لوازم ماهیگیری | آشنایی با لوازم ماهیگیری برای افراد مبتدی

افراد مبتدی و کسانی که می‌خواند ماهیگیری را شروع کنند تصور می‌کنند کار پیچیده‌ای است. اما یک سرگرمی، ورزش و حتی شغلی است که می‌توانید آن را در خارج خانه به دور از هیاهو شهر انجام دهید. بنابراین اگر مبتدی هستید با دیدن ویدیوهای ماهیگیری، می‌توانید تا حدی با این سرگرمی جذاب آشنا شوید و تجربه خارق العاده‌ای برای خود به یادگار بگذارید.

وقتی کنار رودخانه قلاب خود را داخل آب می‌اندازید و تمرکز می‌کنید یک ماهی چاق و چله را صید کنید، انگار مدیتیشن انجام داده‌اید. اگر شانس هم یارتان باشد شاید یکی از وعده‌های غذایتان آن ماهی بیچاره‌ای باشد که صید کرده‌اید. ما در این مقاله لوازم ماهیگیری و روش‌های خرید لوازم ماهیگیری را به شما معرفی خواهیم کرد تا بتوانید این سرگرمی جذاب را تجربه کنید.

 لوازم ماهیگیری | روش های خرید لوازم ماهیگیری برای مبتدیان

آشنایی با انواع لوازم ماهیگیری

ماهیگیرانی که با قلاب ماهی صید می‌کنند همیشه با جعبه‌ای پر از طعمه ماهی به کنار دریا، رودخانه و غیره می‌روند. آن‌ها معمولا طعمه‌های متفاوتی را امتحان می‌کنند. اما اگر یک جعبه‌ای داشته باشند که همه وسایل مربوط به ماهی گیری داشته باشد کار آن‌ها را آسان می‌کند. اگر مبتدی هستید باید در نظر داشته باشید هر کدام از این وسیله‌ها کاربردهای متفاوتی دارند و باید نحوه کار با آن‌ها را بلد باشید که ما سعی کردیم کاربرد هر کدام را ذکر کنیم.

چوب و چرخ ماهیگیر (Fishing Rod and reel)

چوب ماهیگیری ابزاری منعطف و باریک است. معمولا از جنس فایبر گلاس یا گرافیت است. این ابزار این امکان را به شما می‌دهد نخ ماهیگیری خود را عمیق‌تر و بیشتر در آب بیندازید. چوب‌های ماهیگیری طبق قدرت، عملکرد و میزان باریکی آن‌ها طبقه بندی می‌شوند. اگر مبتدی هستید می‌توانید از چوب‌هایی با استحکام بالا استفاده کنید تا بتوانید در زمان ماهیگیری به هر جهتی که می‌‌خواهید بچرخانید. مدل‌هایی با استحکام متوسط این قابلیت را دارند که در زمان گیر افتادن طعمه خیلی زود متوجه شوید و آن را به سرعت از آب خارج کنید. طول مناسب چوب ماهیگیری باید ۳۰ سانتی‌متر باشد یعنی بیشتر از اندازه قد شما.

حداقل ظرفیت قرقره چرخ برای نخ حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ متر است. چرخ ماهیگیری ابزاری است که به چوب وصل می‌شود تا به کمک آن نخ صید را بکشید یا در آب بیندازید. چرخ‌های ماهیگیری اغلب سبک وزن هستند. افراد مبتدی خیلی راحت می‌توانند با آن‌ها کار کنند. توجه داشته باشید که هر چقدر چرخ سبک باشد کمتر ماهیگیر را خسته می‌کند. بنابراین حتما باید به وزن چرخ توجه داشته باشید.

همچنین کلاچ چرخ ماهیگیری از اهمیت خاصی برخوردار است، چرا که اگر کیفیت کلاج چرخ بالا نباشد نخ با فشار یکسانی پرتاب نخواهد شد و یا به آسانی جمع نمی‌شود. کلاج‌ها از جنس الیاف کربن هستند، این مدل بسیار روان است و از شلی ناگهانی نخ جلوگیری می‌کند. چوب و چرخ ماهیگیری یکی از مهم‌ترین فروش لوازم ماهیگیری هستند و باید آن‌ها را در جای معتبر و مطمئن تهیه کنید.

انواع چوبهای ماهیگیری و کاربرد آن‌ها

  • چوب کاسی : (Carbon fiber rods) برای صید ماهی‌هایی تا وزن ۶ کیلوگرم استفاده می‌شود مانند ماهی کپور. این چوب محکم و انعطاف پذیر است.
  • چوب بشه  : (Fly rods) حلقه‌های روی این چوب از جنس فلز است. باید مهارت کافی داشته باشید تا بتوانید از آن استفاده کنید.
  • چوب بیت کستینگ : (Bait casting rods) استفاده از این چوب آسان است. می‌توانید چند بار پی در پی آن را به داخل آب پرتاب کنید. روی آن مکان مخصوصی وجود دارد که این امکان را دارد انگشت اشاره خود را درآن جا قرار دهید.
  • چوبهای اسپینینگ : طول این چوب ۱.۸۰ تا ۳.۳۰ متر است. در قسمت پایین آن ۵ تا ۸ حلقه هدایت نخ وجود دارد.
  • چوبهای ساحلی : از این چوبها در پرتابهای بلند از ساحل به دریا استفاده می‌‌شود. طول آن‌ها ۳.۳۰ تا ۵ متر است. جنس آن الیاف کربن است و انعطاف پذیری خوبی دارد.
  • چوبهای اسپینینگ دریایی : این چوبها مناسب صید ماهی‌های سنگین دریا هستند. طول آن‌ها ۲.۱۰ تا ۳.۳۰ متر است. می‌توان آن را در قایق و ساحل استفاده کرد.
  • چوبهای ترولینگ : (Trolling rods) این چوب مخصوص صیدان دریاچه‌های بزرگ و آب شور می‌باشد. مناسب صید به صورت ترولینگ است. در قایق در حال حرکت قلاب را به داخل آب پرتاب می‌کنند.
  • چوب دریایی سطحی : این چوب رایج‌ترین چوب ماهیگیری برای دریا است. قدرت بالایی دارد. طول آن ۴.۸ متر است.
  • چوب فلوتینگ : این چوب وزن کم و طول بلندی دارد. معمولا کسانی که شنا می‌کنند از این چوب استفاده می‌کنند.
  • چوب تخصصی کپور : این چوب صرفا برای صید ماهی کپور استفاده می‌شود.

 لوازم ماهیگیری | روش های خرید لوازم ماهیگیری - چوب و چرخ ماهیگیری

نخ ماهیگیری (Fishing line)

وقتی که  چوب و چرخ ماهیگیری می‌خرید حتما باید نخ هم همراه آن باشد، که باید ۹۱ متر بر روی چرخ ماهیگیری نخ داشته باشید. در زمان خرید نخ‌هایی را انتخاب کنید که قابلیت کشش بالایی داشته باشند و بتوانید به راحتی آن را بکشید و یا گره بزنید. برخی از افراد مبتدی تصور می‌کنند که اگر ضخامت نخ بیشتر باشد، می‌توانند ماهی‌های بیشتری را شکار کنند، اما اینطور نیست و ضخامت نخ به ماهی‌ای  که شما صید می‌کنید بستگی دارد.

به عنوان مثال نخی که برای اردک ماهی یا کپور به کار می‌برید باید ضخیم‌تر از نخی باشد که برای صید ماهی‌های کوچک استفاده می‌کنید. ماهی فشار چندانی به نخ وارد نمی‌کند و این بستگی به مهارت شما دارد که بتوانید ماهی‌ای را صید کنید که بزرگتر از حد تحمل نخ باشد. توجه داشته باشید که همیشه نخ اضافه همراه داشته باشید چون ممکن است در حین ماهیگیری گره بخورد و یا پاره شود. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید مقالات آموزش ماهیگیری را مطالعه کنید و با انواع روش‌های ماهیگیری آشنا شوید.

قلاب ماهیگیری (Hooks)

معمولا برای صید هر نوع ماهی یک قلاب مخصوص آن وجود دارد. کارکرد قلاب به این شکل است که بعد از گرفتن طعمه به داخل دهان ماهی فرور می‌رود و در بدن ماهی گیر می‌کند.

انواع قلاب ماهیگیری

  • قلاب ساده
  • قلاب خود کش
  • قلاب دایره‌ای
  • قلاب اوشاوگ نسی
  • قلاب با پایه آفست
  • قلاب اختاپوس
  • قلاب تخم مرغی

 لوازم ماهیگیری | روش های خرید لوازم ماهیگیری ـ قلاب ماهیگیری

اگر مبتدی هستید کار با قلاب ساده را شروع کنید. توجه داشته باشید اندازه قلاب‌‌های ساده متغیر است و از شماره ۳۲ تا ۱۹ متغیر است. حتما تعداد زیادی قلاب در حین ماهیگیری داشته باشید چون که خیلی زود در آب گم می‌شوند و ماندگار نیستند.

 طعمه (Bait)

طعمه را به انتهای نخ وصل می‌کنند تا ماهی جذب آن شود. بهترین طعمه، طعمه زنده است. اگر طعمه زنده در دسترس نبود می‌توانید از نان خرد شده، خمیر، ذرت و تکه‌های نان استفاده کنید. به طور کلی همراه داشتن چند طعمه متفاوت بهتر است.

وزنه‌های سربی (Sinkers)

این وزنه باعث می‌شود نخ را ثابت نگه دارد. می‌توانید از این وزنه‌ها در شکل‌ها و وزن‌های متفاوت استفاده کنید، بستگی به این دارد که تا چه حد می‌خواهید قلاب به داخل آب فرو رود. شما می‌توانید به جای استفاده از سرب‌های سنتی از سرب‌های مدرن استفاده کنید که استفاده از آن‌ها آسان است.

هرزگرد ماهیگیری

ماهیگیران با تجربه از حرکت‌های پی در پی و منظم ماهی هنگام به دام افتادن آشنا هستند. شما می‌توانید از مکان‌های مخصوص هرزگرد ماهیگیری تهیه کنید و حرکت‌های ماهی را با این وسیله مهار کنید. علاوه بر آن این وسیله از آسیب به نخ، جمع کردن نخ و گره خوردن آن جلوگیری می‌کند.

 شناور ماهیگیری

این وسیله به شما کمک می‌کند تا وقتی که ماهی به قلاب یا طعمه نزدیک شود متوجه شوید.

جعبه وسایل ماهیگیری

جعبه وسایل از مهم‌ترین لوازم ماهیگیری است، چون جعبه‌ای است تمام وسایل ماهیگیری از جمله قلاب، نخ، سرب، قیچی، انبردست، وزنه‌ها و تمام ابزارهای کوچک در آن جای گرفته است.

سخن پایانی

در مقاله بالا انواع لوازم ماهیگیری را به شما معرفی کردیم و کاربردهای هر کدام را توضیح دادیم. ماهیگیران با تجربه حتما آگاه هستند که لوازم ماهیگیری با کیفیت چه کمک زیادی به جذاب کردن ماهیگیری می‌کند . حتما شما هم  روش‌های خرید لوازم ماهیگیری را می‌دانید اما  اگر تا حالا تجربه خرید لوازم ماهیگیری با کیفیت را  نداشتید، می‌توانید برندهای معروف و متنوع را در آگهی‌های وب سایت تارگتینو پیدا کنید و  مطمئن خرید خود را انجام دهید.

بیگ نیوز

رسانه خبری بیگ نیوز علاقمند در زمینه اخبار فرهنگی،پزشکی و اجتماعی با بهرمندی از پایگاه های روز ایران و جهان می باشد.
دکمه بازگشت به بالا