ایا میشود سنگ مرمر را رنگ کرد

سوال اصلی این است آیا می شود سنگ را رنگ کنیم؟ اگر می شود چگونه سنگ را رنگ کنیم؟ این سوال ذهن بسیاری از کاربران را به خود مشغول کرده است و تا کنون توسط بسیاری از افراد مطرح شده است.

شاید برایتان ابهام ایجاد شده است که در این مقاله هدف ما بررسی رنگ بر روی چه نوع سنگی است؟ حتما در در بسیاری از موارد نقاشی های زیبایی را بر روی سنگ های زینتی مشاهده کرده اید و شاید هدف شما از سرچ کردن عبارت چگونگی رنگ آمیزی سنگ همین منظور و نقاشی های زینتی باشد اما در برخی موارد نوع دیگری از رنگ آمیزی سنگ های گرانیتی یا سنگ مرمر وجود دارد که دیگر به منزله کشیدن گل و پرنده بر روی آن نیست بلکه در مواردی به منظور تغییر رنگ، زیبایی و یا بالا بردن استحکام و مقاومت سنگ می باشد.

بنابراین برای بررسی روش های رنگ آمیزی سنگ به صورت دقیق تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

آیا می شود سنگ را رنگ کرد؟

پاسخ به این سوال بله است، سنگ های مختلف قابلیت رنگ آمیزی دارند اما برای هر سنگ بهتر است از رنگ مناسب استفاده شود، همچنین متناسب با هدفی که از رنگ آمیزی دارید می توانید رنگ مورد نظر خود را از مجموعه رنگ جمیل انتخاب نمایید.

اگر هدف شما از رنگ کردن سنگ جنبه زیبایی و زینتی رنگ و یا نقاشی بر روی سنگ می باشد می توانید با استفاده از یک قلمو یا مناسب و انتخاب رنگ های آکرولیک، پلاستیکی یا رنگ های دارای پایه آب به راحتی به نقاشی بر روی سنگ بپردازید و در پایان نیز پس از خشک شدن کامل رنگ بر روی سنگ با استفاده از اسپری های براق کننده سنگ خود را شفاف و براق کنید. اما اگر هدف و منظور شما سنگ های ساختمانی و رنگ آمیزی های گسترده تری می باشد در ادامه به صورت کامل به توضیح آن می پردازیم.

سنگ یکی از پرکاربردترین تجهیزات مورد استفاده در ساختمان سازی است که در برخی اوقات نیاز به رنگ آمیزی آن است که از مزایای رنگ آمیزی سنگ ها می توان به تغییر رنگ و زیبایی آن، جلای بیشتر رنگ ها، تقویت رنگ سنگ و… اشاره کرد. بعنوان مثال در برخی موارد سنگ های مرمر را برای تقویت رنگ می توان رنگ آمیزی کرد، همچنین در برخی موارد نیز با رنگ آمیزی سنگ مرمر می توان رنگ سرد و خسته کننده آن را تعویض کرد.

چگونه سنگ را رنگ کنیم؟

برای رنگ آمیزی سنگ روش های مختلفی وجود دارد که در ادامه به بررسی روش های رنگ کردن سنگ مرمر می پردازیم:

مرحله اول

بهترین کار برای رنگ آمیزی سنگ انتقال دادن آن به خارج از منزل و محیطی باز است که هوا در جریان باشد تا ذرات رنگ مانع از تنفس آزادانه افراد نشود؛ اگر سنگ مرمر شما براق است ابتدا لازم است بافتی بر روی آن ایجاد کنید زیرا رنگ بر روی سنگ مرمر براق نمی چسبد پس می توانید با استفاده از یک سنباده بر روی سنگ مرمر بافت ایجاد کنید.

مرحله دوم

با استفاده از یک سنباده درشت و با حرکات رفت و برگشتی می توانید سطح زبر لازم را ایجاد کنید؛ توجه کنید استفاده از سمباده ممکن است به دست ها و ناخن هایتان آسیب برساند بنابراین هنگام کار با این ابزار حتما از دستکش های مخصوص استفاده کنید.

مرحله سوم

پس از ایجاد سطح زبر و مات حالا سطح مورد نظر شما برای رنگ آمیزی آماده است، پودرهای ناشی از سمباده زنی را پاک کنید؛ بهتر است اینکار را با یک دستمال مرطوب انجام دهید. برای انجام این کار حتما دقت و حوصله به خرج دهید زیرا رنگ به پودر نمی چسبد؛ پس ممکن است لازم باشد چندبار مراحل پاک کردن پودرها را تکرار کنید تا سطح شما کاملا تمیز شود.

مرحله چهارم

سپس نوبت پرایمر است، در مقاله این مساله به صورت کامل توضیح داده شده است؛ برای رنگ آمیزی سطوح سنگی بهتر است از پرایمرهای روغنی استفاده کنید، پرایمری که بر پایه روغن تولید می شود از نام آن مشخص است که چرب است.

با استفاده از یک قلموی درشت یا غلطک می توانید پرایمر را بر روی سطح سنگی مورد نظر استفاده کرده و سپس این مراحل را مجدد تکرار کنید و سپس 6 تا 8 ساعت صبر کنید تا پرایمر به صورت کامل خشک شود، زیرا اگر پرایمر شما کاملا خشک نشود رنگ شما در نهایت جلوه زیبایی نخواهد داشت.

مرحله پنجم

پس از آنکه از خشک شدن پرایمر مطمعن شدید می توانید رنگ آمیزی را شروع کنید؛ بهترین رنگ برای رنگ آمیزی سطح سنگی رنگ روغنی براق است که می توانید با استفاده از یک قلمو یا غلطک سطح مورد نظر را بوسیله این رنگ، رنگ آمیزی نمایید و این کار را مجدد تکرار نمایید.

یک نکته مهم برای رنگ آمیزی سطوح در نظر داشته باشید بهتر است روش رنگ آمیزی خود را در ابتدا انتخاب کنید، و یک روش را برای هر دو بار رنگ آمیزی انتخاب کنید.

مرحله ششم

مرحله نهایی لازم است به مدت 16 ساعت جهت خشک شدن رنگ روغن بر روی سطوح مختلف صبر کنید البته این زمان ضروری است برای گرفتن نتیجه بهتر می توانید این مدت زمان را افزایش دهید و البته که زمان خشک شدن رنگ به شرایط آب و هوایی منطقه زندگی شما نیز بستگی دارد.

چگونه سنگ اپن را رنگ کنیم؟

در اغلب موارد کانتر آشپزخانه یا همان اپن از سنگ است که سنگ آن نیز مرمر انتخاب می شود؛ به هرحال اگر برای کانتر آشپزخانه از سنگ، چوب یا هر جنس دیگری استفاده شود پس از گذشت مدت زمانی نیاز به تغییر احساس می شود، بنابراین می توان با استفاده از روش های متداول سنگ اپن خود را رنگ کنیم و به صورت کلی فضای آشپزخانه خود را دگرگون کنیم.

برای رنگ کردن سنگ اپن مانند رنگ کردن دیگر سنگ ها می توانید مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. ابتدا سنگ را به بیرون از منزل انتقال دهید
  2. اگر امکان انتقال سنگ به بیرون از منزل وجود ندارد بهتر است اطراف آن را کاملا پوشش دهید تا از ریختن رنگ به اطراف سنگ جلوگیری شود.
  3. اگر سطح سنگ شما براق است می توانید با استفاده از یک سنباده درست روی آن بافت ایجاد کنید زیرا رنگ بر روی سطح براق جذب نمی شود.
  4. پس از ایجاد بافت، پوشش دادن یک لایه از سطح سنگ با استفاده از پرایمر ضروری است.
  5. پس از پوشاندن سطح با پرایمر به مدت 6 تا 8 ساعت اجازه دهید خشک شود.
  6. سپس رنگ مورد نظر خود را انتخاب کنید و دو لایه از آن را به صورت منظم بر روی سطح اپن با ابزار مورد نظر رنگ آمیزی کنید.
  7. دقت کنید کف آشپزخانه و اطراف اپن را حتما با پارچه یا محافظ پوشش دهید تا از پاشیدن رنگ جلوگیری شود، زیرا پاک کردن آن سخت است.
  8. در نهایت پس از خشک شدن رنگ به صورت کامل که ممکن است حتی تا 20 ساعت طول بکشد می توانید از رزین برای براق شدن سنگ اپن استفاده کنید تا سنگ را در برابر هرگونه خراش و آسیب محافظت کند.

کلام آخر

در این مقاله به صورت کامل توضیح داده شد که چگونه سنگ را پاک کنیم و همچنین قدم به قدم آموختیم که چگونه می توان سنگ اپن را رنگ آمیزی کرد و علاوه بر تغییر رنگ مقاومت آن را افزایش داد. برای اطلاع از رنگ مخصوص برای رنگ آمیزی سنگ و همچنین انتخاب رنگ های مختلف می توانید با کارشناسان رنگ جمیل تماس بگیرید.

تلفن تماس با کارشناسان رنگ جمیل:

سنگ سفید بسیار زیباست؛ اما، گاهی خسته‌کننده می‌شود. چرا؟ معمولاً، این سنگ رنگ خنثی دارد که خانه را بی‌روح جلوه می‌دهد؛ بنابراین، گاهی کسل‌کننده می‌شود. از آنجایی که کیفیت سنگ مرمر بی‌نظیر است، تعویض آن منطقی نیست؛ اما، تغییر در ظاهر آن ممکن است. تغییر در ظاهر سنگ مرمر با روش‌های متفاوت امکان‌پذیر است؛ اما، رنگ‌آمیزی مقرون به صرفه‌ترین روش است. در نتیجه، با رنگ‌آمیزی سنگ مرمر جلوه‌ی آن را تغییر دهید. رنگ‌آمیزی سنگ مرمر با وجود بافت خاص آن سخت است؛ اما، با زیرسازی مناسب امکان‌پذیر است. شما می‌توانید با آموزش رنگ آمیزی سنگ مرمر کار خود را پیشرفت دهید؛ کافیست، با ما در «چگونه سنگ مرمر را رنگ کنیم؟» همراه باشید.

ایا میشود سنگ تراورتن را رنگ کرد |چگونه سنگ قبر را رنگ کنیم

فضای خود را آماده‌ی رنگ‌آمیزی سنگ مرمر کنید.

بهترین انتخاب برای رنگ‌آمیزی اجسام انتقال آنها به فضای خارج از منزل است؛ اما، گاهی امکان‌پذیر نیست. معمولاً، سنگ مرمر به عنوان کانتر کابینت به کار برده می‌شود؛ چون، مصالحی مقاوم است. در نتیجه، انتقال آن به فضای خارج از منزل ممکن نیست؛ بنابراین، آماده‌سازی محیط داخل خانه برای رنگ‌آمیزی واجب است.

درب و پنجره را باز بگذارید که جریان هوا وجود داشته باشد؛ سپس، تهویه‌ی منزل را فعال کنید. شما می‌توانید از یک پنکه برای تهویه‌ی بهتر استفاده کنید. حتماً، از ماسک مناسب استفاده کنید؛ چون، رنگ رایحه‌ی تندی دارد که مشام شما را آزار می‌دهد. بهترین روش این است که از متخصص مجرب کمک بگیرید؛ اما، اگر تمایل به رنگ‌آمیزی سنگ مرمر با دستان خود دارید، نکات ایمنی را رعایت کنید.

حتماً اطراف محل رنگ‌آمیزی را با پارچه بپوشانید. بهترین روش این است که کف خانه را با پارچه‌ای کهنه بپوشانید؛ اما، پلاستیک ضخیم نیز انتخاب مناسبی است. شما می‌توانید حاشیه‌های اطراف محل رنگ‌آمیزی را با چسب پهن کادربندی کنید. نکات محافظت از محیط خانه در برابر رنگ‌آمیزی سنگ مرمر را رعایت کنید؛ چون، پاکسازی محل دشوارتر از آماده‌سازی آن است.

بیشتر بخوانید:

سنگ مرمر را با سنباده‌ی مناسب بتراشید.

رنگ به سطح براق سنگ مرمر نمی‌چسبد؛ بنابراین، آماده‌سازی می‌خواهد. شما باید بافت بر روی سطح مورد نظر خود ایجاد کنید. چگونه؟ سنباده‌زنی بهترین روش برای ایجاد بافت بر روی سطوح مسطح است. سراسر سنگ مرمر خود را با سنباده بتراشید. حرکات رفت و برگشت منظم داشته باشید.

سنباده‌زنی را چندین نوبت انجام دهید که سطح شما آماده شود. در انتهای فرآیند سنباده‌زنی باید سطحی زبر داشته باشید که براقیت خود را از دست داده است؛ یعنی، مات شده است. در نهایت، باید پودر حاصل از سنباده‌زنی را پاک کنید.

سطح سنگ مرمر را پاکسازی کنید.

سنباده‌زنی سطح سنگ مرمر موجب ایجاد پودر سنگ بر روی آن شده است. شما باید پودر سنگ را پاک کنید؛ چون، رنگ بر روی پودر سنگ نمی‌چسبد. در حقیقت، سطح باید پاکیزه باشد. یک پارچه‌ی تمیز به همراه یک سطل آب بیاورید. پارچه‌ی تمیز را در سطل آب فرو کنید که مرطوب شود؛ سپس، آن را بر روی سنگ مرمر بکشید که پودر سنگ را پاک کنید.

احتمالاً، چند بار پارچه را بشویید؛ سپس، مجدد پاکسازی کنید. انقدر نظافت کنید که سطح سنگ مرمر تمیز باشد. در نهایت، صبر کنید که رطوبت حاصل از نظافت با پارچه‌ی مرطوب از بین برود. هنگامی که سطح سنگ مرمر خشک شد، برگردید. شما می‌توانید از یک فن برای خشک کردن سطح سنگ مرمر استفاده کنید. این مرحله را با دقت انجام دهید؛ چون، مرحله‌ی مهمی از آموزش چگونه سنگ مرمر را رنگ کنیم است.

پرایمر روغنی را بر روی سنگ مرمر بمالید.

پرایمر پیش از رنگ بر روی سطوح اعمال می‌شود؛ چون، چسبندگی رنگ بر روی سطوح را افزایش می‌دهد. پرایمر در دو نوع آبی و روغنی وجود دارد. هر کدام از انواع پرایمر جهت رنگ‌آمیزی جنس خاص سطح به کار می‌آید. جهت رنگ‌آمیزی سطوح سنگ از پرایمر روغنی استفاده می‌شود. پرایمر روغنی بر پایه‌ی روغن تولید می‌شود؛ بنابراین، چرب است.

از یک قلم‌مو یا غلتک جهت اعمال پرایمر بر روی سطح استفاده کنید. ناحیه را به پرایمر آغشته کنید. ضربات یکنواخت با قلم‌مو یا غلتک بهترین روش برای اعمال پرایمر بر سطح سنگ است؛ بنابراین، با این روش کار کنید. در نهایت، صبر کنید که پرایمر خشک شود؛ سپس، مجدد یک بار تکرار کنید که از پوشش آن اطمینان حاصل کنید.

بیشتر بخوانید:

۶-۸ ساعت جهت خشک شدن پرایمر صبر کنید.

حتماً، برای رنگ آمیزی سنگ مرمر برنامه‌ریزی داشته باشید؛ چون، صبر مهم‌ترین نکته‌ی موفقیت شماست. اگر اجازه‌ی خشک شدن به پرایمر خود ندهید، رنگ‌آمیزی شما جلوه‌ی مناسبی نخواهد داشت؛ بنابراین، باید فرآیند را مجدد انجام دهید. بهترین روش این است که به متخصص مجرب اعتماد کنید. مجموعه‌ی آچاره ارائه دهنده‌ی خدمات نقاشی ساختمان و اجزای آن با بهترین کیفیت به دست متخصصان مجرب است؛ بنابراین، سفارش خود را ثبت کنید که خدمات باکیفیت دریافت کنید.

رنگ مناسب برای رنگ آمیزی سنگ مرمر را انتخاب کنید.

بهترین نوع رنگ برای رنگ‌آمیزی سطح سنگ مرمر رنگ روغنی نوع براق است. آن را از فروشگاه‌های معتبر خریداری کنید؛ سپس، با یک قلم‌مو یا با یک غلتک جهت اعمال آن اقدام کنید. یک لایه‌ی نازک از رنگ را اجرا کنید؛ سپس، لایه‌ی بعدی را اجرا کنید. حتماً، میان لایه‌ها صبر کنید که خشک شود. اگر زمان مناسب را نگذارید، جلوه‌ی نهایی ایراد خواهد داشت.

روش رنگ‌آمیزی خود را نیز انتخاب کنید؛ سپس، هر دو لایه‌ی رنگ‌آمیزی را با یک روش انجام دهید. شما نمی‌توانید لایه‌ی اول را با روش رفت و برگشت افقی انجام دهید؛ سپس، لایه‌ی دوم را با روش رفت و برگشت عمودی انجام دهید. این تغییر روش موجب کاهش کیفیت جلوه‌ی نهایی می‌شود؛ بنابراین، هر دو لایه را با یک روش اعمال کنید.

۱۶ ساعت برای خشک شدن رنگ روغن بر سنگ مرمر صبر کنید.

مدت زمان مورد نیاز جهت خشک شدن رنگ روغن بر سطوح مختلف حدود ۱۶ ساعت است؛ اما، گاهی بیشتر یا کمتر می‌شود. مدت زمان به وضعیت آب و هوای محیط شما وابسته است. اگر جریان هوا در محیط شما مناسب باشد، رنگ زودتر خشک می‌شود؛ اما، اگر هوای راکد باشد، رنگ دیرتر خشک می‌شود. در ضمن، رطوبت و دما نیز بر مدت زمان خشک شدن رنگ تأثیر می‌گذارد؛ بنابراین، حواستان جمع باشد.

بیشتر بخوانید:

سخن آخر

در این مطلب به «چگونه سنگ مرمر را رنگ کنیم؟» پرداختیم. ابتدا، نحوه‌ی آماده‌سازی محیط جهت رنگ‌آمیزی را شرح دادیم؛ سپس، نحوه‌ی آماده‌سازی سطح سنگ مرمر جهت رنگ‌آمیزی را توضیح دادیم. در ادامه، طریقه‌ی انتخاب رنگ صحیح و اجرای آن را آموزش دادیم. نکته‌ی حائز اهمیت در مورد آموزش رنگ آمیزی سنگ مرمر این است که فرآیندی تخصصی است؛ بنابراین، نیاز به مهارت متخصص دارد. تصور کنید که سنگ مرمر گران‌قیمت خود را با اشتباهات خود تخریب کنید. شما هزینه و زمان خود را هدر داده‌اید؛ بنابراین، بهترین روش این است که متخصص استخدام کنید. مجموعه‌ی آچاره ارائه دهنده‌ی خدمات نقاشی ساختمان و اجزای آن به دست متخصصان مجرب است؛ کافیست، سفارش خود را ثبت کنید که خدمات باکیفیت دریافت کنید.

منبع:

 

دکمه بازگشت به بالا