بگ فیلتر جت پالس چیست ؟

چقدر با بگ فیلتر جت پالس آشنایی دارید؟ آیا تاکنون تجربه استفاده از این تجهیزات را دارید؟ جمع آوری گازهای مضر و پاکسازی هوای آلوده صنایع و کارخانجات یکی از مهم ترین نیازمندی های آن ها به شمار می رود. بگ فیلتر راه حلی بسیار عالی است تا بتوان شرایط محیطی مناسب و پاکیزه ای را تجربه نمود. در ادامه این نوشتار به بررسی هرچه بیشتر کاربردها و مزیت های استفاده از بگ فیلترها خواهیم پرداخت. تا انتها ما را همراهی نمایید.

بگ فیلتر جت پالس + قیمت و سفارش ساخت - شرکت مخازن ماشین وزین

بگ فیلتر جت پالس چیست؟

بگ فیلتر جت پالس با قدرت بالای خود یکی از تجهیزات کاربردی برای کنترل کردن آلودگی های هوا می باشد. از این دستگاه به طور گسترده ای برای جمع آوری کردن گازهای مضر و ذرات گرد و غبار استفاده می گردد. سبد بگ فیلتر یا قفس بگ فیلتر، محصولی است که یک محافظ کامل برای کیسه فیلتر به شمار رفته و عمدتاً نقش پشتیبان را ایفا می‌کند.

همان گونه که می دانید گازهایی همچون دی اکسید گوگرد می توانند زمینه های آلوده شدن محیط زیست را فراهم ساخته و به این طریق موجب بروز بیماری در انسان ها نیز شوند. در چنین شرایطی استفاده از فیلترهایی که توانمندی بالایی در از بین بردن ذرات گرد و غبار و این گازهای سمی دارند اهمیت بسیار زیادی می یابد.

ساختار و عملکرد بگ فیلتر جت پالس به گونه ای است که نیاز به جا به جایی نداشته و می تواند به واسطه کیسه های غبارگیر خود فضای داخلی کارخانجات را تمیز کند. در این ساختار می توان تایمرهایی را دید از یک دریچه بازکننده استفاده می کنند تا هوای تمیز را پخش کنند.

ممکن است بپرسید این امر چگونه اتفاق می افتد؟ در پاسخ به این پرسش باید بگوییم که بگ های فیلتر جت پالس از لوله های نازلی برخوردار هستند که در قسمت بالایی کیسه های بگ فیلتر تعبیه شده اند. این لوله های نازل برای هدایت مستقیم هوای تمیز به محیط مورداستفاده قرار می گیرند.

عملکرد غبارگیر جت پالس

بگ فیلتر جت پالس که با نام غبارگیر جت پالس نیز شناخته می شود دارای عملکرد مشخصی برای تمیز کردن هوای محیط می باشد. عملکرد این دستگاه به این شکل است که جریان گاز را برای مدت زمان کوتاهی متوقف نموده و مجددا این جریان را آزاد می کند. در این بازه زمانی بیشتر گرد و غباری که در محیط هستند به کیسه های تعبیه شده بر روی بگ فیلتر می چسبند. چنین فرایندی در ادامه موجب تمیزشدن هوای محیط و کنترل آلودگی ها خواهد شد.

مهم ترین اجزاء تشکیل دهنده بگ فیلتر جت پالس

همچون هر تجهیزات صنعتی دیگری که می شناسید بگ فیلتر جت پالس دارای اجزاء خاصی است. هرکدام از این اجزاء نقش قابل توجه ای را در بگ فیلترهای جت پالس ایفا می کنند. از مهم ترین اجزا تشکیل دهنده این فیلترهای هوا می توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • لوله های دمنده به کیسه ها
  • شیرهای پالس
  • صفحه مشبک
  • کیسه های الیافی فیلتر
  • داکت ورودی و محفظه ورودی گاز حامل غبار با فیلتر
  • محفظه و داکت خروجی گازهای تصفیه شده

جنس فیلتر جت پالس

نکته ای که لازم است بدانید این است که عمدتا بگ فیلتر جت پالس را از جنس پلی استر تولید و عرضه می نمایند. برای خرید این بگ فیلترها حتما بایستی توجه داشته باشید که قصد دارید این محصول را برای چه محیطی مورداستفاده قرار دهید. اگر قصد خرید بگ فیلتر برای از بین بردن عناصری همچون سرب و مس را دارید لازم است به سراغ کیسه های مخصوصی برای این امر بروید.

عوامل مختلفی می توانند بر انتخاب نهایی جنس کیسه های بگ فیلتر اثرگذار باشند. اگر بخواهیم اشاره ای اجمالی بر این عوامل داشته باشیم می توان مواردی همچون میزان دمای گاز خروجی، میزان مواد خروجی اسیدی، رطوبت گازهای خروجی و قلیایی بودن آن ها را نام برد که هرکدام اهمیت بسیار زیادی دارند.

مزایای خرید بگ فیلتر جت پالس

خرید بگ فیلتر جت پالس به موجب عملکردی که دارد مزیت های قابل توجه ای برای کارخانجات و صنایع مختلف به همراه دارد. از جمله مزایای استفاده از بگ فیلترها می توان موارد زیر را تشریح نمود.

  • برخورداری از افت فشار کم نسبت به دیگر سیستم های تصفیه کننده هوا
  • امکان انجام همزمان فعالیت هایی همچون پاکسازی کیسه های فیلتر و فیلتراسیون
  • برخورداری از راندمان بالا جهت تصفیه کردن ذرات گرد و غبار صنعتی و جداسازی آن ها
  • امکان استفاده مفید از ذرات جداسازی شده
  • حساسیت کمتر نسبت به تغییراتی که ممکن است در حجم ذرات و گرد و غبارهای ورودی رخ دهند.

ملاحظات بسیارمهم در طراحی و ساخت بگ فیلترهای جت پالس

در بخش قبل نیز بیان نمودیم که فاکتورهای خاصی وجود دارند که می توانند بر طراحی و عملکرد بگ فیلتر جت پالس موثر واقع شوند. لازم به ذکر است که این فاکتورها اهمیت بسیار زیادی دارند؛ بنابراین نباید نسبت به آن ها بی توجه بود. هرگونه بی توجهی نسبت به این موضوع می تواند شرایط بدی را پیش روی کارفرمایان قرار دهد. ملاحظاتی که بایستی هنگام طراحی و تولید بگ فیلترهای جت پالس به آن ها توجه داشته باشید شامل موارد زیر می شوند.

  • میزان سرعت فیلتراسیون
  • ابعاد کیسه های فیلتر
  • تعداد کیسه های فیلتر
  • دمای هوای ورودی
  • میزان راندمان موردنیاز برای انجام عمل فیلتراسیون
  • حجم هوای ورودی به بگ فیلتر
  • تعداد کیسه های فیلتر موجود در هر ردیف
  • غلظت گرد و غبار ورودی به بگ فیلتر جت پالس
  • خواص فیزیکی و شیمیایی ذرات
  • سمیت ذرات
  • قطر ذرات آلاینده

(فیلتر کیسه ای) چیست؟

اگر با صنایع گفته شده در بالا آشنایی کمی هم داشته باشید حتماً می دانید که چه غباری را تولید و به هوا منتشر می کنند. برای درک بهتر موضوع یک مثال می زنیم. صنعت تولید شمش سرب را در نظر بگیرید. وقتی که کنسانتره های سرب را به منظوره ذوب کردن در کوره ها می ریزند، بعد از اینکه مواد شروع به ذوب کردند، قطعاً بخارات و گازهایی از آن متصاعد می شود. تصور می کنید این بخارات چیست؟ شاید به نظر بعید می آید؛ اما این بخارات اکسید سرب می باشد که به شدت سمی و سرطان زا است.

بخارات سفید رنگی که اگر اداره محیط زیست متوجه شود که این بخارات بدون غبارگیری به محیط آزاد می شوند، جرایم چند صد میلیونی و یا حتی میلیاردی در انتظار شرکت ها خواهد بود.

حالا برای دفع این اکسید سرب چه باید کرد؟ اینجاست که بگ فیلتر به فریاد می رسد. بگ فیلتر، فیلترهای قوی هستند که می تواند غبار حاصل از تبخیر مواد را به خود جذب کند و بعد از پاک سازی، آن از اکسید سرب، باقی مانده هوا را به سمت بیرون هدایت کنند.

در مورد صنعت شمش سرب، بعد از اینکه بگ فیلترها از غبار اشباع شدند، اکسیدسرب را از بگ فیلتر جدا کرده و برای تعیین عیار به آزمایشگاه می فرستند. بعد از تعیین عیار که غالباً حاوی مقدار زیادی سرب عنصری است، آن را برای استفاده و استخراج روی به کارخانجات دیگر می فرستند.

جنس بگ فیلتر چیست؟

هنگام و بگ فیلتر باید به این مسئله توجه کنیم که آن ها را برای چه مواردی می خواهیم. چون مثلاً عنصر سرب و مس با هم تفاوت دارند و در نتیجه بخارات، دمای ذوب آن ها نیز متفاوت خواهد بود. جنس فیلترهای کیسه ای غالباً از پلی استر است اما می تواند بسته به اینکه در چه صنعتی استفاده می شود و دمای گاز خروجی آن چقدر است، میزان رطوبت گاز خروجی، چه مقدار مواد خروجی اسیدی یا قلیایی هستند، اندازه ی دانه های آن ها تغییر کند.

چون این ها باید در مقابل دمای بالا مقاوم باشند به این دلیل که گازهای خروجی علاوه بر دمای بالا ممکن است با سرعت زیادی به سمت خروجی حرکت کنند در این شرایط بگ فیلتر نباید در برابر این دما و فشار پاره شوند.

مکانیزم عمل فیلتر کیسه ای

بگ فیلترها را در انتهای ستون های خروجی که گازهای حاصل از تبخیر از آنجا خارج می شوند متصل می کنند. گازهای حامل بخارها، توسط مکنده ها جذب و با سرعت زیادی به سمت بگ فیلتر پرتاب می شوند. ذرات بزرگ به علت وزن بالا، روی دیواره ها نشست می کند و نمی تواند به انتهای ستون برسد. ولی وقتی این گازها به این فیلترهای کیسه ای می رسد، ذرات ریز روی آن می نشیند و گاز به صورت تصفیه شده از فیلتر کیسه ای رد می شود.

وقتی مقدار زیادی از این ذرات روی فیلتر می نشیند، فیلتر اشباع می شود و دیگر کیفیت قبلی را نخواهد داشت. بنابراین زمان جداسازی ذرات آن رسیده است. این فیلترها را به سه روش می توان پاکسازی کرد.

مرجع : kmegroup

 

دکمه بازگشت به بالا