورق گالوانیزه 

در ادامه مقاله “ابعاد ورق گالوانیزه” به بررسی ضخامت این نوع محصول می پردازیم. ورق گالوانیزه معمولا دارای ضخامتی است که در بازه 0.25 میلی متر تا 2.5 میلی متر قرار می گیرد. این بازه برای ضخامت حتما باید رعایت شود. چرا که عدم توجه به آن باعث کاهش کیفیت محصول می شود. اگر ضخامت یک ورق گالوانیزه بالا باشد، ورق شکننده تر خواهد بود. از طرفی دیگر، زیاد بودن ضخامت این ورق باعث می شود تا امکان خم شوندگی ورق کم شده و یا حتی این قابلیت در ورق، از بین رود.

 محاسبه وزن ورق گالوانیز

با داشتن ابعاد ورق گالوانیزه، امکان محاسبه وزن آن نیز میسر می شود. برای این مشخصه یک فرمول ریاضی در دسترس است تا با استفاده از آن بتوان وزن انواع ورق های از این جنس را محاسبه نمود. در این فرمول، چگالی برابر با عدد 7.86 در نظر گرفته می شود. این چگالی در مشخصه های دیگر یعنی عرض، طول و ضخامت ورق ضرب می شود.

وزن ورق گالوانیزه = طول * عرض * ضخامت ورق

بر این اساس برای محاسبه وزن یک ورق بر حسب کیلوگرم، با داشتن طول، عرض و ضخامت ورق به میزان 1 میلی متر، داریم:

1 میلی متر * 1 میلی متر * 1 میلی متر * 7.86 = 7.86 کیلوگرم

جدول استاندارد برای ابعاد ورق گالوانیزه

جدول زیر در خصوص ابعاد ورق های گالوانیزه تعریف و منتشر شده است تا بدانید که نسبت اندازه و ضخامت و وزن این محصول به یکدیگر، چگونه است.

ابعاد بر حسب  mm ضخامت بر حسب  mm وزن بر حسب Kg
1000 در 2000 0.5 8
1000 در 2000 0.7 11
1000 در 2000 1 16
1000 در 2000 1.5 24
1000 در 2000 2 32
1250 در 2500 0.5 13

تاریخچه گالوانیزاسیون و ورق گالوانیزه

اولین بار به صورت اتفاقی مشخص گردید وجود دو عنصر با خواص الکتریکی متفاوت در هر محلول می تواند باعث ایجاد پیل الکتریکی گردد. این پدیده در سال 1780 میلادی توسط دکتر لوئیجی گالوانی (1737 تا 1798 میلادی) کشف شد. دکتر گالوانی مخترع نبود ولی در میانه ی تحقیقات علمی خود، متوجه این خاصیت گردید. پس از آن دانشمند مشهوری به نام السنادرو ولتا (1745 تا 1827 میلادی) تحقیقات را در زمینه ی این خاصیت کامل نمود و نام “گالوانیک” را به یک جریان الکتریکی که از واکنش شیمیایی حاصل می شود تغییر داد.

از طرفی به دلیل انجام تحقیقات زیاد بر روی نحوه ی اکسیداسیون و خوردگی محصولات آهنی، روش هایی ابداع شده بود تا بتواند آهن را در مقابل خوردگی و زنگ زدن محافظت کند. این روش ها و اطلاعات به دست آمده در خصوص خاصیت گالوانیک منجر به این شد که در سال 1836 مهندسی فرانسوی به نام سورل (1803 تا 1871) غوطه ور کردن آهن در مذاب روی را پیشنهاد دهد.

 این غوطه وری منجر به تشکیل لایه ای از روی (Zn) بر سطح آهن می گردد. هنگامی که آهن با مواد خورنده مواجه می گردد، اگر دارای لایه ای از جنس روی باشد، به علت اختلاف الکترونگاتیویته آن نسبت به آهن، روی آند می شود و عوامل اکسید کننده به جای Fe ، روی را انتخاب کرده و آهن یا خورده نمی شود یا خوردگی آن بسیار بسیار ناچیز خواهد بود.

علاوه بر خاصیت گالوانیکی، ایجاد مانع بین آهن و هوای آزاد که در واقع محتوی میزانی از رطوبت نیز هست، عامل تکمیلی برای جلوگیری از اکسیداسیون سطح آهن می باشد. پس از مشاهده ی مزایای این روش، در سال 1850 میلادی کارخانه بزرگی برای گالوانیزه کردن محصولات آهنی در بریتانیا تاسیس شد. متعاقب آن کارخانجاتی در دیگر کشورهای جهان از جمله ایالات متحده ساخته شد و از آن پس تا کنون ادامه داشته است.

نحوه تشخیص ورق گالوانیزه

بسیاری از افراد در هنگام خرید ورق گالوانیزه با چالش هایی مواجه می شوند چرا که قادر به تشخیص و اورجینال بودن آن نیستند. به طور کلی ورق های گالوانیزه دارای سطحی براق، صیقل و شفافیتی فوق العاده برخودارند. همچنین، پوشش ورق های گالوانیزه در محدوده 10 الی 275 میلی متر بوده و دارای ضخامتی معادل بین 0.18 الی 6 میلیمتر هستند. ورق گالوانیزه به سه دسته ورق گالوانیزه گل درشت، ورق گالوانیزه گل ریزه و ورق گالوانیزه بدون گل تقسیم شده و هرکدام کاربرد های مختلفی دارند. از دیگر روش های تشخیص ورق گالوانیزه میتوان به لیز بودن سطح آن اشاره کرد.

مشخصات ورق گالوانیزه

با توجه به اینکه پوشش روی از ورق فولادی محافظت می کند، مشخصات پوشش می تواند همانند جنس ورق در مشخصات ورق گالوانیزه نقشی تعیین کننده داشته باشد. لازم به ذکر است این موارد قیمت ورق گالوانیزه را نیز تحت تأثیر خود قرار می دهد. ابتدا خوب است به خواص عمده ورق فولادی اشاره کنیم. خواصی نظیر استحکام تسلیم، استحکام کششی، انعطاف پذیری، سختی و ترکیب شیمیایی ورق.

در این خصوص باید در نظر داشته باشیم آنچه به عنوان این خواص در مورد ورق های روغنی ذکر شد، در خصوص ورق های گالوانیزه نیز صدق می نماید. حتی از نظر ابعادی نیز می توان همان مشخصات ورق روغنی را در نظر گرفت. برای مثال عرض ورق های گالوانیزه 1 و 1.25 متر می باشند، ضخامت آنها نیز معمولا از 0.4 میلیمتر تا 3 میلیمتر را شامل می گردد. طرح های شکل دهی مختلفی نیز می تواند بر روی ورق های گالوانیزه اعمال گردد که از جمله معروف ترین آنها می توان به عرشه فولادی اشاره نمود.

بسته به کاربرد مورد نیاز، خواص ورق متفاوت است. مثلا برای یک کاربرد، انعطاف پذیری ورق مهم می باشد ولی برای کاربرد دیگر استحکام. از مشخصات ورق پایه و خواص آن که بگذریم در مورد پوشش گالوانیزه باید گفت هرچه جِرم پوشش بیشتر باشد، کیفیت پوشش بهتر خواهد بود. در واقع جرم بیشتر پوشش، نشان دهنده ی مقدار روی در سطح مشخصی از فولاد است، و این مقدار با قدرت محافظت از خوردگی رابطه ی مستقیمی دارد. هرچقدر میزان پوشش روی، در واحد سطح ورق فولادی بیشتر باشد، میزان محافظت از خوردگی ورق بیشتر خواهد شد.

خبرهای کسب و کار

علاقمند به جدیدترین مقالات روز کسب و کارها در ایران و جهان با رویکرد علمی و فرهنگی، علاقمند به فناوری های روز و حمایت از پلتفرمهای جدید که خدماتی به مردم جهت رفاه و آسایش آنها میدهد.
دکمه بازگشت به بالا