امنیت سرورهای اختصاصی لینوکس بهتر است یا ویندوز؟

امنیت اطلاعات یکی از دغدغه‌های اصلیِ کاربران اینترنت بوده و هست. به‌خصوص این دغدغه در افرادی که به هر دلیل از سرور استفاده می‌کنند، با توجه به اینکه اطلاعات حساس کسب و کار خود را بر روی سرورها قرار می‌دهند و از نظر فیزیکی نیز هیچ دسترسی به سرور ندارند، بیشتر است. یکی از فاکتورهای اساسی در تأمین امنیت اطلاعات قرار گرفته بر روی سرورها، نوع سیستم عاملی است که بر روی سرور نصب شده است. در این مقاله به انواع سیستم عامل‌هایی که نصب آنها بر روی سرور متداول است خواهیم پرداخت و در ادامه نیز به این پرسش می‌پردازیم که اصولاً امنیت سرور اختصاصی لینوکس بهتر است یا ویندوز؟

3 فاکتور بسیار مهم که لینوکس را به وب سروری امن تبدیل می‌کند

همانطور که در مقاله ی دسترسی های سرور اختصاصی لینوکس گفتیم، کار سیستم عامل این است که دستورات کاربر را به سخت‌افزار منتقل کند. مثلاً وقتی شما می‌خواهید یک فایل کامپیوتری را از یک درایو به درایو دیگر منتقل کنید، این سیستم عامل است که این کار را بر اساسِ دستورِ شما که از طریق ماوس یا کیبورد دریافت می‎‌کند، به هارد منتقل کند.

اما هنگامی که می‌خواهید سروری را خریداری کنید، به‌طور معمول دو انتخاب ویندوز و لینوکس بر سرِ راه شما قرار دارد. هر دو این سیستم عامل‌ها آنقدر محبوبیت دارند که در بینِ توسعه دهندگان وب و همچنین کاربران مختلف طرفدارانی پروپاقرص داشته باشند. به همین دلیل است که انتخاب سیستم عامل مناسب از بینِ این دو، می‌تواند به یک چالش جدی برایِ شما تبدیل شود. در صورتی‌که امنیت سرور برای شما اهمیت زیادی دارد، پیشنهاد می‌کنیم از سیستم عامل لینوکس استفاده کنید. در ادامه به …. مورد از مهم‌ترین دلایل این پیشنهاد اشاره خواهیم کرد:

1-    امکان محدود کردن سطح دسترسی کاربران مختلف

در سیستم عامل لینوکس شما می‌توانید سطح دسترسی کاربران را تعریف کنید. کاربر Root همواره بالاترین سطح دسترسی را به فایل‌ها دارد. این کاربر در سیستم عامل ویندوز با نامِ Administrator شناخته می‌شود. نکته اینجا است که حتی با فرضِ اینکه بدافزار یا ویروسی بتواند به سرور نفوذ کند، امکانِ دسترسی به کاربر Root را ندارد و بنابراین عملاً نمی‌تواند خرابکاری قابل ملاحظه‌ای بر روی سیستم عامل سرور شما انجام دهد.

2-    متن باز بودنِ سیستم عامل لینوکس

از دیگر عواملی که لینوکس را به یک سیستم عاملِ امن تبدیل می‌کند، متن باز بودن آن است. «لینوس توروالدز»، خالق لینوکس، از مدافعانِ سرسخت Eye-Balls است. بر اساسِ این استراتژی فکری، هر چه افرادِ بیشتری یک کُد را مشاهده کنند، به همان اندازه باگ‌های کُد سریع‌تر، راحت‌تر و صد البته بیشتر برطرف می‌شود.

به همین دلیل کرنل لینوکس همواره مورد بازبینی دقیق قرار می‌گیرد و تمامی باگ‌های امنیتی مشاهده شده توسط جامعه‌ی توسعه دهندگان لینوکس، به سرعت برطرف می‌شود؛ چیزی که در سیستم بسته‌ای مانند ویندوز به هیچ عنوان مشاهده نمی‌کنیم.

3-    مدیریت حافظه

یکی دیگر از عواملی که در امنیت یک سیستم عامل نقش پررنگی دارد، مدیریت حافظه است. در لینوکس، فضای هسته و کاربر به‌خوبی از هم جدا شده است. در واقع در لینوکس، آدرس فیزیکی تخصیص داده شده برای هر فرآیندی، به هیچ عنوان به کاربر نشان داده نمی‌شود و اگر هم بخواهید با fork() به این آدرس دست پیدا کنید، چیزی جُز آدرس مجازی فرآیند دستگیرتان نخواهد شد.

 

جمع‌بندی

امنیت اطلاعات جزء مواردی است که تمام افرادی که به هر نوع از سرور استفاده می‌کنند، به آن توجه داشته و جزء دغدغه‌های همیشگی آنها است. یکی از فاکتورهای مهم که یک سرور را ایمن‌تر می‌کند، انتخاب سیستم عامل مناسب است. به‌طور معمول دو سیستم عامل ویندوز و لینوکس بر روی سرورها نصب می‌شود و شما باید برایِ خرید سرور، یکی از این دو سیستم عامل را انتخاب کنید. در این مقاله در موردِ سیستم عامل ویندوز و لینوکس و سطح امنیت این دو سیستم عامل صحبت کردیم.

 

سؤالات متداول

1-    بر روی سرورها از کدام سیستم عامل استفاده می‌شود؟

معمولاً بر روی سرورها از سیستم عامل ویندوز یا لینوکس استفاده می‌شود.

2-    آیا امکانِ نصب سیستم عامل مک بر روی سرور وجود دارد؟

بله. برخی ارائه دهندگان سرور، به تازگی سرویس‌هایی را نیز با سیستم عامل مک عرضه کرده‌اند.

3-    سیستم عامل مک امن‌تر است یا ویندوز؟

با توجه به دلایل مختلف، از معماریِ سیستم عامل گرفته تا موارد دیگر که در موردِ آنها در این مقاله توضیح داده شده است، سیستم عامل لینوکس از امنیت بالاتری نسبت به ویندوز برخوردار است.

خبرهای کسب و کار

علاقمند به جدیدترین مقالات روز کسب و کارها در ایران و جهان با رویکرد علمی و فرهنگی، علاقمند به فناوری های روز و حمایت از پلتفرمهای جدید که خدماتی به مردم جهت رفاه و آسایش آنها میدهد.
دکمه بازگشت به بالا