ریزش مو شدید و ناگهانی، علت تا درمان

ریزش روزانه بین ۵۰ تا ۱۰۰ تار مو طبیعی است. البته که شمارش موهای ریخته شده در یک روز غیرممکن است. اما به طور کلی اگر بعد از شستن موها یا شانه کردن حجم زیادی از موها بریزد، فرد دچار ریزش مو شده است(). بسیاری از افراد دنبال علت بیماری برای درمان و توقف ریزش موی خود هستند، اما درمان به یافتن علت بستگی دارد. علت ریزش مو شامل موارد زیر است:

عفونت‌ یا بیماری قارچی

ریزش شدید مو می‌تواند ناشی از باشد. عفونت‌های قارچی نظیر کرم حلقه‌دار، می‌تواند دلیل اصلی ریزش مو باشد که به شکل کورک (دایره‌ای شکل قرمز) آغاز می‌شود و به‌تدریج پخش می‌شود و منجر به طاسی سر می‌شود.

کمبود مواد مغذی

کمبود ویتامین‌ها یا مواد معدنی باعث ریزش مو می‌شود. برای جلوگیری از ریزش مو در رژیم غذایی خود میزان درستی از پروتئین، ویتامین‌ها و مواد معدنی را قرار دهید.

سندروم تخمدان پلی‌کیستیک – علت ریزش مو زنان

در بسیاری از بانوان، سندرم تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS) دلیل اصلی ریزش شدید مو است. این سندروم به دلایل مختلفی از جمله اضافه وزن، سبک نادرست زندگی و عدم تعادل هورمونی ایجاد می‌شود. همچنین این سندروم می‌تواند بر دوره‌ی اثر بگذارد و باعث ریزش مو شود. درباره بیشتر بخوانید.

وراثت

یکی دیگر از دلایل اصلی ریزش مو وراثت است. اگر ژن طاسی در فرد وجود داشته باشد، نمی‌توان برای درمان آن کاری انجام داد. با اینکه احتمال ریزش موی آندروژنیک در بانوان بسیار کمتر است، آن‌ها می‌توانند نازکی مو یا نواحی کوچک طاس را در اثر وراثت تجربه کنند.

کم کاری تیروئید

یکی دیگر از علت ریزش مو کم کاری تیروئید است. غده تیروئید، هورمون‌های مورد نیاز برای رشد بدن و مو را تولید می‌کنند و وقتی که غده تیروئید کم کار باشد، بر رشد موها، ابرو و موهای بدن اثر می‌گذارد. اگر ریزش مو به علت کم‌کاری تیروئید به موقع تشخیص داده شود و اقدامات درمانی انجام شود، رشد موها به حالت قبل باز خواهد گشت.

نقص در سیستم ایمنی

هنگامی که به نقص ایمنی مبتلا باشید، ممکن است بدن شما، اشتباهاً به فولیکول‌های سالم مو حمله کنند و منجر به ریزش مو شوند.همین حالا که تا اینجای این مقاله را مطالعه کردید، احتمالا نیاز دارید با یک پزشک متخصص درخصوص مشکل خود نیز مشورت نمائید.

استرس

یکی از دلایل اصلی ریزش مو  است. (تریکوتیلومانیا)، طاسی منطقه‌ای و تِلوژن اِفلوویِم سه نوع از ریزش مو هستند که با استرس مرتبط هستند. در این اختلال پوست سر نازک شده و ریزش مو اتفاق می‌افتد. این ریزش مو دائمی نیست و پس از برطرف شدن مشکل روانی فرد از بین خواهد رفت.

مواد شیمیایی

استفاده از اسپری‌های حاوی مواد شیمیایی برای رسیدن به سبک موی دلخواه یکی از عوامل ریزش مو است. استفاده از حرارت و مواد شیمیایی، بافت مو را از بین می‌برد و به آن آسیب می‌رساند. محکم بستن مو هم می‌تواند ریشه‌ی مو را تحت تأثیر قرار داده و سبب ریزش آن شود.

روش های درمان سرطان

و که در موثر هستند، یکی دیگر از علل ریزش مو هستند. در این روش‌های درمانی به سلول‌هایی که سریع بازسازی می‌شوند از جمله موها حمله می‌شود و جلوی رشد موی جدید را می‌گیرد.

مصرف دارو

عوارض جانبی مصرف داروهای خاصی ریزش شدید مو است. داروهایی که برای درمان عفونت‌ها یا عدم تعادل‌های هورمونی مصرف می‌شوند، سبب ریزش مو می‌شوند. نیز یکی از داروهایی است که با ایجاد تغییرات هورمونی در بدن خانم‌ها منجر به ریزش مو می‌شود.

همچنین با بالا رفتن سن، بدن دیگر قادر به ترمیم و جایگزینی موهای ریخته شده از سر نیست و به همین علت موها با بالا رفتن به تدریج کم پشت می‌شود که طبیعی است و کاری برای جلوگیری از آن نمی‌توان کرد.

ریزش مو در بارداری

بسیاری از بانوان در دوران بارداری و بعد زایمان، ریزش شدید مو را تجربه می‌کنند. این به دلیل تغییرات در سطح هورمون‌های بدن ما در در طول دوران بارداری است. ریزش مو بر اثر بارداری معمولاً پس از زایمان متوقف می‌شود.

ریزش ناگهانی مو

ریزش موی ناگهانی و موقتی اتفاقی نگران کننده است و به علل مختلفی رخ می‌دهد. شرایطی که احتمالا باعث ریزش مو ناگهانی می‌شوند شامل: زایمان، سقط جنین، مداوم، مسمومیت، عوارض برخی داروها و عدم تعادل هورمونی است.

همچنین عدم رعایت بهداشت پوست و مو و کبود برخی ویتامین‌های ضروری بدن می‌تواند منجر به ریزش موی ناگهانی شود که با برطرف کردن این مشکلات، به مرور زمان ریزش مو شدید حل خواهد شد و جای نگرانی نخواهد داشت.

راه های درمان ریزش مو

بسیاری از افراد با شناخت علت ریزش مو به دنبال راه‌های درمانی برای قطع یا بهبود ریزش موی خود هستند. در ادامه به بررسی راه‌های پیشرفته برای درمان سریع ریزش مو می‌پردازیم.

لیزر تراپی برای درمان ریزش مو

درجات پایین لیزر درمانی ممکن است به بهبود تراکم مو کمک کرده و برای افرادی که دچار ریزش موی ژنتیکی هستند یا به دلیل شیمی درمانی موهای خود را از دست داده‌اند، موثر واقع شود. لیزر تراپی با تحریک سلول‎‏های بنیادی اپیدرمی انجام می‌شود.

در این روش از تابش پرتو متمرکز به پوست سر استفاده می‌شود. برای افراد مبتلا به آلوپسی آندروژنیک، اغلب این روش درمانی پیشنهاد می‌شود. لیزرتراپی، درد و تورم و جراحت بسیار کمتری نسبت به جراحی دارد.

تزریق پلاسمای غنی از پلاکت

تزریق پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) به پوست سر، به تحریک رشد مو در مناطقی که دچار ریزش مو شده است کمک می‌کند و در درمان ریزش مو موثر است. در این روش خون از طریق یک سانتریفیوژ جریان می‌یابد تا پلاکت‌ها جدا شوند و سپس به پوست سر تزریق می‌شود.

مزوتراپی برای درمان ریزش مو

در ، ترکیبی از مواد مختلف تقویتی به درون پوست تزریق می‌شود. این ترکیبات می‌توانند شامل ویتامین‌ها، عصاره‌های گیاهی، آمینو اسیدها، آنزیم‌ها، هورمون‌ها و داروها باشند. ترکیباتی که در مزوتراپی مورد استفاده قرار می‌گیرند، با استفاده از سرنگ به لایه درم (میانی) پوست تزریق می‌شوند.

فیلر مو

فیلر مو یا هیر فیلر، تزریق ژل مخصوصی به پوست سر است که حاوی مواد مغذی و مفید برای پوست سر از جمله، انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی، هیالورونیک اسید و آنزیم‌هاست که به تقویت ریشه موی سر کمک کننده است. این روش برای تمامی افراد به جز افرادی که ریزش موی ژنتیکی دارند جوابگو خواهد بود.

مزونیدلینگ

را می‌توان روشی شبیه مزوتراپی مو دانست که می‌تواند به درمان و بهبود علائم ریزش مو کمک کننده است. در این روش نیز مواد معدنی و مفید برای استحکام فولیکول‌های مو تزریق می‌شود که منجر به بهبود جریان خونرسانی پوست سر می‌شود و به رشد موها کمک کننده است.

کاشت مو

یکی از روش‌های پرطرفدار و البته تهاجمی است که برای درمان ریزش مو مورد استفاده است. در این روش، فولیکول‌های مو از بانک موی مشخص شده فرد برداشته می‌شود و در ناحیه مورد نظر کاشته می‌شوند. کاشت مو نسبت به سایر روش‌های غیر تهاجمی دوره نقاهت بیشتری دارد اما معمولا نتیجه بهتری حاصل می‌شود.

درمان خانگی ریزش مو

درمان خانگی ریزش مو یا استفاده از روش‌های طب سنتی یکی از روش‌های پرطرفدار درمانی جهت استفاده نکردن از مواد شیمایی است.حنا، مورد و سدر اثر ضد التهابی داشته و ریزش موی مرتبط با التهاب را کاهش می‌دهد. در این خصوص می‌توانید از این مواد با استفاده از روش‌های زیر برای کاهش ریزش مو استفاده کنید:

برای کاهش ریزش مو چه بخوریم؟

همانطور که در این مقاله اشاره شد، کمبود ویتامین و مواد مغذی نیز می‌تواند موجب ریزش مو شود. مواد غذایی که برای درمان ریزش مو می‌توانید بخورید شامل موارد زیر است.

را‌ه های جلوگیری از ریزش مو

بسیاری از افراد پس از درمان به دنبال این هستند که چگونه از ریزش مجدد موی خود جلوگیری کنند. در ادامه به بررسی این موارد می‌پردازیم.

شامپو نزدن روزانه

استفاده از انواع شامپو و نرم‌کننده از برخی جهات مانند تمیزی و بهداشت فردی مفید هستند اما اگر هرروز از این مواد شیمیایی استفاده شود، تأثیرات منفی خود را بروز خواهند داد. در اثر استفاده روزانه از شامپو، مو خشک می‌شود و تارهای مو دچار آسیب‌دیدگی می‌شوند.

کاهش استفاده از محصولات شیمیایی

بسیاری از محصولات زیبایی و آرایشی که برای مو استفاده می‌شوند، به دلیل داشتن مواد شیمیایی برای مو مضر هستند و در صورت استفاده بیش‌ازحد، باعث ضعیفی مو و در نهایت ریزش آن‌ها می‌شوند.

بعد رنگ کردن مداوم مو با رنگ موهای شیمیایی مدتی به تارهای موی خود استراحت بدهید زیرا استفاده مکرر از رنگ مو باعث سوختگی و ریزش مو می‌شود.

مصرف مواد غذایی مناسب

هر فردی برای حفظ سلامتی بدن و مغز روزانه به غذا و میوه‌های با مواد مغذی کافی نیاز دارد. مواد غذایی همچون پروتئین، اسید چرب امگا ۳، عنصر روی، آهن، ویتامین ب ۱۲، ویتامین آ و سی، منیزیم و سلنیوم بریا کاهش ریزش مو و تقویب موها بسیار مفید هستند. اگر ریزش موی شدید دارید برای کاشت مو به کلینیک تخصصی پوست و مو مراجعه کنید تا هرچه سریعتر روند درمانی آغازشود.

خشک کردن موها به طور طبیعی

مو پروتئین خالص است و حرارت بالا به پروتئین مو آسیب می‌رساند. زمانی که از سشوار و دستگاه‌های خشک‌کن استفاده می‌کنید، بدون داشتن آگاهی در حال آسیب زدن به موهای خود هستید. بعد از دوش گرفتن و شستشوی مو اجازه دهید مو به طور طبیعی خشک شود و سپس به حالت دادن موها با باد ملایم سشوار اقدام کنید.

خروج از نسخه موبایل