لوله پنج لایه چیست؟

لوله پنج لایه چیست؟

لوله های پنج لایه (Five-layer pipe) یکی از جدید ترین انواع لوله ها می باشند که از ترکیب پنج لایه مختلف ساخته شده اند. لوله های پنج لایه به طور متوسط طول عمر 50 ساله دارند و می توانند حدودا تا دمای 95 درجه سانتی گراد را تحمل کنند. وبژگی های مثبت این لوله ها باعث شده است تا به سرعت جایگزین سایر لوله های پلیمری یا فلزی در جهان شوند.

به دلیل اینکه آب و یا سایر مایعات هنگام انتقال از درون این لوله ها، از میان لایه PERT یا PEX عبور می کند دچار تغییر خواص فیزیکی نمی شود. همچنین به دلیل اینکه سطح داخلی لوله های پنج لایه صاف و صیقلی می باشد، هیچ گونه رسوب و یا خوردگی در اثر عبود مواد درون این لوله ها ایجاد نمی شود.

نحوه تولید لوله پنج لایه

لوله های پنج لایه با استفاده از دو لایه پلیمری، دو لایه چسب و یک لایه فلزی تولید می شوند. در واقع در تولید این لوله ها از ترکیب دو نوع لوله پلی پروپیلن و فلزی استفاده شده است. این دو نوع لوله هر یک دارای مزایا و معایبی می باشند که در صورت ترکیب آن ها با یکدیگر، می توان یک نوع لوله نسبتا ایده آل تولید کرد.

لوله های فلزی دارای مزایایی مانند هزینه کم و مقاومت بالا در برابر فشار و دما می باشند. اما این لوله ها وزن بسیار زیادی داشته و فرایند نصب دشواری نیز دارند. لوله های فلزی به سرعت زنگ زده و دچار خوردگی می شوند. لوله های پلی پروپیلن وزن پائینی داشته و به راحتی قابل نصب می باشند، اما در برابر اختلافات دمایی تحمل زیادی ندارند.

اتصالات لوله پنج لایه |تولید

کیفیت لوله پنج لایه به نوع پلیمر استفاده شده و نوع چسب در بین لایه‌ها مربوط می‌شود. لوله پنج لایه جدید را بر اساس پلیمر به کار رفته در آنها می‌توان به سه دسته کلی تقسیم کرد که عبارتند از:

۱. لوله ۵ لایه ی PE

این لوله‌ها معمولا با نام PE-Al-PE شناخته می‌شوند. پلیمر اصلی به کار رفته در آن پلی اتیلن است. این پلیمر در برابر فشار مقاومت خوبی ندارد، بنابراین استفاده از آن برای لوله کشی آب گرم توصیه نمی‌شود. با این حال، لوله های پلی اتیلن پنج لایه به دلیل قیمت مناسب و سهولت استفاده بسیار محبوب شده‌اند.

۲. لوله ۵ لایه PERT

پلیمرهای استفاده شده در این لوله‌ها نیز از گروه پلی اتیلن‌ها به شمار می‌روند. اما تفاوت اصلی آنها با لوله‌های گروه قبلی، در نوع مولکول‌های آن است. وجود پیوندهای طولی در مولکول‌های این لوله‌ها باعث مقاومت بیشتر آنها در برابر فشار آب می‌شود.

طبق استانداردها، این لوله‌ها تا دمای ۷۰ درجه سانتیگراد کاربرد دارند. بنابراین لوله ۵ لایه PERT بهترین گزینه برای لوله کشی آب گرم ساختمان محسوب می‌شود.

۳. لوله ۵ لایه PEX

پلیمرهای مورد استفاده در لوله‌های PEX-Al-PEX پیوندهای عرضی بسیار قوی‌ای دارند. این لوله‌ها را می‌توان تا دمای ۹۵ درجه سانتیگراد استفاده کرد. بنابراین با خیال راحت از لوله های PEX برای لوله‌کشی شوفاژ و آبگرمکن استفاده کنید.

جهت تماس با نمایندگی لوله سفید به سایت ما مراجعه کتید.

دکمه بازگشت به بالا