نحوه شوک دادن به ژنراتور

آموزش تعمیر موتور برق بنزینی، دیزلی، گازسور، دوگانه سوز به همراه سرویس و نگهداری آن (تعمیرات موتور برق)

در زمان‌هایی که برق شهر قطع می‌باشد یا در مکان‌هایی که شما به برق شهری دسترسی ندارید می‌توانید با این نیاز را برطرف کنید. اگر شما هم جزو افرادی هستید که از برای تامین برق استفاده می‌کنید ممکن است در طول زمان استفاده از ژنراتور برق مشکلاتی برایتان پیش آمده باشد و یا اینکه سوالاتی در این موارد داشته باشید که در این مقاله بصورت کامل تعمیر سرویس و تعمیر موتور برق را توضیح داده ایم. این راهنمای برای تعمیر موتور برق انواع برندها (تعمیر موتور برق کاما، تعمیر موتور برق روبین، هیوندای، هوندا و …) می تواند برای شما راهگشا باشد. (اموزش تعمیر ژنراتور برق)

در این مقاله ما سعی بر این داریم که اطلاعاتی را درمورد سرویس و تعمیر موتور برق در انواع ،‌ ، را در اختیارتان قرار دهیم. اگرچه موتوربرق‌ها دارای مد‌ل‌ها و نام‌های مختلفی هستند ولی از لحاظ کارکرد همگی از یک سری اصول ثابت پیروی می‌کنند، تولید برق توسط یک محرک سوخت مانند بنزین،گاز یا گازوئیل به همراه یک الگوی الکترومغناطیسی است

  • یکی از مهم‌ترین موارد در بحث سرویس و نگهداری، نوع و مقدار کافی روغن است. هیچ‌گاه از روغن‌های بی کیفیت برای موتور برق خود استفاده نکنید. بعد از هر ۱۰ تا ۲۵ ساعت کارنشانگر روغن دستگاه را چک کنید که مقدار آن کافی باشد و سطح کیفی روغن به دستتان آید. اما به یاد داشته باشید زمان تعویض روغن به نسبت کیفیت آلیاژ و ساخت موتور شما بستگی دارد پس اگر اطلاع ندارید از کیفیت موتور برق خود بهتر است همیشه قبل از روشن کردن موتور را چک کنید.
  • از اقدامات اصلی دیگر در سرویس و نگهداری، تمیز کردن و یا تعویض فیلترهای روغن و هوا بعد از ۲۵۰ ساعت کار و یا هر ۶ ماه یک بار است و در صورت خرابی فیلتر تعویض گردد.
  • هر چند وقت یک بار سیستم اگزوز را بازدید و چک کنید که در محل اتصالات و جوش‌ها نشتی نداشته باشد و خروجی آن نیز به خوبی کار کند.
  • در موتورهای بنزینی بعد از هر ۳۵۰ ساعت کار جرقه زنی شمع موتور را چک کنید و در صورت لزوم تعویض گردد.
  • سیستم سوخت رسانی را نیز هر چند وقت یکبار چک کنید که در صورت شکستگی و یا نشتی در خطوط انتقال آن را برطرف کنید

نکته مهم در نگهداری موتور برق

در ابتدا باید محل قرار گرفتن موتور برق مناسب باشد، دارای گردش هوای کافی و به دور از نورآفتاب و باران باشد، مسطح و همتراز باشد. اگر که سطح قرار گرفتن موتور برق مسطح و همتراز نباشد، باعث فشار به اجزای موتور و دینام موتوربرق می‌شود و یا باعث نشت روغن داخل موتور به سیستم سوخت‌رسانی می‌شود که در کارکرد موتور برق تاثیر زیادی دارد.

اگر که محل نصب موتور برق دارای گردش هوای کافی نباشد باعث بالا رفتن حرارت موتور و پایین آمدن راندمان و عمر موتور می‌شود. باران و آفتاب هم باعث پوسیدگی بدنه و تجهیزات موتور می‌شود.به دلیل گردش هوای محیط کار موتور برق گردوغبار بالا می‌باشد و باعث کثیفی موتور برق می‌شود.

برای تمیز کردن دیزل ژنراتور ولوو از پارچه‌ای مرطوب و مناسب برای تمیز کردن سطح خارجی دستگاه استفاده کنید. می‌توانید از فرچه‌ای نرم و مناسب برای پاک کردن گردوغبار، لکه‌های روغن و … استفاده کنید. می‌توانید از جاروبرقی برای گردگیری موتور برق استفاده کنید. توجه داشته باشید هرگز (حتی در صورت کارنکردن دستگاه) از شیر آب برای تمیز کردن دستگاه استفاده نکنید. آب می‌تواند با کاهش مقاومت عایق دستگاه، باعث آسیب جدی به موتور برق شود.

روغن را در ۵ ساعت اولیه کارکرد موتوربرق به دلیل وجود ریزبراده‌های موجود در موتورهای نو تعویض کنید و سپس در دوره‌های بعدی هر ۷۰ تا ۱۰۰ ساعت تعویض شود.

نگهداری و سرویس و تعمیر موتور برق

نکته بعدی : اگر موتوربرق شما در مکانی پر از گرد و غبار و یا با گرمای بالا کار می‌کند ساعت تعویض روغن را کاهش دهید.

زمانی که برای مدت طولانی قصد استفاده از موتوربرق را ندارید، (حداقل دو هفته) شیر سوخت باک را ببندید و موتور برق را روشن کنید و بگذارید کار کند تا سوخت داخل شلنگ‌ها  و سیستم سوخت‌رسانی کاملا خالی شود تا به آن‌ها آسیب وارد نشود.

موتوربرق نیاز به ریکاوری دارد. در صورتی که از موتور برق استفاده نمی‌کنید، حداقل ماهی یک بار آن را روشن کنید و به مدت ۲۰ دقیقه بگذارید کار کند تا درصورت وجود رطوبت، خشک شود و موتور نیز با گردش روغن روان شود و باطری دستگاه هم شارژ شود.

شمع دستگاه را بعد از هر ۳۰۰ ساعت کار تعویض کنید. این امر باعث بهبود عملکرد موتور و کارایی بیشتر آن خواهد شد.

نکته: فاصله دهانه جرقه زدن را بین ۰.۷۰ تا ۰.۸۰ میلی‌متر در نظر بگیرید و هرگاه قصد انبار کردن موتور برق را داشتید آن را حتما در جای خشک و بدون رطوبت بگذارید.

در صورت مشاهده پوسیدگی در بدنه موتور آن را رفع و رنگ کنید. سوخت باک موتور برق را کاملا خالی کرده و در ظرف‌های مناسب بگذارید، بدین صورت به اجزاء سوخت رسانی و باک دستگاه آسیب وارد نمی‌شود و بنزین شماهم خاصیت اشتعال خود را از دست نمی‌دهد.

تعمیر موتور برق بنزینی، گازی و دیزلی

خرابی موتور برق‌ ها معمولا به دلایل جزئی و کوچک است که با اندکی اطلاعات در مورد ساختمان و چگونگی کارکرد موتور برق شما می‌توانید مقدار قابل توجهی در هزینه‌ها و زمان خود صرفه‌جویی کنید و همچنین از تعمیر موتوربرق خود لذت ببرید.

اگر موتور برقی که خریداری کرده‌اید از برند معتبری باشد و از تکنولوژی ساخت بالایی برخوردار باشد، احتمال خراب شدنش بسیار پایین می‌باشد. موتوربرق‌ های صنعتی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که با شرایط مختلف کاری سازگار بوده و قابلیت تحمل بالایی دارند، اما موتوربرق‌ ها نیز مانند سایر تجهیزات صنعتی ممکن است دچار عیوبی شوند. در این مقاله ما شما را با راه‌های رفع مشکلات احتمالی آشنا خواهیم کرد. با توجه به سوالات رایج و مشترکی که بسیاری از مشتریان عزیز از ما پرسیده‌اند، به مهمترین آنها می‌پردازیم.

خرابی رگولاتور موتور برق بنزینی

رگولاتور ولتاژ یا ای وی آر در موتوربرقهای بنزینی و دیزلی وظیفه تثبیت ولتاژ را به عهده دارند که نقشی مهم و تائثیر گذار در موتور برقها محسوب میشود با خرابی این قطعه احتمال اسیب به مصرف کننده هم وجود دارد یا اینکه موتوربرق دیگرخروجی نخواهد داد

عوامل مختلفی باعث خرابی رگولاتور ولتاژ میشوند اولین عامل بار مصرفی بیش از حد میباشد در مواردی که توان مصرفی بیش توان دائم موتوربرق باشد یا در مواردی آمپر راه اندازی مصرف کننده های موتوری بیش از حداکثر توان موتوربرق باشد.

در مواردی هم به دلیل تمام شدن سوخت موتور برق در حال کار و زیر بار موتوربرق دچار افت دورموتور و به همین ترتیب افت ولتاژ و بالا رفتن آمپر شده و رگولاتور آسیب میبیند. در موتوربرقهای دیزلی هم هوا گرفتن  سیستم سوخت به هر علتی باعث افت دور و ولتاژ وآسیب به رگولاتور میشود. یکی از عوامل دیگه که باعث خرابی ای وی آر میشود زمان کار بیش از حد موتور برق میباشد که باعث بالا رفتن حرارت دینام شده وامکان اتصال سیم پیچ و خرابی رگولاتور بسیار بالا می رود.

نحوه شوک دادن به موتور برق

در مواردی که خرابی رگولاتور ولتاژ مشخص نیست ولی موتور برق ولتاژ ندارد و ظاهر سیم پیچ دینام هم سالم باشد میتوان با دادن شوک به ترمینالهای خروجی ولتاژ دینام از سلامت یا خرابی ای وی آر مطمئن شد برای شوک دادن به دینام موتور برق نیاز به یک خازن حداقل ۲۵۰ میکروفاراد  ۲۲۰ ولت داریم بعد از شارژ کامل خازن آن را بر روی ترمینالهای دینام تخلیه میکنیم اگر ولتاژ دینام بالا امد ای وی آر دستگاه موردنظر خراب شده است. در مواردی که خازن در دسترس نباشد میتوان از باطری ۱۲ ولتی حداقل ۱۸ امپری هم استفاده کرد.

علت سفت شدن هندل موتور برق

قسمتی از موتور که برای راه اندازی اولیه موتور به صورت دستی استفاده میشود را هندل مینامند که در اکثر موتوربرقها بصورت قرقره و نخ میباشند مواردی پیش می آید که باعث سفت شدن هندل می شود که به آن میپردازیم اولین دلیل مستهلک شدن اجزا هندل می باشد که باعث سفتی هندل میباشد

دومین دلیل بالا بودن کمپرس موتور میباشد در موتورهای دیزلی که برای احتراق نیاز به کمپرس بالا میباشد از یک اهرم برای کم کردن کمپرس در زمان راه اندازی استفاده میشود این اهرم در بالای موتور کنار درب سوپاپ قرار میگیرد که برای هربار هندل کشیدن باید این اهرم را به سمت پایین فشار دهیم در موتورهای بنزینی بدلیل گیر کردن هوا بین پیستون و سیلندرکمپرس افزایش پیدا میکند امکان تنظیم کمپرس و روان کردن هندل معمولا توسط مکانیک انجام میشود

در مواردی روغن نامناسب باعث خرابی اجزا داخلی موتور شده و هندل سفت میشود که انواع کیفیتهای روغن در مقاله در اختیار شما گذاشته شده است.

تعمیر هندل موتور برق

همانطور که در مقاله مربوط به دلایل سفت شدن هندل به اجزا هندل موتوربرقها اشاره کردیم به مرور زمان این اجزا مستهلک شده یا بدلیل استفاده نادرست خراب میشوند

به عنوان مثال طناب هندل پاره میشود که قابل تعویض میباشد یا فنر برگرداننده طناب هندل میشکند که ان هم قابل تعویض است

اگر قرقره نخ هندل خرد شود معمولا کامل هندل را باید تعویض کرد چونکه دیگر تعمیر ان صرفه اقتصادی ندارد.

در مواردی هم که مصرف کننده دارای امپر راه اندازی بالا باشد میتوان توسط این پیچها با بالا بردن دور موتوربرق فشار کمتری راروی موتوربرق ایجاد کرد. در مورد عیب یابی موتور برق بهتر است یکسر به صفحه youtube.com بزنید

تنظیم گاز موتور برق

دور موتور موتوربرقها همواره باید درحال تغییر باشد و این کار توسط اجزای سیستم گاز انجام میشود

سیستم گاز موتوربرقهای دارای دنده گاورنرو اهرم گازو دریچه سوخت وپیچ تنظیم گاز میباشد

گاورنر به صورت اتومات از داخل موتور به اهرم گاز فرمان باز شدن دریچه سوخت را میدهد که مقدار باز شدن دریچه توسط پیچهای تنظیم گاز انجام میشود

در مواردی بعد از مدت کارکرد زیاد این پیچها شل شده و دور موتور افت میکند باید دقت کرد که این افت دور باعث اسیب به موتوربرق میشود لذا باید با سفت کردن این پیچها دور موتور را بالا برد

 

زهرا رضی

زهرا هستم، نویسنده ای که با جسارت به واکاوی مسائل پرداخته و از پرسیدن سوالات سخت نمی‌ترسم. در این سایت، با نگاهی موشکافانه به مسائل اجتماعی و اقتصادی، به دنبال یافتن پاسخ‌های واقعی و ارائه راه حل‌های خلاقانه هستم.
دکمه بازگشت به بالا