نماد سایت بیگ نیوز

تفاوت تعرفه های سیم کارت دائمی و اعتباری در اپراتورها

فرق سیم کارت دائمی و اعتباری ایرانسل این است که در سیم‌کارت‌های اعتباری میزان مکالمات و استفاده‌ از خدمات ارتباطی بسته به اعتبار خریداری‌شده دارد و در مقابل دارندگان سیم کارت‌های دائمی محدودیتی در تماس و ارسال پیامک ندارند. یکی از معایب سیم کارت‌های اعتباری این است که در صورت عدم استفاده طولانی مدت از آن، سیم کارت سلب امتیاز می‌شود و البته همانطور که گفتیم هزینه‌ی تماس‌ها و پیامک نسبت به سیم کارت‌های دائمی بیشتر است.

نقش هزینه‌ها در سیم کارت دائمی و اعتباری

اگرچه برای استفاده از سیم کارت دائمی و تماس یا ارسال پیامک محدودیتی وجود ندارد و این مساله می‌تواند یک مزیت محسوب شود، اما برخی افراد ترجیح می‌دهند با خرید شارژ و اعتبار، میزان مصرف و هزینه‌های خود را تحت کنترل داشته باشند. به این ترتیب انتخاب از میان سیم کارت‌های دائمی یا اعتباری اپراتورها بستگی به خود فرد دارد. با این حال تفاوت سیم کارت دائمی و اعتباری معمولا از جهت هزینه‌ها برای برقراری تماس یا ارسال پیامک است.

راستی شما برای خرید شارژ از چه روشی استفاده می‌کنید؟ اگر به دنبال یک روش امن و مقرون بصرفه هستید، و  از ایساج انتخاب مناسبی است.

تفاوت سیم کارت دائمی و اعتباری همراه اول

اولین و بزرگترین اپراتور کشور است و سیم کارت‌های اپراتور همراه اول به صورت اعتباری و دائمی در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد. تفاوت هزینه سیمکارت دائمی و اعتباری همراه اول کاملا محسوس است؛ برای مثال هزینه‌ی مکالمه‌ی داخل شبکه (با دیگر خطوط همراه اول) در سیم کارت‌های دائمی در هر دقیقه 599 ریال و در سیم‌کارت‌های اعتباری همراه اول 899 ریال است.

بعلاوه تفاوت سیم کارت دائمی و اعتباری همراه اول در هزینه‌ی پیامک‌ها نیز به این صورت است: هزینه‌ی ارسال پیامک فارسی در سیم‌کارت‌های دائمی همراه اول 89 ریال و در سیم‌کارت‌های اعتباری 106ریال است.

تفاوت سیم کارت دائمی و اعتباری: تفاوت هزینه سیم کارت دائمی و اعتباری همراه اول

نکته‌ی دیگری که در مورد تفاوت سیمکارت دائمی و اعتباری همراه اول وجود دارد، تعرفه‌ی اینترنت است. اگر مشترکین دائمی همراه اول بدون خرید بسته‌های اینترنت از اینترنت آزاد استفاده کنند، هر کیلوبایت تبادل داده 0.4 ریال محاسبه می‌شود و این رقم برای مشترکین سیم‌کارت‌های اعتباری همراه اول 0.6 ریال به ازای هر کیلوبایت تبادل داده است. برای و همینطور اینبار ایساج را امتحان کنید.

تفاوت تعرفه‌ های سیمکارت اعتباری و دائمی همراه اول باعث می‌شود سیم‌کارت‌های دائمی این اپراتور طرفداران بیشتری داشته باشد.

تفاوت سیم کارت دائمی و اعتباری ایرانسل

دومین اپراتور و بزرگترین اپراتور دیتای ایران است که در سال 84 با همکاری مشترک گروه MTN و شرکت صنایع الکترونیک ایران، افتتاح و راه‌اندازی شد. ایرانسل برای اولین بار سرویت اینترنت 4G را در ایران راه‌اندازی کرد و ارائه‌کننده‌ی شبکه‌ی اینترنت پرسرعت بی‌سیم خانگی و اداری است. اما فرق بین سیمکارت دائمی و اعتباری ایرانسل چیست و چگونه بفهمیم سیم کارت ایرانسل دائمی است؟

    اعتبار و جایگاه اجتماعی مالک سیم کارت

امروزه سیم کارت های دائمی خصوصا در بین مردم از ارزش و اعتبار ویژه ای برخوردار می باشند. به همین خاطر کسانی که به دنبال شروع یک کسب و کار جدید هستند یا مدیرانی که به دنبال پرستیژ شخصی و جایگاه اجتماعی می باشند، از اعتبار این شماره ها برای ایجاد اعتماد و حس اطمینان استفاده می کنند.

بنابراین در مقام مقایسه اعتبار سیم کارت های اعتباری یک اپراتور از سیم کارت های دائمی همان اپراتور کمتر می باشد.

  1.     ارزش سرمایه گذاری

سیم کارت های دائمی از همان روزهای اولیه عرضه، به عنوان یک کالای سرمایه گذاری در نظر گرفته می شدند و امروزه با وجود گذشت سالها، همچنان روز به روز گران تر و قیمتی تر می شوند. به همین خاطر خیلی از افراد با سرمایه گذاری در این بخش مانند طلا و سکه اقدام به خرید این شماره ها نموده و بعد از گذشت مدتی آن را به بهایی گران تر می فروشند. البته این موضوع در مورد بعضی از شماره های سیم کارت های اعتباری که قدیمی تر و رند هستند، صدق می کند. ولی به طور کلی سیم کارت های اعتباری بیشتر کالای مصرفی بوده و قیمت قابل ملاحظه ای ندارند.

مدیریت هزینه ها

اصلی ترین مزیت ، مدیریت هزینه ها می باشد. زیرا در این نوع سیم کارت مشترک باید قبل از مصرف هر نوع بسته، دریافت سرویس و یا خدمت نسبت به خرید اقدام نموده و سپس از آن استفاده نماید. این شیوه به کاربر کمک می کند تا همواره از موجودی شارژ و اعتبار خود آگاه بوده و با کنترل هزینه ها، شرایط را مدیریت نماید.

البته این امکان هم وجود دارد که در بین مهمترین مکالمات شما، ناگهان به دلیل کمبود اعتبار مکالمه شما قطع گردد و اثرات ناخوشایندی را برجا بگذارد. ولی به طور کلی، آگاهی از میزان اعتبار و شارژ مهمترین مزیت سیم کارت های اعتباری محسوب می گردد.

این ویژگی در سیم کارت های دائمی وجود نداشته و سبب می گردد تا در بسیاری موارد مشترک با دیدن قبض دچار شوک شود. یکی از مهم ترین دلایل قطعی یا یک طرفه شدن سیم کارت های دائمی هم همین عدم پرداخت بدهی می باشد.

تعرفه ها در سیم کارت

در حال حاضر هزینه سرویس ها و خدمات مختلف در اپراتورها یکسان نبوده و هر اپراتور با توجه به سیاست ها و برنامه ریزی های بلندمدت و کوتاه مدت، خدمات خود را با یک تعرفه مشخصی در اختیار کاربران قرار می دهد. ولی معمولا تعرفه خدمات سیم کارت های دائمی کلیه اپراتورها از سیم کارت های اعتباری کمتر می باشد. البته این تعرفه امکان دارد در بعضی موارد برابر هم باشد، به طور کلی می توان ادعا کرد تقریبا تعرفه خدمات سیم کارت های دائمی هیچ وقت بیشتر نبوده است. این موضوع در خصوص بسته ها و سرویس های ویژه اپراتورها هم تقریبا صدق می کند.

به طور کلی می توان گفت تعرفه خدمات در تر از سیم کارت های اعتباری می باشد.

امکانات و خدمات سیم کارت

با توجه به نفوذ بیش از 167 درصدی تلفن های همراه در کشور، شرایط آنتن دهی و گسترش شبکه نسبت به گذشته روند رو به رشدی داشته که همین موضع باعث شده تا تفاوت چندانی در نحوه و نوع خدمات ارائه شده به مشترکین دائمی و اعتباری وجود نداشته باشد. به طور کلی اپراتورها معمولا خدمات، سرویس ها، بسته ها، جشنواره ها و جوایز یکسانی برای مشترکین سیم کارت های دائمی و اعتباری خود در نظر می گیرند و همه آنها در شرایط یکسان می توانند از این خدمات بهره مند گردند.

علاوه بر این با اجرا شدن طرح رومینگ ملی، اپراتورها ملزم هستند تا در صورت پوشش شبکه، خدمات خود را در اختیار اپراتورهای متقاضی دیگر قرار دهند. بنابراین در حال حاضر در خصوص آنتن دهی نیز تفاوتی بین اپراتورها وجود نداشته و خدمات ارائه شده به مشترکین مهمان کاملا مشابه کیفیت خدماتی است که مشترکین میزبان همان اپراتور دریافت می کنند.

    امکان سلب امتیاز سیم کارت

بر اساس قانون، در صورتی که مشترک اعتباری در یک مدت زمان طولانی از سیم کارت خود هیچ استفاده ای نماید، اپراتور می تواند مالکیت سیم کارت را سلب امتیاز نماید. البته این موضوع در مورد سیم کارت های دائمی صدق نمی کند و مشترکین می توانند فقط با پرداخت آبونمان، سیم کارت را تا هر وقت که بخواهند فعال نگه دارند، بدون آن که از آن استفاده ای نمایند.

با توجه به آمار تا پایان سال 1400 بیش از 140 میلیون سیم کارت در کشور واگذار شده که این یعنی به طور متوسط به نام هر ایرانی بالغ بالای 18 سال، حداقل دو سیم کارت ثبت شده است. بر اساس این آمار بیشترین تعداد سیم کارت های دائمی فعال در کشور مربوط به اپراتور همراه اول بوده و اپراتور پرچمدار تعداد مشترکین اعتباری فعال در کشور می باشد.

همه آنچه که در این مطلب به عنوان تفاوت های بین سیم کارت های دائمی و اعتباری بیان شد، در صورتی می تواند کارآمد باشد که شما با در نظر گرفتن بودجه و شناخت از نیاز خود نسبت به انتخاب بهترین سیم کارت اقدام نمایید.

 

وجود تلفن های هوشمند برای جامعه امروز به امری ضروری بدل شده است. کار کرد این دستگاه ها نیز مشخص است؛ با قرار دادن یک درون آن ها می توانید با اطرافیان تان ارتباط برقرار کرده و با آن ها صحبت کنید. امروز بیش از 20 سال از ورود تلفن های همراه به کشورمان ایران می گذرد.

همانطور که می دانید، در ابتدا خرید سیم کارت هزینه های هنگفتی داشت و کاربران برای دریافت آن ها مدت زمان نسبتا زیادی را معطل می ماندند. اما چند سالی می شود که با آغاز به کار اپراتورهای مختلف در کشور و شکسته شدن انحصار این بخش، ثبت نام و دریافت سیم کارت دیگر مثل گذشته ملال آور و طولانی نیست.

در این مطلب قصد مقایسه بین اپراتورها را نداریم، بلکه می خواهیم ببینیم که سیم کارت های دائمی و اعتباری هر اپراتور موبایل چه تفاوتی با یکدیگر دارند. اصلا یک شخص چرا باید به جای سیم کارت های ارزان قیمت اعتباری به سراغ سیم کارت های گران قیمت دائمی برود؟

در همین رابطه باید بدانید که معمولاً هزینه برقراری تماس در سیم کارت های دائمی کمی ارزان تر از سیم کارت های اعتباری بوده و سلب امتیاز هم نمی شوند. در حال حاضر خرید و فروش این نوع سیم کارت ها در بازار از رونق نسبتاً خوبی برخوردار است و گاهاً برای خرید یک سیم کارت خاص، قیمت های میلیونی پرداخت می شود.

اعتباری یا دائمی؟

مطمئناً برای بسیاری از کاربران این سؤال پیش آمده که تفاوت بین سیم کارت های اعتباری و دائمی چیست؟ اصلاً چرا این دو سیم کارت ارائه می شوند؟ مردم با در نظر گرفتن چه مسائلی اقدام به خرید یکی از این دو مورد می کنند؟ یکی از مهم ترین مسائلی که مردم را به خرید سیم کارت های اعتباری سوق می دهد، قیمت بسیار کمتر این سیم کارت ها نسبت به سیم کارت های دائمی است.

هزینه های برقراری تماس و پیامک در سیم کارت های اعتباری بیشتر از سیم کارت های دائمی است.

در این سیم کارت ها میزان مکالمات و استفاده کاربران به میزان اعتبار خریداری شده توسط مشترک بستگی دارد. مشترکین سیم کارت های اعتباری بالطبع کنترل بیشتری روی میزان اعتبار و استفاده ای که از خطوط خود می کنند، دارند. البته معایبی هم در خصوص سیم کارت های اعتباری وجود دارد.

به عنوان مثال در صورت غیر فعال بودن (عدم استفاده پس از فعال شدن) این نوع سیم کارت ها سلب امتیاز خواهند شد. همچنین هزینه های برقراری تماس و پیامک در این نوع سیم کارت ها بیشتر بوده و خرید و فروش آن ها نیز از رونق بسیار پایینی برخوردار است. اما سیم کارت های دائمی از قیمت بالاتری برخوردار هستند و احتیاجی به خرید اعتبار  برای آن ها ندارید.

مشترکین این سیم کارت ها می توانند تا سقف ودیعه پرداختی از خط خود استفاده و در پایان هر ماه هزینه های وارده را به صورت قبض پرداخت نمایند. هزینه برقراری تماس و پیامک در این نوع سیم کارت ها به نسبت پایین تر بوده و خرید و فروش آن ها نیز از رونق خوبی برخوردار است.

خروج از نسخه موبایل