کم هزینه ترین روش ابیاری

در صورت کمبود آب بهترین روش آبیاری تبدیل سیستم های آبیاری مزارع، باغات و محیط سبز به آبیاری قطره ای است.

قسمت اول) سیستم لوله قطره ای

حفظ این فضاهای سبز، درختان و گل ها اغلب اولویت اصلی است.

یکی از مواردی که برای اطمینان از ماندگاری این اقلام بسیار مهم است و باید انجام شود آبیاری منظم و منظم این مناطق است.

البته روش های مختلفی برای آبیاری وجود دارد که انتخاب این روش ها به عوامل زیر بستگی دارد.

. شرایط جغرافیایی

. انواع گل و گیاه

در شرایطی که کشور ما و تمام دنیا با مشکل کم آبی مواجه است باید از صحیح ترین و صحیح ترین روش برای آبیاری مزارع و مراتع استفاده کرد.

بهینه سازی سیستم های آبیاری برای جلوگیری از شرایط اقلیمی و بحران اکوسیستم در زمین های کشاورزی می تواند از هدر رفت آب آبیاری جلوگیری کند.

البته به طور کلی باید بگوییم که در این شرایط آب یکی از با ارزش ترین مایعات روی زمین است و حفاظت از آن باید برای همه افراد بسیار مهم باشد. بنابراین باید از بهترین و مناسب ترین روش برای آبیاری فضای سبز استفاده کنیم.

اگر بخواهیم از روش ها و روش های آبیاری متعددی که به طور سنتی در مناطق مختلف کشور در مناطق کشاورزی، باغ ها و سایر نقاط استفاده می شود صحبت کنیم، از هدر رفتن مقدار زیادی آب جلوگیری می کند.

آبیاری قطره ای روشی بسیار کارآمد است

یکی از موثرترین و راحت ترین روش های آبیاری را می توان آبیاری قطره ای نام برد که معمولاً بازدهی 70 درصدی نسبت به روش های اسپری دارد و راندمان آن بیش از 90 درصد است.

هدر رفت و هدررفت آب در این سبک بسیار کمتر است. زیرا معمولاً در این سبک از آبیاری قطره ای، آبیاری دقیقاً در جایی و جایی که نیاز به آبیاری دارد انجام می شود.

در سیستم قدیمی که برای آبیاری فضا استفاده می شد، متاسفانه هنوز در برخی موارد از این روش استفاده می شود. آب زیادی هدر می رود.

برای هیچ گل و گیاهی استفاده نشده است و یا از طریق تبخیر این حجم و در قسمتی از خاک نفوذ کرده است که هیچ تاثیری بر گل و گیاه مورد نظر ندارد حتی گاهی باعث آبیاری بیش از حد می شود. گل ها و درختان.. همچنین می تواند به گیاهان آسیب برساند.

یکی دیگر از مزایای استفاده از سیستم آبپاش نصب ساده و آسان آن و همچنین هزینه کم و عدم دخالت انسان است.

مشکل مهم این روش آبیاری قطره ای این است که هدف دقیق و محل لازم آبیاری در تماس با آب است، بنابراین آب مستقیماً به ریشه و بدن گل و گیاه نفوذ می کند. این امر از هدر رفتن آب جلوگیری می کند که البته یکی از دلایل اصلی افزایش راندمان است.

برای رعایت کامل طراحی و عملکرد سیستم آبیاری قطره ای مواردی باید در این سیستم در نظر گرفته شود.

تجهیزات ضروری برای آبیاری قطره ای

1. شیر را ببندید

2. لوله تخلیه

3. فیلتر کردن

4. قرعه کشی کنید

1. شیرهای قطع و وصل

این دستگاه یکی از شیرهایی است که وظیفه اتصال و قطع آب در سیستم آبیاری قطره ای را بر عهده دارد. ابتدا در ابتدای سیستم لوله کشی مورد استفاده قرار می گیرند و معمولاً به صورت لوله اصلی به منبع اصلی تامین آب متصل می شوند و سایر اتصالات، لوله ها و انشعابات پشت این شیرها ایجاد می شود.

دلیل اصلی استفاده از شیر ایزوله چیست؟

این نوع سوالات در سیستم آبیاری قطره ای به وجود می آیند و باید پاسخ مناسبی به آنها داده شود.

زمانی که فصول بارانی مانند پاییز، زمستان و بهار وجود دارد، با آب باران آبیاری می شوند، این مشکل به این معناست که نیاز کمتری به آبیاری فضای سبز داریم و به همین دلیل می توان با بستن چاه از مصرف بی رویه آب جلوگیری کرد. در صورت بروز مشکل به منبع برق اصلی متصل نیست. با لوله کشی و می خواهیم آن را تعمیر و تعویض کنیم

در صورتی که شیر اتصال و قطع کننده سر راه نباشد باعث تلفات آب زیادی می شود و به راحتی نمی توانیم این فرآیند تعمیر را انجام دهیم.

گاهی اوقات در سیستم های لوله کشی آبیاری قطره ای نیاز به جداسازی لوله اصلی داریم و نیاز به شیر قطعی است که فوراً سیستم را خاموش کرده و به قسمت دیگری از سیستم اجازه کار می دهد. . بیا درستش کنیم

آبیاری قطره ای به کمک تایمر آبیاری روشی کارآمد برای رساندن مستقیم آب به گیاه است. در این روش از لوله های کم و قطره ای برای تامین آب گیاهان و درختان استفاده می شود. این قطره ها را می توان در داخل لوله (داخلی) قرار داد و یا جدا از لوله (آنلاین) قرار داد.

ویژگی های سیستم آبیاری قطره ای

1- سیستم انتقال و پمپاژ آب

قسمت اصلی سیستم آبیاری قطره ای لوله های انتقال آب است که از لوله ها یا لیبل های پلی اتیلن، لوله ها و نوارهای 16 یا 20 میلی متری تشکیل شده است. این لوله ها با اتصال به یکدیگر به یکدیگر متصل می شوند. شیلنگ های لیف به دلیل انعطاف پذیری و کیفیت بالا در مقایسه با شیلنگ های پلی اتیلن از محبوبیت بیشتری در بین باغداران برخوردار است. سایر مزایای لوله Layflat عبارتند از:

نصب و راه اندازی آسان

حمل و نقل راحت تر

هزینه های حمل و نقل کمتر

ذخیره سازی آن راحت تر است.

2- ایستگاه فیلتر

یکی از مهم ترین قسمت ها برای اطمینان از عملکرد صحیح سیستم آبیاری قطره ای وجود سیستم و ایستگاه فیلتر می باشد. عملکرد این سیستم جلوگیری از ورود گل و لای و سایر زباله ها به سیستم آبیاری و جلوگیری از گرفتگی می باشد. آبیاری قطره ای به دلیل وجود منافذ بسیار کوچک، بدون نصب تصفیه خانه، پتانسیل گرفتگی را دارد.

3- تنظیم کننده های فشار

یک رگولاتور فشار برای اطمینان از اینکه دبی در سیستم انتقال آب در سطح قابل قبولی است مورد نیاز است. ورود به سیستم با فشار بیشتر از حد مجاز باعث ریزش قطره چکان و آسیب دیدن آن می شود و از طرفی عدم فشار کاری مناسب باعث افت فشار و تامین نشدن نیاز آب تولیدی می شود.

4- شیرآلات و اتصالات

شیرآلات و اتصالات مورد استفاده در سیستم های آبیاری قطره ای بخش مهمی از سیستم هستند و باید با دقت انتخاب شوند. استفاده از اتصالات و شیرآلات بی کیفیت، علاوه بر عدم آب بندی کامل، می تواند منجر به افت فشار در سیستم، شکستگی های مکرر و در نهایت آسیب و اختلال در کل سیستم آبیاری شود.

5-ونتوری

هدف اصلی سیستم Venturi تزریق کود، آفت کش ها و مواد برای رفع انسداد خطوط است. این محصولات به سرعت و به طور سیستماتیک مواد فوق را به شبکه آب اضافه می کنند.

6- کنترلر

بخش پایانی هر سیستم آبیاری قطره‌ای، کنترل‌کننده‌هایی است که به شما امکان مدیریت و برنامه‌ریزی زمان آبیاری را می‌دهد. نسل جدیدی از سیستم های کنترلی به نام سیستم های کنترل هوشمند آبیاری کنترل این سیستم ها را آسان تر از همیشه کرده است.

بیگ نیوز

رسانه خبری بیگ نیوز علاقمند در زمینه اخبار فرهنگی،پزشکی و اجتماعی با بهرمندی از پایگاه های روز ایران و جهان می باشد.
دکمه بازگشت به بالا