مهاجرت با مدرک فنی و حرفه ای

برای مهاجرت بدون مدرک دانشگاهی راه‌های مختلفی وجود دارد. از جمله این روش‌ها می‌توان به مهاجرت با مدرک فنی و حرفه‌ ای اشاره کرد. مدارک فنی حرفه‌ای برای مهاجرت، در خیلی از کشورها معتبر هستند. البته به‌عنوان یک مهاجر، شرایط خاصی در این روش وجود خواهد داشت.

 مدرک فنی و حرفه ای برای مهاجرت

اعتبار مدرک فنی وحرفه ‌ای برای مهاجرت

دوره‌های فنی‌وحرفه‌ای به معنای آموزش یک پیشه و مهارت است. این دوره‌های آموزش حرفه‌ای برای افرادی ارائه می‌شود که تحصیلات دانشگاهی ندارند یا نمی‌خواهند در دانشگاه تحصیل کنند و قصد ورود سریع به بازار کار دارند. علاقه‌مندان می‌توانند با شرکت در این دوره‌ها و اخذ گواهینامه در یکی از رشته‌ها برای کار در خارج از کشور هم آماده شوند. طول این دوره‌ها از یک تا سه سال متغیر است. مدارک فنی وحرفه‌ای ایران دارای اعتبار بین‌المللی در تمام کشورهای عضو سازمان جهانی کار (ILO)  هستند.

بیش از 70 کشور در این سازمان عضویت دارند. بنابراین، با داشتن این مدرک می‌توان به خیلی از کشورها مهاجرت کرد.

شرایط مهاجرت با مدرک فنی و حرفه‌ ای

مهم‌ترین عامل برای مهاجرت با مدرک فنی و حرفه‌ ای تسلط به زبان کشوری است که قصد ورود به بازار کار آن را دارید. برای این منظور باید توانایی زبان خود را از طریق آزمون‌های معتبر نشان دهید. پس از کسب مهارت زبانی باید پیشنهاد و قرارداد کاری از یک کارفرما در کشور موردنظر خود دریافت کنید.

پس از گرفتن پیشنهاد کاری باید مدرک خود را معادل‌سازی و ترجمه رسمی نمایید. در نهایت توجه داشته باشید که تجربه کاری شما نیز نقش مهمی در یافتن کار و موفقیت در مهاجرت خواهد داشت.

برای این منظور استفاده از خدمات موسسه مهاجرتی هرمس اپلای پیشنهاد می شود. هرمس اپلای با بیش از 10 سال سابقه و پرونده های موفق بی شمار در این راه کمک حال شما عزیزان خواهد بود.

 موسسه مهاجرتی هرمس اپلای

بهترین مدرک فنی وحرفه‌ای برای مهاجرت

بسیاری از برنامه‌های آموزش فنی وحرفه‌ای در بازار کار فعلی تقاضای بالایی دارند. البته همه رشته‌های فنی‌وحرفه‌ای در کشورهای مختلف تقاضا ندارند. اما به‌صورت کلی رشته‌هایی در زمین ساخت‌وساز و اپراتور تجهیزات صنعتی، کشاورزی و ساختمانی بیشترین تقاضا را خواهند داشت. در زیر به تفکیک هر کشور تعدادی از مشاغل مورد تقاضا لیست شده است.

 مشاغل مورد نیاز فنی و حرفه ای در کشورهای آلمان، کانادا و استرالیا

مدرک فنی وحرفه‌ای در چه کشورهایی اعتبار دارد؟

مدارک فنی‌وحرفه‌ای در بیش از 70 کشور معتبر هستند. اما در این‌بین کشورهای آلمان، کانادا و استرالیا بیشترین تقاضا را برای شغل‌هایی با مدرک فنی‌وحرفه‌ای دارند. کشور کانادا و استرالیا با بازار کار گسترده، هر ساله پذیرای مهاجران زیادی با این مدارک هستند.

کشور کانادا با برنامه‌های مهاجرتی مختلف نیز توانسته است افراد دارای تجربه کاری و مدارک فنی‌وحرفه‌ای را بیشتر از سایر کشورها جذب کند.

مدرک فنی وحرفه‌ای برای مهاجرت به آلمان

در قدم اول برای مهاجرت با مدرک فنی و حرفه‌ ای به آلمان متقاضی باید گواهی فنی وحرفه‌ای خود را ارزیابی کند. در صورت وجود کاستی در ارزیابی با شخص به‌صورت مستقیم مصاحبه خواهد شد تا تجربه کاری وی مورد ارزیابی قرار گیرد.

درصورتی‌که تفاوت بین گواهینامه فنی‌وحرفه‌ای و آلمانی وجود نداشته باشد، مدرک معادل آن یا گواهی مستند انجام این حرفه صادر می‌شود. اما اگر تفاوت‌های اساسی بین این دو مدرک وجود داشته باشد، متقاضی نامه‌ای کتبی دریافت می‌کند که این تفاوت‌ها را شرح می‌دهد.

در این صورت می‌توان این نامه را به کارفرمایان ارائه کرد و یا برای جبران نقص گواهینامه خود دوره آموزشی مناسبی را در آلمان گذراند. در مشاغلی که برای انجام این حرفه نیاز به مجوز دارند، با شرکت در دوره‌های احراز صلاحیت یا شرکت در آزمون تخصصی می‌توان تفاوت‌ها یا کاستی‌ها را یکسان کرد.

کدام مدارک فنی وحرفه‌ای در آلمان نیاز به ارزیابی ندارند؟

در صورت اشتغال در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات، در صورت دارابودن شرایط زیر نیازی به ارائه گواهی صلاحیت حرفه‌ای نخواهید داشت:

  • مدرک مشابهی که شما در هفت سال گذشته از طریق حداقل سه سال سابقه کار به دست آورده‌اید
  • حقوق سالانه حداقل 52560 یورو (قبل از کسر مالیات)
  • دانش زبان آلمانی در سطح حداقل B1 که در برخی موارد، ضروری نیست (مثلا اگر مدرکی ارائه دهید که برای انجام یک فعالیت خاص فقط دانش زبان انگلیسی لازم است).

اخذ ویزا برای مهاجرت با مدرک فنی و حرفه‌ ای به آلمان

قبل از مهاجرت با مدرک فنی و حرفه‌ ای  و شروع کار در آلمان، باید مجوز اقامتی دریافت کنید که به شما حق انجام این فعالیت کاری را می‌دهد. برای این منظور پیش از ورود به این کشور، باید در سفارت درخواست ویزا دهید. در بیشتر موارد، ویزا فقط با تایید آژانس کار فدرال صادر می‌شود. در صورت برآورده‌شدن تمام شرایط لازم ویزای ملی برای یک دوره شش‌ماهه دریافت خواهید کرد. در این مدت، شما باید اجازه اقامت ملی را از اداره مهاجرت دریافت کنید.

مدرک فنی وحرفه‌ای برای مهاجرت به کانادا

در کانادا مشاغل موردنیاز برای مهاجرت با مدرک فنی و حرفه‌ ای در چند سطح زیر تقسیم‌بندی‌شده‌اند.

  • TEER 1: این نوع مشاغل به مدرک دانشگاهی نیاز خواهند داشت.
  • TEER 2: مشاغل فنی وحرفه‌ای با طول دوره 2 ساله یا بیشتر یا آموزش کارآموزی و همچنین مشاغلی با مسئولیت‌های نظارتی یا ایمنی قابل‌توجه باشد.
  • TEER 3: مشاغل فنی وحرفه‌ای با کارآموزی کمتر از دو سال یا تحصیلات متوسطه با بیش از شش ماه آموزش در حین کار
  • :TEER 4 موقعیت‌هایی را پوشش می‌دهد که متقاضیان باید دوره متوسطه را به پایان رسانده باشند و احتمالا چند هفته آموزش حین کار را پشت سر می‌گذارند.

به‌استثنای TEER 5 و TEER 0، افراد در سایر رده‌ها می‌توانند بر اساس تجربه کاری خود به رده‌بالاتری منتقل شوند، حتی اگر مدارک تحصیلی لازم را نداشته باشند. در این حد، تجربه کاری طولانی معادل مدرک رسمی تلقی می‌شود. بنابراین، با مستنداتی مانند مدرک فنی و حرفه‌ای، مدرک دیپلم متوسطه و دوره‌های آموزشی، از چند هفته تا دو سال می‌توان به این کشور مهاجرت کرد.

برنامه‌ مهاجرت با مدرک فنی و حرفه‌ ای به کانادا

بیش از سه برنامه برای مهاجرت به کانادا با مدرک فنی وحرفه‌ای وجود دارد که کاندیداهای دارای مدرک فنی حرفه‌ای می‌توانند از بین آنها انتخاب کنند.

کلاس تجربه کانادایی

این برنامه مهاجرتی برای افراد مختلف همچون دارندگان مدارک فنی وحرفه‌ای است که تجربه کار لازم دارند و می‌خواهند اقامت دائم بگیرند. این روش رایج‌ترین گزینه برای نیروی کار ماهر است که مدرک فنی حرفه‌ای دارند. برخی از الزامات این روش عبارتند از:

  • برآورده‌کردن الزامات سطح زبان برای شغل شما مانند نوشتن، خواندن، گوش‌دادن و صحبت‌کردن
  • شما به حداقل یک سال تجربه به‌عنوان یک کارگر ماهر در کانادا برای مهاجرت با مدرک فنی و حرفه‌ ای نیاز دارید.

برنامه تجارت ماهر فدرال

در این برنامه، افراد ماهر این امکان را دارند تا بدون مدرک دانشگاهی، اقامت دائم کانادا را کسب کنند. سایر الزامات مهاجرت با مدرک معتبر فنی‌وحرفه‌ای در این برنامه عبارتند از:

  • حداقل دو سال تجربه کار تمام‌وقت در یک حرفه، داشتن مهارت در مدت پنج سال قبل از درخواست داشته باشد تا بتواند برای مهاجرت با مدرک فنی و حرفه‌ ای اقدام کند.
  • باید یک پیشنهاد شغلی کانادایی برای استخدام تمام‌وقت برای حداقل یک سال به‌دست آورید.

مدرک فنی وحرفه‌ای برای مهاجرت به استرالیا

سیستم مهاجرت استرالیا مبتنی بر امتیاز است. این سیستم، محدوده امتیازات مختلفی را تعریف می‌کند که برای دریافت ویزای دائمی به آن‌ها نیاز دارید.

شما می‌توانید برای موارد مختلفی از جمله سن، سطح زبان، شغل، مدرک تحصیلی و غیره امتیاز کسب کنید. به‌عبارت‌دیگر، متقاضی باید حداقل 160 امتیاز کسب کند تا واجد شرایط روند بعدی شود. بنابراین، برای گذراندن این سیستم مبتنی بر امتیاز، باید مهارت‌های خود را اثبات کنید.

افراد دارای مدرک فنی حرفه‌ای در سیستم مهاجرتی استرالیا 10 امتیاز می‌توانند برای سطح تحصیلات خود کسب کنند. متقاضیان بر اساس سن، سطح زبان و داشتن اسپانسر نیز ارزیابی می‌شوند.

متقاضی برای مهاجرت با مدرک فنی و حرفه‌ ای به کشور استرالیا ازنظر تجربه شغلی امتیازاتی به‌طور جداگانه به‌صورت زیر دریافت می‌کند.

  • سه سال – پنج امتیاز
  • پنج سال – 10 امتیاز
  • هشت سال – 15 امتیاز

شرایط اخذ ویزا کار استرالیا و  مهاجرت با مدرک فنی و حرفه‌ ای

استرالیا دارای ویزاهای رده مهاجر ماهر مستقل و مهاجر ماهر است. برای هر یک از این نوع ویزاها، متقاضیان باید فرآیند EOI (Expression of Interest) را طی کنند. EOI سیستمی برای اعلام اولیه اطلاعات شخصی و خصوصیات داوطلب از جمله خصوصیات حرفه‌ای و فکری، تجربه، شایستگی و ویژگی‌های وی است.

این سیستم باتوجه‌به بالاترین امتیاز در حال حاضر به‌طور خودکار از بین مجموعه برنامه‌ها داوطلبان را انتخاب می‌کند. اگر اطلاعات اعلام شده شما برابر یا بیشتر از این امتیاز باشد، دعوت‌نامه‌ای برای ارسال درخواست ویزا مطابق با درخواستی که قبلا اعلام کرده‌اید برای شما ارسال می‌شود.

نکته‌ای که باید در خصوص مهاجرت با مدرک فنی و حرفه‌ ای در نظر داشته باشید این است که از تاریخ 10 سپتامبر 2022، باوجوداینکه بر اساس شرایط، فقط 100 امتیاز لازم است، داوطلب با 160 امتیاز دعوت‌نامه دریافت می‌کند.

پس از دریافت دعوت‌نامه برای ارسال درخواست ویزا، متقاضی باید تمام موارد ذکر شده در EOI را با شواهد واقعی پشتیبانی کند. در این راستا باید تعداد زیادی فرم، اسناد ترجمه‌شده و مراجع را برای بررسی توسط اداره مهاجرت ارائه دهید.

جمع‌بندی

خیلی از کشورها همچون آلمان، کانادا و استرالیا بدون مدرک دانشگاهی و با حداقل داشتن مدرک دیپلم و فنی‌وحرفه‌ای مهاجران متخصص را می‌پذیرند. برای این منظور هر کشور قوانین خاصی را مندرج کرده است.

بیگ نیوز

رسانه خبری بیگ نیوز علاقمند در زمینه اخبار فرهنگی،پزشکی و اجتماعی با بهرمندی از پایگاه های روز ایران و جهان می باشد.
دکمه بازگشت به بالا