چه چیزی برای الگوریتم اینستاگرام مهم است؟

اگر هدف شما از فعالیت در اینستاگرام، جذب مخاطب برای افزایش سود و درآمد است، باید بتوانید پست‌هایتان را به صفحه اکسپلور کاربران (ذره‌بین یا صفحه جستجو) برسانید. چون با نمایش در صفحه اکسپلور کاربران است که می‌توانید روند جذب مخاطب به پیج اینستاگرام خود را چندین برابر کنید.

اپل |امنیت

الگوریتم اینستاگرام چطور کار می‌کند؟

احتمالاً با زیر و بم اینستاگرام آشنایی دارید و زیاد در صفحه اکسپلور و فید وقت گذرانده‌اید. صفحه فید (FEED POST یا خانه) همان صفحه‌ای است که در آن پست‌ فالورهای شما برایتان نمایش داده می‌شود و صفحه اکسپلور، صفحه سرچ است که با آیکون ذره‌بین شناخته می‌شود. رسیدن به این صفحه آرزوی کاربرانی است که دوست دارند بیشتر دیده شوند؛ ولی نکته این است که پست‌های شما برای رسیدن به اکسپلور، با سدی به نام فید روبرو می‌شوند؛  یعنی تا زمانی که پست‌های پیج اینستاگرامتان در صدر فید کاربران به نمایش درنیایند، خبری از نمایش آن‌ها در اکسپلور نیست.شاید یکی دو سال قبل، عبور از صفحه فید و رسیدن به اکسپلور کار آسانی بود؛ چرا؟ چون نمایش پست‌ها در فید، طبق زمان‌بندی انجام می‌شد؛ یعنی اگر شما ساعت 12 ظهر پستی را منتشر می‌کردید، پست شما در همین ساعت به فید کاربران می‌رسید و کاربرانی که پس از این ساعت به اینستاگرام خود مراجعه می‌کردند، پست‌هایی را مشاهده می‌کردند که بعد از پست شما منتشر شده بود؛ اما پس از مدتی الگوریتم اینستاگرام انتشار پست در این قسمت را نیز با تغییراتی روبرو کرد.طبق این تغییرات، دیگر زمان تعیین‌کننده این نبود که پست شما در ابتدای فید کاربر باشد یا انتها، بلکه رفتار خود کاربران جایگاه پست شما را تعیین می‌کرد؛ یعنی ممکن بود پستی از پیج شما که 2 ساعت پیش منتشر شده، در اواخر صفحه فید کاربران به نمایش درآید و عملاً تعداد بسیاری از دنبال کنندگان شما (followings)، پست‌هایتان را مشاهده نکنند. احتمالاً با خودتان می‌گویید روی چه حساب و منطقی بعضی پست‌ها به بعضی افراد نشان داده نمی‌شود؟ عجله نکنید الان مشخص می‌شود.بر اساس الگوریتم اینستاگرام، پست شما در ابتدا به 10 درصد از دنبال‌کنندگان یا followerهای شما در صفحه فید نمایش داده می‌شود؛ در صورتی که تعامل و رفتار این کاربران (لایک، ویو، کامنت و…) نسبت به آن مناسب بود، پست برای دیگر دنبال‌کنندگان شما نیز نشان داده می‌شود.
در غیر این صورت، پست شما در قعر فید کاربران باقی می‌ماند و احتمالاً بازدید بسیار کمی خواهد داشت. پس از آن هم با در نظر گرفتن رفتار همین کاربران، الگوریتم اینستاگرام تصمیم خود برای نشان دادن و ندادن پست شما در اکسپلور را قطعی می‌کند

 4 شاخص کلیدی برای حضور در صفحه خانه یا فید کاربران

راستش را بخواهید اینستاگرام هم مانند گوگل، در معرفی و توضیحات در مورد الگوریتم‌های خود کمی سخت‌گیر و البته خسیس است و به‌ندرت در مورد الگوریتم‌های خود اطلاعاتی را منتشر می‌کند؛ اما وقتی اعتراض کاربران به تغییرات ایجاد شده را مشاهده کرد، در حرکتی غیرمنتظره، خبرنگاران را به شرکت خود دعوت و در مورد الگوریتم جدید و تغییرات آن توضیحاتی را ارائه کرد.در ادامه شاخص‌های مهمی که طبق صحبت‌های سخنگوی اینستاگرام، برای رسیدن پست‌ها به صدر فید دنبال کنندگان مورد بررسی الگوریتم‌های این شبکه اجتماعی قرار می‌گیرد را برای شما بازگو می‌کنیم.

.1 علاقه کاربر به موضوع پست شما

.2 تعامل کاربر با شما

.3تعامل کاربر با محتوا

.4 زمان انتشار پست

الگوریتم اینستاگرام چیست؟

الگوریتم اینستاگرام در واقع تنها یک الگوریتم واحد نیست و مجموعه‌ای از الگوریتم‌ها، فرایندهای پردازشی و سیستم‌های رده‌بندی را شامل می‌شود که همگی دست به دست یکدیگر می‌دهند تا برای هر کاربر این شبکه اجتماعی، تجربه‌ای منحصر به فرد فراهم آورند. اینستاگرام در ابتدا از یک الگوریتم ساده استفاده می‌کرد که به دسته‌بندی پست‌ها براساس ترتیب انتشار مشغول می‌شد. اما این الگوریتم در گذر زمان تغییرات فراوانی کرده و حالا در سال ۲۰۲۲ تبدیل به سیستمی بسیار پیچیده‌ شده که محتوا را به ترتیب میزان اهمیت و سازگاری با علایق هر کاربر در فید اصلی می‌چیند. به گفته سازندگان این شبکه اجتماعی، هر بخش از اپلیکیشن اینستاگرام الگوریتم خاص خود را دارد. این یعنی به عنوان مثال، فید اصلی اینستاگرام از الگوریتمی کاملا متفاوت نسبت به صفحه اکسپلور بهره می‌برد. به همین شکل، کارکرد الگوریتم صفحه اکسپلور کاملا با کارکرد الگوریتم پشت پست‌های Reels هم متفاوت است. این بدان خاطر است که نحوه تعامل کاربران با بخش‌های گوناگون اپلیکیشن متغیر است. برای مثال مردم معمولا تمایل بیشتری به مشاهده پست‌های دوستان خود در بخش استوری‌های اینستاگرام دارند، اما به محض ورود به صفحه اکسپلور ترجیح می‌دهند پست‌هایی کاملا جدید از افرادی که تاکنون دنبال نکرده‌اند را ببینند. این سیستم رده‌بندی پیچیده اطمینان حاصل می کند که هر کاربر بسته به سلایق و الگوهای مصرف خود، تجربه‌ای کاملا منحصر به فرد و شخصی‌سازی شده به دست آورد. این یعنی امکان ندارد هیچ دو کاربری در اینستاگرام، ساختاری یکسان را در صفحه اکسپلور خود شاهد باشند. به صورت مشابه، حتی اگر یک شخص به مدیریت دو حساب مجزا مشغول باشد هم امکان ندارد پیشنهاداتی دقیقا یکسان روی اکانت‌های گوناگون خود ببیند.

اینستاگرام چگونه پست‌های فید و استوری‌ها را رده‌بندی می‌کند؟

تجربه سازندگان اینستاگرام در سال‌های اخیر نشان داده که مردم می‌خواهند پیش از هر چیز دیگر، محتوایی که توسط دوستان و اعضای خانواده به اشتراک گذاشته شده را در فید خود و همینطور بخش استوری‌ها مشاهده کنند. بنابراین رویه رده‌بندی محتوا در هر دو بخش کمابیش شکلی یکسان دارد. گذشته از تبلیغاتی که به صورت گاه و بیگاه به نمایش درمی‌آیند، فید شما و همینطور بخش تنها به نمایش محتوایی می‌پردازند که متعلق به افراد آشنا برای شما هستند. برای اینکه بتوان به دقیق‌ترین و بهترین شکل ممکن به رده‌بندی محتوا در فید و استوری‌ها پرداخت، الگوریتم اینستاگرام سیگنال‌های زیر را در اولویت قرار می دهد:

  • اطلاعات پست
  • اطلاعات مرتبط با ناشر پست
  • فعالیت کاربر
  • تاریخچه تعاملات

الگوریتم اینستاگرام سپس از تمام این اطلاعات استفاده کرده و پیش‌بینی می‌کند که احتمال تعامل شما با یک پست به خصوص چقدر است. برای مثال در فید اصلی، اینستاگرام به دقت نگاه می‌کند که چه میزان از زمان خود را صرف نگاه کردن به یک پست می‌کنید، چقدر احتمال دارد که زیر آن کامنت بگذارید، پست را لایک کنید و یا حتی دکمه ذخیره‌سازی را بزنید. بنابراین آن دسته از پست‌هایی که در بالاترین بخش از فید اصلی این اپلیکیشن مشاهده می‌کنید، پست‌هایی هستند که به عقیده الگوریتم، بیشتر از هر چیز دیگر شما را به انجام هرگونه تعاملی وا می‌دارند.

پست‌های Reels اینستاگرام چطور رده‌بندی می‌شوند؟

هدف اصلی از پدید آوردن قابلیت اینستاگرام ریلز، سرگرم کردن شما بوده است. در نتیجه، بخش اعظمی از ویدیوهای ریلزی که مشاهده خواهید کرد متعلق به اکانت‌هایی هستند که آن‌ها را دنبال نکرده‌اید. از این منظر، با ساختاری بسیار مشابه به صفحه اکسپلور روبه‌رو هستیم. اصلی‌ترین تفاوت این است که به جای تمرکز بر اینکه چه چیزی می‌تواند با سلیقه شما جور باشد، اینستاگرام به صورت خاص به دنبال محتوایی می‌گردد که شاید برای شما سرگرم‌کننده به حساب آیند. اینستاگرام دست به پیش‌بینی‌هایی مهم می‌زند، مانند اینکه چقدر احتمال دارد یک ویدیوی ریل را تا انتها تماشا کرده و سپس به تعامل با آن مشغول شوید. مهم‌ترین سیگنال‌های رده‌بندی برای الگوریتم اینستاگرام در بخش Reels به شرح زیر است:

  • فعالیت کاربر.
  • تاریخچه تعاملات
  • اطلاعات ریل
  • اطلاعات مرتبط با ناشر پست

الگوریتم اینستاگرام چه محتوایی را به کاربران پیشنهاد نمی‌کند؟

اگرچه اینستاگرام می‌خواهد شانسی به تمام کاربران بدهد تا خودشان را ابراز کنند، اما در عین حال امنیت کاربران را در اولویت می‌گذارد. به همین خاطر است که گاهی از اوقات پست‌هایی که آسیب‌رسان به حساب می‌آیند یا ساختاری خلاف آنچه در دستورالعمل استفاده از این شبکه اجتماعی آمده دارند را حذف می‌کند. علاوه بر این، الگوریتم امکان تماشای برخی محتوای خاص که مشخصات زیر را در خود دارند، محدود می‌کند:

  • محتوایی که توسط حقیقت‌یابان شخص ثالث برچسب «اطلاعات کذب» خورده است. این دست از محتوا به شکلی کمتر برجسته در فید و استوری‌ها به نمایش درمی‌آید.
  • محتوای احتمالا ناراحت‌کننده یا حساس. به عنوان مثال محتوایی که به تبلیغ مصرف دخانیات بپردازد در صفحه اکسپلور یا بخش Reels قابل مشاهده نیست.
  • محتوای ذاتا سیاسی که روی موضوعات سیاسی تمرکز دارد یا توسط حزب‌های سیاسی و مقامات دولتی و حکومتی ساخته شده است.
  • تصاویر یا ویدیوهایی که رزولوشن پایینی دارند یا واترمارک خورده‌اند.

الگوریتم های اینستاگرام برای استوری

در این بخش از مطلب می‌خواهیم به این مسئله بپردازیم که الگوریتم های اینستاگرام برای استوری چگونه عمل می‌کنند.لازم است بدانید که برای استوری هم عوامل شش‌گانه‌ای که پیش از این و در ابتدای مطلب به آن اشاره کردیم بسیار مهم است. همانطور که تا به این جای مطلب متوجه شدید، اینستاگرام به تعامل، علاقه و رابطه توجه خاصی دارد. با این حساب الگوریتم های اینستاگرام برای استوری به این شکل است که ابتدا استوری آن دسته از کاربرانی را به شما نشان می‌دهد که به آن‌ها علاقه و با آن‌ها ارتباط خوب و عمیقی دارید.بنابراین اگر یک حساب برای کسب‌وکارتان دارید و می‌خواهید برای بازاریابی در اینستاگرام از استوری استفاده کنید، باید تلاش کنید که تعامل خود را با مخاطبانتان بالا ببرید. به این ترتیب همواره در صدر استوری‌های آن‌ها قرار می گیرید. برای این که مخاطب را به تعامل بیشتر دعوت کنید، می‌توانید مخاطبان را تشویق به ارسال دایرکت یا شرکت در نظرسنجی کنید.

الگوریتم اینستاگرام برای کسب رتبه در هشتگ

اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که با خود فکر می کنید که استفاده از هشتگ‌ها بسیار ساده است، لازم است بدانید که سخت در اشتباهید. الگوریتم های اینستاگرام دارای اصول خاصی برای استفاده از هشتگ‌ها هستند. در ادامه به نکاتی برای شناسایی هشتگ‌های مناسب و استفاده درست از آن‌ها برای طراحی پست و استوری اینستاگرام اشاره می‌کنیم.

از هشتگ‌ها به صورت هدفمند استفاده کنید

از آن جایی که هدف اصلی اینستاگرام، ارتباط بیشتر و بهتر با کاربران است تا در نتیجه مطالب بسیار مفید و مرتبط را در اختیار مخاطبین قرار دهد،  الگوریتم های جدید اینستاگرام، هم بیش از پیش بر استفاده صحیح از هشتگ‌ها تاکید شده است.

در استفاده از هشتگ‌ها زیاده‌روی نکنید

الگوریتم های اینستاگرام روی تعداد هشتگ هم حساس است. اینستاگرام با این که اجازه می‌دهد، برای هر پست ۳۰ هشتگ بنویسید، اما اگر هر کلمه‌ای را هشتگ کنید، نه تنها باعث نارضایتی مخاطبان‌تان می‌شود، بلکه باعث می‌شود تا اینستاگرام شما را به عنوان اسپم شناسایی کند. بهترین تعداد استفاده از هشتگ‌ها برای یک پست، بین ۴ الی ۹ عدد است و هر چه از تعداد هشتگ‌های بیشتری برای یک پست استفاده شود، می‌تواند از طرف اینستاگرام به عنوان یک رفتار اسپم و تبلیغاتی در نظر گرفته شده و عواقب بسیاری برای صفحه کاربری شما به همراه داشته باشد.

الگوریتم افزایش بازدید اینستاگرام

بازدید اینستاگرام شامل بازدید پست و igtv و همچنین بازدید لایو و استوری است. در ادامه به الگوریتم های اینستاگرام برای افزایش بازدید اینستاگرام خواهیم پرداخت.

 داده‌های اینستاگرام را دست کم نگیرید

 از فالوور فیک ساخت ربات‌ها به شدت دوری کنید!

به صورت مداوم محتوا تولید کنید

محتوای ویدئویی بسازید

 استفاده از لوکیشن

الگوریتم اینستاگرام برای لایک و کامنت

حتما به خاطر دارید که در گذشته نه چندان دور پیج‌ها برای بالا بردن تعامل‌شان، لایک و کامنت فیک خریداری می‌کردند. در تغییرات جدید، الگوریتم های اینستاگرام این لایک و کامنت‌های فیک را تشخیص داده و محاسبه نمی‌کنند. حتی اینستاگرام پیج‌هایی که از لایک و کامنت فیک استفاده می‌کنند را جریمه می‌کند. محتواهای این پیج‌ها به تعداد نفرات کمتری نشان داده خواهد شد. همچنین می‌توانید مقاله را مطالعه کنید.به جرئت می توان گفت، کامنت از نظر الگوریتم های اینستاگرام مهم‌ترین معیار تعامل است. پس تلاش کنید تا به وسیله صحبت کردن با مخاطب بیش‌ترین کامنت را زیر پست‌ها بگیرید. علاوه بر آن جواب کامنت‌های مخاطبین‌تان را سریع بدهید. جواب کامنت فالور دادن باعث ایجاد صمیمیت، احترام و جلب اعتماد و وفاداری آن‌ها می‌شود.

کلام اخر

در این مطلب تلاش خود را کردیم تا شما را با الگوریتم های اینستاگرام آشنا کنیم. هرکدام از الگوریتم‌های گفته شده تاثیر متفاوتی برای موفقیت شما خواهند داشت. بنابراین سعی کنید تا جای ممکن از تمام نکات گفته شده در این مطلب  استفاده کنید تا بهترین نتیجه را به دست آورید. در پایان تقاضا داریم چنانچه هرگونه ابهام یا سوالی پیرامون هر کدام از الگوریتم‌ها در ذهن دارید، از طریق بخش ارسال دیدگاه با ما در میان بگذارید تا بتوانیم پاسخگوی سوالات شما باشیم.

منبع: سایت sanimata

 

دکمه بازگشت به بالا