درمان سندروم گیلن باره آیا ممکن است ؟

درمان سندروم گیلن باره آیا ممکن است ؟

به گزارش دکتر نیوز، سندروم گیلن باره نوعی اختلال نادر است، که در آن سیستم ایمنی بدن به اعصاب شما حمله می‌کند. معمولاً اولین علائم آن ضعف و سوزن‌سوزن شدن در اندام‌های بدن است. این اختلال بسیار نادر است و در افراد بسیار کمی دیده می‌شود. ولی اگر اطلاعات کافی نداشته باشید و دیر اقدام کنید، عوارض بسیار جدی و خطرناکی به سراغ شما می‌آیند.

سندروم گیلن باره چیست ؟

گیلن باره یک بیماری مسری و یا ارثی نیست و تابه‌حال علت دقیقی برای توضیح بروز بیماری گیلن بیان‌نشده است. آنچه درباره بیماری گیلن شناخته‌شده این است که سیستم عصبی شروع به حمله به دستگاه عصبی خود می‌کند. در برخی موارد تصور می‌شود که مواد شیمیایی مشابه با مواد شیمیایی که بر روی عوامل بیگانه مثل باکتری‌ها و ویروس‌ها وجود دارد بر روی سلول‌های عصبی نیز وجود دارند و ازاین‌رو، سیستم عصبی سلول‌های خودی را موردحمله قرار می‌دهد.

با این توضیحات در پاسخ به گیلن باره چه نوع بیماری است باید گفت که این بیماری یک نوع بیماری خود ایمنی است. در اکثر موارد بعد از چند روز یا چند هفته عفونت تنفسی یا گوارشی در بیماری گیلن دیده می‌شود. در اغلب موارد، بعد از بیماری گیلن باره بعد از انجام عمل جراحی در فرد بروز کرده و در موارد نادر، واکسیناسیون می‌تواند ریسک ابتلا به بیماری گیلن را افزایش دهد.

اخیراً برخی کشو‌رها گزارش‌شده است که بعد از عفونت ناشی از ویروس زیکا، ریسک ابتلا به بیماری گیلن افزایش می‌یابد. احتمال ابتلا به بیماری گیلن باره با بالا رفتن سن نیز افزایش می‌یابد. همچنین این بیماری در مردان نسبت به زنان شایع‌تر است.

درمان بیماری گیلن باره

دو را برای درمان بیماری گیلن باره وجود دارد:

  • تعویض پلاسمای خون
  • تجویز ایمونوگلوبولین وریدی

هر دو روش اگر در دو هفته اول بعد از بروز اولین نشانه‌ها اجرا شوند تأثیر یکسانی خواهند داشت اما اجرای روش ایمونوگلوبولین آسان‌تر می‌باشد.

راه‌های تشخیص سندرم گیلن باره

در ابتدا تشخیص سندرم گیلن باره دشوار است. به این دلیل که علائم آن بسیار شبیه سایر اختلالات عصبی یا شرایطی است که بر سیستم عصبی تأثیر می‌گذارند. این اختلالات و شرایط شامل بوتولیسم، مننژیت و مسمومیت با فلزات سنگین هستند. مسمومیت با فلزات سنگین ممکن است در اثر موادی مانند سرب، جیوه و آرسنیک ایجاد شود.

پزشک در مورد علائم خاص و سابقه پزشکی شما سؤال خواهد کرد. در مورد علائم غیرمعمول، هرگونه بیماری، عفونت اخیر یا قدیم، با پزشک صحبت کنید. آزمایش هایی که برای کمک به تائید تشخیص استفاده می‌شوند تا سریع درمان شوید.

منبع خبر پزشکی: https://bit.ly/3FlUH7i

بیگ نیوز

رسانه خبری بیگ نیوز علاقمند در زمینه اخبار فرهنگی،پزشکی و اجتماعی با بهرمندی از پایگاه های روز ایران و جهان می باشد.
دکمه بازگشت به بالا