معرفی انواع کاشی و سرامیک موجود در بازار

کاشی و سرامیک انواع مصالح ساختمانی هستند که معمولاً از خاک رس، ماسه و مواد معدنی مختلف ساخته می شوند. امروزه یک ساختمان بدون استفاده از کاشی و سرامیک تکمیل نمی شود. کاشی و سرامیک از جمله موادی هستند که با تنوع وسیعی از ویژگی های مختلف ساخته می شوند تا برای اهداف و مصارف مختلف مناسب باشند.

کاشی و سرامیک در تمامی ساختمان ها از مسکونی گرفته تا تجاری، اداری و صنعتی کاربرد دارد. وجود تفاوت در مکان های استفاده از کاشی و سرامیک باعث می شود که تفاوت در ساختار کاشی و سرامیک مناسب برای هر مکان نمایان شود. به عنوان مثال کاشی و سرامیک مناسب برای محیط های صنعتی باید مقاومت بیشتری نسبت به انواع مناسب برای ساختمان های مسکونی داشته باشد. همچنین سرامیک های مورد استفاده در حمام و توالت باید جذب آب کم و مقاومت خوبی در برابر رطوبت داشته باشند تا به مرور زمان از کار افتاده و آسیب نبینند.

 انواع کاشی و سرامیک با اشکال و طرح های مختلف را می توانید در بازار مصالح ساختمانی مشاهده کنید.

انواع کاشی و سرامیک

کاربرد کاشی

کاشی یکی از مصالحی است که فقط برای پوشش سطح دیوار استفاده می شود و به دلیل عدم مقاومت نمی توان از آن برای پوشش کف استفاده کرد. در مقایسه با سرامیک، ماندگاری کاشی نسبت به فشار زیاد و شدت گرما و سرما بسیار کم است و در نتیجه برای مکان های بسته با رطوبت کم مناسب است.

 یکی دیگر از دلایلی که استفاده از کاشی ها را برای دیوار مناسب تر می کند، درصد جذب بیشتر آنها نسبت به سرامیک ها است (جذب آب بیشتر باعث تخریب سریع کاشی و سرامیک می شود).

 کاربرد سرامیک

بر خلاف کاشی های سرامیکی، می توان از آن ها هم برای کف و هم برای دیوار استفاده کرد. اما به دلیل مقاومت بالای سرامیک ها، بهترین گزینه استفاده از آنها برای پوشش کف است. اگرچه سرامیک ها نسبت به کاشی ها در برابر فشار، رطوبت، سرما و گرما مقاومت بیشتری دارند، اما باز هم استفاده از آن ها برای محیط های باز توصیه نمی شود، زیرا دمای بالا و هوای سرد نیز روی سرامیک ها تأثیر می گذارد و اگر می خواهید از سرامیک در محیط های باز استفاده کنید. خرید سرامیک لیماک که مقاومت بسیار بالایی دارند و برای چنین مواردی ساخته شده اند توصیه می شود.

طبقه بندی کاشی و سرامیک

در یک دسته کاشی و سرامیک را می توان به دو نوع سرامیک چینی و غیر چینی تقسیم کرد.

کاشی و سرامیک معمولی

کاشی و سرامیک غیر چینی که کاشی و سرامیک معمولی نامیده می شود از دانه های ریز و متخلخل ساخته می شود. دمای پخت آنها حدود 1000 درجه سانتیگراد است و در دو نوع لعابدار و بدون لعاب تولید می شوند. نوع کاشی و سرامیک لعابدار معمولی دارای رنگهای مختلف سفید، ساده، براق و مات می باشد.

کاشی و سرامیک چینی

کاشی های چینی و سرامیک معمولی از نظر مواد اولیه و نوع فرآوری با یکدیگر متفاوت هستند. برای افزایش مقاومت آنها موادی مانند فلدسپات، سیلیس و گرانیت به آنها اضافه می شود. همچنین در کوره هایی با دما و فشار بسیار بالاتر از نوع معمولی قرار می گیرند. به همین دلیل استحکام و مقاومت بالاتری دارند. برای تولید کاشی و سرامیک چینی، خاک رس سفید با فشار زیاد ساخته می شود تا تراکم آن افزایش یابد. دلیل این امر افزایش مقاومت کاشی و سرامیک است. این نوع کاشی و سرامیک علاوه بر مقاومت بالا، ابعاد بسیار بزرگتری نسبت به سایر کاشی و سرامیک ها دارد و در نتیجه قیمت آن ها نسبتاً بالاتر می باشد.

بیمارستان |پوشش

مزایای استفاده از کاشی و سرامیک چینی

از مزایای کاشی و سرامیک چینی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. مقاومت شیمیایی
  2. مقاومت در برابر نفوذ آب
  3. مقاومت در برابر آتش و دمای بالا
  4. تنوع طرح و رنگ بالا

از طرفی وزن بالای این کاشی ها و سرامیک ها و سختی جابجایی آنها، قیمت بالا و نیاز به بکارگیری نیروهای ماهر و متخصص برای نصب آنها از معایب این نوع کاشی و سرامیک است.

طبقه بندی کاشی و سرامیک بر اساس لعاب

قبلاً گفته شد که کاشی و سرامیک را می توان بر اساس داشتن یا نداشتن لعاب طبقه بندی کرد. اما اهمیت لعاب برای کاشی و سرامیک چیست و داشتن آن چه ویژگی هایی به آن می افزاید؟ در ادامه به این سوال پاسخ خواهیم داد.

کاشی و سرامیک لعابدار

وجود لعاب در ساختار کاشی و سرامیک علاوه بر مقاوم بودن آن ها، زیبایی و جلاپذیری خاصی به محصول خواهد بخشید. از مزایایی که کاشی و سرامیک لعابدار نسبت به نوع بدون لعاب خود دارد می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  •  ماندگاری بیشتر : لعاب کاری استحکام و مقاومت کاشی و سرامیک را در طول زمان افزایش داده و آسیب پذیری آنها را کاهش می دهد.
  • ضد خش : لعاب از خراشیدگی و آسیب فیزیکی کاشی و سرامیک جلوگیری می کند.
  • تسهیل مراقبت : لعاب کاری باعث می شود تا نگهداری و نظافت کاشی و سرامیک بسیار آسان تر شود و کثیفی ها به راحتی از سطح آن پاک شوند.
  • افزایش مقاومت در برابر آب : داشتن لعاب باعث افزایش مقاومت کاشی و سرامیک در برابر آب و رطوبت می شود.
  • افزایش مقاومت در برابر آتش : از آنجایی که لعاب بر روی کاشی و سرامیک در دمای بالا قرار می گیرد، استفاده از آن علاوه بر مقاومت خوب در برابر آب، مقاومت کاشی و سرامیک را در برابر آتش و دمای بالا افزایش می دهد.

با وجود مزایای فراوان کاشی و سرامیک لعابدار، می توان گفت استفاده از آنها در همه مکان ها مناسب نخواهد بود. سرامیک های لعاب دار برای استفاده در مناطق مرطوب یا فضاهای باز مناسب نخواهند بود، بنابراین بهتر است در این فضاها از سرامیک های بدون لعاب استفاده شود.

معرفی انواع سرامیک

دال سرامیکی

سرامیک اسلب یکی از زیر شاخه های سرامیک چینی است که دارای لعاب براق و یکنواخت و دارای لبه های مدرج می باشد. مواد معدنی مورد استفاده در ساخت این نوع سرامیک ها و هزینه نصب آنها بسیار بالاست و به همین دلیل معمولا از این نوع سرامیک ها در فضاهای لوکس و اداری استفاده می شود.

سرامیک ضد اسید

این نوع سرامیک همانطور که از نامش پیداست دارای لعاب مقاوم در برابر اسید است که در برابر مواد شوینده اسیدی بسیار مقاوم است و علاوه بر آن لعاب ضد اسید آن در برابر سایش و شستشوی مکرر مقاوم است. است. بنابراین استفاده از سرامیک های ضد اسید در مکان هایی مانند حمام و توالت و مکان هایی مانند بیمارستان ها، آزمایشگاه های پزشکی و … که نیاز به ضدعفونی مکرر دارند بسیار مناسب خواهد بود.

 سرامیک آنتی باکتریال

برخی از انواع سرامیک ها و کاشی ها آنتی باکتریال هستند. آنتی باکتریال بودن به این معنی است که سرامیک ها و کاشی ها نیازی به شستشو ندارند و خاصیت خود تمیز شوندگی دارند و در مواجهه با اشعه ماوراء بنفش خود را از آلودگی پاک می کنند. در ساخت این نوع کاشی و سرامیک از فناوری نانو استفاده می شود و می توان آن را پیشرفته ترین نوع کاشی و سرامیک تولید شده در کشور دانست.

 سرامیک مینیاتوری

کاشی و سرامیک را می توان در اندازه های بسیار کوچک و با خاصیت جذب آب بسیار کم ساخته و عرضه کرد. نصب این مدل از طریق چسب سرامیک و کاشی ساتکس انجام می شود و به دلیل داشتن تسمه های زیاد، ضریب اصطکاک روی آنها نیز بسیار بالاست.

بیمارستان |پوشش

 انواع کاشی

کاشی ها نیز مانند سرامیک انواع مختلفی دارند که برخی از رایج ترین آنها عبارتند از:

 کاشی دیواری لعابدار

هنگام پخت این نوع کاشی ها بالای 1000 درجه سانتیگراد گرم می شوند و یک طرف آنها با لعاب های براق، نیمه براق و مات پوشانده می شود. بیشترین کاربرد این نوع کاشی ها پوشش دیوار آشپزخانه، حمام، سرویس بهداشتی و مراکز بهداشتی است. 

کاشی های آجری شیشه ای

در واقع به این نوع کاشی، نوع خاصی از آجر گفته می شود که برای جلوگیری از عبور نور در مکان های مختلف استفاده می شود. همه ما می دانیم که همه فضاهای مختلف نیاز به نور دارند. از طرفی استفاده از شیشه زیاد در ساختمان استحکام خوبی نخواهد داشت. برای رفع این مشکل می توان از کاشی های طرح آجر شیشه ای استفاده کرد که دارای استحکام و مقاومت بالایی بوده و قابلیت عبور نور را دارند. 

کاشی آسفالت

برای ساخت این کاشی ها از ترکیب چسب های قیری مواد رنگی و الیاف آزبست استفاده می شود. این کاشی‌ها در طرح‌ها و رنگ‌های متنوع ساخته می‌شوند و قابل نصب بر روی زیرسازی‌های آسفالتی بتنی، چوبی و ماستیک هستند. عمر مفید این نوع کاشی ها حدود سی سال است و در حال حاضر صاحبان ویلاهای روستایی تمایل زیادی به استفاده از این نوع کاشی ها دارند.

 

کاشی چینی

کاشی چینی از ترکیب خاک رس ریزدانه و برخی مواد معدنی دیگر ساخته می شود. این نوع کاشی به دلیل تراکم بالا از مقاومت بالایی در برابر سایش و رطوبت برخوردار است و به همین دلیل در صنعت ساختمان سازی کاربرد فراوانی دارد.

کاشی موزاییک

کاشی معرق به کاشی هایی گفته می شود که از خشت یا شیشه ریز دانه ساخته می شوند و اندازه آنها حدود 5 سانتی متر مربع یا کمتر است. این کاشی در برابر ضربه، سایش، رنگ و جذب آب مقاوم است و به راحتی می توان از آن برای پوشش های مختلف استفاده کرد.

 

خبرهای کسب و کار

علاقمند به جدیدترین مقالات روز کسب و کارها در ایران و جهان با رویکرد علمی و فرهنگی، علاقمند به فناوری های روز و حمایت از پلتفرمهای جدید که خدماتی به مردم جهت رفاه و آسایش آنها میدهد.
دکمه بازگشت به بالا