نحوه کاشت نهال میوه

کاشت نهال

نهال های کشاورزی سرچشمه روزی خداوند در زمین است. چرا که منبع غذایی و تامین میوه ها و خواص آن ها برای انسان، از آنها سرچشمه می گیرد. کاشت نهال؛ سبب رونق و آبادی منطقه کشت شده خواهد شد.اشتغال زایی، درامد، تصفیه هوا و تولید، تنها چند مورد از ده ها مزیت کاشت درخت ؛ است. نهال های زراعی به زمین ها رونق می بخشند و روزی انسان های روزی  کره زمین را پدیدار می کنند.

هر کجا که خبری از کشاورزی و زمین زراعی باشد، خبر آب است. و هر جا که آب باشد، یعنی آبادی و سرزندگی در آن وجود دارد. انسان ها از قرن ها پیش همواره به کشاورزی مشغول بوده اند و در مکان هایی زندگی کرده اند که آب در آن وجود داشته است.

از گذشتگان انسان ها همواره به دنبال آب بوده اند و همیشه در تلاش برای رسیدن به بهترین زمان آبیاری درختان بوده اند. چرا که تنها با آب است که می توان سرسبزی و آبادانی را در زمین ها به ارمغان آورد و برعکس آن زمین های خالی از انسان، همیشه متعلق به زمین های بدون آب و کشاورزی بوده است. ایران عزیز ما کشوری 4 فصل است و هر منطقه از آن مخصوص کاشت یک رقم از نهال است. این یعنی ما نعمت استفاده از همه  میوه ها و خوراکی هایی که از زمین های حاصلخیزمان به دست می آید را داریم.

در این مطلب قصد داریم تا در مورد کاشت نهال؛ و انواع روش های کشت درخت؛ به شما توضیح دهیم. همچنین تمام نهال های موجود در مجموعه آلفا نهال؛ را از نظر زمان و نوع کشت، بررسی خواهیم کرد. پس تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

ایران |باروری

مراحل قبل از کشت نهال های زراعی:

هر کشاورز نمونه ای می داند که قبل از کاشت نهال های زراعی؛ در زمین خود باید موارد مهمی را در نظر بگیرد. این موارد به نهال مورد نظر و روش نگهداری آن بسیار وابسته است.

رعایت موارد مهمی که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد می تواند زمین شما را به یک زمین پربار و سود ده تبدیل کند که می توانید روزی خود و افراد بسیاری را از ان تامین کنید.

کاشت درخت بر اساس آب و هوای منطقه:

همانطور که می دانید هر درختی توانایی رشد و ادامه حیات در هر منطقه را ندارد. بعضی از درختان نیازمند آب و هوای گرم هستند و بعضی برعکس آن هستند. بعضی از درختان می توانند در آب و هوای بارانی و شرجی دوام بیاورند، اما بعضی از درختان امکان ادامه حیات در چنین مناطقی را نخواهند داشت.

در نتیجه انواع درختان نمی توانند در هر منطقه ای رشد کنند. پس ابتدا باید آب و هوای  منطقه خود و واژه های علمی و آب و هوایی منطقه خود را بشناسید. آب و هوا به 2 دسته کلی آب و هوای سرد و گرم تقسیم بندی می شود که هر کدام از آنها زیر شاخه های خود را دارد.

آب و هوای سرد و خشک، سرد و بارانی، آب وهوای گرم و خشک، گرم و مرطوب، آب و هوای شرجی از جمله نوع آب و هوا است که شاید تعدادی از آن ها به گوشتان خورده باشد.با توجه به هر یک از شرایط آب و هوایی گفته شده باید بدانید که آب و هوا اولین و مهمترین رکن برای کاشتن نهال است و بدون در نظر گرفتن آن، شما نمی توانید توقع درامد و سود دهی از زمین های خود را داشته باشید. برای مثال برخی از ارقام نهال پسته در مناطق گرمسیر و برخی برای مناطق سردسیر مناسب می باشند.

آزمایش خاک جزو ضروریات است:

آزمایش خاک امروزه به صورت کاملا علمی و اصولی و توسط متخصصین خاک شناسی انجام می شود. انجام این اقدام مهم خیال شما را برای کاشت نهال مورد مورد نظر، راحت کرد. شاید بپرسید که آزمایش خاک چه تاثیری در انتخاب نوع درخت برای کشت خواهد داشت.

این سوال درستی است و بسیاری از کشاورزان سنتی ایران و جهان از ان اطلاعی ندارد. باید این را پذیرفت که کشاورزی این روزها با گذشتگان ما بسیار متفاوت است. امروزه درختان مورد اصلاح نژاد قرار می گیرند و باروری آنها، نیاز به آب و حتی قد آن ها مورد تغییر قرار می گیرد.

هر درختی دارای یک سری نیاز است تا به وسیله آنها به رشد و تولید محصول بپردازد. تامین نیاز های معدنی درختان در 90 درصد موارد از طریق خاک امکان پذیر است و درختان منابع مورد نیاز خود را از خاک دریافت می کنند.

حال  سوال این است، شما چطور می توانید مواد معدنی و مورد نیاز درختان خود را درون خاک بیابید. این عمل تنها با آزمایش خاک امکام پذیر است و شما می بایست هنگام خرید نهال برای کشت در زمین خود، مواد معدنی موجود در زمین خود را با نیاز های درختان کشاورزی تطبیق دهید و سپس اقدام به کاشت درخت کنید.

شخم زدن خاک  قبل از کاشت نهال:

به نقل از نهال فروشی آلفا نهال پس از آنکه زمین محل کشت نهال؛ خود مورد آزمایش قرار دادید باید هنگام زیر رو کردن زمین قبل از کشت، فقر خاک را جبران کنید. از این رو بهتر است قبل از کاشت نهال های زراعی، زمین محل کشت را شخم زده تا هوای کافی به زمین برسد.

شخم زدن زمین فواید بسیار زیادی دارد. اگر در زمین مورد نظر قبل از کشت نهال؛ محصول زراعی کاشته باشید قطعا بقایای آن هنوز روی زمین موجود است. این ها ممکن است به اصطلاح از زور و قوت زمین بکاهند. در نتیجه با زیر رو کردن زمین همین باقی مانده های دوره قبلی کشت، تبدیل به کود شده و برای زمین مفید می باشد.

همچنین باعث نرم شدن خاک می گردد. این عمل در بسیاری از نهال های زراعی رشد درختان شما را دو چندان خواهد کرد. چرا که در نتیجه نرم بودن خاک، درختان شما می توانند به راحتی ریشه زایی کنند. به علاوه اینکه آب و مواد معدنی راحت تر در عمق خاک نفوذ می کند.

حفر سوراخ و آماده سازی زمین:

1- برای کاشت در بهار آماده شوید:

درختان میوه را می توان در هر زمان از سال کاشت، اما در مناطقی که زمستان سرد دارد یا تابستان های گرم، بهترین کار این است که تا بهار صبر کنید. این کار اجازه می دهد تا درخت بلافاصله شروع به سازگاری با خاک و رشد ریشه کند. همچنین بهترین زمان سال برای کندن زمین است، زیرا خاک گرم می شود و حفر آن آسان است.

2- در صورت لزوم کمپوست به خاک اضافه کنید:

اگر خاک رس سنگین دارید، یا خاک شما سخت و فشرده است، بهتر است خاک را تا عمق حداقل 0.6 متر شخم بزنید و مقداری کمپوست یا پیت ماس با آن مخلوط کنید. این باعث شل شدن خاک، زهکشی بهتر و ایجاد فضای رشد برای ریشه های درخت می شود. برای شخم زدن و شل شدن خاک از بیل باغچه یا چنگک استفاده کنید، سپس کمپوست را اضافه کرده و با آن مخلوط کنید.در صورت لزوم کمپوست به خاک اضافه کنید

3- سوراخ گسترده ای حفر کنید:

با بیل حفره ای بکنید که عرض آن دو برابر عرض ریشه های درختی است که می کارید. ریشه درختان میوه به سمت خارج رشد می کنند و به این دلیل فضای زیادی نیاز دارند.مطمئن شوید که خاک اطراف ریشه ها سست است و ریشه مجبور نیست با زمین سفت دست و پنجه نرم کند.

به هر حال، مهم نیست که سوراخ را خیلی عمیق حفر کنید. اگر شما یک ریشه خالی را می کارید، مهم این است که پایه درخت روی خاک قرار بگیرد.

اگر بیش از یک درخت می کارید، آنها را با فاصله حداقل 46 سانتی متر بکارید. بخاطر داشته باشید که بعضی از درختان به 6 متر فاصله نیاز دارند. هنگام خرید درخت، دقت کنید که در زمان بلوغ چه اندازه بزرگ می شود تا میزان فضای مورد نیاز بین درختان را تعیین کنید. به طور کلی، هر چه فضای بیشتری بتوانید به آنها اختصاص دهید، بهتر است. سوراخ گسترده ای حفر کنید

4- دستورالعمل ها را دنبال کنید:

برای اصلاح خاک در طی مراحل کاشت درخت میوه، دستورالعمل ها را دنبال کنید. بسته به نوع درختی که می کارید و کیفیت خاک شما، ممکن است لازم باشد مواد مغذی آلی را به سوراخ، قبل از کاشت اضافه کنید. در بعضی موارد، تنها چیزی که لازم است پاشیدن کمپوست در پایه گودال است.

در مورد اصلاح خاک و با گلخانه محل خود مشورت کنید. در بعضی موارد حتی ممکن است مجبور نشوید خاک را اصلاح کنید زیرا خاک موجود حاوی مواد مغذی کافی است.

کمپوست و سایر مواد مغذی را اضافه نکنید، مگر اینکه به شما توصیه شود. هنگامی که ریشه ها از خاک اصلاح شده رد شدند، باید بتوانند از طریق مواد مغذی که به طور طبیعی در دسترس هستند زنده بمانند، بنابراین دادن خاک بسیار غنی هنگام شروع در طولانی مدت مفید نخواهد بود.

5- درخت را در سوراخ قرار دهید:

برای ایجاد تپه، تقریباً به طول یک انگشت خاک داخل گودال بریزید و توده ریشه درخت میوه خود را در بالای مرکز تپه قرار دهید. ریشه ها را از هم باز کنید و مطمئن شوید که سطح بالای توده ریشه بالاتر از سطح زمین باشد. بر این اساس خاک را به تپه اضافه یا خارج کنید. اطمینان حاصل کنید که هیچ ریشه ای بیرون ازآن قرار نگرفته است.

اگر ریشه ای روی یا بالای قلمه وجود دارد، این ریشه ها را بریده و مجدداً بررسی کنید که قلمه بالای سطح زمین است. اگر ریشه بتواند از قلمه به خاک برسد، همیشه شاخه های مکنده ای از پایه درخت رشد می کند که باعث ضعیف شدن درخت می شود.

6- خاک را در اطراف ریشه فشار دهید:

اطراف ریشه درخت خود را با خاک مغذی پر کنید و مطمئن شوید که تمام ریشه ها را کاملاً پوشانده اید. کمی عقب تر بایستید و بررسی کنید که درخت میوه به صورت عمودی ایستاده است. خاک را به آرامی فشار دهید. خاک را در اطراف ریشه فشار دهید

7- ریشه ها را آبیاری کنید:

منطقه را کاملا آبیاری کنید تا خاک در اطراف ریشه های درخت پر از آب شود. خاک بیشتری اضافه کنید، آن را به آرامی فشار دهید و دوباره آب دهید. این روند را ادامه دهید تا خاک به سطح واقعی زمین برسد. مطمئن شوید که درخت را بیش از حد آبیاری نکنید. اگر ریشه ها غرقاب بمانند، می توانند پوسیده شوند. ریشه ها را آبیاری کنید

8- در صورت لزوم درخت میوه خود را به یک چوب دیگر ببندید:

اگر در منطقه ای با باد شدید هستید، با گره زدن آن به یک چوب محکم با یک نوار پارچه ای یا لاستیکی، آن را از خطر حفظ کنید. اطمینان حاصل کنید که گره به اندازه کافی شل بوده و از رشد تنه درخت جلوگیری نمی کند. بستن درخت به رشد مستقیم و بلند بودن درخت نیز کمک می کند. در صورت لزوم درخت میوه خود را به یک چوب دیگر ببندید

9- خاک را با لایه ای از مالچ آلی بپوشانید:

با این کار رطوبت موجود در خاک حفظ شده و از ریشه ها محافظت می شود. از رشد علف های هرز و رقابت برای مواد مغذی و آب نیز جلوگیری خواهد کرد. اطمینان حاصل کنید که پایه توسط مالچ پوشانده نشده است. باید بالاتر از سطح زمین قابل مشاهده باشد. خاک را با لایه ای از مالچ آلی بپوشانید

10- از درخت در برابر حیوانات محافظت کنید:

اگر در منطقه خود گوزن یا حیوانات دیگری دارید که دوست دارند در درختان جوان گشت و گذار کنند، ممکن است لازم باشد درخت ها را حصارکشی کنید. این کار را می توانید با بریدن سه یا 1 متر سیم مرغی یا وسیله ای مشابه انجام دهید. آن را به صورت حلقه درآورید و آن را دور درخت خود قرار دهید و با یک چوب محکم کنید. اطمینان حاصل کنید که فنس ها به بالای درخت رسیده باشد. از درخت در برابر حیوانات محافظت کنید

خبرهای کسب و کار

علاقمند به جدیدترین مقالات روز کسب و کارها در ایران و جهان با رویکرد علمی و فرهنگی، علاقمند به فناوری های روز و حمایت از پلتفرمهای جدید که خدماتی به مردم جهت رفاه و آسایش آنها میدهد.
دکمه بازگشت به بالا