شکایت از لوازم یدکی فروشی خودرو چگونه است؟

ممکن است برای شما یا اطرافیانتان این موضوع پیش آمده باشد که برای تعمیر خودرو نیاز به یکسری قطعات و لوازم پیدا کرده اید. در این صورت باید به مراکز فروش قطعات و لوازم خودرو مراجعه کرده و محصول مورد نیازتان را تهیه کنید.

How to complain about car spare parts?

خودرو بعد از گذشت مدت زمانی نیاز به تعمیر دارد و باید در قسمت قطعات آن تغییرات اساسی صورت گیرد.متاسفانه خودرو های تولید داخلی چندان از کیفیت مناسبی برخوردار نیستند و مطابق با استاندارد های جهانی تولید نمی شوند. یکی از انتقادات مصرف کنندگان نسبت به سطح کیفی نامناسب خودرو های داخلی، استفاده از قطعات نامطلوب با شرایط غیر استاندارد می باشد.

در واقع علت اصلی کیفیت پایین خودرو های تولید داخل، عدم استفاده از قطعات با کیفیت می باشد که با استاندارد های جهانی منطبق نیست. در مورد هر وسیله نقلیه ای، قطعات و لوازم تاثیر مستقیمی در کیفیت آن ها دارد و هر چه سطح کیفی ابزار و آلات خودرو بالاتر باشد، به همان اندازه عملکرد خودرو نیز مناسب تر خواهد بود.در طی چند سال اخیر در حوزه فروش قطعات خودرو سوء استفاده های بسیار زیادی شده است و مصرف کنندگان از نحوه خدمات دهی در این زمینه رضایت کافی نداشته اند.

در واقع مصرف کننده انتظار دارد که با مراجعه به مراکز فروش قطعات خودرو، جنس مورد نظر خود را با شرایط مناسب به لحاظ کیفیت و قیمت خریداری کند اما در اغلب مواقع مشاهده شده است که قطعات خودرو به لحاظ کیفیت و قیمت از شرایط مطلوبی برخوردار نمی باشند و یقینا مصرف کننده در این زمینه دچار ضرر و زیان فراوان خواهد شد.

بروز تخلفات در حوزه فروشندگان قطعات خودرو یک امر بدیهی است و این گونه مسائل در سایر اصناف هم به وقوع می پیوندد. عمده این تخلفات مربوط به گران فروشی قطعات خودرو و ارائه اجناس تقلبی به مردم می باشد که البته با نظارت مراجع ذی صلاح تا حد قابل قبولی وقوع تخلفات مزبور کاهش یافته است.در صورتی که فروشنده لوازم و قطعات خودرو مرتکب تخلفی شد، می توان از طریق مراجع صلاحیت دار اقدام به شکایت کرد.

سوال اساسی که مطرح می شود آن است که برای شکایت از فروشندگان ابزار و آلات خودرو باید به کدام مراجع مراجعه کرد؟ شکایت از فروشندگان قطعات خودرو به نوع و موضوع شکایت بستگی دارد.اگر در ارتباط با گرانفروشی باشد، باید به سازمان تعزیرات حکومتی مراجعه کرد، ولی چنانچه شاکی در ارتباط با مسائل دیگر قصد شکایت داشته باشد، باید مشکل پیش آمده را از طریق اتحادیه صنف فروشندگان قطعات خودرو و سازمان حمایت از مصرف کننده و سایر مراجع ذی صلاح پیگیری کند.

آیا می توان از فروشنده قطعات خودرو شکایت کرد؟

به طور کلی در صورت بروز تخلف از سوی هر صنفی به لحاظ قانونی این حق برای شاکیان در نظر گرفته شده است تا از طریق مراجع مربوطه اقدام به شکایت نمایند.در واقع اگر در این زمینه حق و حقوق قانونی مصرف کننده تضییع شود، می بایست برای احقاق آن از طریق مراجع صلاحیت دار طرح شکایت کرد.در هر صورت اگر فروشنده قطعات خودرو مرتکب رفتاری غیر قانونی شود، می توان علیه آن نمود. به لحاظ قانونی هیچ منعی برای طرح شکایت علیه فروشندگان ابزار و آلات خودرو وجود ندارد و معترض این اختیار را دارد تا از این مرجع شکایت کند.

فردی که قصد شکایت از فروشنده قطعات خودرو دارد، باید تشریفات و مراحل قانونی را طی کند و سپس موضوع شکایت برای بررسی به مراجع رسیدگی کننده ارجاع داده می شود.طرح شکایت علیه مرجع مذکور روند خاصی خود را دارد و معمولا کمی زمانبر است تا نتیجه نهایی در این زمینه اعلام شود.

دلایل شکایت از فروشنده قطعات خودرو

فروشندگان قطعات خودرو یک از اصنافی می باشد که در چند سال گذشته بیشترین میزان شکایات مردمی را به خود اختصاص داده است.در واقع عموم مصرف کنندگان از نحوه خدمات دهی این مراکز رضایت کافی را نداشته اند و همین مسئله سبب شده است تا شکایات بسیاری علیه آن مطرح شود.فروشندگان قطعات خودرو مانند هر صنفی مورد انتقاد و شکایت مردمی قرار می گیرد و این امری اجتناب ناپذیر است. در واقع یک سری عوامل می تواند منجر به شکایت از این مرکز می شود و مردم می توانند شکایات خود را از طریق مراجع ذی صلاح پیگیری کنند.

موارد و دلایل شکایت از فروشنده لوازم خودرو بسیار زیاد هستند که تنها به برخی از آن ها اشاره می کنیم.شکایت از فروشندگان قطعات خودرو می تواند به عوامل و دلایل مختلفی بستگی داشته باشد و صرفا به یکسری موضوعات خاص محدود نمی شود. از جمله عوامل این شکایات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

عدم مدیریت صحیح در حوزه فروش لوازم خودرو

یکی از دلایل شکایت از فروشندگان قطعات خودرو، به نحوه عملکرد و مدیریت آن در خصوص فروش این اجناس بستگی دارد. در واقع نبود نظارت های کافی در این زمینه موجب بروز اعتراضات مردمی شده است و به عقیده بسیاری از افراد اگر در حوزه فروش ابزار و آلات خودرو کارشناسی های لازم صورت گیرد، یقینا مشکلات عمده در این زمینه حل و فصل خواهد شد.

ارائه قطعات تقلبی و غیر اصل

از موارد دیگر شکایت از این حوزه صنفی می توان به ارائه قطعات تقلبی و غیر اصل اشاره کرد. در اغلب مواقع مشاهده شده است که به جای قطعات اصل، ابزار و آلات تقلبی خودرو به مصرف کننده داده شده است.با توجه به این که تشخیص قطعات اصل و تقلبی خودرو بسیار سخت و دشوارتر است، به همین جهت زمینه سوء استفاده را برای افراد سودجو را فراهم کرده است.متاسفانه فروش قطعات تقلبی خودرو در بازار ایران بسیار شایع شده است و این امکان فراهم شده تا به راحتی ابزار و آلات غیر اصل خودرو به فروش برسند.

توضیح در مورد وکیل خوب

وکیل خانواده خوب یکی از پرکارترین وکلا در حرفه وکالت و نیز دادگاه‌ها محسوب می‌شود. حجم زیادی از پرونده‌های تشکیل شده در دادگاه‌ها، پرونده‌های خانواده هستند. به همین جهت هر روز موکلین زیادی در تماس با موسسات حقوقی و دفاتر وکالت به دنبال بهترین وکیل خانواده در این زمینه هستند. به خصوص در زمینه طلاق، یکی از دغدغه موکلین از جمله خانم پیدا کردن یک وکیل طلاق متخصص است. همچنین بسیاری از وکلا به جهت بالا بودن تعداد پرونده تمایل دارند که در حوزه خانواده فعالیت کنند و به این عنوان مشهور شوند.

گران فروشی

تخلف دیگر که در حوزه فروشندگان قطعات خودرو رخ می دهد، مسئله است. با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه اجناس و محصولات مختلف از جمله ابزار و آلات خودرو با قیمت های مختلفی به فروش می رسند و از این حیث برخی از فروشندگان اقدام به فروش قطعات خودرو با قیمت های بسیار گزاف نیز می کنند.

لازم به ذکر است که گران فروشی تنها در این حوزه صنفی رخ نمی دهد بلکه در حال حاضر بسیاری از اصناف فعال در کشور محصولات خود را با قیمت های بالا به فروش می رسانند.گرانفروشی در هر حوزه صنفی از جمله فروشندگان قطعات خودرو از طریق سازمان تعزیرات حکومتی قابل پیگیری می باشد که در ادامه مطالب توضیحات بیشتری در مورد مراجع صلاحیت دار برای رسیدگی به این گونه شکایات خواهیم داد.

برای شکایت از فروشندگان قطعات خودرو به کجا مراجعه کنیم؟

اگر در زمینه خرید قطعات خودرو با فروشندگان آن دچار اختلاف شدید، در وهله اول بهتر است به صورت مسالمت آمیز این مشکل را برطرف کند. در بسیاری از مواقع شخص خریدار توانسته از طریق مکاتباتی که با این مراکز داشته است، اختلافات جزئی را حل و فصل کند.ممکن است اختلافات همچنان ادامه داشته باشد و از روش مزبور برطرف نشود. در این صورت برای روش های مختلفی در نظر گرفته شده تا شاکی بتواند به حق و حقوق قانونی خود برسد. از جمله روش های شکایت از این حوزه صنفی به شرح زیر می باشد:

شکایت از طریق اتحادیه صنف فروشندگان قطعات خودرو

فروشندگان قطعات خودرو زیر نظر اتحادیه تخصصی خود فعالیت می کنند. اتحادیه فروشندگان ابزار و آلات خودرو به طور دقیق نحوه فعالیت و عملکرد مراکز مذکور را بررسی می کند.در صورت مشاهده و گزارش تخلف از سوی مراکز فروش قطعات خودرو، این اتحادیه در وهله اقدام به بررسی مشکل پیش آمده می کند و در صورت اثبات آن اقدامات قانونی لازم را انجام می دهد.

اگر تخلف صورت گرفته به صورت جزئی باشد، اتحادیه ابتدا به فروشندگان اخطار می دهد و در صورت تداوم چنین رفتار هایی، مرکز مربوطه پلمپ می شود. گاهی اوقات تخلفات صورت گرفته به حدی می باشد که اتحادیه راهی جز پلمپ مراکز فروش قطعات خودرو ندارد.

شکایت از طریق سازمان حمایت از مصرف کننده

روش دیگر شکایت از فروشندگان قطعات خودرو، مراجعه به سازمان حمایت از مصرف کننده می باشد که طرح شکایت از طریق این مرجع مراحل خاص خود را دارد. سازمان حمایت از مصرف کننده همانطور که از نام آن پیدا است، به منظور حمایت از مصرف کنندگان در زمینه تهیه اجناس و محصولات مختلف ساماندهی شده است.

درواقع رسیدگی به شکایات مصرف کنندگان در خصوص خرید و فروش اجناس مختلف از در صلاحیت این سازمان می باشد. فرد شاکی باید به سازمان مزبور مراجعه کرده و شکایت خود را به ثبت برساند.البته رسیدگی به اینگونه شکایات در سازمان حمایت از مصرف کننده کمی زمانبر است و پروسه مشخصی را طی می کند. این سازمان برای پیگیری شکایات مردمی از فروشندگان قطعات خودرو سامانه ای را طراحی کرده است تا افراد به راحتی بتوانند شکایت خود را ثبت کنند.

متقاضیان و شاکیان ضمن مراجعه به سازمان استان مربوط شکایات، انتقادات و درخواست های خود را طرح و پیگیری نمایند. شاکیان برای اعلام نظر قطعی از سوی سازمان مربوطه می بایست مدت زمانی را منتظر بمانند تا نتیجه نهایی وصول شود.جهت مشاوره رایگان میتوانید به سایت vakilazma مراجعه کنید.

دکمه بازگشت به بالا