برای درد دندان های ارتودنسی چه باید کرد؟

10 نکته برای تسکین درد ارتودنسی

10 روش ساده زیر می تواند به راحتی و به سرعت هر گونه دردی را در ارتودنسی سرکوب کند و در دسترس همگان است. اگر در طول درمان نیاز به تسکین درد دارید، حتما این روش ها را امتحان کنید. همچنین برای ارتودنسی به بهترین متخصص ارتودنسی تهران مراجعه کنید تا ارتودنسی کاملا حرفه ای انجام شود.

1. از بی حس کننده های خوراکی استفاده کنید

بهترین راه برای کاهش درد در حین ارتودنسی استفاده از بی حسی موضعی است. با قرار دادن این دارو بر روی یک پنبه تمیز و سپس خیس کردن لثه ها، می توان درد را تا حد زیادی کاهش داد یا به طور کامل سرکوب کرد.

2. مسکن های بدون نسخه بخرید

افرادی که در هنگام تنظیم وسایل ارتودنسی درد شدیدی را تجربه می کنند باید 1 ساعت قبل و 2 ساعت بعد از دوره تنظیم از مسکن استفاده کنند. حتماً داروهای مسکن توصیه شده توسط متخصص ارتودنسی را تهیه کرده و با توجه به محتویات داخل جعبه دارو از آن استفاده کنید.

3. از کیسه یخ استفاده کنید

قرار دادن کیسه یخ روی ساق پا یا مستقیماً روی ساق پا می تواند به کاهش درد، التهاب و تورم ساق پا کمک کند.

4. آب یخ نیز ایده خوبی است

آب سرد دمای داخل دهان را کاهش می دهد و به کاهش تورم لثه کمک می کند. اگر در روزهای اول هیچ گزینه دیگری برای تسکین درد ارتودنسی ندارید، حتما آب یخ بیشتری بنوشید.

5. بیشتر غذاهای نرم بخورید

چه پروتزهای ثابت داشته باشید و چه پروتزهای متحرک، خوردن غذاهای نرم که نیاز به جویدن کمی دارند تا زمانی که پریودنتیت از بین برود مهم است.

جویدن یا جویدن غذای سفت روی دندان های استخوانی نه تنها باعث درد استخوان می شود، بلکه می تواند به براکت ها و سیم های ارتودنسی نیز آسیب برساند.

دارو |درمان

6. در صورت لزوم از موم ارتودنسی استفاده کنید

متخصصین ارتودنسی برای محافظت از قسمت تیز براکت یا سیم ارتودنسی، موم یا موم مخصوصی را در اختیار بیماران خود قرار می دهند. وقتی متوجه شدید که لبه های تیز باعث ایجاد زخم در دهان می شوند و درد ارتودنسی را تجربه می کنید، ابتدا نواحی تیز را درمان کنید و سپس برای کاهش درد اقدام کنید.

7. آب ولرم و نمک بنوشید

گاهی اوقات به دلیل وجود ابزار مسواک، زخمی در داخل دهان ایجاد می شود، علاوه بر استفاده از مسواک برای نگه داشتن دستبند، می توانید از آب گرم و نمک نیز برای شل کردن داخل دهان و کمک به ضدعفونی و تمیز کردن زخم استفاده کنید.

8. لثه ها را ماساژ دهید

ممکن است لثه های شما در اثر فشار سیم های ارتودنسی کمی درد داشته باشند. در این موارد ممکن است لثه های شما کمی متورم شود. برای کاهش درد و تورم گوشت در حین اصلاح، گوشت را به آرامی با انگشتان خود ماساژ دهید.

اگر قبل از ماساژ لثه آب یخ بنوشید یا لثه ها را با کمپرس یخ خنک کنید، تاثیر ماساژ لثه در کاهش درد ارتودنسی بسیار بیشتر خواهد بود.

9. تمرکز بر حفظ و تقویت سلامت دهان و دندان

اینکه چقدر به بهداشت دهان و دندان پایبند هستید و از بریس های ارتودنسی خود مراقبت می کنید می تواند تفاوت زیادی در میزان درد و ناراحتی ایجاد کند.

هرچه در رعایت بهداشت کوشاتر باشید، درد و ناراحتی کمتری را تجربه خواهید کرد. برعکس، اگر از بریس‌های خود مراقبت نکنید و تمیزی دهان و دندان‌ها برایتان اهمیت چندانی نداشته باشد، ممکن است با مشکلاتی مانند پوسیدگی دندان، تغییر رنگ دندان‌ها، بوی بد دهان و غیره مواجه شوید. نه تنها باعث درد ارتودنسی می شود که زندگی روزمره شما را دشوار می کند.

پس موارد زیر را در نظر داشته باشید:

دندان های خود را دو بار در روز مسواک بزنید

هر بار نخ دندان بکشید

خرید نخ دندان برای دندان های ارتودنسی

یک دهانشویه حاوی فلوراید تهیه کنید

و ..

10. صبور باشید

درد ارتودنسی موقتی است و طولانی نیست، اما احساس درد در دهان به مدت یک ساعت می تواند ناراحت کننده باشد. اما در هر صورت علاوه بر اقدامات فوق تا رفع کامل درد صبور باشید. این درد خفیف است و شما را آزار نمی دهد و بیشتر افراد پس از چند روز از پس آن برمی آیند و کاملا به شرایط عادت می کنند.

چند روز پس از بستن بریس بر روی دندان های خود سرگرم شوید و به عنوان مثال موارد زیر را انجام دهید:

ورزش

بازی های کامپیوتری را امتحان کنید

برنامه ها را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

غذای نرم اما خوشمزه بخورید

دکمه بازگشت به بالا