تفاوت کاتالوگ و بروشور در چیست ؟

واژه بروشور یک کلمه لاتین به معنای متن چاپی می باشد و برگه ای چند لتی و چند صفحه ای است که به کمک آن می ‌توان اطلاعات مفیدی در مورد کالا یا خدمات هر نوع کسب و کاری را به مخاطب القا و معرفی کرد، معادل بروشور در زبان فارسی همان کالانما است، یک ابزار و رسانه ی چاپی بوده که می‌ تواند در زمانی بسیار کم اطلاعات کامل و جامعی را از محصول و کالا در اختیار کاربر قرار دهد و می تواند جنبه های آموزشی یا اطلاع رسانی یا معرفی و راهنما داشته باشد، معمولاً بروشورها سلیقه‌ ای و در اندازه های مختلف طراحی و چاپ می شوند و ارزان می باشند و تیراژ آن ها بسیار بالاست، زیرا قرار است و در میان طیف وسیعی از مخاطبان توضیح گردد، معمولا کاغذی با گرم پایین برای بروشور انتخاب می شود که هم وزن و هزینه تمام شده پایین تر است و هم مصرف کننده می تواند به راحتی آن را مطالعه کند.

انواع بروشور‬‎ |بروشور تبلیغاتی

انواع بروشور

  • بروشور لت دار
  • بروشور تک برگی
  •  بروشور فرمی یا کتابچه‌ای
  • بروشور اسلیپ کیس
  • پمفلت یا لیفلت
  • بروشور ضمیمه
  • بروشور z-fold

مزایای یک بروشور

  • اطلاع رسانی جامع در مورد کالا و خدمات
  • ابزاری برای بازاریابی هرچه بهتر
  • معرفی بیزینس و خدمات و نوع کسب و کار شما
  • از لحاظ اقتصادی یک ابزار تبلیغاتی و اطلاع رسانی بسیار مقرون به صرفه می باشد
  • توزیع بسیار آسان دارد
  • با در اختیار گذاشتن اطلاعات باعث افزایش اعتماد مشتری به خدمات و کسب و کار شما می شود.

کاربردهای بروشور

  • به عنوان معرف محصول

به جرات می ‌توان گفت که بیشترین کاربرد بروشور در معرفی خدمات و کالا و محصول می باشد، شاید بسیار برای شما اتفاق افتاده که هنگام باز کردن جعبه یک دارو با بروشور یا برگه کوچکی مواجه شده باشید که این برگه می ‌تواند نحوه مصرف، میزان و عوارض و اطلاعاتی در مورد دارو را در اختیار شما قرار دهد یا ممکن است در هنگام خرید اقلامی مانند تلویزیون با بروشوری که حاوی اطلاعاتی در مورد سیستم آن می باشد مواجه شده باشید که این نوع بروشورها جنبه معرفی و اطلاع رسانی دارند.

انواع بروشور‬‎ |بروشور تبلیغاتی

  • جهت معرفی شرکت یا مؤسسه

بعضی دیگر از بروشور ها در حاشیه نمایشگاه ها و همایش ها  توزیع می ‌شود که معمولاً شامل: سوابق و رزومه موسسه یا شرکت می باشد که  جنبه تبلیغاتی دارد و به دنبال آن می تواند بازاریابی را داشته باشد.

  • جهت محتوای آموزشی

از دیگر کاربردهای بروشور می‌ توان به بروشورهای مراکز مشاوره و مراکز بهداشتی و بیمارستان ها اشاره کرد، که در دسترس مراجعان قرار می دهند، معمولا مطالبی که در این بروشورها چاپ می شود راه حل هایی برای مسائل حقوقی یا مقابله و پیشگیری از بیماری ها یا مطلبی در مورد علم روانشناسی می باشد که این بروشورها بیشتر جنبه آموزشی دارند و جنبه تبلیغاتی آنها بسیار ناچیز می باشد.

  • به عنوان نمایش منو

نوع دیگری از بروشور ها که برای معرفی منو های کافی شاپ ها و رستوران ها یا مرکز تهیه غذا چاپ می شوند و معمولاً در خدمات بیرون بری در کنار بسته های غذا قرار داده می ‌شوند و جنبه تبلیغاتی دارند.

معرفی کاتالوگ

در معرفی کاتالوگ باید عنوان کنیم که معمولا دفترچه ای چند برگی است که اطلاعات کاملی از یک محصول و کالا و نکات مهم در مورد ساختار آن و طرز استفاده و تبلیغ در مورد آن و لیست قیمت و مشخصات کالا را در اختیار مصرف کننده قرار می دهد، این دفترچه به کمک متن های نوشتاری، تصویری و ایجاد زیبایی ‌های بصری یک محصول را به شکل کامل معرفی می کند، محتوای داخل کاتالوگ می‌ تواند دربرگیرنده جزئیات و نکاتی در مورد محصول باشد که برای مشتری و خریدار اهمیت ویژه ای دارد و افراد می ‌توانند با مطالعه این کاتالوگ به اطلاعات خوبی در مورد آن محصول برسند، تولیدکنندگان محصولات یا موسساتی که خدمات خصوصی را ارائه می دهند به کمک کاتالوگ یا همان کالانما تمام ویژگی های خدمات و محصول را به شکل دفترچه ای چند لتی در اختیار جامعه هدف قرار می ‌دهند.

انواع کاتالوگ

معمولاً کاتالوگ ها بر اساس طراحی و از نظر تعداد صفحات، میزان ضخامت، محتوا و اطلاعاتی که در آن درج می‌ شود دارای تنوع بسیار زیادی هستند ولی از جمله مهمترین آنها می توان به نمونه های زیر اشاره کرد؛

  • کاتالوگ تبلیغاتی

این نوع کاتالوگ ها ابزاری برای تبلیغات می باشند و می توانند اطلاع رسان و راهنمایی از نکات خدمات و معرفی محصولات داشته باشند و معمولا در جلسات و نمایشگاه ها و همایش ها از آن استفاده می شود، معمولاً این کاتالوگ ها دارای هویت بصری بسیار بالایی هستند که می توانند بر روی مخاطبان تاثیرگذار باشند و آنها را به سمت خرید و استفاده از کالاها و اقلام مورد نظر تشویق و هدایت کنند، در این نوع کاتالوگ ها تصویر، رنگ، فونت و افکت تصاویر تبلیغاتی از نکاتی است که جذابیت آن را افزایش می دهد.

انواع بروشور‬‎ |بروشور تبلیغاتی

  • کاتالوگ صنعتی

کاتالوگ های صنعتی معمولاً به عنوان راهنما و معرفی شرکت ها و کارخانجات صنعتی کاربرد دارند و جدا از معرفی محصولات در بالا بردن میزان فروش به مدیران کمک کرده و در این نوع کاتالوگ ها از تصاویر تبلیغاتی و افکت ها استفاده نمی شود، زیرا این کاتالوگ ها تبلیغاتی نبوده و صنعتی هستند، معمولاً کاتالوگ های صنعتی محتواهایی دارند که متشکل از تاریخچه و هویت سازمان، توانمندی ‌ها، سیاست ‌گذاری ‌ها، جداول فنی، پروژه ها، گواهینامه ها و معرفی محصولات یا خدمات هستند و تصاویر و فونت هایی که در آن استفاده می شود باید متناسب با متن و اهداف مورد نظر باشد.

  • کاتالوگ هنری

همانطور که از نام این کاتالوگ مشخص است بیشتر برای معرفی فعالیت های هنری و صنایع یا هنرهای تجسمی به کار می‌ رود و محتوای داخل آن متناسب با نوع هنر می ‌تواند متفاوت باشد و معمولاً جنبه معرفی و شناساندن مکان هنری یا یک محصول هنری را دارد.

  • کاتالوگ علمی

کاتالوگ های علمی معمولاً به معرفی محصولات علمی و دستاوردهای علمی می پردازد و اطلاعات جامعی از  دستاوردهای علمی، ویژگی های آن ها و اختراعات یا یافته ها و پژوهش های علمی به طور ویژه در این نوع کاتالوگ به افراد معرفی می شود.

تفاوت کاتالوگ و بروشور

کاتالوگ و بروشور از چند جهت به هم شباهت دارند و اکثر افراد این دو را با هم اشتباه می ‌گیرند اما تفاوت‌ های ملموسی در جزئیات آن ها وجود دارد که در بخش زیر به آن اشاره می کنیم:

شکل

بروشور برگه های چند صفحه ای و چند لتی است که به صورت تا شده تولید می ‌شود اما کاتالوگ کتابچه چند صفحه ای است که با استفاده از چسب گرم صفحات آن به هم متصل می شود.

محتوا

از جمله تفاوت های عمده این دو محصول با همدیگر می توان به محتوای آن ها اشاره کرد، کاتالوگ کتابچه ای است که اطلاعاتی در مورد لیست محصولات، قیمت و خدمات موجود برای فروش را به شکل کامل توضیح می دهد و مشخصات محصول را در آن درج می کند در صورتی که بروشور به معرفی کلی در مورد محصول یا سازمان می پردازد و بیشتر در معرفی برند و تبلیغات کاربرد دارد، اما کاتالوگ با هدف فروش محصول و همچنین کمک به مشتری برای درک بهتر در دیدن خدمات و نوع محصول می باشد

هدف

هدف از طراحی بروشور برای معرفی و توصیف شرکت یا سازمان و ویژگی های این سازمان ها می باشد، ولی کاتالوگ در مورد قیمت، مشخصات محصول توضیحات کوتاه و مختصری ارائه می دهد.

کاربرد

از نظر کاربرد تفاوت ظریف و کوچکی بین بروشور و کاتالوگ وجود دارد که کاربرد بروشور برای مقاصد تبلیغاتی است، ولی کاتالوگ ها عمدتاً در جهت معرفی خدمات و محصولات طراحی می شوند.

چاپ کاتالوگ و بروشور در همچاپ

یکی از معتبرترین مراکز چاپ کاتالوگ و بروشور در کشور ، مجتمع چاپ و بسته بندی همچاپ می باشد.  در صورت نیاز به چاپ کاتالوگ و بروشور می توانید به سایت همچاپ به آدرس hamchap.com مراجعه نمایید.

خبرهای کسب و کار

علاقمند به جدیدترین مقالات روز کسب و کارها در ایران و جهان با رویکرد علمی و فرهنگی، علاقمند به فناوری های روز و حمایت از پلتفرمهای جدید که خدماتی به مردم جهت رفاه و آسایش آنها میدهد.
دکمه بازگشت به بالا