خواص گیاه دارویی کاسنی

گیاه کاسنی را می شناسید؟ از خواص کاسنی و فواید درمانی آن اطلاع دارید؟ در این مطلب قصد داریم شما را با خواص این گیاه شگفت انگیز آشنا نماییم. خرید سبزی خشک برگ کاسنی فواید مفیدی برای بارداری و … دارد.

جوشانده کاسنی برای چی خوبه |خواص عرق کاسنی برای پوست

فواید درمانی و خواص کاسنی 

کاسنی یکی از گیاهان دارویی است که طبیعت در اختیار ما قرار داده است. این گیاه دارای گل های آبی رنگی است که در فصل بهار رشد می کنند. خواص کاسنی بسیار زیاد است. از برگ تازه آن می توان به سبب داشتن ویتامین ث برای درمان التهابات لثه استفاده کرد.

ترکیبات مهم کاسنی

خواص کاسنی در دفع سموم کبدی

گیاه کاسنی با تاثیراتی که بر روی کبد دارد، زمینه دفع صفرا از بدن را فراهم کرده و زردی را می‌زداید و بار کبد را سبک می‌کند، به همین دلیل مسکنی تاثیرگذار برای تب محسوب می‌شود.

کاسنی و خواص معجزه آسا برای پوست

بسیاری از جوش های صورت ناشی از گرمی و حرارت و یا کثیف شدن خون است که منشأ همه این پدیده ها “کبد” است. بنابراین باید کبد را تصفیه و از خون کثیف و غلیظ پاک کرد. وقتی کبد آینه شد صورت هم به تبع آن شفاف و بدون لک و جوش می شود.کاسنی، بهترین درمان برای صاف کردن کبد و درخشندگی پوست است.

بهره گیری از عرق کاسنی برای طراوت و و رهایی از جوش صورت نیز موثر است.روزی ۳ لیوان مخلوط عرق  و شاهتره (۲به۱) قبل از هر وعده غذایی مصرف شود.

خواص کاسنی در کاهش وزن

گیاه کاسنی دارای فروکتوز بوده  و اینولین به خودی خود شکلی از فیبر طبیعی است و اگر در برنامه غذایی گنجانده  شود همین فیبر موجود در کاسنی تاثیر بسزایی در تحرکات روده ودر را  دارد وبه کنترل و کاهش وزن کمک شایانی می کند.

هر دوی این اهداف به تنظیم گرلین که نخستین اسید آمینه ای است که با احساس گرسنگی و رفتارهای غذاجویانه مرتبط است، کمک می کند. مصرف کاسنی موجب کاهش ترشح هورمون گرلین و منجر به کنترل پرخوری و ایجاد احساس سیری یا پری شکم می شود، که این امر در راستای تلاش برای کاهش وزن میباشد و برای حفظ تناسب اندام مناسب است.

فواید کاسنی در  پیشگیری از سرطان

عصاره کاسنی موجب کاهش رشد تومورهای سرطانی شده ، گزارشات اخیر حاکی از آن است که شهد موجود در کاسنی از کیفیتی برخوردار بوده که اجازه رشد به تومورها را نداده و از خواص آنتی اکسیدانی بالایی برخوردار است. پلی فنول ها کاسنی، تاثیرات مثبتی بر پیشگیری از انواع مختلف سرطان از جمله سرطان سینه و سرطان های مرتبط با روده  را دارد.

خواص کاسنی در کاهش دردهای مفاصل

این گیاه به طور سنتی برای درمان آرتروز به کار گرفته و مطالعات نشان دادند که کاسنی به طور قابل توجهی دارای خواص ضدالتهابی می باشد که به همین دلیل موجب کاهش دردهای مفصلی – استخوانی می شود.

در مطالعات انجام شده در سال ۲۰۱۰ ، گزارشات حاکی از آن است که ۷۰٪ از بیمارانی که از دردهای مفصلی-استخوانی رنج می بردند و با کاسنی تحت درمان قرار گرفتند و به طور قابل ملاحظه ای دردهایشان بهبود یافته. کاسنی را عموما برای کاهش دردهایی که عامل التهابی دردهای ماهیچه ای و درد مفاصل می توان مصرف  نمود .

فواید کاسنی برای زنان باردار 

یکی از مشکلاتی که در بدو تولد کودک می تواند، کودک و خانواده او را تحت تاثیر خود قرار دهد زردی نوزاد است. یکی از روش های جلوگیری از زردی نوزادان ، جلوگیری آن در دوران بارداری است. عرق کاسنی با پاک سازی کبد و دفع مواد زائد و سمومات کبد و نیز تصفیه خون ، نقش بسیار ارزنده ای در جهت جلوگیری از زردی نوزادان در طول دوران بارداری دارد.
وقتی کبد و خون مادر باردار از مواد زائد و سمی پاک شود، تاثیر فوق العاده ای بر روی زیبایی جنین دارد.

کاسنی و مصرف عرق کاسنی در طول دوران بارداری می تواند با پاک سازی کبد و تصفیه خون ، نقش مهم در زیبایی کودک ایفا نماید.

خواص عرق کاسنی 

یکی از مواد طبیعی که می تواند در کاهش و کنترل فشار خون بارداری نقش ارزنده ای ایفا نماید ، عرق کاسنی می باشد. عرق کاسنی با تصفیه خون و کبد و پاک سازی بدن از سمومات و نیز به دلیل طبیعت نسبتا سردی که دارد می تواند کمک موثری در کنترل و کاهش فشار خون بارداری باشد.
ایمنی در برابر بیماری های عفونی از خواص عرق کاسنی است. عرق کاسنی خاصیت ادرار آوری داشته و با تقویت مثانه و کلیه ها و پاک کردن آن ها از سنگ و خارج کردن سموم از بدن و نیز با پاک کردن مجاری ادراری نقش ارزنده ای در جلوگیری و درمان عفونت ادراری در دوران بارداری دارد.

از جمله خواص عرق کاسنی درمان مشکلات گوارشی، جلوگیری از سوزش سردل، کاهش دردآرتروز مفاصل، سم زدایی از کبد و کیسه صفرا، جلوگیری از عفونت های باکتریایی، تقویت سیستم ایمنی بدن و تقویت قلب است. این گیاه همچنین یک داروی طبیعی آرام بخش و تقویت کننده اعصاب است و می تواند مانع از ابتلای افراد به بیماری سنگ کلیه شود.

عرق کاسنی از گیاه کاسنی بدست می آید و دارای خواص مختلف از جمله درمان هترین زمان برای نوشیدن عرق کاسنی صبح ناشتا قبل از صبحانه است که نوشیدن آنها به همراه آب می تواند سبب افزایش دریافت مواد مغذی از گیاه کاسنی شود.

خواص کاسنی در طب سنتی

طبیعت گیاه کاسنی سرد و تر است. برخی خواص دارویی این گیاه عبارتند از:
ریشه کاسنی با افزایش جریان زردآب، به بدن کمک می کند تا مواد غذایی و مایعات موجود در بدن بهتر هضم شوند.
پماد تهیه شده از برگ های له شده آن برای درمان التهاب و ورم چشم استفاده می شود.
کاسنی در پیش گیری از پوکی استخوان، سرطان روده و سینه موثر است.
مخلوطی از آب کاسنی، هویج، کرفس و جعفری، غذایی مغذی برای اعصاب، چشم و سیستم عضلانی به حساب می آید.
این گیاه که خاصیت طبیعی رونده دارد، با یبوست حاد مقابله می کند.
آب کاسنی همراه با کرفس و جعفری خاصیت تقویت کنندگی دارد و برای بیماران کم خون بسیار مفید است.
مصرف پودر ریشه خشک آن همراه با عسل برای درمان برونشیت حاد مفید است.
کاسنی در ازدیاد نطفه موثر است و انسان را از ابتلا به قولنج محفوظ نگه می دارد و توان و نیروهای بدنی را تجدید می کند.

مضرات کاسنی

اگر چه می‌توان مزایای فراوانی برای این گیاه برشمرد، اما در صورت بارداری مصرف بیش از حد آن غیرمجاز است، زیرا ممکن است موجب خونریریزی گردد و احتمال سقط جنین غیرعمدی را افزایش دهد. اگرچه تحقیقات در این زمینه کافی نیست اما همان تحقیقات نشان می‌دهد که در دوران شیردهی نیز مصرف بیش از حد آن ممنوع می‌باشد زیرا مواد موجود در این گیاه از طریق شیر مادر به کودک منتقل می‌شود.

مصرف بیش از حد آن باعث ترش کردن معده، کاهش وزن (ورزشکارانی که دارای مقداری اضافه وزن هستند می‌توانند روزی ۲ الی ۵ بار از عرق کاسنی استفاده بکنند).

روش مصرف: بعد ازهر وعدهٔ غذایی با نصفی از لیوان آب مصرف شود.
این گیاه برای اشخاصی که مبتلا به سرفه هستند، مضر است .

تخم کاسنی بدمزه و قی آور است.

مضرات عرق کاسنی

عرق کاسنی مضراتی نیز دارد. مصرف بلند مدت فرآورده‌ های این گیاه، موجب تخریب عروق شبکیه می‌شود، علاوه بر این مصرف طولانی مدت فرآورده‌های این گیاه موجب افت فشار خون و افزایش ترشحات صفرا می‌شود.

با توجه به این که مصرف فرآورده های این گیاه موجب انقباض عضلات رحمی می‌شود، مصرف عرق کاسنی در بارداری احتمالزایمان زودرس را تقویت می‌کند.

مصرف بلند مدت عرق کاسنی موجب تخریب عروق شبکیه می شود، علاوه بر این موجب افت فشار خـون و افـزایش ترشحات صفرا می‌گردد، همچنین کاسنی موجب تشدید تشنج در افراد مبتلا به صرع شدهگیاه کاسنی علفی است سرشار از مفید که از جمله آن‌ها می‌توان به ، ، ، و اشاره کرد. خواص کاسنی به‌قدری زیاد است که از آن به عنوان گیاه جادویی یاد می‌کنند. کمک به ، ، و از فواید کاسنی هستند. در این مقاله شما را با خواص کاسنی این گیاه درمانی آشنا خواهیم کرد.

حتما بخوانید:

کاسنی چیست؟

کاسنی یک گیاه مدیترانه‌ای است که از آن برای تهیه‌ی انواع سالادها و درمان برخی بیماری‌ها استفاده می‌شود. کاسنی در شرایط مختلف به‌خوبی رشد می‌کند و در اروپا معمولا در کنار جاده‌ها می‌روید. با اینکه کاسنی بومی اروپاست، ولی امروزه در بسیاری از نقاط جهان ازجمله آمریکا به‌ وفور یافت می‌شود. برگ‌ها، جوانه‌ها و ریشه‌‌ی کاسنی فواید بسیاری دارند و در بسیاری از فرهنگ‌ها، از برگ‌ کاسنی مانند اسفناج استفاده می‌کنند. می‌توان با پودرکردن ریشه‌ کاسنی از آن به‌عنوان جایگزینی برای قهوه استفاده کرد. صدها سال است که از کاسنی به‌عنوان یک درمان گیاهی برای بیماری‌های مختلف استفاده شده و این کاربردها تا امروز نیز ادامه یافته است.

ارزش غذایی کاسنی

کاسنی منبع خوبی از ویتامین‌ها و مواد معدنی است. از جمله‌ی آنها می‌توان به روی، ، منگنز، ، آهن، اسید فولیک و اشاره کرد. همچنین ، ، ، ویتامین E و نیز در کاسنی یافت می‌شوند. فواید کاسنی برای بدن از همین مواد مغذی موجود در آن سرچشمه می‌گیرد.

خواص کاسنی برای سلامتی

۱. کمک به گوارش

یکی از فواید کاسنی کمک به گوارش است. زیرا حاوی «اینولین» بوده که یک پری بیوتیک قوی است. پری بیوتیک‌ها دسته‌ای از باکتری‌های مفید برای بدن هستند. از اینولین برای مبارزه با برخی ناراحتی‌ها و مشکلات روده و گوارش مانند ، سوء‌ِهاضمه و استفاده می‌شود. زیرا اینولین میزان اسید را در دستگاه‌های بدن کاهش می‌دهد.

۲. کمک به سلامت قلب

اینولین تنها برای دستگاه گوارش مفید نیست، بلکه براساس تحقیقات، اینولین می‌تواند سطح کلسترول بد (LDL) را در بدن کاهش بدهد. این کلسترول یکی از عوامل اصلی بروز تصلب شرایین و است. زیرا با اتصال به سرخرگ‌ها و سیاهرگ‌ها، مانع از جریان طبیعی خون می‌شود. این کلسترول خطر بروز و را افزایش می‌دهد. جالب است بدانید که مسیر شیمیایی‌ای که اینولین با آن باعث LDL می‌شود، تنها در صورتی فعال می‌شود که فرد بسیار زیادی مصرف بکند. بنابراین این خاصیت اینولین دامنه‌ی کاربرد کوچک‌تری دارد. با این حال هنوز هم تحقیقات بیشتری در جریان است تا مشخص بشود کاسنی از چه راه‌های دیگری می‌تواند به کمک بکند.

کاسنی سرشار از فِنُل‌های گیاهی است که خاصیت ضدلختگی و ضدآریتمی در بدن دارند. این ترکیبات خاصیت آنتی اکسیدانی دارند و براساس مطالعات مصرف و دمنوش کاسنی به‌جای قهوه‌های معمولی می‌تواند به‌طور چشمگیری به تعادل خون و پلاسما در بدن کمک بکند و درنتیجه خطر بروز بیماری های قلبی-عروقی را کاهش بدهد.

۳. پیشگیری از سرطان

یکی دیگر از خواص کاسنی است. مصرف عصاره‌ی کاسنی می‌تواند از رشد تومورهای سرطانی جلوگیری بکند. گزارش‌های اولیه نشان می‌دهد که این امر به‌خاطر وجود فروکتان‌ها در کاسنی است که خاصیت ضدتوموری و آنتی اکسیدانی دارند. ها و فیتوکمیکال‌های (یا همان مواد شیمیایی گیاهی، ترکیبات شیمیایی‌ای هستند که به‌طور طبیعی در گیاهان ساخته می‌شوند و بیشتر اثرات پزشکی دارند تا تغذیه‌ای) موجود در کاسنی تأثیر مثبتی در پیشگیری از سرطان‌های مختلف مانند و دارد.

حتما بخوانید:

۴. کاهش دردهای ناشی از التهاب مفصل

از کاسنی به‌طور سنتی به‌عنوان درمانی برای استفاده می‌شده است. مطالعات نیز نشان می‌دهند که کاسنی خاصیت ضد التهابی دارد و درنتیجه می‌تواند باعث کاهش درد بیماری‌هایی مانند التهاب مفصل بشود. در یک مطالعه که در سال ۲۰۱۰ انجام گرفت ۷۰٪ مبتلایان به در اثر درمان با کاسنی، بهبود قابل توجهی را در شدت دردشان گزارش کردند. از کاسنی می‌توان به‌عنوان یکی از عمومی برای دردها، درد عضلات و مفاصل استفاده کرد.

۵. کاهش وزن

کاسنی منبع خوبی از اُلیگوفروکتوز و اینولین بوده که خودشان شکلی از هستند. اینها با کمک به کاهش وزن می‌توانند به داشتن وزن ایده آل شما کمک بکنند. هردوی اینها در تنظیم هورمون «گرلین» مؤثرند. این هورمون اسید آمینه‌ای است که با احساس گرسنگی در ارتباط است. کاسنی با کاهش میزان گرلین، باعث می‌شود و کمک می‌کند فرد زودتر احساس سیری بکند و در نتیجه وزنش کاهش یابد.

۶. درمان یبوست

یکی دیگر از خواص کاسنی است. اینولین به‌عنوان یک فیبر طبیعی این خاصیت را برای مصرف‌کنندگان کاسنی به ارمغان آورده است. فیبر می‌تواند حجم مدفوع را افزایش بدهد و به حرکات لوله‌ی گوارش و ترشح شیره‌ی معده کمک بکند. درنتیجه گوارش بهبود یافته و میزان یبوست بسیار کاهش می‌یابد. با روان‌شدن و تنظیم فرایند گوارش احتمال بروز مشکلات و بیماری‌های گوارشی مانند و روده‌ی بزرگ در افراد کاهش می‌یابد.

۷. تقویت دستگاه ایمنی

کاسنی چندین خاصیت دارد که به‌لطف آنها به‌عنوان یکی از شناخته می‌شود. کاسنی خاصیت ضدباکتری داشته و می‌تواند برخی سویه‌های خطرناک باکتری‌ها را از بین ببرد. همچنین ترکیبات پلی‌فنولیک کاسنی نیز به کمک می‌کنند. فیتوکمیکال‌های موجود در کاسنی به‌عنوان عمل می‌کنند و را از گردش خون می‌زدایند. درنتیجه خطر برخی مشکلات و بیماری‌ها مانند بیماری های قلبی و سرطان‌ها کاهش می‌یابد.

حتما بخوانید:

۸. کاهش اضطراب

کاسنی خاصیت آرام‌بخش دارد و موجب و می‌شود، درنتیجه در کاهش و مؤثر است. عصاره‌ی ریشه‌ کاسنی به‌خاطر خاصیت آرام‌بخش‌اش می‌تواند به کمک کند و علاوه‌براین از بیشتر داروهای خواب موجود در بازار بسیار سالم‌تر است. ، احتمال بیماری های قلبی، ، ، اختلالات شناختی و را کاهش می‌دهد.

۹. درمان اختلالات کلیه

عصاره‌ی ریشه‌ی کاسنی مُدر است و می‌تواند حجم ادرار را افزایش بدهد. ادرار منظم می‌تواند سموم انباشته در کبد و کلیه‌ها را از بدن دفع بکند. درنتیجه می‌تواند از بروز مشکلات و بیماری‌های ناشی از باقی‌ماندن سموم در بدن جلوگیری بکند. همچنین ادرار منظم می‌تواند مقدار اضافی آب و حتی چربی را نیز از بدن دفع بکند. زیرا ۴٪ از ادرار را چربی ‌ته‌نشین‌شده تشکیل می‌دهد که در صورت عدم‌دفع، در بدن ذخیره می‌شود.

عوارض جانبی کاسنی

با اینکه خواص کاسنی برای بدن بسیار است، ولی نباید در مصرف آن زیاده‌روی بکنید.

  • اگر باردار هستید، ممکن است کاسنی با ایجاد خونریزی رحم موجب بشود.
  • باتوجه به اینکه مطالعات کافی برای بررسی کاسنی منتقل‌شده از شیر مادر به نوزاد وجود ندارد، بهتر است زنان شیرده کاسنی را در مقادیر بالا مصرف نکنند.
  • با توجه به اینکه کاسنی، کهنه‌واش، گل همیشه‌بهار و مینای چمنی از یک خانواده هستند بروز واکنش‌های آلرژیک در اثر مصرف کاسنی محتمل است. این احتمال زمانی افزایش می‌یابد که به گیاهانی که نام بردیم نیز حساسیت داشته باشید.
  • توصیه می‌شود قبل از افزودن چیزهای جدید به رژیم غذایی‌تان با پزشک مشورت بکنید. درنهایت اگر از رنج می‌برید، مصرف زیاد کاسنی می‌تواند وضعیت‌تان را بدتر بکند. بنابراین اگر در گذشته نیز سنگ کیسه‌ی صفرا داشته‌اید، قبل از مصرف کاسنی با پزشک مشورت بکنید.

در غیر از موارد بالا از مصرف کاسنی در قهوه یا سایر غذاهای‌تان لذت ببرید و از خواص آن برخوردار بشوید.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید.

و تحریخواص کاسنی بیشمار است و استفاده از این گیاه در شکل عرق متداول‌تر است و بیشتر ما با عرق کاسنی آشنا هستیم. خواص کاسنی به‌قدری زیاد است که از آن به عنوان گیاه جادویی یاد می‌کنند. کاسنی تقویت کننده حرکات روده، تقویت کننده سیستم ایمنی، تقویت کننده کبد و پاکسازی کننده خلط خون است.

عنواین مهمی که در مطلب زیر می‌خوانید:

  • کاسنی چیست
  • گیاه کاسنی
  • خواص کاسنی در طب سنتی
  • طبع کاسنی
  • کاسنی و درمان کبد
  • نحوه مصرف کاسنی
  • مضرات کاسنی

کاسنی چیست؟

هیچ دارویی مانند کاسنی شهرت جهانی پیدا نکرده و مصرف آن تا این حد همگانی و عمومی نشده است.

نوع وحشی کاسنی تا یک متر و نوع پرورش یافته آن تا دو متر هم رشد می‌کند. کاسنی زرد که به گل قاصدک نیز شهرت دارد و در طب قدیم ایران به نام ترخشقون نام برده‌اند در بیشتر نواحی ایران پراکندگی دارد.

گیاه کاسنی

کاسنی معمولی یکی از پایا با گل‌های آبی یا ارغوانی است. در اصل بومی جهان قدیم است و بعداً در قاره آمریکا نیز به‌صورت گیاه خودروی کنار جاده‌ای درآمده‌است.منشأ اصلی این گیاه اروپای مرکزی، مناطق غربی و مرکزی آسیا و شمال آفریقا است و پراکندگی وسیعی در نواحی مختلف ایران به خصوص شهرستان اقلید، آذربایجان و مناطق کوهستانی خراسان دارد. به آب و هوای خنک، آفتابی یا کمی سایه نیاز دارد و گرمای شدید تابستان را تحمل نمی‌کند.

شاید بتوان به جرات ادعا کرد که کاسنی یکی از معدود گیاهانی است که از دیرباز تا کنون توانسته است جایگاه درمانی خود را در ملل و نحل به قوت حفظ کند. تقریبا تمامی ملت‌ها؛ کاسنی را از اعصار بسیار کهن تا امروز مصرف کرده‌اند. به عقیده بسیاری از خبرگان علم پزشکی، هیچ داروی موثری مانند کاسنی شهرت جهانی پیدا نکرده و مصرف آن تا این حد همگانی و عمومی نشده است.

خواص کاسنی به‌قدری زیاد است که از آن به عنوان گیاه جادویی یاد می‌کنند. و همانطور که گفتیم هیچ دارویی مانند کاسنی شهرت جهانی پیدا نکرده و مصرف آن تا این حد همگانی و عمومی نشده است. برای آشنایی بیشتر با خواص کاسنی و اشکال مختلف آن تا انتهای مطلب با ما همراه باشید

کاسنی سرشار از فیبر پری بیوتیک اینولین

ریشه کاسنی تازه از 68 درصد اینولین با وزن خشک تشکیل شده است. اینولین نوعی فیبر است که به نام فروکتان یا فروکتولیگوساکارید شناخته می‌شود، کربوهیدراتی که از زنجیره کوتاهی از مولکول‌های فروکتوز ساخته می‌شود و بدن ما آن را هضم نمی‌کند.

اینولین به عنوان یک پری بیوتیک عمل می‌کند، به این معنی که باکتری‌های مفید روده را تغذیه می‌کند. این باکتری‌های مفید در کاهش التهاب، مبارزه با باکتری‌های مضر و بهبود جذب مواد معدنی نقش مهمی دارند. بنابراین، فیبر ریشه کاسنی ممکن است به طرق مختلف سلامت روده را بهبود بخشد.


کاسنی تقویت کننده حرکات روده

از آنجایی که اینولین موجود در فیبر ریشه کاسنی بدون هضم از بدن شما عبور می‌کند و باکتری‌های روده را تغذیه می‌کند، باعث تقویت حرکت روده خواهد شد. به طور خاص، مطالعات نشان داده که اینولین می‌تواند یبوست را هم رفع کند. مصرف 12 گرم اینولین کاسنی در روز به نرم شدن مدفوع و افزایش قابل توجه دفعات اجابت مزاج می‌انجامد.

 فیبر به حجیم شدن حرکات روده و تقویت حرکات پریستالتیک و ترشح شیره معده کمک می‌کند. این بدان معنی است که هضم به طور کلی بهبود می‌یابد و یبوست نیز به میزان زیادی کاهش می‌یابد.


کاسنی تقویت کننده سیستم ایمنی

کاسنی دارای خواص متعددی است که آن را به تقویت کننده قدرتمندی برای سیستم ایمنی بدن تبدیل می‌کند. ترکیبات شیمیایی کاسنی اثرات ضد باکتریایی واضحی دارند و آنتی اکسیدان‌های موجود در کاسنی، رادیکال‌های آزاد را از جریان خون خارج می‌کنند.

کاسنی در طب سنتی

حکمای طب سنتی گفته‌اند تقریبا تمامی شرایطی که لازم است یک داروی کبدی دارا باشد را کاسنی به تنهایی دارد و مصرف جوشانده یا  به تقویت کبد و بازسازی سلول های آن بسیار کمک می‌کند.

خواص عمومی کاسنی عبارت است از مسکن حدت خلط صفرا و خلط خون و تشنگی همچنین کاسنی در ترکیب با داروهای مناسب دیگر برای معالجه سردردهای گرم صفراوی و تورم‌های گرم و درد چشم و ورم‌ حلق و ورم گلو بسیار مناسب است. در ضمن کاسنی در بیماری خفقان که حرکت اختلاجی قلب است و امروزه به نام طپش قلب نامیده می‌شود بسیار نافع است.

کاسنی در بیماری طپش قلب نیز بسیار مفید است.

از خواص مشهور کاسنی این است که در تقویت قلب و باز کردن گرفتگی‌های مجاری کبد و طحال و کلیه و همچنین استسقای گرم و خرد کردن سنگ‌ها و گرفتگی احشاء و عروق و تقویت کلیه مؤثر می‌باشد. نوع وحشی آن با طبع سرد و خشک در آخر اول قابض طبع و مقوی معده و قاطع خونریزی لثه و مدر شدید بول و حیض و شیر و حمول عصاره آن طبق دستور ورم هائی که از گرمی در نقاط مختلف بدن تولید می‌شود را از بین می‌برد.

خواص برگ کاسنی

طبع برگ کاسنی، سرد و تر در درجه اول است. دارای اجزای حاره لطیفه است و مفتح یا گشاینده گرفتگی‌های کبد است. مقوی کبد، مسکن حرارت خلط خون و صفرا و تشنگی است. برگ کاسنی همچنین مسکن التهاب معده است و موافق کبد گرم و سرد، پاک کننده مجاری ادرار و کلیه و بهترین دارو برای درمان یرقان سددی است. برای درمان تب‌های مزمن نیز مفید است. مقوی معده و رفع کننده تعفن رطوبت‌های زاید است.

خواص تخم کاسنی

طبع تخم کاسنی در درجه دوم سرد و خشک و مایل به حرارت است. دارای اجزای بارده است و برای تب‌های صفراوی، تب‌های سددی، یرقان و خفقان قلب یا طپش قلب نفع دارد. تخم کاسنی برای صداع یعنی سردرد، بیماری‌های کبد، دفع سموم، ضعف کلیه، بیماری‌های طحال و برای تحریک اشتها تاثیرات بی بدیلی دارد.

خواص ریشه کاسنی

طبع ریشه کاسنی، در درجه اول گرم و در درجه دوم خشک است. ریشه کاسنی به غایت مفتح و ملطف اخلاط است. پاک کننده مجاری غذا و ادرار آور است و مصفی خون، همچنین رفع کننده ورم احشا و ورم استسقا است و منضج و محلل موادی است که مسسب تب‌های مرکبه مزمن و دردهای مفاصل می‌شوند.

طبع کاسنی

طبع کاسنی در آخر اول سرد و تر و با اجزاى حاره بسیار لطيف است كه حتی با شستن زائل مى‌گردد. به سبب ضعف تركيب و كمال لطافت برای همین هم در شرع و هم در طب منع از شستشوی آن وارد شده است.

اگر کاسنی در تابستان بسيار گرم و يا شهرهای بسیار گرم و در ایامی که هوا گرم است به عمل آید، طبع آن مائل به گرمى است و خشک شده آن مائل به خشكی و با قوت قابضه به اعتدال است. طبیعت یا طبع عرق کاسنی هم سرد و تر است، تمامی خواص آب کاسنی را داراست به جز اینکه از آن ضعیفتر است. عرق کاسنی نسبت به برگ کاسنی لطیف تر و دارای سرعت نفوذ بیشتری است.

خواص کاسنی برای کبد

کبد یکی از اعضای رئیسه بدن است و از نظر حکمای طب سنتی ایرانی کبد معدن روح و قوای طبیعی است. روح و قوای طبیعی سبب بروز افعال طبیعی مانند تغذیه و تنمیه در بدن می‌شوند. از جمله کارهای بسیار اساسی و مهمی که برای کبد ذکر کرده‌اند، عمل کیموس سازی است که در اثر آن غذاهای مصرفی تبدیل به اخلاط چهارگانه می‌شوند.

همواره حکمای طب سنتی نسبت به بهداشت کبد و حفظ سلامت آن سفارش اکید کرده‌اند و توجه به این عضو شریف را از واجبات زندگی سالم دانسته‌اند. نتایج عملکرد خوب کبد در تمامی بدن حتی در رنگ پوست و چهره و چشم انسان به خوبی قابل روئیت است.

پزشکان طب سنتی ایران برای کبد هفده نوع بیماری بر شمرده‌اند. برخی از این بیماری‌ها در اثر تغییر در مزاج کبد به وجود می‌آید که تحت عنوان سوءمزاج‌های کبد دسته‌بندی شده‌اند. همان طور که در ابتدای مطلب اشاره شد، تقریبا تمامی شرایطی که لازم است یک داروی کبدی دارا باشد، کاسنی به تنهایی دارد.

تمامی شرایطی که لازم است یک داروی کبدی دارا باشد را کاسنی به تنهایی دارد.

کاسنی دارای خاصیت سردی بخشی است ولی با این که دارای طبع سرد است، مضر کبد نیست، زیرا که سردی بخشی مفرط مضر کبد است و سردی بخشی کاسنی از درجه اول تجاوز نمی‌کند. از طرفی تلخی که در کاسنی وجود دارد از جمله بازکننده‌های غیر گرم است و این ویژگی، کاسنی را از سایر گیاهانی که دارای طبیعت سرد هستند متمایز کرده است.

از دیگر خواص کاسنی، خاصیت جمع کنندگی معتدل آن است و این خاصیت به گونه‌ای است که باعث تقویت کبد می‌شود. همچنین کاسنی مدر صفرا است یعنی باعث ترشح صفرا می‌شود.

از طرفی سبب جدا شدن صفرای غلیظ چسبیده به جدار عروق صفراوی می‌شود و آن‌ها را به روده‌ها می‌ریزد. صفرا نیز سبب افزایش سرعت حرکت دودی روده‌ها می‌شود و عمل آن‌ها را تقویت می‌کند. این امر باعث می‌شود یبوست‌های ناشی از ترشح صفرا به روده برطرف شود.

کاسنی مصفی خون است یعنی پاک کننده خلط خون است.

کاسنی داروی تصفیه خون

پاکسازی خون از منظر طب سنتی، اهمیت ویژه‌ای دارد. طب سنتی برای پاکی و صافی خون از سموم مختلف و حفظ سلامتی تن، نقش فوق العاده‌ای قائل است. به عبارتی تصفیه خون هم در پیشگیری از انواع بیماری موثر بوده و هم در درمان بیماری‌ها بسیار تاثیرگذار است.

کاسنی مصفی خون است یعنی پاک کننده خلط خون است. وقتی کبد دچار بیماری می‌شود فضولاتی که در آن حبس شده‌اند با خون آمیخته می‌شوند و خون را کثیف می‌کنند یعنی خون را غلیظ‌تر و لزج‌تر می‌کنند. کاسنی با جدا کردن فضولات از خون، آن را پاک و صاف می‌کند و این یکی از شاهکارهای کاسنی است که آن را به صورت یک داروی موثر برای تصفیه خون درآورده است.

نحوه مصرف کاسنی

سفارش اکید شده است در بهار یا هز زمان دیگر که نیاز به مصرف کاسنی باشد آن را نشسته بخورند. کاسنی را می‌توان به تنهایی یا با گشنیز خشک یا تازه جوشاند و مصرف نمود. کاسنی را در درمان بیماری‌های گرم کبد می‌توان با سرکه نیز مصرف کرد.

اگر آب کاسنی را که از فشردن برگ‌های تازه آن تهیه می‌کنند، با قدری رازیانه و تخم کشوث بجوشانند و مصرف کنند، این تدبیر خاصیت بازکنندگی گرفتگی‌ و اسهال، یعنی دفع مواد موذی در کبد را بیشتر می‌کند.

در درمان یرقان کاسنی بهترین گیاه است.

کاسنی وحشی و کاسنی پرورشی را بعد از خشک کردن نرم بسابید و با عسل مخلوط کرده و مصرف کنید. کاسنی خشک را بجوشانید و صاف کنید و با عسل شیرین کرده و میل کنید. در مواردی که بیمار دچار کاهش اشتها می‌شود، ریشه کاسنی را نرم بسابید و یک قاشق غذاخوری از آن را در یک لیوان آب جوش بیست دقیقه دم کنید، سپس از صافی عبور داده و نیم ساعت قبل از غذا به وی بدهید.

در بیماری‌های سرد کبد، هنگامی که علایم سردی شدت می‌یابد بهتر است کاسنی را با عسل یا با ماءالعسل میل کنند. درضمن باید دانست با این که کاسنی سرد است، اما به خاطر وجود قوت بازکنندگی و تقویتی که دارد حتی برای بیماری‌های سرد کبد هم کارساز است.

بهترین زمان برای نوشیدن عرق کاسنی صبح ناشتا قبل از صبحانه است.

عرق کاسنی را کی بخوریم

یکی از مفید ترین عرقیجات گیاهی، عرق کاسنی است که سبب بهبود و جلوگیری از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها می‌شود. از نظر حکمای طب سنتی بهترین زمان برای نوشیدن عرق کاسنی صبح ناشتا قبل از صبحانه است.

مضرات و مصلحات کاسنی

آب برگ کاسنی، برای بیمارانی که سرفه می‌کنند، ضرر دارد و مصلح آن شکر است. تخم کاسنی، مقی و بسیار بد طعم است و مصلح آن سکنجبین و ادویه خوش‌بو است.

بهترین زمان مصرف کاسنی

مصرف کاسنی مانند سایر داروها هر زمان که طبیب صلاح بداند، قابل استفاده است. لکن طبق نظر حکمای طب ایرانی، بهترین زمان مصرف کاسنی صبح ناشتا است. به خصوص که چهار روز قبل از مصرف کاسنی حقنه منقی امعا را انجام داده باشند و روده قولون تا حدودی از فضولات پاک شده باشد. بر این اساس قبل از مصرف ، در صورت صلاحدید طبیب لازم است پاکسازی روده قولون انجام شود.

آیدا چم سورکی

آیدا چم سورکی هستم متولد 1381 تحصیل کرده در رشته علوم تربیتی و علاقمند به نویسندگی و فعال در شبکه های اجتماعی
دکمه بازگشت به بالا