ترانسمیتر فشار روزمونت چیست و چه کاربرید در صنعت دارد؟

فشار و اندازه گیری آن یکی از موضوعات مهم در صنایعی مانند پالایشگاه ها، پتروشیمی ها، آزمایشگاه های شیمیایی و … می باشد. در این مقاله در مورد استرس و اندازه گیری آن توضیح می دهیم. ما اطلاعاتی در مورد ترانسمیترهای فشار ارائه می دهیم. در نهایت یکی از محبوب ترین برندهای ترانسمیتر، ترانسمیترهای فشار Rosemount ارائه شده و اطلاعات جامعی در مورد انواع مختلف آن ارائه شده است.

فشار چیست؟

فشار یک مقدار فیزیکی شناخته شده است که در بسیاری از موقعیت ها استفاده می شود.نیروی اعمال شده به یک اینچ مربع از سطح در زندگی روزمره ما گاهی اوقات از این واحد استفاده می کنیم به عنوان مثال می توانیم تایر ماشین را تا 26 PSI بسوزانیم.

تعریف فشار جوی

ما همچنین فشار را به شکل فشار اتمسفر تجربه می کنیم. این نوع فشار ناشی از نیرویی است که توسط جو بالای ما وارد می شود. با تغییر فشار اتمسفر، آب و هوا نیز تغییر می کند. فشار بالا معمولاً روزهای آفتابی صاف را نشان می دهد، در حالی که فشار پایین نشان دهنده روزهای ابری است.

اگر تایرهای خودروی خود را در نظر بگیریم، دو نوع فشار روی دیواره لاستیک وجود دارد. فشار اتمسفر بیرون لاستیک و فشار هوای داخل آن که با اندازه گیری هوای لاستیک ها می خوانیم.

انواع مختلف اندازه گیری فشار

با مثال بالا می توان 3 نوع اندازه گیری فشار را نشان داد.

فشار سنج؛ مانند فشار لاستیک (تفاوت بین فشار مطلق و فشار اتمسفر)

فشار مطلق؛ که ترکیبی از فشار اتمسفر و فشار باد لاستیک است.

فشار دیفرانسیل؛ به آن اختلاف بین دو فشار اندازه گیری شده می گویند.

لازم به ذکر است که همه انواع استرس با یکدیگر مرتبط بوده و از یکدیگر قابل محاسبه هستند.

تمام فشار سنج ها، سنسورهای فشار (مبدل یا ترانسمیترها) که فشار واقعی گیج را اندازه گیری می کنند، تفاوت فشار اتمسفر و فشار اندازه گیری شده را در شکل زیر نشان می دهند.

ترانسمیتر گیج فشار

ترانسمیتر فشاری که برای اندازه گیری اختلاف فشار بین فشار اتمسفر و فشار تایر استفاده می شود، مانومتر نامیده می شود.

تمام فشار سنج ها، سنسورهای فشار (ترانسدیوسر یا ترانسمیتر) که فشار گیج را اندازه گیری می کنند در واقع تفاوت فشار اتمسفر و فشار اندازه گیری شده را به شرح زیر نشان می دهند.

مبدل فشار مطلق چیست؟

در برخی کاربردها، تغییرات فشار اتمسفر ممکن است قابل توجه باشد. در این موارد می توانیم اختلاف فشار خلاء و فشار داخل تایر را اندازه گیری کنیم. این گیج فشار مطلق نامیده می شود و میزان تغییر فشار اتمسفر اضافه شده به فشار تایر را نشان می دهد. همانطور که در شکل زیر نشان داده شده است، فشار مطلق برابر است با مجموع فشار اتمسفر و فشار لاستیک.

اندازه گیری فشار دیفرانسیل

برخلاف فشار گیج و فشار مطلق، این فشار در برابر مرجع خاصی اندازه گیری نمی شود. در این نوع اندازه گیری فشار، انبساط و انقباض یکی از منابع فشار متصل به مبدل فشار است. با توجه به رابطه فشار که در شکل زیر مشاهده می شود، افزایش فشار می تواند ناشی از افزایش فشار F1 یا کاهش فشار F2 باشد. این نوع ترانسمیترها مربوط به فشار اتمسفر یا خلاء نیستند و فقط اختلاف بین دو منبع فشار را اندازه گیری می کنند.

اکنون که با فشار و روش های مختلف اندازه گیری آشنا شدیم، بیایید با گیج های فشار یکی از شناخته شده ترین شرکت ها در این زمینه آشنا شویم. سنسور فشار Rosemount انواع مختلفی دارد. در ادامه با این ترانسمیترها و شرکت سازنده آنها آشنا می شویم.

گیج، مبدل، ترانسمیتر و سنسور فشار

گاهی اوقات به دلیل اینکه تفاوت بین انواع مختلف برق را نمی دانیم، در انتخاب نوع مناسب برای کاربرد مورد نظر خود شکست می خوریم. از این رو خوب است معنی و تفاوت هر کدام را بدانیم.

سنسور فشار چیست؟

سنسورها یک اصطلاح کلی برای هر وسیله ای است که فشار را اندازه گیری می کند. سنسورهای فشار می توانند نتایج متفاوتی داشته باشند. نتیجه معمولاً جریان و سیگنال زیادی است.

بنابراین، سنسور شامل شرایط ذکر شده باقی مانده است. به عنوان مثال، هنگامی که شما از یک سنسور فشار Rosemount نام می برید، یک نوع سنسور را توصیف می کنید.

مبدل فشار چیست؟

مبدل فشار وسیله ای است که فشار را اندازه گیری می کند و نتیجه را به عنوان سیگنال الکتریکی ارائه می دهد. در واقع می توان گفت که مبدل فشار نوعی سنسور فشار است که خروجی آن یک ولتاژ است. لازم به ذکر است که خروجی مبدل می تواند ولت یا میلی ولت باشد. تغییر سرعت این دستگاه ها به صورت تغییر ولتاژ خروجی نشان داده می شود.

ترانسمیتر فشار چیست؟

همانطور که در توضیحات ترانسمیتر فشار Rosemount ذکر شد. خروجی ترانسمیتر فشار آمپر است. در واقع به سنسور فشاری که نتیجه ای را به صورت جریان الکتریکی نمایش می دهد ترانسمیتر فشار می گویند.

به طور معمول، خروجی ترانسمیتر به یک مدار قدرت با جریان مشترک 4 تا 20 میلی آمپر متصل می شود. این حلقه ها در کاربردهای مختلف صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند.

سیگنال های خروجی ترانسمیتر فشار

حلقه الکتریکی که سیگنال خروجی ترانسمیتر به آن متصل است معمولاً دارای 2 سیم (در برخی موارد 4 سیم) است. این مدل از سنسور فشار دارای حفاظت کافی در برابر نویز می باشد. توانایی آنها در انتقال سیگنال های خروجی آنها را برای مسافت های طولانی مناسب می کند.

برخی از سیگنال های خروجی ترانسمیتر به شرح زیر است:

دو سیم 4 تا 20 میلی آمپر

0 برو 20 میلی آمپر ساعت

تفاوت بین ترانسمیترها و مبدل های فشار

مبدل خروجی میلی ولت ارزان تر است. برای مکان هایی که فاصله سنسور و پنل کم است مناسب است. مصونیت یمن در برابر صدا پایین است.

یک مبدل فشار با خروجی ولتاژ حساسیت کمتری به نویز دارد. مصرف برق آن کمتر از نوع قبلی است.

سنسور فشار بیشتر برای محیط هایی که جریان 4 تا 20 میلی آمپر مورد نیاز است مناسب است. در مسافت های طولانی تر بهتر عمل می کند. حساسیت کمتری به صدا دارد. در مقایسه با سنسورها انرژی بیشتری مصرف می کند.

مانومتر چیست؟

الکتریسیته ابزار دیگری است که برای اندازه گیری فشار مایعات و گازها استفاده می شود. اندازه گیری ها به دو نوع آنالوگ و دیجیتال تقسیم می شوند.

گیج های فشار آنالوگ که به گیج های مکانیکی نیز معروف هستند دارای بازوی متحرک برای نمایش نتایج هستند. دستی که روی بشقاب مدرج تکیه داده است. ارزان هستند و هزینه نگهداری و تعمیر آنها نیز کم است.

فشارسنج های دیجیتال نیز از ریزپردازنده ها و سنسورها برای نمایش دقیق فشار استفاده می کنند. این مدل از گیج‌های فشار گران‌تر هستند، اما همچنان مزایای مهمی دارند:

خواندن آسان، اطمینان بیشتر در مورد خروجی و وضوح بالا از جمله مزایای این نوع فشارسنج ها است. همچنین خروجی آنها را می توان به کامپیوتر یا تجهیزات دیگر منتقل کرد و آنالیز کرد.

معرفی ترانسمیترهای فشار Rosemount و انواع آنها

Rosemont در سال 1956 تاسیس شد. این شرکت مهندسی برای ساخت ابزار دقیق مورد نیاز برای عملیات فضایی آمریکا تاسیس شد. بیش از 10 میلیون دستگاه از محصولات این شرکت در کشورهای مختلف استفاده می شود. Rosemont که محصولات خود را با نام تجاری Emerson Rosemont تولید و به بازار عرضه می کند، بیش از 50 سال تجربه در صنعت اندازه گیری فشار دارد.

اولین نسل از ترانسمیترهای Rosemount

اولین نسل از سنسورهای فشار Rosemount از نوع آنالوگ ساخته شد. این فشارسنج مدل 1151 در سال 1969 تولید شد. نسل بعدی ترانسمیترهای این شرکت دیجیتال بوده و خروجی 20-4 میلی آمپر را تولید می کرد. وزن ابزار نسل دوم تقریبا نصف مدل 1151 بود.نسل جدید تولید شده با نام Rosemont 3051 شامل 6 دسته مختلف می باشد. در زیر می توانید این دسته بندی ها را مشاهده کنید.

ترانسمیترهای سری Rosemount 3051

3051C; ترانسمیتر فشار همسطح

3051T; ترانسمیتر فشار درون خطی

3051CFA; فلومتر Onobar

3051 CFC; دبی سنج فشرده

3051CFG; سوراخ دوربین

3051 لیتر; سطح سنج

با توجه به دسته بندی های ذکر شده برای اندازه گیری فشار از ترانسمیترهای فشار دو مدل اول استفاده می شود. لازم به ذکر است که روزمونت نسل سوم بازیگران را نیز معرفی کرد. این نسل که با نام 3051S شناخته می شود، می تواند به طور همزمان فشار، اختلاف دما و جریان را اندازه گیری کند.

ترانسمیتر رزمونت مدل 3051C

این مدل از ترانسمیترهای Rosemount یک فشارسنج صنعتی محسوب می شود. از این ترانسمیتر می توان برای اندازه گیری هر سه نوع فشار ذکر شده در بالا استفاده کرد. یک توزیع کننده یک تکه نیز متصل است. از قابلیت های 3051C می توان موارد زیر را برشمرد.

ترانسمیتر فشار Rosemount 3051C āhuatanga

توانایی تشخیص خرابی دستگاه در مدار برق؛ حداکثر ایمنی دستگاه با تشخیص یک عیب در مدار الکتریکی دستگاه قبل از تأثیرگذاری خطا بر فرآیند تضمین می شود.

دستگاه با قرار دادن دکمه های تنظیم روی آن به صورت محلی کنترل می شود. یک منوی راه‌اندازی ساده همچنین به شما امکان می‌دهد تا در سریع‌ترین زمان ممکن دستگاه را راه‌اندازی کنید.

برای مشاهده نمودار شماتیک این مدل می توانید کاتالوگ آن را در emerson.com مشاهده کنید. صفحه 6 لینک Rosemount 3051 اطلاعاتی در مورد مدل فوق دارد.

ترانسمیتر ردیابی Rosemount 3051S

یکی از محبوب ترین مدل های ارتباطی امرسون روزمونت سری 3051S می باشد. این مدل دارای 6 ترانسمیتر است که در زیر مشاهده می کنید.

مدل های مختلف ترانسمیتر سری Rosemount 3051S

سنسور فشار همسطح Rosemount مدل 3051S

سنسور فشار داخلی Rosemount مدل 3051S

مولتی ترانسمیتر روزمونت مدل 3051S

Flödesmätare Rosemount 3051D DP

سنجش از دور الکتریکی (ERS)

ارتفاع سنج رزمونت مدل 3051S

ترانسمیتر فشار همسطح Rosemount مدل 3051S

این سنسور فشار Rosemount را می توان برای اندازه گیری فشار دیفرانسیل، فشار گیج و فشار مطلق استفاده کرد. پلت فرم این سنسور امکان ادغام منیفولدها، اجزای اصلی و محلول های آب بندی را فراهم می کند.

سیگنال همسطح 3051S

عملکرد در حالت کلاسیک و فوق العاده

جریان خروجی 4-20 میلی آمپر

سند امنیتی

امکان نمایش اطلاعات و تنظیم فاصله

برای مشاهده کاتالوگ این مدل ترانسمیتر Rosemount می توانید به Rosemount 3051S مراجعه نمایید.

ترانسمیتر فشار Rosemount مدل 3051S In-Line

مانند ترانسمیتر فشار سری Rosemount 3051، از این ترانسمیتر نیز برای اندازه گیری فشار و فشار مطلق استفاده می شود. ویژگی های این دو ترانسمیتر بسیار شبیه به هم هستند. دمایی که دستگاه ها در آن استفاده می شوند، کاهش فشار و اندازه گیری های دقیق، علامت گذاری ها و خواص فیزیکی و غیره با یکدیگر متفاوت هستند. اینها نمونه هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این موارد، بهتر است به اسناد موجود در وب سایت امرسون مراجعه کنید.

دستورالعمل نصب ترانسمیترها

ترانسمیترهای فشار در بسیاری از موقعیت ها و صنایع استفاده می شوند. همچنین استفاده از آنها مستلزم نصب دستگاه مطابق با استانداردهای خاصی است. نصب صحیح ترانسمیترها عملکرد بهتری را تضمین می کند و عمر آنها را افزایش می دهد. در ادامه با نکات مربوط به نصب سنسور فشار آشنا می شویم.

توان مناسب برای نصب ترانسمیتر

هنگام نصب این دستگاه ها مستقیماً به بدن خود نیرو وارد نکنید. این عمل به مدار داخلی ترانسمیتر آسیب می رساند. در بیشتر موارد از آچار مناسب استفاده می شود. فشار به قسمت های خاصی از پیچ اعمال می شود.

دکمه بازگشت به بالا