بعد از عمل بینی چی بخوریم؟

تغذیه بعد از جراحی بینی و سایر درمان ها برای گرفتن بهترین نتیجه از جراحی بینی ضروری است. بنابراین بهتر است بعد از انتخاب بهترین جراح و متخصص گوش و حلق و بینی قبل و بعد از جراحی بینی رژیم غذایی را تنظیم کنید. یک رژیم غذایی اساسی که با نیازهای بهداشتی و پزشکی بیمار و کاندید جراحی پلاستیک هماهنگ باشد، راهی مطمئن و سالم برای تسریع روند بهبود و دستیابی به نتایج مطلوب است.

شاید این سوال در ذهنتان باشد که بهترین غذا برای خوردن بعد از جراحی بینی چیست؟ یا مثلا بعد از عمل بینی شیر بخورید؟ ممکن است شما هم با این مشکل مواجه شوید که بعد از جراحی بینی صبحانه چه بخوریم؟ یافتن پاسخ این سوالات به شما کمک می کند تا برنامه غذایی مناسبی را پس از جراحی بینی یا جراحی بینی ایجاد کنید. اگر مراقبت های بیشتری مانند استفاده از رژیم غذایی مناسب بعد از جراحی بینی انجام شود، نتایج جراحی بینی می تواند بهتر باشد.

البته باید بدانید که تغذیه قبل از جراحی بینی به اندازه تغذیه بعد از جراحی بینی اهمیت دارد. با این حال، برای اصلاح تغییرات و صدمات وارده به قاعده بینی در نتیجه عمل، توجه بیشتری لازم خواهد بود. همچنین، یک برنامه غذایی مناسب می تواند سرعت بهبودی و همچنین کاهش عوارض ناشی از جراحی را افزایش دهد. البته مشورت با پزشک در مورد تغذیه بعد از جراحی بینی می تواند بسیار موثرتر باشد. با این حال، نکات کلی در رابطه با رژیم غذایی بعد از جراحی بینی وجود دارد که در این مقاله به آنها خواهیم پرداخت.

بهترین برنامه غذایی بعد از جراحی بینی چیست؟

معمولا افراد به محض بیدار شدن از خواب و طی مراحل جراحی بینی احساس ضعف و گرسنگی می کنند. بهترین غذاها برای بیهوشی جراحی بینی، غذاهای گرم، ملایم و تقریباً بی مزه از جمله سوپ، بلغور، ماست و غذاهایی هستند که نیاز به حرارت ندارند. تهوع ممکن است در یک ساعت اول پس از جراحی بینی ایجاد شود. اگر فکر می کنید غذا خوردن ممکن است باعث استفراغ شود، سعی کنید بعد از جراحی مایعات بیشتری بنوشید.

رژیم غذایی مناسب بعد از هر نوع جراحی بینی (جراحی بینی بسته یا باز) رژیمی است که بتواند تمام نیازهای بدن را تامین کند و در عین حال فشار کمتری به محل عمل وارد کند. در صورت جراحی بینی این مشکل بسیار مهم است. زیرا به عنوان مثال جویدن غذای سفت می تواند بر نتایج عمل تاثیر بگذارد یا بهبود زخم را به تاخیر بیندازد.

غذای بعد از جراحی بینی در روز اول بعد از جراحی بینی باید شامل غذای مایع، سوپ، آبگوشت، سبزیجات کامل، میوه های نرم و غیره باشد. در واقع، هر چه غذا سبک تر و آبدارتر باشد، غذا خوردن بدون غذا راحت تر است. همانطور که پس از جراحی بینی باید از غذاهای توصیه شده توسط پزشک خود استفاده کنید، باید از مصرف برخی از غذاهایی که باعث نفخ، نفخ و نگه داشتن آب می شوند اجتناب کنید. به عنوان مثال، خوردن غذاهای تند و غذاهای اسیدی همراه با ادویه می تواند معده را تحریک کند و باعث سوء هاضمه شود. خوردن نمک زیاد باعث زهکشی و آبریزش بینی می شود. در ادامه در مورد بهترین غذا برای خوردن بعد از جراحی بینی صحبت خواهیم کرد.

تغذیه بعد از عمل شامل چه نوع غذایی است؟

بعد از جراحی بینی تمامی غذاهایی که در بهبود زخم و کاهش عوارض جراحی بینی نقش دارند ضروری است. یک رژیم غذایی خوب بعد از جراحی بینی شامل تمام پروتئین ها، ویتامین ها، کربوهیدرات ها، غلات، میوه ها و سبزیجات است. اما در ادامه توضیح خواهیم داد که کدام نوع مواد غذایی تاثیر بیشتری در روند بهبودی بعد از جراحی بینی خواهند داشت.

نقش مواد پروتئینی در تغذیه جراحی بینی

مصرف پروتئین در بهبود زخم و بهبود سریعتر موثر است. این به این دلیل است که اسیدهای آمینه موجود در پروتئین ها به ترمیم سریعتر بافت ها کمک می کند. بنابراین این گروه غذایی باید در صدر لیست تغذیه بعد از جراحی بینی قرار گیرد. برخی از غذاهای پروتئینی که برای تغذیه بعد از جراحی بینی مفید هستند عبارتند از:
مرغ
گوشت نازک
ماهی
محصولات لبنی
لنز
محصولات سویا مرتبط
آجیل

مصرف چربی

چربی بهترین منبع انرژی بدن است. خوردن چربی می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند و همچنین انرژی مورد نیاز بدن را تامین کند. به همین دلیل، گنجاندن چربی های سالم در برنامه رژیم غذایی بعد از قطره بینی، بهبود را تسریع می کند. برخی از چربی های مفید عبارتند از:

روغن آووکادو

روغن زیتون

خوردن آجیل های مختلف

نقش فیبر در رژیم غذایی بعد از جراحی بینی

در روزهای اول بعد از جراحی بینی، وظیفه اصلی خوردن غذای نرم و ترجیحا آبکی است. با این حال، این غذاها باید دارای فیبر کافی برای به حداقل رساندن احتمال یبوست باشند. به طور کلی یبوست بعد از انواع جراحی های زیبایی به دلیل استفاده از داروهای مختلف و کاهش تحرک اجتناب ناپذیر است. بنابراین لازم است تا حد امکان فیبر در رژیم غذایی بیمار گنجانده شود تا یبوست به حداقل برسد. برخی از غذاهای پر فیبر که باید بعد از جراحی بینی مصرف کنید عبارتند از:

تغذیه بعد از جراحی بینی 4

میوه هایی مانند هلو و انواع توت ها

زیبا

سبزیجات پخته شده مانند هویج

نان و غلات

غذاهای ضد التهاب بخورید

غذاهای ضد التهابی در برنامه تغذیه بعد از قطره بینی می توانند به بهبود تورم و التهاب بعد از جراحی بینی کمک کنند. کبودی های ناشی از جراحی بینی را می توان با رژیم غذایی حاوی غذاهای ضد التهاب سریعتر از بین برد. برخی از غذاهای اصلی که این خاصیت را دارند عبارتند از:

سبزیجات برگ دار

میوه هایی مانند سیب، آناناس و مرکبات

پیاز قرمز

محل نوشیدن آب و غذا بعد از جراحی بینی

آب مهمترین نوشیدنی است که در دوران نقاهت و جراحی بینی باید به درستی مصرف شود.برای بهبودی سریعتر حداقل روزی 8 لیوان آب بنوشید. همچنین برای مصرف داروی تجویز شده توسط جراح باید آب کافی بنوشید.

8 باید و نباید غذا خوردن بعد از جراحی بینی چیست؟

برای تهیه رژیم غذایی بعد از جراحی پولیپ بینی یا هر نوع جراحی بینی باید چند نکته را در نظر گرفت. توجه به این نکات کوچک می تواند باعث تسریع بهبود ورم، تورم و کبودی بعد از جراحی بینی شود. در زیر به برخی از بایدها و نبایدها در مورد تغذیه بعد از جراحی بینی می پردازیم.

1- نقش غذاهای نرم در رژیم غذایی بعد از جراحی بینی

احساس گرسنگی بعد از جراحی بینی کاملا طبیعی است. با توجه به زخم ها و تورم های ناشی از جراحی، بهتر است از غذاهای نرم و آبکی استفاده کنید. خوردن غذاهایی که نیاز به جویدن ندارند به بینی فشار نمی آورد و بر شدت التهاب نمی افزاید. سوپ جو، ماست و مایعات از این قبیل است.

حالت تهوع بعد از جراحی باعث می شود تمایل کمتری به خوردن داشته باشید. در این شرایط بهتر است فرد بعد از جراحی بینی با نوشیدن آب و آب میوه و غذاهای آبکی و نرم مراقب تغذیه خود باشد. در این صورت بیمار به تدریج احساس بهتری خواهد داشت.

۲- از خوردن غذای سفت برای جلوگیری از فشار وارده به بینی خودداری کنید

غذا خوردن بعد از جراحی بینی باید به گونه ای برنامه ریزی شود که فشار کمتری به بینی وارد شود. در غیر این صورت باعث تورم و کبودی بیشتر و حتی خونریزی می شود. در واقع کاهش رژیم غذایی بعد از جراحی بینی به غذاهای ساده، سبزیجات و میوه ها فقط برای کاهش فشار وارده بر بینی و عوارض جراحی بینی است. پس از یک دوره بهبود، بیمار می تواند رژیم غذایی عادی خود را از سر بگیرد.

جراحی بینی |جراحی پلاستیک

3- از مصرف الکل و کافئین بعد از جراحی بینی خودداری کنید

الکل رقیق کننده خون است. بنابراین بهتر است از چند روز قبل از بینی تا چند روز بعد از مصرف الکل و مشروبات الکلی خودداری کنید. در واقع رقیق شدن خون باعث افزایش خون در عمل و جمع آوری آن در زیر پوست بینی می شود. از طرفی التهاب و تورم ناشی از جراحی با داروهای رقیق کننده خون افزایش می یابد.

برای آشنایی بیشتر با تاثیر نوع پوست بر نتایج جراحی بینی اینجا را کلیک کنید.

کافئین با افزایش فشار خون، خطر خونریزی، کبودی، تورم و لخته شدن را پس از جراحی بینی افزایش می دهد. به همین دلیل بهتر است تا بهبودی کامل از مصرف این مواد خودداری کنید.

4- غذا بعد از جراحی بینی باید در دمای مناسب باشد

در انتخاب غذا بعد از جراحی بینی علاوه بر نوع و خواص آن باید دمای آن را نیز در نظر گرفت. غذاهای منجمد و خیلی سرد یا غذاهای با دمای بسیار بالا برای تغذیه بعد از جراحی بینی مناسب نیستند. این غذاها با دمای غیر طبیعی می توانند روند بهبودی را کندتر از حد معمول کنند.

برای جلوگیری از سوختگی در ناحیه دهان یا سوزش ناشی از غذاهای گرم، بهتر است تا چند هفته پس از جراحی بینی از غذاهای گرم استفاده کنید. حالا، غذای سرد ممکن است دهان شما را نسوزد. بنابراین استفاده از آن مشکلی ندارد. اما باید گفت که غذاهای بسیار سرد نیز می توانند باعث بی حسی دهان و گاز گرفتن محیط داخل دهان شوند. بنابراین، از این نظر، ممکن است برای بیمار ناراحت کننده به نظر برسند.

به این ترتیب بهتر است از یک رژیم غذایی کم نمک و کامل شامل پروتئین ها، ویتامین ها، فیبر، میوه ها و سبزیجات پخته شده در دمای مناسب پیروی کنید تا به دوره نقاهت کوتاه تری دست یابید و نتیجه جراحی بینی نهایی را تسریع کنید.

5- تا بهبودی کامل سیگار نکشید

سیگار کشیدن بعد از جراحی بینی می تواند به گلو و بینی شما آسیب برساند. افرادی که جراحی زیبایی بینی انجام داده اند تمایل بیشتری به سیگار کشیدن دارند. در واقع، نیکوتین موجود در سیگار می تواند روند بهبود بافت ها و زخم ها را کند کند. می توانید از پزشک خود بخواهید که وسوسه ناشی از سیگار کشیدن نیکوتین را برطرف کند.

6- حذف نمک از برنامه غذایی بعد از جراحی بینی

نمک و سدیم باعث افزایش التهاب در محل جراحی می شود. زیرا نمک باعث افزایش احتباس آب در بافت ها و همین امر باعث افزایش التهاب می شود. به همین دلیل، بهتر است پس از جراحی بینی، سدیم و نمک در رژیم غذایی کاهش یابد. برای تسریع روند بهبودی بهتر است از میوه ها، سبزیجات تازه و آب میوه های طبیعی استفاده کنید.

۷- مصرف چای سبز را به اطلاع ثانوی موکول کنید

چای سبز منبع آنتی اکسیدان است. البته باید توجه داشت که این نوشیدنی اثرات منفی زیادی بر بیهوشی، فشار خون و ضربان قلب دارد. بنابراین باید 10 روز قبل از جراحی بینی یا سایر جراحی ها تا مدتی بعد از آن استفاده نکنید. از پزشک خود در مورد بهترین زمان استفاده از چای سبز بعد از جراحی بینی سوال کنید.

8- بهترین میوه ها بعد از جراحی بینی کدامند؟

بهترین میوه بعد از جراحی بینی آناناس است. در واقع افرادی که قرار است تحت عمل جراحی بینی قرار گیرند باید چند روز قبل از جراحی آناناس بخورند. تجربه ثابت کرده است که این میوه تاثیر زیادی در نتایج جراحی زیبایی دارد. آناناس در ترکیب خود حاوی آنزیمی قدرتمند به نام بروملین است که خاصیت ضدالتهابی قوی دارد و باعث تسریع در بهبود زخم های ناشی از جراحی بینی می شود.

بهترین جراح زیبایی بینی در شیراز

اگر قصد جراحی زیبایی بینی خود در شیراز را دارید ما به شما بهترین جراحان بینی در شیراز را معرفی میکنیم.

بیگ نیوز

رسانه خبری بیگ نیوز علاقمند در زمینه اخبار فرهنگی،پزشکی و اجتماعی با بهرمندی از پایگاه های روز ایران و جهان می باشد.
دکمه بازگشت به بالا