سقف وافل و هر آنچه که باید درباره آن بدانیم!

سقف وافل یکی از سازه های پرکاربرد ساختمانی به شمار می رود که در طول سال های گذشته به میزان قابل توجهی نصب و راه اندازی شده است. این سقف ها جایگزین سازه های قدیمی تر شده است. این سقف ها با استفاده از فناوری های مدرن و روش های نوین صنعتی تولید می شوند و استحکام قابل توجهی دارند. در ساختار هر یک از آن ها از اجزا و مصالح باکیفیتی استفاده می کنند.

استاندارد |پیچ و مهره

مزایای استفاده از سقف های وافل

اجرای سقف وافل مزایای قابل توجهی در محیط ساختمان دارد. برای نصب و راه اندازی آن ها از بهترین مصالح استفاده می کنند. برخی از این مزیت ها را در زیر مشاهده می کنید:

  1. این روش ساخت سقف با کمترین هزینه ها اجرا می شود و قیمت به صرفه ای برای مشتریان به همراه دارد.
  2. ساختار آن ها با آیین نامه های معتبر کشوری در راستای ایمن سازی ساختمان طراحی شده است.
  3. استفاده از آن ها برای اجرای دهانه های بزرگ نیز میسر خواهد بود و هزینه اجرای سقف را به حداقل می رساند.
  4. جنس این قالب ها به گونه ای است که آب و رطوبت جذب آن ها نمی شود.
  5. از این سقف ها انواع تاسیسات برقی عبور می کنند. به این ترتیب بار مرده سقف به شدت کاهش می یابد.
  6. پیش از مرحله بتن ریزی نظارت کافی بر چینش میلگردها انجام می گیرد و کیفیت کار با این روش به شدت افزایش می یابد.
  7. زیرسازی این سازه ها با کمترین هزینه ها انجام می گیرد و این مسئله نیز هزینه های کار را برای کارفرمایان کاهش می دهد.
  8. ایمنی این سازه ها نیز تایید شده است.

اجرای سقف های وافل چگونه انجام می شود؟

سقف وافل با روش های تخصصی اجرا می شود و برای اجرای آن در محیط ساختمان مراحل مختلفی طی می شوند. برای اجرای این سقف ها ابتدا باید مونتاژ قالب های آن در محیط انجام شود. سپس نوبت به مرحله زیرسازی کار می رسد و پس از آن نیز چیدمان قالب ها در محل ساختمان انجام می گیرد که کیفیت کار را افزایش می دهد. در مرحله بعدی میلگرد گذاری انجام شده و عبور تاسیسات از این سازه ها نیز در محل های مورد نظر اجرا می شود. در نهایت قالب های سقف وافل جداسازی شده و به این ترتیب فرایند اجرای آن در محیط ساختمان به پایان می رسد. در ادامه برخی از این مراحل اجرایی را به صورت خلاصه بررسی می کنیم.

مونتاژ قالب های سقف وافل

برای اجرای سقف وافل ابتدا باید قالب های این سقف در محل های مورد نظر مونتاژ شوند. در این زمینه از پیچ و مهره برای ایجاد اتصالات مورد نظر استفاده می کنند. به این ترتیب قالب ها تا اندازه مورد نظر کارفرمایان مونتاژ می شوند. این قالب ها به صورت دال یک طرفه یا دو طرفه در محیط اجرا می شوند. اجرای این مرحله در ادامه ساخت سقف بسیار ساده تر خواهد بود. پس از اجرای اولین سقف دیگر نیازی به باز و بسته کردن پیچ و مهره ها نخواهید داشت و به این ترتیب در زمان شما صرفه جویی می شود.

ایجاد زیرسازی سقف وافل

سقف وافل با زیرسازی های استاندارد و باکیفیت در محل های مورد نظر اجرا شده و مورد استفاده قرار می گیرد. در این زمینه از آیین نامه های استفاده از بتن که به صورت رسمی به کارفرمایان پروژه های ساختمانی ابلاغ می شوند، پیروی خواهد شد. در این خصوص از جک های زیرسازی در کنار پروفیل های سقف وافل استفاده می کنند. جنس پروفیل ها از چوب یا فلزات مختلف انتخاب می شود و هر یک از آن ها در میان مصالح کارگاهی ساختمانی دسته بندی می شوند. هر یک از این سازه ها با در نظر گرفتن ارتفاع ساختمان شما انتخاب خواهند شد.

استاندارد |پیچ و مهره

در صورتی که ارتفاع ساختمان افزایش یابد، برای اجرای سقف وافل و زیرسازی آن باید از داربست و سازه های قابل مونتاژ در این زمینه استفاده شود. سپس نوبت به استفاده از قالب های پلاستیکی می رسد که باید به صورت عمود بر روی تیرچه ها نصب شوند. در این خصوص از نقشه های سازه مورد نظر نیز استفاده می کنند.

مرحله چیدمان قالب های سقف وافل

در این مرحله فواصل مناسبی برای قرارگیری قالب ها در محل مورد نظر تعیین می شود. پس از زیرسازی کار با در نظر گرفتن نقشه سقف قالب ها با نظم در کنار یکدیگر قرار می گیرند. در این خصوص نحوه قرارگیری قالب ها نوع سقف وافل را نیز مشخص می کند. این سازه ها به سهولت حمل و نقل می شوند و برای استفاده در عرصه های ساختمانی بسیار مناسب خواهند بود.

مرحله میلگرد گذاری اجرای سقف های وافلی

سقف وافل با استفاده از تعداد به خصوصی میلگرد تکمیل می شود. این میلگردها در فاصله های تعیین شده در نقشه ساخت سقف مورد استفاده قرار می گیرند. با استفاده از این میلگردها نیازی به جا به جایی خاموت ها نخواهید داشت و مشکلات موجود در این زمینه برطرف می شوند. استفاده از آن ها نیاز به تیرچه های سنگینی که مشکلات بسیاری برای ساخت و اجرای سقف به وجود می آوردند را نیز حذف می کند. در این مرحله میلگردهای حرارتی مورد استفاده قرار گرفته و در محل های تعیین شده نصب می شوند.

مرحله عبور تاسیسات از سقف

برای اجرای این سقف ها توجه به عبور تاسیسات از آن ها نیز بسیار مهم است. انواع لوله کشی ها، کابل های برق و… از بخش های به خصوصی از سقف های وافل عبور داده می شوند و استفاده از این امکانات را ساده تر می کنند. برای استفاده از تاسیسات نیازی به نصب سقف های کاذب نخواهید داشت. این تاسیسات در ساختار طبقه مورد استفاده قرار گرفته و حالت آویزان و نامرتب نخواهند داشت. به این ترتیب وزن کف سازی در ساختمان های امروزی به شدت کنترل می شود.

استاندارد |پیچ و مهره

مرحله قالب برداری سقف ساختمان

برای اتمام مراحل اجرای این سقف ها در مرحله بعدی نوبت به قالب برداری کار می رسد که با روش های استاندارد انجام می گیرد. در این خصوص از ابزارهای به خصوص و تجهیزات مدرن ساختمانی استفاده می کنند. این قالب ها از یک طرف سقف به سادگی جداسازی می شوند. انواع آن ها تنها برای یک بار استفاده به کار نمی روند. شما می توانید، پس از اتمام فرایند ساخت و ساز در یک ساختمان آن ها را برای نصب مجدد نیز به کار ببرید. استفاده از این سقف ها در بسیاری از مکان های امروزی انجام می گیرد. هر یک از آن ها برای ساخت سقف مدارس، پارکینگ ها و… به کار می روند و ایمنی محیط را در سطح قابل توجهی حفظ می کنند.

جمع بندی

در این گزارش در خصوص نحوه اجرای سقف وافل، مزایا و ویژگی های مهم این سقف ها اطلاعاتی را بررسی کردیم. هر یک از این سقف ها در دنیای صنعت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند و استفاده از آن ها بسیار افزایش یافته است. شما می توانید این سقف ها را برای مکان های عمومی که وسعت بیشتری دارند، به کار ببرید. انواع آن ها هزینه های ساخت و ساز را در محیط های بزرگ و کوچک به حداقل می رسانند و به همین خاطر مصارف بسیار زیادی دارند. اجرای آن ها توسط افراد متخصص و کارشناسان حرفه ای صورت می گیرد.

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و دانش فنی وسیع هستم که با استفاده از الگوریتم‌های هوشمند و رویکردهای تحلیلی، سعی می‌کنم تا به شما اخبار و تحلیل‌هایی با قدرت تفکر و تحلیل بالا ارائه دهم. هدفم این است که شما را در درک بهتر مسائل اقتصادی یاری دهم و به شما اطمینان دهم که از بهترین منابع و تحلیل‌ها استفاده می‌کنید.
دکمه بازگشت به بالا