چه کسانی موسیقی گوش میدهند؟

گوش دادن به موسیقی یکی از فعالیت های لذت بخش است که هر زمان که هستیم می توانیم از آن لذت ببریم. لذت موسیقی را نمی توان پنهان کرد و هیچ کس نمی تواند تأثیری را که موسیقی بر روح انسان می گذارد پنهان کند. در این مقاله می خواهیم در مورد اینکه چرا موسیقی را دوست داریم صحبت کنیم.

به جرات می توان گفت که هیچ فردی در دنیا نیست که عاشق موسیقی نباشد. همه به این رویداد وابسته اند و همه با لذت آن را دنبال می کنند. موسیقی می تواند احساسات ما را بیدار کند و شادی یا غم را برای ما به ارمغان بیاورد. سوال اینجاست که چرا ما اینقدر علاقه مند به گوش دادن به موسیقی هستیم و مدام به دنبال موسیقی جدید هستیم؟ این مقاله موزیک باران را تا انتها بخوانید تا موضوع مورد بحث برای شما روشن شود.

سوالی که مدت هاست دانشمندان را به خود مشغول کرده این است که چگونه پدیده ای مانند موسیقی می تواند احساسات ما را تا این حد تحریک کند؟ ممکن است علاقه ما به موسیقی اتفاقی شروع شده باشد. ما دائماً از احساسات خود برای هدایت ترس ها و موقعیت های مختلف اجتماعی استفاده می کنیم. شاید ریتم و ملودی موسیقی نیز بخشی از مغز را که با احساسات مرتبط است تحریک می کند.

چرا مردم دوست دارند موسیقی گوش کنند؟

مغز ما الگوها را دوست دارد. موسیقی هم الگوست. آیا این یک مشکل تصادفی است؟

تحقیقات نشان می دهد که وقتی به موسیقی گوش می دهیم، مغز ما دوپامین ترشح می کند که باعث رضایت ما می شود. تحقیقات به رهبری Dr. زیتور نشان داد زمانی که یک قطعه موسیقی به اوج خود می رسد میزان انتشار این ماده به شدت افزایش می یابد و احساس هیجان و گرما به شنونده منتقل می شود.

شاید اینها دلایل علاقه ما به موسیقی باشد. اما دلیل دیگری هم وجود دارد که چرا ما آن را بسیار می خواهیم. دوپامین ماده ای است که برای بقا و فعالیت هایی مانند غذا خوردن ضروری است.  دانلود بهترین آهنگ ها . به همین دلیل، وقتی به آهنگی گوش می‌دهیم، مغز ما بیشتر احتمال دارد کارهای مشابهی انجام دهد و به همین دلیل همیشه به دنبال موسیقی هستیم. تنها تفاوت این است که موسیقی برای بقا ضروری نیست.

گوش دادن به موسیقی تاثیر مثبتی بر مغز دارد

دلیل دیگری که در این زمینه ظاهر می شود علاقه ما به دنبال کردن مدل ها است. تشخیص الگو یک مهارت ضروری برای بقا است. به عنوان مثال، اگر بوی دود را حس کنید، ایده فرار از آتش در ذهن شما شکل می گیرد. موسیقی نیز یک مدل است و ما مدام ملودی ها، هارمونی ها و ریتم های ممکن را پیش بینی می کنیم.

اگر یک سری آکورد را بشنویم (چند نت در کنار هم)، مغز ما می تواند آکورد بعدی را بر اساس تجربه قبلی پیش بینی کند. به همین دلیل است که مردم اغلب به آهنگ هایی که هرگز نشنیده اند واکنش خوبی نشان نمی دهند. اگر ریتم آهنگ برای ما ناآشنا باشد، پیش بینی در مورد الگو در ذهن شکل نمی گیرد. وقتی نتوانیم الگوهای موسیقی را پیش بینی کنیم، خسته و کسل می شویم.

با توجه به فرهنگ خود، مردم یاد می گیرند که چه صداهایی متعلق به دسته ای از موسیقی هستند.

موسیقی حالت گفتار در مغز را تقلید می کند

نظراتی که می خوانید بیشتر توضیح می دهد که چرا ما از گوش دادن به موسیقی لذت می بریم، اما آنها نمی توانند تمام احساسات ناشی از گوش دادن به یک آهنگ را توضیح دهند.

وقتی به قطعه ای گوش می دهیم، ریتم باعث می شود وارد فرآیندی به نام «جریان» شویم. اگر گام های آهنگ سریع باشد، ضربان قلب و الگوی تنفس ما همخوانی دارد. این برانگیختگی را می توان توسط ذهن به اشتیاق تعبیر کرد. اگر موسیقی قانع‌کننده‌تر باشد، این ارتباط بیشتر می‌شود.

یکی دیگر از نظریه های مرتبط این است که هنگام گوش دادن به آهنگ، قسمت هایی از مغز که در حین گفتار استفاده می شوند تحریک می شوند. این حالت تمام احساسات را منتقل می کند.

هنگامی که ما سخنرانی می کنیم، مغز ما در استفاده از احساسات بسیار خوب است. برای صحبت کردن باید بدانیم که اطرافیان ما خوشحال، غمگین، عصبانی یا ترسیده اند. بخش قابل توجهی از این اطلاعات در لحن صدای فرد آشکار می شود. اگر صدای فردی واضح باشد احتمالاً خوشحال است و اگر بلرزد نشان دهنده ترس آن فرد است.

موسیقی حالتی شبیه گفتار برای مغز ایجاد می کند

موسیقی شکل اغراق آمیز گفتار است. صداهای بلندتر و سریعتر باعث ایجاد هیجان می شود، بنابراین انتخاب چنین آهنگ هایی می تواند مفید باشد.

یک ترومپت، ویولن یا پیانو می‌تواند صد برابر بلندتر صدا تولید کند، زیرا می‌تواند صدای بسیار وسیع‌تری نسبت به صدای انسان تولید کند.

ما معمولاً احساساتی را که دریافت می‌کنیم منعکس می‌کنیم (مهربانی در مقابل مهربانی و غیره)، بنابراین گوش دادن به آهنگی که شبیه یک مکالمه شاد به نظر می‌رسد می‌تواند باعث ایجاد احساس شادی شود.

خروج از نسخه موبایل