آیا بیرون زدگی دیسک کمر با فیزیوتراپی درمان می شود؟

فیزیوتراپی بیرون زدگی دیسک کمر

فیزیوتراپی بیرون زدگی دیسک کمر توسط بهترین متخصص گردن درد در اصفهان، بهترین روش در درمان غیرجراحی این بیماری جدی و شایع است که امروزه در بسیاری از مبتلایان نیاز به انجام جراحی را از بین می برد. بیرون زدگی یا فتق دیسک کمر نوعی اختلال شایع ستون فقرات کمری است که با درد در کمر و انتشار آن به پاها مشخص می شود. در صورتی که عاملی سبب وارد شدن فشار بیش از حد به دیسک ها یا آسیب دیدگی آن ها شود می تواند منجر به بروز این آسیب شود.

دیسک ها در ستون فقرات در بین مهره ها قرار داشته و علاوه بر جذب شوک ها و فشارهای وارده بر ستون فقرات به انعطاف پذیری و حرکات طبیعی مهره ها بر روی هم کمک می کند و آسیب دیدگی آن ها علاوه بر بروز درد منجر به اختلال در عملکرد حرکتی فرد می شود. در طی این آسیب ماده ژلاتینی مانند درون دیسک از فضای اصلی حود خارج می شود که این شرایط می تواند منجر به وارد شدن فشار بر ریشه های عصبی نخاعی و بروز علائم حسی و حرکتی در فرد بیمار شود.

این عارضه در کودکان به ندرت اتفاق می افتد و بیشتر در افراد میانسال و سالمند رخ می دهد، همچنین ممکن است بتدریج و در طی روند افزایش سن رخ دهد و یا بطور ناگهانی رخ دهد. خوشبحتانه فیزیوتراپی بیرون زدگی دیسک کمر در بسیاری از مبتلایان می تواند موثر وافع شده و به درمان علائم در بیمار کمک کند و جراحی نیز بندرت و در صورت بروز علائم شدید و پیشرفت بیماری انجام می گیرد.

علائم بیرون زدگی دیسک کمر بسته به محل مهره هایی که فتق دیسک در آن جا رخ داده و همچنین شدت دیسک بیرون زده متغیر است و از یک کمردرد خفیف تا درد شدید و اختلال در عملکرد حرکتی و بروز مشکلات جدی همچون بی اختیاری ادرار و مدفوع متغیر است. بهترین متخصص زانو درد در اصفهان برای تشخیص دقیق این بیماری و بررسی محل دقیق دیسک بیرون زده و شدت آن علاوه بر معاینه فیزیکی و بررسی علائم بالینی بیمار از روش های تصویربرداری پزشکی همچون ام آر ای ، سی تی اسکن و رادیوگرافی بهره می برد و بر اساس نتایج بدست آمده درمان مناسب را پیشنهاد می دهد.

آموزش |امواج الکترومغناطیسی

دلایل و عوامل خطر

  • شایعترین علت فتق دیسک یک فرایند دژنراتیو است که در طی آن با افزایش سن انسان و هیدراته شدن هسته درونی دیسک ( از دست دادن آب و رطوبت ) دیسک ضعیف و شکننده شده و ریسک آسیب پذیری آن افزایش پیدا می کند.
  • وارد شدن ضربه شدید به ستون مهره ها در طی ورزش یا حوادث ناگهانی مانند سقوط از بلندی یا تصادفات رانندگی
  • چرخش ناگهانی ، خم و راست شدن و حرکات تکراری ستون فقرات.
  • کم تحرکی
  • وضعیت نامناسب بدنی حین انجام فعالیت ها

فیزیوتراپی بیرون زدگی دیسک کمر

فیزیوتراپی نقش موثری در مدیریت علائم بیرون زدگی دیسک کمر دارد و با مراجعه به کلینیک فیزیوتراپی سعادت آباد می توانید از بهترین خدمات فیزیوتراپی در بهبود بیماری خود بهره ببرید. فیزیوتراپی نقش موثری در تسکین درد و بهبود سایر علائم ایجاد شده برای بیمار دارد. برنامه های فیزیوتراپی اغلب برای درمان درد و ترمیم نقص عملکردی و عصبی مرتبط با فتق دیسک علامت دار توصیه می شود.

فیزیوتراپیست و بهترین دکتر کمر درد در اصفهان برای کمک به بیمار مبتلا به بیرون زدگی دیسک کمر تمرینات ورزشی شامل تمرینات کششی برای افزایش انعزاف پذیری و تمرینات تقویتی را برای افزایش قدرت عضلات کمر بیمار در نظر می گیرد. دستکاری ستون فقرات با استفاده از تکنیک های درمان دستی، سوزن خشک ، لیزر تراپی با لیزر پرتوان ، کشش مکانیکی و دستی ستون فقرات و مگنت تراپی در کنار سرما و گرما درمانی از جمله راهکارهای فیزیوتراپی بیرون زدگی دیسک کمر هستند.

سایر روش های درمانی

استراحت و کاهش سطح فعالیت نیز در تسکین علائم و مدیریت بیرون زدگی دیسک کمر بسیار موثر است ، البته منظور از استراحت استراحت بطور مطلق به مدت طولانی نیست. استفاده از داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی و داروهای کورتونی تزریقی نیز به تسکین درد و کاهش التهاب ایجاد شده کمک می کنند. ممکن است پزشک استفاده از بریس و کمرند طبی را نیز توصیه کند.

جراحی نیز به عنوان آخرین راه در درمان بیرون زدگی دیسک کمر است. بیمارانی که در درمان محافظه کارانه شکست می خورند یا بیمارانی که نقص عصبی دارند ، ناعلب نیازمند جراحی هستند.

درمان های جراحی دیسک فتق شامل لامینکتومی با دیسککتومی ، میکرودیسکتومی بسته به ناحیه گردن رحم یا کمر است. رویکردهای جراحی جایگزین دیگر در ستون فقرات کمر شامل یک روش جانبی یا قدامی است که نیاز به دیسککتومی و همجوشی کامل دارد. اگر دچار بیرون زدگی دیسک کمر هستید و به دنبال روش‌های بدون جراحی برای می‌گردید، با روش‌های درمان غیرتهاجمی می‌تواند بسیار به شما کمک کند. در ادامه انواع روش‌های فیزیوتراپی برای درمان بیرون زدگی دیسک کمر و مکانیسم عمل هر یک را به‌طور مفصل بررسی می‌کنیم.

انواع روش‌های فیزیوتراپی دیسک کمر

انواع روش‌های درمانی در عبارتند از:

لیزر درمانی

لیزرها امواج الکترومغناطیسی تقویت شده‌ای هستند که می‌توانند پرتو متمرکزی را از خود ساطع کنند. لیزر درمانی روشی مدرن است که به دو صورت در کلینیک‌های فیزیوتراپی انجام می‌شود. شواهد علمی حاکی از اثرات سودمند پرتوهای لیزر بدون هیچگونه عوارض جانبی هستند. تنها خطر استفاده از لیزر آسیب چشم در صورت تابش مستقیم می‌باشد، به همین دلیل هنگام لیزر درمانی عینک‌های مخصوص داده می‌شود و یا از بیمار خواسته می‌شود چشمان خود را ببندد.

از به طور وسیعی برای درمان همه انواع آسیب‌های بافت نرم نظیر آسیب دیسک، صدمات عضلانی، هماتوم، التهاب‌های تاندونی، ترمیم انواع زخم، کاهش تورم، لنفودما و … استفاده می‌شود. اما در نواحی که تومور وجود دارد، رحم خانم‌های باردار نمی‌توان از لیزر استفاده کرد. مدت زمان هر جلسه درمانی با توجه به حاد یا مزمن بودن عارضه و وسعت ناحیه مورد درمان تعیین می‌شود. تعداد جلسات درمانی بین 8 تا 30 جلسه درمانی بسته به میزان آسیب انتخاب می‌شود.

مکانیسم عملکرد لیزرها

مکانیسم عملکرد لیزرها و اثرات و فوایدی که دارد، شامل موارد زیر است:

اثر ضد التهاب

نور لیزر باعث تحریک فعالیت دستگاه لنف می‌شود، (مایعات مناطق متورم را خالی می‌کند). بنابراین باعث کاهش ادم شده و در نتیجه درد کمتر می‌شود.

ضد درد (اثر مسکن)

لیزر درمانی با اثر بر روی سلول‌های عصبی جلوی انتقال پیام درد به مغز را گرفته و حساسیت عصب را کمتر می‌کند. همچنین با تحریک ترشح مقادیر زیاد هورمون‌های ضد درد، اندورفین و انکفالین باعث کاهش درد می‎شود.

تسریع فرایند ترمیم بافت و رشد سلولی

لیزرتراپی با نفوذ در بافت، باعث سرعت بخشیدن به تکثیر و رشد سلولی و رگ زایی و افزایش جریان خون به ناحیه باعث تحریک ترمیم می‌شود.

بهبود فعالیت‌های عروقی

لیزر درمانی باعث ایجاد مویرگ‌های جدید در بافت آسیب دیده شده، فرایند بهبود را سرعت بخشیده، زخم‌ زودتر بسته می‌شود و بافت اسکار را کاهش می‌دهد.

کاهش تشکیل بافت فیبروز

لیزر درمانی با قدرت بالا، تشکیل بافت اسکار ناشی از بریدگی، خراش، سوختگی یا جراحی را کاهش می‌دهد.

اولتراسوند تراپی

یا امواج فراصوت، فرکانس‌هایی در حدود چند مگاهرتز هستند که برای درمان و استفاده می‌شود. عمق نفوذ این امواج 3/3 تا 6/6 سانتی‌متر است. اولتراسوند تراپی با دو مکانیزم عمل می‌کند که شامل موارد زیر است:

اثرات گرمایی

در این فرآیند مولکول‌ها با جذب انرژی حول محور خود شروع به نوسان می‌کنند. نوسان مولکول‌ها باعث ایجاد گرما شده و این گرما باعث افزایش متابولیسم و فعالیت سلولی می‌شود، بنابراین روند التیام را سرعت می‌بخشد.

علاوه بر این افزایش حرارت بافت‌ها باعث کاهش درد و اسپاسم می‌شود. همچنین گرمای تولیدی با افزایش انعطاف پذیری کلاژن بافت‌ها، بر روی خشکی مفصلی و چسبنگی‌های لیگامانی و کپسولی نیز تاثیر می‌گذارد.

اثرات مکانیکی

اثر مکانیکی به این صورت است که با برخورد امواج اولتراسوند منقطع حباب‌های گازی در بافت هدف تشکیل شده و منبسط و منقبض می‌شود. نتیجه این انبساط و انقباض در بافت نرم که یک فعالیت مکانیکی است منجر به کاهش تورم و التهاب شده و درد از بین خواهد رفت.

از اولتراسوندتراپی هم همانند لیزر در انواع مختلف بیماری‌های عضلانی اسکلتی مانند التهاب تاندون، چسبندگی‌ها، کشیدگی‌های بافت نرم و ترمیم شکستگی‌ها و … استفاده می‌شود. مدت زمان استفاده از اولتراسوند، محل استفاده، تعداد جلسات، منقطع یا پیوسته بودن امواج و همچنین فرکانس درمانی با توجه به مشکل بیمار متفاوت است.

موارد منع استفاده از اولتراسوند تراپی

تومورها، رحم خانم‌های باردار، صفحات رشد در کودکان، محل‌های عفونت، مشکلات عروقی، چشم‌ها، غدد بیضه، تخمدان‌ها، مناطق دارای بی حسی‌، نزدیک بافت‌های عصبی و 6 ماه پس از رادیوتراپی نمی‌توان از اولتراسوند استفاده کرد.

سوزن خشک یا درای نیدلینگ

یکی دیگر از روش‌های است که بسیاری از افراد آن را با طب سوزنی اشتباه می‌گیرند. در هر دو تکنیک از سوزن استفاده می‌شود، اما محل‌های درمان و مکانیسم عملکردشان با هم بسیار متفاوت می‌باشد. طب سوزنی با چند هزار سال قدمت بر اساس طب سنتی چینی عمل می‌کند، اما سوزن خشک یک روش پرکاربرد در فیزیوتراپی است که براساس نوروفیزیولوژی و آناتومی انجام می‌شود.

در هر دو، سوزن را بدون تزریق هیچگونه ماده‌ای به داخل بدن فرو می‌برند. در طب سوزنی هدف بازگرداندن تعادل و انرژی به بدن می‌باشد، اما هدف از زدن سوزن خشک، تسکین درهای عضلانی و رفع اختلالات عضلانی مثل سفتی یا کوتاهی عضلات می‎باشد.

در روش سوزن خشک در برخی موارد حتی ممکن است سوزن‌ها را برای اثرگذاری بیشتر به دستگاه تحریک الکتریکی وصل کنند. سوزن خشک تنها توسط فیزیوتراپیست آموزش دیده انجام می‌شود.

مکانیسم عملکرد سوزن خشک

مکانیسم عملکرد سوزن خشک تحریک ترشح هورمون‌های طبیعی اندورفین و انکفالین برای کاهش درد و غیر فعالسازی نقاط ماشه‌ای، تحریک کلاژن سازی و پروتئین‌سازی برای ترمیم می‌باشد. سوزن خشک در انواع نقاط ماشه‌ای، درد‌های اسکلتی عضلانی مانند شانه درد، گردن درد، درد زانو و کمر، انواع سردرد، دردهای تیرکشنده و دردهای سیاتیک و … کاربرد دارد.

آیا سوزن خشک، عوارض یا ممنوعیت‌هایی دارد؟

تنها عارضه جانبی این روش دردهای عضلانی چند ساعت تا دو روز پس از انجام تکنیک می‌باشد که خودبه‌خود، یا با استفاده از کمپرس‌های سرد برطرف خواهد شد.

استفاده از این تکنیک در کودکان زیر 12 سال، افرادی که داروهای ضد انعقاد خون مصرف می‌کنند، وجود عفونت‌های موضعی یا سیستمیک، خانم‌های باردار، مبتلایان به دیابت کنترل نشده ،افرادی که فشار خون بالا، پایین یا کنترل نشده دارند و افراد با بیماری های خودایمنی ممنوعیت دارد.

تعداد جلسات درای نیدلینگ

تعداد جلسات سوزن خشک و محل انجام آن با توجه به معاینه فیزیوتراپیست شما مشخص می‌شود.

مگنت تراپی

یا مگنوتراپی که با اسم مغناطیس درمانی هم شناخته می‌شود، یک روش غیرتهاجمی است که با قرار گرفتن بیمار در داخل میدان‌های مغناطیسی ثابت، یون‌هایی را که در بدن ما وجود دارند به جنبش در می‌آیند و جریان خون به محل مورد نظر زیاد می‌شود و با انتقال بیشتر مواد مغذی به محل آسیب و دفع مواد زائد از ناحیه باعث تحریک رشد و ترمیم، کاهش التهاب و تورم بافت‌های عضله، لیگامان، تاندون و استخوان‌ها و اعصاب می‌شود.

مگنت تراپی با افزایش میزان هورمون اندورفین بدن به کاهش درد هم کمک می‌کند. همچنین در مناطقی که شکستگی‌های جوش نخورده یا پوکی استخوان وجود دارد، مگنت تراپی باعث افزایش جذب کلسیم به ناحیه و بهبودی می‌شود.

موارد کاربرد مگنت تراپی چیست؟

موارد کاربرد مگنت تراپی در شامل موارد زیر است:

آیا مگنت تراپی، عوارض یا ممنوعیت‌هایی دارد؟

اگر چه این روش درمانی بدون خطر می‌باشد، اما در افرادی که ضربان‌ساز مصنوعی قلبی دارند، افرادی که کاشت حلزون گوش انجام داده‌اند، افراد مبتلا به بیماری‌های خونی و بیماری‌های عفونی شدید و بیماری‌های متابولیسمی بدن، وجود زخم‌های باز و خونریزی دهنده و در زنان در دوران بارداری نباید استفاده شود.

تعداد جلسات مگنت تراپی

هر جلسه مگنت تراپی 20 دقیقه تا یک ساعت طول می‌کشد. تعداد جلسات برای اثر بخشی مطلوب بسته به نوع ضایعه متفاوت خواهد بود.

بیگ نیوز

رسانه خبری بیگ نیوز علاقمند در زمینه اخبار فرهنگی،پزشکی و اجتماعی با بهرمندی از پایگاه های روز ایران و جهان می باشد.
دکمه بازگشت به بالا