چیلر چیست و چگونه کار می‌کند؟

چیلر”Chiller” دستگاهی است که طی فرایندی سبب سرد شدن هوای محیط یا دستگاه‌های صنعتی می‌شود. شما با استفاده از چیلرها می‌توانید در مکان‌های مسکونی، اداری، ورزشی، صنعتی و… از هوای مطبوعی بهره مند شوید. چیلرها انواع مختلفی دارند. سایت ما بهترین و با کیفیت ترین چیلر را در اختیار مشتریان عزیز قرار می‌دهد. اگر می‌خواهید با این دستگاه کاربردی و ضروری آشنا شوید با ما همراه باشید.

معرفی چیلر

چیلر سیستمی است که با انجام فرایندی در سیکل تبرید تراکمی یا جذبی گرما را از آب می‌گیرد و سبب سرد شدن آن می‌شود. در مرحله بعد آب از طریق مبدل حرارتی به سایر فرایند‌های صنعتی یا تجهیزات خنک کننده منتقل می‌شود. از هوای سرد تولید شده توسط چیلر می‌توانید برای خنک کردن دستگاه‌ها یا تجهیزات صنعتی استفاده نمایید.

لازم به ذکر است که دمای آب سرد خروجی برای  تهیه مطبوع به بالای صفر و برای سرمایش فرایندی و مصارف صنعتی به زیر صفر می‌رسد. همان طور که ذکر شد؛ چیلرها انواع مختلفی دارند و برای تهویه مطبوع تابستانی در مکان‌های مختلف استفاده می‌شوند. در ادامه درباره نحوه عملکرد چیلر و انواع آن بیشتر توضیح خواهیم داد.

چیلر چگونه کار می‌کند؟

برای فهم نحوه عملکرد چیلر لازم است بدانید که چیلر معمولاً از سیال واسط یا آب گرما جذب می‌کند. سپس سیالی که گرمای آن جذب شده؛ به مبدل تجهیزات تهویه مطبوع تابستانی یا سایر دستگاه‌های صنعتی منتقل می‌شود. این فرایند سبب ایجاد سرمایی مطلوب خواهد شد. یک چیلر قادر است تا کل سرمایش یک ساختمان را تأمین کند.

هنگامی که آب سرد وارد لوله‌های مسی می‌شود؛ دمای آب به شدت کاهش پیدا می‌کند و در صورتی که هوا با دستگاه برخورد کند؛ دمای آن کم می‌شود و هوای خنکی در اتاق‌های منزل شما جریان پیدا می‌کند. نکته‌ای که وجود دارد این است که آب سرد در چیلرها به عنوان یک مبرد عمل می‌کند. مبرد ماده‌ای است که وظیفه خنک کردن چیلر را بر عهده دارد و در انواع مختلفی مانند هوای سرد، آب سرد و حالت تبخیری وجود دارند. نحوه عملکرد چیلر بر اساس دو نوع سیکل تبرید ممکن است متفاوت باشد که عبارت‌اند از:

سیکل تراکمی

اگر نحوه عملکرد چیلر بر اساس سیکل تراکمی باشد؛ روند تولید سرمایش کاملاً متفاوت خواهد شد. این فرایند طی تبخیر و تراکم و تقطیر و انبساط مبرد صورت می‌گیرد. با استفاده از این چهار فرایند گرما از آب یا سیال گرفته می‌شود و سبب ایجاد سرمایش می‌شود.

سیکل جذبی

اگر نحوه عملکرد چیلر بر اساس سیکل جذبی باشد؛ تولید سرمایش کاملاً فرق خواهد کرد و به شکل دیگری انجام می‌شود. در این سیکل، سرمایش طی فرایند ایجاد خلأ و کاهش دمای تبخیر مبرد و از طریق ماده جاذب برای جذب بخار مبرد صورت می‌گیرد.

موارد مهم در انتخاب نوع چیلر

اگر قصد نصب چیلر در ساختمان خود را دارید به خاطر بسپارید که انتخاب یک چیلر مناسب به موارد مختلفی بستگی دارد. موارد مهم در انتخاب نوع چیلر عبارت‌اند از:

  • بررسی شرایط ساختمان برای امکان یا عدم امکان نصب چیلر و سایر ملزومات
  • بررسی شرایط برای مطلع شدن از امکان تأمین گاز مورد احتیاج چیلر
  • بررسی شرایط برای مطلع شدن از امکان تأمین برق مورد نیاز چیلر
  • مطلع شدن از دمای عملکردی چیلر
  • بررسی کاربری چیلر
  • بررسی برخورداری یا عدم برخورداری از بودجه اولیه جهت خرید چیلر
  • اطلاع از هزینه‌های نگهداری و تعمیرات چیلر
  • بررسی دسترسی یا عدم دسترسی به آب برای خنک کاری کندانسور چیلر
  • بررسی اندازه و ابعاد فضا جهت نصب و جا به جایی چیلر
  • بررسی دسترسی یا عدم دسترسی به هوای آزاد در ساختمان مورد نظر
  • بررسی ظرفیت برودتی مورد احتیاج
  • توجه به شرایط جغرافیایی که چیلر در آن نصب می‌شود

انواع چیلر

چیلرها دارای سیکل عملکردی متفاوتی نسبت به یکدیگر هستند. انواع چیلر بر اساس سیکل عملکردی عبارت‌اند از:

  • چیلر تراکمی
  • چیلر جذبی

مزایای استفاده از چیلر

بعضی از مزیت‌های چیلر موجب شده است که افراد زیادی از سایت ما نسبت به خریداری این دستگاه اقدام کنند. برخی از مزایای استفاده از چیلر عبارت‌اند از:

  • چیلرها با استفاده از آب گرم می‌توانند در مدت زمان کم و در فضای بسیار بزرگی، سرمایش و گرمایش را تأمین کنند.
  • شما با استفاده از چیلر می‌توانید از مصرف بیش از حد انرژی در فضاهای صنعتی جلوگیری کنید.
  • استفاده از چیلر بسیار مقرون به صرفه بوده و در کم تر کردن هزینه‌ها به شما کمک خواهد کرد.
  • چیلرها آسیبی به محیط زیست نمی‌رسانند و آلاینده‌های کم تری دارند.
  • چیلر برای چند واحد مسکونی و واحدهای بزرگ و کوچک کفایت می‌کند.
  • چیلرها دارای لوله کشی داخلی هستند و نمای زیبای ساختمان را حفظ می‌کنند.
  • شما می‌توانید رطوبت چیلر را به طور دقیق تنظیم کنید.

چگونه سرمای چیلر را افزایش دهیم؟

برای افزایش بازدهی چیلر، در قدم اول  باید از عدم وجود نشتی در سیستم اطمینان حاصل کنید. همان طور که گفته شد؛ سیستم چیلر به گونه ای است که آب در یک مدار بسته جریان پیدا می‌کند و نباید هیچ راه خروجی برای آن وجود داشته باشد. در غیر این صورت بازدهی آن کاهش پیدا می‌کند و سرمایش بسیار کم می‌شود.

در قدم دوم باید نسبت به تمیز کردن لوله‌ها و آنالیز روغن و مبرد چیلر اقدام کنید تا بازدهی چیلر افزایش پیدا کند. همچنین نسبت به انجام تمام این فعالیت‌ها که طی سرویس سالانه، توسط تکنسین ها صورت می‌گیرد کوتاهی نکنید تا بهترین بازدهی و بیشترین میزان سرمایش را از چیلر دریافت نمایید.

قیمت چیلر

یکی از مهم‌ ترین پارامترها در انتخاب دستگاه چیلر، قیمت آن است. به عنوان مثال ظرفیت چیلر، دمای آب خروجی چیلر، نوع کندانسور، دمای محیط، نوع کمپرسور، نوع گاز مبرد، جنس لوله کشی داخلی و کیفیت قطعات، از عوامل تعیین کننده سطح قیمت چیلر هستند.

خرید چیلر

مجموعه ما تولید کننده انواع چیلر و صنایع برودتی و حرارتی و صنایع تبرید است. همچنین تیم ما آماده خدمت رسانی به شما مشتریان عزیز است. هدف ما این است که تمام کالاهای خود را با کیفیت عالی و قیمت مناسب از درب کارخانه به شما برسانیم تا رضایت شما را جلب نماییم. شما مشتریان عزیز برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید و با کارشناسان حرفه‌ای ما در خصوص انتخاب چیلر مناسب بسته به ساختمان و شرایط اقلیمی خود، مشاوره دریافت کنید.

کلام آخر

ما در این مقاله به معرفی چیلر و چگونگی نحوه عملکرد چیلر پرداختیم. چیلرها وظایف بسیار مهمی را بر عهده دارند. امیدواریم از مطالبی که در اختیارتان قرار دادیم برای انتخاب یک چیلر مناسب استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا