کود 12 12 36 برای کدام گیاهان آپارتمانی مناسب است (+نحوه مصرف)

کود 12 12 36 به عنوان یک کود پتاس بالا، برای بسیاری از گیاهان گلدار، گیاهان آپارتمانی و … استفاده می شود و اگر شما هم با بررسی خاک گیاه خود متوجه شده اید که کمبود پتاسیم دارد، لازم است با توجه نیاز گیاه و در دوره های زمانی منظم، از کود 12 12 36 در خاک گیاه استفاده کنید. در ادامه همراه باغ ارم باشید تا برای خرید کود 12 12 36 و گیاهانی که می توانید از این کود برای آنها  استفاده کنید، راهنمایی شوید.

آپارتمان |آهن

معرفی کود 12 12 36

می دانیم که خاک بستر خوبی برای رشد و پرورش گیاهان آپارتمانی است اما این خاک برای تامین نیازهای غذایی گیاه نیاز به استفاده از کود های مناسب دارد و اگر کمبود هایی داشته باشد، نمی تواند نیازهای گیاه را تامین کند و در نتیجه باعث پژمردگی و مرگ آن خواهد شد. در چنین مواقعی می توان از انواع مختلف کود NPK استفاده کرد و بسته به اینکه نیاز گیاه دقیقا به کدام یک از عناصر ماکرو نیتروژن، فسفر و پتاسیم است، باید درصد این سه عنصر در کود را تعیین کرد.

کود NPK از نظر درصد ترکیب پتاسیم، نیتروژن و فسفر دارای انواع مختلف همچون سه بیست است اما کود سه بیست برای هر گیاهی مناسب نیست زیرا ممکن است گیاه شما نیاز به پتاسیم بیشتر و نیتروژن کمتر داشته باشد و یا فسفر گیاه تامین باشد اما نیازمند پتاسیم بالا باشد.

اگر گیاه شما علائم کمبود پتاسیم را نشان می دهد، از کود NPK 12 12 36 برای آن استفاده کنید. این کود دارای درصد سه برابری پتاسیم نسبت به نیتروژن و فسفر است و نیاز گیاه به این عنصر ماکرو و حیاتی را تامین خواهد کرد.

بنابراین منظور از کود 12 12 36، کود پتاس بالاست و فقط برای استفاده در گیاهانی مناسب است که خاک آنها میزان پتاسیم کمی دارد.

آیا کود پتاس برای گیاهان آپارتمانی مفید است؟

آپارتمان |آهن

ممکن است سوال کنید که آیا کود پتاس بالا یا کود 12 12 36 برای گیاهان آپارتمانی مناسب است؟ برای پاسخ این سوال باید بگوییم که اگر از کود به اندازه و در زمان مناسب استفاده شود، می تواند بسیار مفید باشد البته فروشگاهی که برای خرید کود 12 12 36 انتخاب می کنید نیز مهم است زیرا کود دارای مارک ها و برندهای مختلفی است و توصیه می شود برای خرید، فروشگاه معتبری را انتخاب نمایید.

مواد تشکیل دهنده کود 12 12 36

مواد تشکیل دهنده کود 12-12-36 شامل 12 درصد نیتروژن، 12 درصد فسفر و 36 درصد پتاسیم هستند. دیگر عناصر تشکیل دهنده نیز از عناصر میکرو بوده و برخی از آنها به شرح آهن، روی، منگنز، بور و مس هستند.

در ترکیبات کود پتاسیم بالا از مواد و عناصر سنگینی که باعث سوختگی گیاه می شوند، استفاده نمی شود و قابلیت حل شدن در آب را نیز دارد. این خاصیت کود به جذب بهتر آن در گیاه کمک می کند.

کود 12 12 36 برای کدام گیاهان آپارتمانی مناسب است

کود 12 12 36 برای هر نوع گیاه آپارتمانی که دچار کمبود پتاسیم است، می تواند استفاده شود. از جمله علائم کمبود پتاسیم در گیاه شامل رشد برگ و ساقه های گیاه در زاویه های نامنظم، نرمی ریشه ها، کوچک ماندن برگ ها، عدم رشد میوه، توقف رشد گیاه و … هستند.

برخی از گیاهان آپارتمانی که می توانید برای آنها از کود 12 12 36 استفاده کنید، عبارتند از :

  • زاموفیلیا

زاموفیلیا دارای برگ های گوشتی و چرم مانند است که استفاده از کود نیتروژن بالا برای آن ممکن است باعث آسیب شود اما کود 12 12 36 انتخاب مناسب تری برای آن است.

  • سانسوریا

از کود 12 12 36 برای سانسوریا هم می توانید استفاده کنید. این کود اگر میزان نیتروژن بیشتری دریافت کند، دچار ترک هایی می شود اما کود پتاسیم بالا باعث سرعت رشد بهتر آن خواهد شد.

  • پتوس حصیری

اگر از پتوس حصیری در خانه خود نگهداری می کنید، کود 12 12 36 را می توانید برای گیاه خود استفاده کنید البته به شرطی که گیاه علائم کمبود پتاسیم را نشان دهد.

فواید کود 12-12-36 برای گیاهان آپارتمانی

کود 12 12 36 فواید بسیاری برای گیاهان آپارتمانی دارد که برخی از آنها عبارتند از :

  • کود 12 12 36 باعث مقاومت گل و گیاه د برابر سرما و گرمای شدید می شود.
  • پتاسیم موجود در کود 12 12 36 مانع از بیماری های مختلف گیاه مانند بیماری های قارچی، آفات گیاهی و … می شود.
  • پتاسیم در کود پتاس بالا عنصری مهم برای رشد گل و میوه گیاهان است و به تسریع رشد ساقه و برگ گیاه آپارتمانی کمک می کند.
  • پتاسیم در کود 12-12-36 در ریشه زایی گیاهان آپارتمانی موثر است و رشد آنها را بهبود می بخشد.
  • پتاسیم این کود میزان پروتئین و نشاسته لازم برای رشد گیاه را افزایش می دهد.
  • پتاسیم کود 12 12 36 مانع از پژمردگی گیاه می شود همچنین از سوختگی نوک برگ ها جلوگیری می کند.
  • پتاسیم باعث کاهش میزان پژمردگی گیاه می شود. علاوه بر آن از سوختگی نوک برگ ها و بنفش شدن نقطه اتصال ساقه و برگ گیاهان آپارتمانی نیز جلوگیری می کند.
  • کمتر شدن ریزش برگ های گیاه از دیگر خواص کود پتاسیم دار برای گیاهان آپارتمانی است.

میزان و نحوه مصرف کود 12 12 36

مصرف کود 12 12 36 برای گیاهان آپارتمانی حد و اندازه ای دارد و اینطور نیست که شما هر چقدر که بخواهید کود به خاک گیاه اضافه کنید. استفاده از این کود بیشتر از دو بار در ماه توصیه نمی شود و میزان مصرف آن نیز بستگی به اندازه و نوع گیاه شما دارد اما برای اکثر گیاهان معمولا میزان مصرف کود به این صورت است که حدود 2 گرم از آن را داخل یک لیتر آب حل کنید و هر دو تا سه هفته یکبار به خاک گیاه اضافه نمایید.

توصیه می کنیم از کودهای غلیظ و مصرف زیاد آنها برای گیاه خودداری کنید و اگر علائمی همچون کبودی برگ ها و ساقه ها، سوختن به یک باره گیاه و سوختن ریشه را مشاهده کردید، احتمالا غلظت و میزان مصرف کود بالا بوده است.

خرید کود 12-12-36 باغ ارم

در پایان اگر قصد خرید کود 12 12 36 را دارید، فروشگاه باغ ارم را به شما معرفی می کنیم. این فروشگاه، انواع گل و گیاهان آپارتمانی، خاک برگ و انواع کود های مورد نیاز برای گیاهان را تامین می کند و از هر جای ایران امکان خرید اینترنتی دارید.

دکمه بازگشت به بالا