معرفی آجر سفال اصفهان

تاریخچه آجر سفال چیست؟

یکی از باور نکردنی ترین حقایق درباره آجر سفال، پیشینه آن است. به گفته برخی از باستان شناسان قدمت این آجر ده هزار سال می باشد. این باستان شناسان در شوش و سیلک کاشان بقایایی از کوره های آجر سفالی نیز پیدا کرده اند. همچنین در کشور هندوستان نشانه هایی از این آجر وجود دارد که نشان از قدمت شش هزار ساله آجر سفال در این کشور است.

پیدایش آجر سفال به این گونه است که افراد در آن زمان با مشاهده پخته شدن خاک دیواره ها و کف اجاق ها پی به این آجر برده اند. استفاده از آجر سفال دست به دست از آسیای غربی به غرب مصر و روم سپس به هندوستان و چین منتقل شده است. اروپایی ها از سده ۱۴ استفاده از این آجر را آغاز کردند که پس از مدتی رونق گرفت. از معروفترین و ماندگارترین بناهای تاریخی با آجر سفال در ایران می توان به طاق کسرا، مسجد اصفهان، پل دختر و… اشاره کرد.

آتش سوزی |استاندارد

انواع آجر سفال چیست؟

در پاسخ به سوال عوامل موثر بر قیمت آجر سفال و انواع آن باید گفت که این آجر از ۳ مدل برخوردار می باشد و قیمت هر کدام نیز متفاوت از دیگری است. به همین دلیل یکی از محبوب ترین آجرها به شمار می رود. انواع آجر سفال موارد زیر می باشند که هرکدام کاربردهای جداگانه ای دارند:

  • آجر سفال فوم دار
  • بلوک سقفی

آجر سفال فوم دار چیست؟

بسیاری از افراد به دنبال پیدا کردن پاسخی کامل برای سوال آجر سفال فوم دار چیست می باشند. پاسخ واضح این است که آجر سفال فوم دار یکی از انواع آجر سفال تیغه محسوب می شود. این آجر جزء با کیفیت ترین آجر های سفال ممتاز و درجه یک قرار می گیرد. تفاوت این آجر با آجر سفال معمولی به جز قیمت آجر نما و آجر سفال؛ وجود یونولیت در یکی از سوراخ های آن است. این امر باعث می شود تا آجر سفال فوم دار به آجری ضد عایق و ضد صدا تبدیل شود.

بلوک سقفی چیست؟

آجر سفال سقفی همانطور که از نامش پیداست، اصلی ترین کاربرد را در اجرا و پوشش سقف دارد. این بلوک چون وزن سبکی دارد برای اجرای سقف بسیار مناسب است.

ابعاد بلوک سفالی دارای ارتفاع ۴۰ و ۵۰ سانتی متری است.

کاربردهای آجر سفال

به راستی دقیقا کاربرد آجر سفال چیست و چرا از بخش های جدایی ناپذیر ساختمان سازی محسوب می شود؟ کاربردهای آجر سفال با توجه به ۲ مشخصه آن متفاوت است که این دو شاخص ابعاد و نوع آجر سفال تیغه می باشند. به طور مثال آجر سفال در ابعاد ۲۰ و ۱۵ سانتی متری برای ساخت دیوارهای بیرونی ساختمان استفاده می شود و از ابعاد ۷ و ۱۰ سانتی متری برای دیوار چینی داخلی (تیغه چینی) استفاده می گردد.

تا اینجا بخشی از کاربرد آجر سفالی را بیان کردیم. اگر می خواهید درخصوص کاربردهای این آجر بیشتر بخوانید کافیست روی لینک مربوطه کلیک کنید تا با کاربرد آجر سفال در انواع آن بیشتر آشنا شوید.

مزایا و ویژگی های آجر سفالی چیست؟

اگر بخواهیم مزایای آجر سفال را از نظر فنی و مهندسی شده بگوییم، دارای دوام بالا، سبک، عایق بسیار مناسب برای گرما و سرما می‌باشند. جالب است بدانید که حفره‌های تو خالی موجود بر روی این آجر باعث می‌شود که گرما در روزهای تابستان کم‌تر وارد خانه شود، در نتیجه به خنک شدن ساختمان و فضای داخلی آن کمک می‌کند. همچنین این نوع از مصالح با توجه به این که باعث کاهش وزن کلی ساختمان و سازه و کم شدن ضخامت دیوارها می‌شوند، بسیار مورد استقبال مهندسین عمران و معماری قرار گرفته است.

از این رو فضای داخلی بیشتری را به خانه می‌دهد و موجب می‌شود تا طول عمر سازه افزایش یابد. آجر سفال در برابر رطوبت و آب عایق بسیار خوبی است و همچنین نسبت به زلزله نیز بسیار مقاوم می‌باشد. تقریبا تمامی سازندگان ساختمانی برای کاهش دادن میزان هزینه‌های ساخت از این نوع مصالح بیشتر استفاده می‌کنند زیرا که دارای قیمت بسیار مناسب به نسبت کاربردهای مفید خود دارد. کاهش وزن ساختمان و قیمت منطقی این نوع مصالح باعث شده تا کاربرد بالایی داشته باشند.

در نتیجه یکی از دلایل محبوب بودن آجر سفال ویژگی های آن است. اگر شما هم می خواهید آجر سفالی و ویژگی های آن را بشناسید به لیست زیر نگاهی بیندازید:

  • مقرون به صرفه بودن
  • وزن سبک
  • نصب سریع
  • سازگار با محیط زیست
  • مقاوم در برابر حرارت و آتش سوزی
  • کاربردی بودن آن در اصلی ترین مراحل ساخت ساختمان
  • کمک کننده در کاهش وزن ساختمان
  • مصرف کم ملات جهت نصب آن

ابعاد آجر سفال

قبل از هر چیز لازم است بدانید که آجرهای سفالی با توجه به کیفیتشان به دو دسته‌ی درجه یک و درجه دو دسته بندی می‌شوند که هر یک را برای شما توضیح خواهیم داد.

آجر سفال درجه یک دارای کیفیت مطلوب و مناسب است و دارای وزن سبک‌تر و ابعاد استاندارد هستند. به طور کلی از نوع درجه یک برای سبک کردن بار کلی ساختمان استفاده می‌شود. آجر سفال تیغه 10 سانتی درجه یک دارای وزن حدودی 2 کیلوگرم است. درباره آجر سفال تیغه ۱۰ سانتی درجه دو بهتر است بدانید که آجر سفال درجه 2 از کیفیت پایین‌تری به نسبت نوع درجه 1 برخوردار است و همچنین دارای وزن بیشتر می‌باشد. البته دیواره‌ها و لایه‌های آن دارای ضخامت بیشتر و در برخی موارد خراش و ترک خوردگی نیز دیده می‌شود.

در این نوع از آجرهای سفالی حدود 1 تا 2 سانتی متر اختلاف سایز با نمونه استاندارد دارند. البته لازم به ذکر است که در نوع درجه 2 قیمت نیز بسیار مناسب و مقرون به صرفه است. آجر سفال تیغه ۱۵ سانتی درجه یک نسبت به ضخامت بیشتری که دارد قطعا عایق مناسب‌تری به نسبت نمونه 10 سانتی خود است. وزن حدودی آن نیز 3 کیلوگرم می‌باشد. آجرسفال تیغه ۱۵ سانتی درجه دو نیز به نسبت نوع درجه یک دارای کیفیت پایین‌تر و البته برای ساختمان سازی مقرون به صرفه می‌باشد.

همان‌طور که گفته شد برخی از آن‌ها دارای لبه‌هایی با ضخامت بیشتر بوده و تعدادی از آن‌ها نیز دارای ترک‌ها ریز می‌باشند. در آخر هم بهتر است بدانید که تقریبا 1 تا 2 سانتی متر با نمونه‌ی استاندارد و درجه یک خود اختلاف سایز دارد. البته دو نوع دیگر از آجر سفال 15 سانتی با نام‌های فوم دار و پشم شیشه وجود دارد و کاربردهای خاصی نیز برای ساختمان‌سازی دارند. آجر سفال فوم دار با سایز 15 سانتی متر 3 کیلوگرم و پشم شیشه که برای دیوار چینی کاربرد دارد، حدودا 3 کیلوگرم تخمین زده می‌شود. لازم به ذکر است که با توجه به استفاده از پشم شیشه در این نوع سفال، دارای قیمت بالاتری نیز می‌باشد.

تا اینجای مطلب با آجر سفال چیست؟ چه ویژگی هایی دارد، پیشینه این آجر و… آشنا شدیم و متوجه شدیم که چرا آجر سفالی یکی از بخش های جدا نشدنی در ساختمان سازی محسوب می شود. توجه داشته باشید که قرار نیست مقاله آجر سفالی چیست همینجا تمام شود، بلکه این مطلب همواره آپدیت شده و اطلاعات جامع تری از آجر سفال در این صفحه قرار می گیرد تا راهنمای کاملی برای خرید بهتر شما کاربران گرامی باشد.

سوالات متداول

کاربرد انواع آجر سفال چیست؟

✅ آجر سفال در ابعاد ۲۰ و ۱۵ سانتی متری برای ساخت دیوارهای بیرونی ساختمان استفاده می شود و از ابعاد ۷ و ۱۰ سانتی متری برای دیوار چینی داخلی (تیغه چینی) استفاده می گردد.

استفاده از آجر سفال چه مزایایی دارد؟

✅ مقرون به صرفه بودن، وزن سبک، نصب سریع، سازگار با محیط زیست، مقاوم در برابر حرارت و آتش سوزی، مقاوم در برابر حرارت و آتش سوزی و… از مزایای انواع آجر سفال محسوب می شود.

آجر سفال فوم دار چیست؟

✅ بسیاری از افراد به دنبال پیدا کردن پاسخی کامل برای سوال آجر سفال فوم دار چیست می باشند. پاسخ واضح این است که آجر سفال فوم دار یکی از انواع آجر سفال تیغه است. این آجر از با کیفیت ترین آجر های سفال یعنی ممتاز و درجه یک محسوب می شود.

منبع : ایران نیاز

بیگ نیوز

رسانه خبری بیگ نیوز علاقمند در زمینه اخبار فرهنگی،پزشکی و اجتماعی با بهرمندی از پایگاه های روز ایران و جهان می باشد.
دکمه بازگشت به بالا