وب سایتهای کاربردی در انتظار سئوی اصولی
صرفنظر از اینکه وبسایت خود را با چه هدفی راهاندازی کردهاید، سئو یکی از کارآمدترین راههایی است که باعث افزایش مخاطبان وبسایت شما میشود. به این صورت که وقتی محتوای جدیدی در وبسایت خود منتشر میکنید، رباتها و خزندههای موتورهای جستوجو از جمله گوگل، تمامی محتواهای شما (از متن و عکس گرفته تا صوت و فیلم) را طبق دستورالعملهای پیشفرض اسکن میکنند. در صورتی که محتوای شما بتواند نیاز کاربر را رفع کند، به فهرست محتواهای گوگل اضافه میشود و در زمان مناسب برای کاربران نمایش داده خواهد شد. پاسخگویی به ابهامات و مشاوره قبل از پروژه از مشخصه های دیگر یک تیم قابل اعتماد سئو در اصفهان است.
وب سایتهای کاربردی در انتظار سئوی
همۀ ما میخواهیم که وبسایتمان پاسخگوی افرادی باشد که سؤالی دربارۀ صنعت ما دارند و آن سؤال را «گوگل» میکنند. سئوی مناسب و قدرتمند همان عاملی است که کاربران را بهسمت وبسایت شما میکشاند و طراحی جذاب و کاربرپسند وبسایت همان دلیلی است که کاربران را در وبسایت شما نگه میدارد.
در واقع سئو و طراحی وبسایت با هم به رشد برند شما کمک میکنند و در کنار هم است که تأثیر ماندگاری روی مخاطبان شما میگذارند.
توجه به سئو و رعایت اصول آن در زمان طراحی وبسایت:
- ترافیک وبسایت شما را افزایش میدهد؛
- عملکرد وبسایت شما را بهبود میبخشد؛
- تجربۀ کاربری بهتری میسازد؛
- میزان آگاهی از برند را افزایش میدهد.
اینکه چگونه یک وبسایت جذاب و کاربرپسند و درعینحال هماهنگ با اصول سئو طراحی کنید، هنری است که برند شما را خاص و منحصربهفرد میکند. ما هم میخواهیم در این بخش به شما کمک کنیم تا با طراحی حرفهای وبسایت خود و رعایت اصول سئو در زمان طراحی آن، خاص و منحصربهفرد شوید.
اما قبل از هر چیز باید بدانید که سئو یک فرایند بلندمدت است و قرار نیست در همان شب اول انتشار محتوای جدیدتان، آن را در رتبۀ اولِ صفحۀ اول نتایج گوگل ببینید! سئو را باید یک استراتژی بلندمدت در نظر بگیرید و تلاش کنید تا آن را در طول زمان بهبود دهید.
کافی است اصول سئو را در زمان طراحی وبسایت خود و تولید محتوا برای آن رعایت کنید؛ آنوقت است که رباتهای موتورهای جستوجو هم بهتر و بیشتر به وبسایت شما توجه میکنند.
11 روش کاربردی برای طراحی یک وبسایت جذاب و هماهنگ با اصول سئو
- تولید محتوای باکیفیت
موتورهای جستوجو همیشه بهدنبال محتوای باکیفیتی هستند تا کاربران خود را راضی نگه دارند.
تا همین چند وقت پیش، سئو و بهینهسازی محتوا بهمعنی استفاده از تکنیکهایی مثل «پُرکردن صفحه از کلمات کلیدی» بود که خوشبختانه دیگر کاربرد ندارد! امروزه دستورالعملهای گوگل حرفهایتر و پیچیدهتر شدهاند و دیگر هیچ وبسایتی با اینجور دوز و کلکها نمیتواند به صفحۀ اول گوگل برود. این روزها کیفیت محتوا است که حرف اول را میزند!
گوگل الگوریتمهایی دارد که بهطور دائم بهتر و قویتر میشوند و مرتبطترین و باکیفیتترین محتواها را در SERP یا همان صفحۀ نتایج نمایش میدهند.
قطعاً شما هم میخواهید که با حضور در صفحۀ اول گوگل کاربران زیادی را جذب کنید و میزان فروش کسبوکارتان را بیشتر کنید. چه خوب! اما برای رسیدن به این هدف باید به چند توصیه توجه کنید:
اگر میخواهید از این ارزیابی و بازرسی گوگل سربلند بیرون بیایید، باید وبسایت خود را با روشهای زیر بهینه کنید:
- بخشی با عنوان «گواهینامهها» و «نظرات مشتریان» ایجاد کنید؛
- یک صفحۀ «دربارۀ ما» و یک صفحۀ «تماس با ما» داشته باشید؛
- از نویسندگان و متخصصان معتبر برای تولید محتوا استفاده کنید؛
- بیوگرافی نویسندۀ هر محتوا را بنویسید و برای هر نویسنده یک صفحۀ اختصاصی ایجاد کنید؛
- منابع موثق و مطمئنی معرفی کنید؛
- محتواهای مرتبط و تخصصی تولید کنید تا دیگران بتوانند بهعنوان منبع به آن لینک بدهند؛
ویدیوهای جذابی مثل ویدیوهای آموزشی تولید کنید تا تخصص شما را بهتر نمایش دهد.
پیام برند واضحی داشته باشید
این موتورهای جستوجو هستند که تشخیص میدهند چه زمانی برند و وبسایت شما برای میزبانی از مخاطبان و مشتریان جدید آماده است. برای اینکه به موتورهای جستوجو اعلام کنید که آمادهاید، باید به طراحی لوگو، رنگهای برند، فونتها و پیامهای برند خود حسابی توجه کنید.
در بازار رقابتی امروز، مخاطبان بهدنبال تجربهای هستند که در هیچ جای دیگری نمیتوانند داشته باشند. چه هدف شما افزایش آگاهی از برند باشد و چه ، وبسایت شما یک پلتفرم قدرتمند برای برقراری ارتباط با داستان برند شما است.
با طراحی یک وبسایت کاربرپسند، میتوانید آنها را درگیر نگه دارید و کاری کنید که بارها و بارها به وبسایت شما سر بزنند. همین موضوع به موتورهای جستوجو ثابت میکند که وبسایت شما برای کاربران ارزشمند است. در نتیجه رتبۀ بهتری در صفحۀ نتایج کسب میکنید.
محتوای دست اول، مرتبط و مفید تولید کنید
برای اینکه گوگل را راضی نگه دارید، محتوای وبسایت شما باید بهخوبی به سؤال افرادی از آن محتوا بازدید میکنند پاسخ بدهد. در واقع محتوای شما هم باید فُرم و سروشکل منظمی داشته باشد و هم موضوعات مختلف را بهخوبی پوشش دهد.
وقتی از تولید محتوا سود میبرید که به خواستۀ گوگل برای ارائۀ «محتوای اصیلتر و مفیدتر» احترام بگذارید. در واقع باید برنامهریزی کنید که میخواهید چه موضوعاتی را پوشش دهید، از چه سبک ارتباطی استفاده کنید و هر محتوا را به چه شکلی به مخاطبان هدف خود ارائه کنید.
برای اینکه مطمئن شوید محتوای وبسایت شما همیشه مرتبط و مفید است، بهدنبال ترندهای (Trend) صنعت خود باشید و شکافهای محتوایی آن را پیدا کنید. یعنی چی؟ یعنی موضوعاتی را پوشش دهید که رقبایتان بهسراغش نرفتهاند و محتوای درستودرمانی برای آن موضوع در اینترنت وجود ندارد. در این زمینه بهتر است به سؤالات متداول صنعت پاسخ دهید، را انجام دهید، از همکاران خود دربارۀ موضوعات کمک بگیرید و سعی کنید همیشه بهروز باشید.
- افزایش تعاملات اجتماعی
کاربرانی که برای اولین بار به وبسایت یا فروشگاه اینترنتی شما سر میزنند، به نظرات مشتریان قبلی بیشتر از توصیههای شما اعتماد دارند. پس بهتر است با نمایش نظرات مشتریان قبلی، حس خوبی از برند خود به کاربران تازه وارد بدهید و مشتریان جدیدی بسازید. ضمن اینکه باید تلاش کنید افراد تعامل بیشتری با برند شما داشته باشند.
وقتی صحبت از اعتماد در بازاریابی به میان میآید، گوگل به برندهایی بیشتر توجه میکند که تعاملات اجتماعی قویتری دارند. اگرچه این موضوع بهطور مستقیم روی سئو تأثیر نمیگذارد، اما با گذشت زمان و حضور قدرتمند در شبکههای اجتماعی میتوانید جایگاه خود را در نتایج موتورهای جستوجو بهتر کنید. این یعنی گوگل به فعالیت شما در در شبکههای اجتماعی هم توجه میکند! از طرفی وقتی تعاملات اجتماعی بهتر و بیشتری داشته باشید، ترافیک و نرخ تبدیل بیشتری هم خواهید داشت که هر دو روی سئو تأثیر میگذارند.
بسیاری از تعاملات اجتماعی در شبکههای اجتماعی شکل میگیرد؛ اما طراحی وبسایت شما بهتنهایی میتواند نقش مهمی در جلب اعتماد کاربران داشته باشد. چگونه؟ با افزودن محتوایی که اعتبار برند شما را به نمایش میگذارد؛ مثل:
- نقد و بررسی محصولات و خدمات شما؛
- نظرات مشتریان قبلی؛
- نشانهای اعتماد؛
- اینفوگرافیک با آمارهای چشمگیر (مثل تعداد کاربران شما)؛
- محتواهای تولیدشده توسط کاربر (UGC)؛
- افتخارات و جوایز.
- خوانایی وبسایت
خوانایی وبسایت معیاری است که نشان میدهد به چه اندازه خواندن و درک متن در یک صفحۀ وب برای مخاطبان آسان است.
خوانایی به نوع ارائۀ متن (فونت، فاصله، رنگها و…) و زمینه (کلمات و جملاتی که در صفحه نوشته شده است) بستگی دارد.
انتخاب فونت مناسب برای وبسایت شما بخشی از فرایند طراحی آن است که نهتنها بر جذابیت بصری تأثیر میگذارد، بلکه روی برند، تجربۀ کاربری و سئوی وبسایت شما هم (هرچند غیرمستقیم) اثرگذار است.
خوانایی وبسایت شما بهطور طبیعی معیارهایی مانند نرخ کلیک، نرخ پرش و زمان در صفحه را برای سایت شما بهبود میبخشد که سیگنالهای مثبتی به گوگل میدهد و رتبۀ شما را در صفحۀ نتایج بهتر میکند.
وقتی که فونت مناسب و خوانایی برای وبسایت خود انتخاب کردید و آمادۀ طراحی شدید، به نکات زیر توجه کنید:
- مطمئن شوید که متنهای بدنه (Body) کمتر از 16 پیکسل نباشد؛
- از فونتهایی استفاده کنید که الگوها و شکلهای سادهای دارند؛
- برای افزایش خوانایی، در حاشیۀ متنهای کوچکتر فضای سفید (white space) در نظر بگیرید؛
- بین رنگ متن و پس زمینه تضاد یا همان کنتراست (contrast) ایجاد کنید؛
- تعداد فونتهای استفادهشده در وبسایت خود را محدود کنید (مگر اینکه تزئینی باشند)؛
- بهطور همزمان از چند فونت در یک بلوک متنی استفاده نکنید؛
- مطمئن شوید که متن شما خیلی فشرده نباشد و بین حروف، کلمات و خطوط فضای کافی وجود داشته باشد؛
- بهطور کلی، متنها را برای مطالعه مناسب کنید.