انواع چیدمان مبلمان در طراحی داخلی چگونه است؟

 مبلمان و چیدمان در دکوراسیون داخلی

مبلمان و چیدمان در دکوراسیون داخلی از بخش های مهم در پروژه های طراحی داخلی در فضاهای مسکونی، اداری، تجاری، تفریحی، اقامتی و سایر پروژه های طراحی داخلی می باشد.

مبلمان و چیدمان چه نقشی در پروژه های طراحی داخلی دارد؟

اصول چیدمان مبلمان در فضای داخلی چیست؟

قوانین چیدمان در دکوراسیون داخلی چیست؟

مبلمان در دکوراسیون داخلی

خرید پرده حریر: مبلمان و چیدمان در شاخه دکوراسیون داخلی در پروژه های طراحی داخلی است. هنگامی که درباره یک پروژه طراحی داخلی صحبت می شود، مبلمان و چیدمان در زیر مجموعه دکوراسیون داخلی قرار دارد. به عنوان یک طراح، دکوراتور و علاقه مند به دکوراسیون داخلی بهتر است اطلاعات زیر را داشته باشیم. هنگامی که اطلاعات کاملی داریم، بهتر می توانیم مبلمان هر فضا را با توجه به سبک و کاربری، چیدمان و انتخاب کنیم.

این در حالی است که بر اساس اصول طراحی دکوراسیون باید میان دیوارها و مبل‌ها، فاصله معقولی وجود داشته باشد. شما می‌توانید این مبل‌ها را در اطراف یک نقطه تمرکز نظیر تابلو و یا شومینه یا یک فرش نفیس، چیده و از زیبایی آن‌ها بهره‌مند گردید. سعی کنید مبل‌های سلطنتی را به‌صورتی قرار دهید که میهمانان بتوانند به‌راحتی همدیگر را دیده و باهم ارتباط چشمی برقرار کنند. استفاده از تجهیزات نورپردازی مناسب و  پرده حریر متناسب با رنگ و طرح مبلمان، می‌تواند جلوه موردنظر را در به وجود آورد.

  1. شناخت انواع مبلمان با توجه به سبک ها و کاربری های متفاوت
  2. شناخت متریال های سازنده اسکلت و ظاهر مبلمان
  3.  شناخت انواع چیدمان با توجه به سبک و کاربری فضا

برای مثال در فضاهای مسکونی معاصر، امروزی، مدرن و مینیمال از مبل ال یک نفره، دونفره و کاناپه با ترکیب پاف، میز وسط، گل میز برای چیدمان استفاده می شود. اما در سبک های کلاسیک و نیمه کلاسیک از یک و سه و جهر نفره با ترکیب میز وسط و گل میز ها استفاده و چیدمان می شود.

انتظار |انواع مبلمان در دکوراسیون داخلی

چیدمان مبلمان در دکوراسیون داخلی

چیدمان مبلمان یعنی تعداد مبلمان و شیوه مبلمان در قوانین و قائده مشخصی ندارد. با اطلاعات و تجربه حاصل از خواندن ژورنال ها، کتاب ها و مجلات دکوراسیون داخلی می توان انتظار چیدمان صحیح را داشت. چیدمان مبلمان در فضای دکوراسیون داخلی از ترکیب عناصر اصلی مثل ، کاناپه، میزهای کوتاه، میزهای بلند، نشیمن های کوتاه مثل و عناصر فرعی مثل کوسن، رومیزی، جاشمعی، آباژورهای رومیزی، آباژورهای زمینی و سایر اکسسوری ها می باشد. برای یک دکوراسیون موفق بهتر است در کنار چیدمان مبلمان به عنوان عناصر اصلی به چیدمان جرئیات و ترئینات و اکسسوری های دکوراسیون داخلی نیز در کنار مبلمان توجه کنیم.

چگونه اطلاعات خود را در چیدمان مبلمان افزایش دهید؟

به طراح داخلی و پیشنهاد می کند که یک لیست کامل از مبلمان، اکسسوری و و تزئینات داشته باشید. برای افزایش دانش، تجربه و اطلاعات در خصوص مبلمان و چیدمان در می توانیم در ژورنال ها و کتاب ها اطلاعات بیشتری را داشته باشیم. در لیست زیر چند دسته از کتاب های مبلمان و چیدمان برای  اطلاعات بیشتر معرفی شده است:

  1. کتاب های تاریخچه مبلمان
  2.  کتاب ها و ژورنال های مجلات سبک، مد و استایل و ترند های جدید مبلمان
  3.  کتاب های مهندسی سازه مبلمان
  4.  کتاب های ارگونومی و ابعاد انسانی برای طراحی جزئیات و دتایل های مبلمان
  5.  کتاب های طراحی سازه مبلمان و اجزای مبلمان

هنگامی که یک آرشیو خوب از انواع مبلمان و سبک های مختلف مبلمان داشته باشیم می توانیم چیدمان بهتری را با شرایط پروژه داشته باشیم. برای انتخاب چیدمان و نوع مبلمان مناسب در پروژه باید به نکات زیر توجه کنیم.

  1.  کاربری پروژه نقش مهمی در انتخاب نوع، جنس و فرم مبلمان دارد. مثل مسکونی، اداری و فروشگاهی
  2. تعداد نفراتی که همزمان ممکن است از یک مبلمان استفاده کنند تأثیر مهمی در تعداد و نوع و چیدمان مبلمان دارد.
  3. میزان فرسایش مبلمان و دوام مبلمان با توجه به شرایط محیطی مثل بیرون یا داخل بودن و شرایط محیطی پر استفاده در انتخاب مبلمان نقش مهمی دارد.
  4. درخواست های کارفرما مبنی بر نوع مبلمان، رنگ، فرم و شیوه چیدمان و ترکیب با عناصری فرعی مثل اکسسوری و دتایل ها نقش مهمی در انتخاب نوع و چیدمان مبلمان دارد.
  5.  توجه به شرایط معماری پروژه از لحاظ جانمایی دیوارها، پارتیشن ها، نورگیری طبیعی و در انتخاب مبلمان تاثیرگذار خواهد بود.

در صورتی که نیاز به اطلاعات بیشتری درباره شناخت انواع مبلمان، انواع سبک های مبلمان، تاریخچه مبلمان، سازه و مهندسی مبلمان و انواع چیدمان مبلمان در داخلی دارید، می توانید از در بخش مبلمان و چیدمان دکوراسیون داخلی استفاده کنید.

اصول کلی چیدمان مبل در منزل

با استفاده از اصول می‌توانید مبلمان خود را به بهترین شکل ممکن، در منزل بچینید. استفاده از این موارد به شما کمک خواهد کرد تا شکل و فرم چیدمان را متناسب با فرم و ابعاد منزل خود، انتخاب کرده و درنهایت نیز از نتیجه کار، آسوده‌خاطر باشید.

کانون توجه سالن و یا پذیرایی منزل را شناسایی کنید

لازم است قبل از هر کاری، مرکز توجه اتاق و یا سالن پذیرایی منزل را شناسایی کنید. منظور از این مرکز توجه، مکانی است که افراد تمایل دارند به دلایل مختلفی در آن محیط جمع شوند. به‌طور مثال در ، میز تلویزیون، یک تابلوی هنری و یا می‌توانند مرکز توجه شما باشند. حال می‌توانید مبلمان خود را در اطراف آن بچینید.

قانون کنتراست را رعایت کنید

یکی از قوانینی که در چیدمان مبل باید در نظر داشته و آن را رعایت کنید توجه به کنتراست در منزل است. اگر تمامی وسایل موجود در دکوراسیون داخلی دارای خطوط یکسانی باشند و یا تمامی مبلمان و میزها و … در یک خط چیده شده باشند، ظاهری کسل‌کننده و نامتعارف به منزل شما خواهند داد. به همین منظور کارشناسان حوزه دکوراسیون داخلی توصیه می‌کنند همواره بر رعایت کنتراست در دکوراسیون منزل خود توجه کنید. برای اجرای این اصل می‌توانید مبلمان مربع خود را در اطراف یک میز گرد قرار دهید. یا این‌که از جلو مبلی‌هایی با شکل مثلث استفاده کنید. به‌این‌ترتیب می‌توانید در چیدمان داخلی منزل خود، کنتراست ایجاد کرده و از خسته شدن چشم‌ها جلوگیری نمایید.

سعی کنید محیطی دوستانه به وجود آورید

چنانچه دوست دارید بعد از چیدن مبل‌ها، فضایی دوستانه در اختیار داشته باشید باید مبل‌ها را روبروی هم قرار دهید. سعی کنید فاصله مبل‌ها از هم زیاد نباشد. در این حالت افراد می‌توانند به‌راحتی در کنار هم نشسته و ساعتی را به گپ دوستانه و صمیمی اختصاص دهند.

توجه به تقارن در دکوراسیون منزل، مهم است

چنانچه سبک دکوراسیون منزلتان، حالتی رسمی دارد باید اصل تقارن را رعایت نمایید. در این حالت بهتر است کاناپه یا مبل سه‌نفره را در وسط قرار داده و مبل‌های یک‌نفره را در اطراف آن قرار دهید. البته همیشه لازم نیست چنین چیدمانی داشته باشید. این اصل، یکی از اصول چیدمان مبل سلطنتی است، زیرا از این مبلمان در سبک‌های رسمی استفاده می‌گردد. درصورتی‌که سبک چیدمان شما راحت و غیررسمی است می‌توانید این تقارن را به هم بزنید.

به کاربردی بودن چیدمان مبلها توجه کنید

از مهم‌ترین نکاتی که باید در چیدمان انواع مبلمان رعایت شود کاربردی بودن آن است. به همین منظور باید ابتدا، کاربری مدنظر برای اتاق را مشخص کنید. این‌که در نظر دارید چند نفر از آن استفاده کنند و یا این مبلمان برای استفاده روزمره است یا فقط برای پذیرایی از میهمان‌ها در نظر گرفته شده است، اهمیت زیادی دارد. این موارد مشخص‌کننده نوع چیدمان مبل راحتی، سلطنتی و یا هر نوع مبل دیگری است.

اصول چیدمان مبلمان سلطنتی در منزل

مبل‌های سلطنتی یا استیل از انواع مبل‌های پرحجم به شمار می‌آیند که زرق‌وبرق زیادی داشته و جلوه اشرافی به منازل می‌دهند. به دلیل جذابیت‌های ظاهری محصولات، افراد زیادی جلب آن‌ها شده و تمایل دارند با استفاده از آن‌ها، زیبایی منحصربه‌فردی در خانه خود به وجود آورند. اما متأسفانه به دلیل عدم آشنایی اغلب این افراد با اصول چیدمان مبل سلطنتی، چیدمان آن‌ها به‌صورت نامطلوب انجام شده و انتظارات کاربران، برآورده نمی‌شود. یکی از بزرگ‌ترین این اشتباهات این است که به هنگام چیدمان آن‌ها، مبل‌ها به دیوار چسبانده می‌شوند.

نحوه چیدمان مبل ال

یکی از انواع مبل‌ها که در سال‌های اخیر، موردتوجه متقاضیان قرار گرفته است، مبل‌های ال شکل هستند. همان‌طور که از نام آن‌ها برمی‌آید، ایده طراحی آن‌ها از شکل حرف ال انگلیسی گرفته شده است. اگر اصول چیدمان مبل را به‌خوبی رعایت کنید، این محصولات می‌توانند فضای کمی اشغال کرده و درعین‌حال، فضای زیادی را برای نشستن در اختیار شما قرار دهند.

استفاده از این محصولات در گوشه‌هایی از خانه که امکان چیدمان اصولی مبلمان در آنجا وجود ندارد، می‌تواند بهترین ایده باشد. در خانه‌های کوچک می‌توانید این مبل‌ها را بافاصله کمی از دیوارها قرار دهید. به‌این‌ترتیب، فضای منزل، بزرگ‌تر دیده می‌شود. این مدل مبلمان معمولاً دارای چند جایگاه مختلف برای نشستن بوده و بخشی در قسمت اتصال آن‌ها وجود دارد که می‌توان به‌عنوان میز عسلی نیز از آن استفاده کرد.

درصورتی‌که فضای در دسترس منزل، کم است می‌توانید با چیدمان این مبل‌ها و عدم نیاز به استفاده از میزهای اضافی، هم هزینه‌ها را کاهش دهید و هم از شلوغ شدن اتاق، جلوگیری نمایید. توجه داشته باشید که در چیدمان آن‌ها، از رنگ‌ها و یا وسایل تزئینی مختلف در اتاق استفاده نکنید، زیرا این مبلمان به حد کافی، چشم‌گیر هستند و با افزودن رنگ و تزئینات، احتمالاً اتاق، جلوه‌ای به‌هم‌ریخته داشته و افراد حاضر در محل، احساس ناخوشایندی خواهند داشت

دکمه بازگشت به بالا