نحوه ی نصب و استفاده از ترمنیال های برق

وظیفه ترمینال برق

به نقل از بابا ادیسون پس از بررسی نحوه کار با اتصالات صنعتی و خانگی لازم است تا نگاهی به کاربرد و وظیفه این قطعه بی اندازیم. در همین راستا باید گفت که ترمینال‌ها به اتصال دو یا چند سیم به شکل موقت، اما به‌صورت استاندارد به یکدیگر کمک می‌کند. درواقع اگر شما نحوه کار با ترمینال برق را یاد بگیرید، ترمینال‌ها به شما کمک می‌کنند تا بتوانید به‌جای استفاده از نوارچسب، به‌صورت ایمن اقدام به اتصال سیم‌ها به یکدیگر کنید.

استفاده ترمینال برق باعث می‌شود تا جریان برق بدون مشکل عبور کرده و با مشکلاتی چون برق‌گرفتگی و یا آتش مواجه نشوید. این مزایا باعث شده تا امروزه شاهد استفاده از ترمینال برق در صنایع برق باشیم. اگر قصد دارید تا از ترمینال برق استفاده کنید، به‌منظور انجام این کار لازم است تا به چند نکته بسیار مهم توجه داشته باشید. در وهله اول بارها دیده‌شده که افراد سیم لخت شده را به‌صورت مستقیم داخل ترمینال قرار داده و اقدام به سفت کردن پیچ داخل ترمینال می‌کنند، این در حالی است که انجام این کار باعث می‌شود تا سیم رشته‌رشته شده و داخل ترمینال به خوبی قرار نگیرد.

به‌منظور استفاده درست و اصولی از ترمینال برق لازم است تا بخشی از سیم که آن را لخت کردید را پیش از قرار دادن در داخل ترمینال برق بر روی‌هم قرار داده و آن را تا کنید. سپس لازم است تا پیش موجود بر روی ترمینال برق را با کرده و سپس با قرار دادن سیم در داخل ترمینال برق، اقدام به سفت کردن پیچ کنید. انجام این کار باعث می‌شود تا شما بتوانید به‌راحتی سیم را در داخل ترمینال برق قرار دهید. همچنین شما می‌توانید به‌منظور راحتی کار خود از وایرشو استفاده کنید و با استفاده از این قطعه، به خوبی سیم را در داخل ترمینال برق نصب کنید.

انواع ترمینال برق

امروزه شاهد تولید انواع مختلفی از ترمینال برق هستیم. به همین دلیل یکی از سؤالات مهمی که پرسیده می‌شود این است که برای خرید ترمینال برق بهتر است تا به سراغ چه مدلی برویم. در همین راستا باید گفت که ترمینال برق ریلی، ترمینال شاخه‌ای و ترمینال پیچی جزو مهم‌ترین انواع ترمینال‌ها به‌حساب می‌آیند و عموماً از آن‌ها استفاده می‌شود. اگر بخواهیم به بررسی انواع ترمینال برق بپردازیم، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

این دسته از ترمینال‌ها امکان نصب روی ریل داشته و شما می‌توانید از آن‌ها بر روی تابلو برق استفاده کنید. ویژگی مهم این دسته از ترمینال‌های برق آن است که می‌توان هر تعدادی از این ترمینال‌ها را در کنار هم نصب کرد و از این طریق از آن‌ها استفاده کرد. از مهم‌ترین انواع ترمینال برق ریلی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

بررسی و معرفی هر یک از انواع ترمینال ریلی خود نیاز به مطلب جداگانه‌ای دارد، بااین‌حال پیشنهاد ما این است که حتماً در مورد انواع ترمینال ریلی تحقیق کرده تا بتوانید با آگاهی کامل اقدام به خرید یک ترمینال مناسب کرده و از این قطعه استفاده کنید. دسته دیگری از ترمینال‌های برقی، ترمینال شاخه‌ای است که به شما کمک می‌کند تا اقدام به اتصال دو سیم کنید. امروزه ترمینال‌های شاخه‌ای در اندازه‌های مختلفی تولید می‌شوند.

اتصال سیم‌های در ترمینال‌های شاخه‌ای به شکل موقت بوده و به همین دلیل می‌توان از این ترمینال‌ها به‌دفعات استفاده کرد. همین مسئله باعث شده تا مزیت اصلی استفاده از این ترمینال‌ها، امکان باز کردن آسان سیم باشد. به‌منظور تولید این دسته از ترمینال‌ها شاهد استفاده از عایق‌های پی‌وی‌سی، پلی آمید و پلی‌اتیلن هستیم.

ترمینال‌های پیچی جایگزین نوار بچسب بوده و از آن‌ها به‌منظور اتصال و عایق‌کاری چند سیم استفاده می‌شود. این ترمینال‌ها به شما کمک می‌کنند تا اقدام به ایجاد یک اتصال محکم بین چند سیم کنید. ترمینال‌های پیچی یک عایق استوانه‌ای شیاردار دارند که در آن شاهد هادی هستیم که به شکل شیارهایی از جنس استیل رزوه شده هستند. از مهم‌ترین مزایای ترمینال‌های پیچی می‌توان به قیمت مناسب، نصب راحت، امکان اتصال چند سیم به شکل هم‌زمان و… اشاره داشت. تمامی این موارد باعث شده تا ترمینال پیچی محبوبیت بسیار زیادی در بین مصرف‌کنندگان داشته باشد.

 انواع روش‌ های اتصال سیم‌ های برق

در زمان سیم‌کشی برق خانگی ( شامل برق‌کشی همه نوع ساختمان مسکونی، اداری، کارگاهی و…) به منظور اتصال سیم‌ها به هم در محل پایانه‌ها، تقسیم‌ها و اتصال معمولی سیم‌ها، از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود؛ برای این که بدانیم ترمینال برق چیست؟ باید با انواع و اقسام روش‌های اتصال آشنا شویم:

 روش‌های اتصال سیم‌های برق به یکدیگر

  1. اتصال روی هم یا اتصال طولی: به این معنا که سیم‌ها را مطابق شکل به صورت ضربدری روی هم قرار می‌دهیم و به صورت اصولی به هم می‌پیچانیم. سپس بایستی با چسب برق، عایق‌کاری آنها را انجام دهیم.
  2. اتصال سیم ها به روش سربه‌سر: گاهی در جعبه تقسیم‌ها لازم است سیم‌ها به هم متصل شوند، از جمله روش‌های متداول، روش اتصال سر به سر سیم ها است. که در شکل روش کار دیده می‌شود.
  3. اتصال سیم نازک به ضخیم: برای انشعاب گرفتن از یک سیم ضخیم می‌توان از این نوع اتصال استفاده‌کرد، در این نوع اتصال، سیم‌ها را ابتدا روکش‌برداری کرده و سپس سیم نازک را بر روی سیم ضخیم می‌پیچانند.
  4. اتصال به روش انشعاب میانی: در این روش، یک انشعاب فرعی از یک سیم اصلی گرفته می‌شود، در این روش ابتدا حدود سه سانتی‌متر از سیم اصلی را لخت کرده و سپس سیم فرعی راکه عایق آن به اندازه‌ی 5/1 سانتی‌متر برداشته شده‌است، بر روی آن به طور محکمی می‌پیچانیم. درباره بخوانید.

عایق‌کاری اتصالات

روش‌های اتصال سیم که در بالا گفته شد، اگر عایق‌کاری مناسبی در مورد آنها انجام نشود، استاندارد نیست و موجب گرم شدن، سوختن و آتش‌سوزی می‌شود. از جمله روش‌هایی که موجب محکم‌تر و ایمن‌تر اتصالات فوق می‌شود، لحیم کاری  اتصالات قبل از عایق‌کاری است.هرگاه اتصالات تشریح شده در بالا، شُل باشد، یعنی اتصال محکمی که قابلیت عبور شدت جریانی شبیه سیم معمولی را نداشته باشد؛ محل اتصال گرم شده و موجب از بین رفتن عایق و سپس اتصالی و حریق می‌گردد. بهترین نوع اتصال استفاده از ترمینال الکتریکی برق است. اما ترمینال الکتریکی چیست و چرا بهتر است در تاسیسات برقی از آنها استفاده کنیم؟

اما چرا بهتر است در تأسیسات برقی از ترمینال‌های الکتریکی استفاده کنیم؟

استفاده از ترمینال الکتریکی در تجهیزات برقی دارای مزیت‌های زیادی است از جمله:

وقتی که شما از ترمینال‌های الکتریکی برق استفاده می‌کنید، درجه اطمینان و ایمنی در هنگام کار بالا می‌رود؛ چراکه اتصال دو سیم به‌وسیله این نوع ترمینال برق به یکدیگر، خطر گرم شدن سیم‌ها در محل اتصال را از بین می‌برد و دیگر مشکلاتی نظیر برق گرفتگی و آتش‌سوزی رخ نمی‌دهد، در نتیجه شما می‌توانید به راحتی و بدون کوچک‌ترین نگرانی از امنیت کار، تابلوهای برق را انشعاب گیری نمایید.

با استفاده از ترمینال الکتریکی مطمئناً اتصال سیم‌ها به‌صورت استاندارد، محکم و بادام انجام می‌شود؛ وقتی شما برای وصل کردن سیم‌ها به یکدیگر از چسب برق استفاده می‌کنید، ممکن است به مرور زمان سیم‌ها دچار پوسیدگی شوند و نیاز به تعویض پیدا کنند، اما در صورتی که از ترمینال‌های الکتریکی کمک بگیرید و سیم‌ها را به یکدیگر متصل کنید، آنها هم محکم‌تر به هم وصل می‌شوند و هم پوسیده نمی‌شوند و اگر بخواهید ترمینال را باز نموده و مجدداً در محل دیگری آن را نصب کنید، به سیم‌ها و ترمینال برق الکتریکی آسیبی وارد نمی‌شود. پیشنهاد می شود درباره  بخوانید.

ترمینال برق چیست؟

امروزه در استانداردهای برق‌کشی، پیچیدن سیم‌ها برای ایجاد اتصال الکتریکی و پوشاندن آنها با چسب الکتریکی منع قانونی دارد. استفاده از انواع ترمینال‌های برق به این منظور ضمن این که کاملاً ایمن و محکم است، بارها و بارها قابلیت باز و بسته شدن دارد. برای این که بدانیم چیست و چگونه کاربردهایی دارند، در ادامه با ما همراه باشید.

انواع ترمینال برق چیست؟ (توضیحات تکمیلی)

1. ترمینال شاخه ای

 ترمینال شاخه‌ای از رایج‌ترین و البته قدیمی‌ترین نوع ترمینال‌های برق هستند، به گونه‌ای که هرگاه سؤال شود که ترمینال برق چیست، بلافاصله ترمینال شاخه‌ای به ذهن متبادر می‌شود. ترمینال شاخه‌ای در دو نوع نرم و خشک دسته بندی می‌شوند، این ترمینال قابلیت جدا شدن نیز دارد. شاخه‌های ترمینال شاخه ای معمولاً 12 عدد می‌باشد. پیشنهاد می شود درباره بخوانید.

2. ترمینال سرامیکی

این نوع ترمینال از سرامیک ساخته شده و ضمن بادوام بودن، مقاومت زیادی نیز در برابر حرارت از خود نشان می‌دهد.

3. ترمینال ریلی

ترمینال ریلی که به آن ترمینال تابلویی هم گفته می‌شود، مناسب برای تابلوهای برق است، و ساختار آن به گونه‌ای است که بر روی ریل تابلوهای برق ( شبیه ریل موجود در  خانگی) نصب شده و می‌تواند حرکت کشویی نماید.

کاربرد ترمینال ریلی چیست؟

از ترمینال‌های ریلی در انواع اتصالات همچون ترمینال ارت، برق فشارقوی، ترمینال های دوطبقه و سه طبقه، ترمینال‌های شمش خور و ترمینال‌های فیوزخور در جعبه‌فیوزها استفاده می‌شود.

روش کار با ترمینال ریلی

وقتی ترمینال بر روی ریل موجود در تابلوی برق نصب شد، سیم ورودی را که قبلاً آن را وایرشو کرده‌ایم، در یک سمت ترمینال ( سلول ورودی) قرارداده و در حالی که با انبردست، سیم را نگه‌داشته‌ایم، با پیچ گوشتی، پیچ سلول را محکم می‌کنیم. سمت دیگر را نیز به همین ترتیب سیم مربوطه را نصب‌کرده و محکم می‌نماییم. ترمینال ریلی پیشرفته: نوعی ترمینال ریلی به تازگی به بازار عرضه شده که قابلیت اتصال سیم های با سطح مقطع 25mm2 تا 185mm2 را داراست. پیشنهاد می شود درباره   بخوانید.

خصوصیات مفید و قابل توجه این نوع ترمینال برق چیست؟

  1.  عدم نیاز به هرگونه ابزار برای اتصال ( سربندی ساده)
  2.  سرعت نصب بسیار بالا
  3. دارا بودن انواع ترمینال‌های متفاوت، شامل جریانی، جداکننده، دیوددار، جریانی و مقاومت دار
  4. دارا بودن ترمینال‌هایی که به طور خودکار تا ولتاژ 1000 ولت، قطع می‌کند، این مورد برای کاربرد فتوولتائیک مورد نیاز است.
  5.  امکان به کار بردن تعداد زیادی از این نوع ترمینال در یک تابلو به دلیل ظریف و جمع و جور بودن.
  6. امکان نشانه‌گذاری یا شماره‌گذاری روی ترمینال‌ها، با پرینترهای حرارتی.
  7.  به بازدیدهای دوره‌ای، نیاز نمی‌باشد.
  8. به دلیل دارابودن مکانیزم فنری ترمینال (Push Wire – Cage Clamp)، نیازی به گشتاورسنج به منظور محکم شدن ندارد.
  9.  دارای قابلیت جمپرگذاری تا 4 ردیف در ترمینال های کنترل، بدون تداخل.
  10.  قابلیت کار در دماهای 40 درجه زیر صفر تا 70 درجه بالای صفر
  11.  دارا بودن مقاومت در مقابل ارتعاش ولرزه.
  12.  پوشش دادن تمام استانداردهای ضدلرزه

انواع ترمینال ریلی چیست؟

ترمینال ریلی که از جمله پرکاربردترین و پرمصرف‌ترین قطعات مورد استفاده در تابلوهای برق است، طراحی آن به صورت کشویی بوده و علت این طراحی به دلیل به کارگیری سبک و روش مدولار در این نوع ترمینال است. بر اساس این روش تعداد ترمینال‌ها را می‌توان در این مدل بر روی ریل‌ها کمتر یا بیشتر نمود. با توجه به این مطلب انواع ترمینال ریلی عبارت است از:

چگونه از ترمینال برقی ریلی استفاده کنیم؟

در خصوص نحوه استفاده از ترمینال برق ریلی باید گفت: هنگامی که شما این نوع ترمینال برق را بر روی تابلوی برق وصل می‌کنید، باید سیم ورودی (که بهتر است آن را وایرشو کنید) را داخل یکی از سلول‌های ترمینال قرار دهید و به کمک سیم‌گیر یا پیچ، آن را به سلول ترمینال برق محکم ببندید. سیم خروجی را در سلول دیگری از ترمینال قرار داده و به همین روش محکم کنید.ترمینال برق ریلی وظیفه دارد دو سیم را به‌گونه‌ای به هم متصل کند که در صورت بروز هرگونه مشکلی بتوان آن را به راحتی برطرف نمود. شما می‌توانید با استفاده از جامپر هم از یک ورودی چندین خروجی بگیرید. البته بهتر به یاد داشته باشید که وجود جامپر در ترمینال برق ریلی به معنای اتصال ورودی یک سلول ترمینال به ورودی سلول دیگر آن است.

خروج از نسخه موبایل