اسكنر ليدار آیفون چیه و چه کاربردی دارد؟

سنسور لیدار چیست؟

شاید با واژه اسکنر لیدار در آیفون‌ها آشنا باشید، یا حین بررسی مشخصات دستگاه خود با آن مواجه شده‌اید. سنسور لیدار، همانند سایر حسگرهای تعبیه شده در تلفن‌های هوشمند، به منظور جلب توجه کاربران طراحی شده است. در این مقاله، ما شما را با کاربردها و روش‌های استفاده از اسکنر لیدار در آیفون آشنا خواهیم کرد. اما پیش از آن، بیایید نگاهی به ماهیت تکنولوژی لیدار بیندازیم.

سنسور لیدار چگونه کار می‌کند؟ لیدار، که مخفف تشخیص نور و تعیین فاصله است، یک سیستم اسکن لیزری سه‌بعدی است.

این سنسور، که عملکردی مشابه رادار دارد، با این تفاوت که از تجهیزات پیشرفته‌تری برای اسکن استفاده می‌کند، امکان اسکن دقیق‌تر و واضح‌تری را فراهم می‌آورد. دقت لیدار به اندازه نانومتر است، در حالی که رادار با استفاده از آنتن‌های خود برای دریافت امواج رادیویی، فرکانس‌های بالاتری را تولید می‌کند اما به دقت و وضوح لیدار نمی‌رسد.

سنسور لیدار، که در ابتدا در هواپیماها و تجهیزات نظامی استفاده می‌شد، اکنون با ابعاد کوچک‌تر و دقت بیشتر، در تلفن‌های هوشمند مورد استفاده قرار می‌گیرد و جذابیت زیادی پیدا کرده است.

حتما پیشنهاد میکنم برای محافظت از این سنسور از خرید محافظ لنز آیفون ۱۲ غافل نشوید.

اسکنر لیدار آیفون

از مزایای دیگه‌ی اسکنر لیدار اپل می‌‌شه به قابلیت اسکن فضای سه بعدی، اضافه کردن اشیای مجازی به محیط و کاربردهای اون در طراحی داخلی اشاره کرد. علاوه بر این‌ها، اسکنر لیدار اپل می‌تونه برای مشبک‌سازی اشیاء ، فضاها و هم‌چنین لایه‌بندی تصاویر (فتوگرامتری) به کار بره.

شاید برای شما هم عجیب باشه که وجود اسکنر لیدار در آیفون شما چه کمکی به طراحی داخلی فضای مورد نظرتون می‌کنه؟ در پاسخ به این سوال می‌‌شه این‌جوری گفت که تصور کنین قصد دارین دکوراسیون منزل یا محل کار خودتون رو تغییر بدین یا در خانه جدیدی که خریداری کردین، دکوراسیون جدیدی داشته باشین، می‌تونین با استفاده از اپلیکیشن‌های مختلفی که در دسترس شما هست، فضای داخلی رو اسکن کرده و با افزودن اشیای مجازی، فضای خودتون رو به شیوه دلخواه خودتون مبله کنین.

این سرعت و دقت، به شما کمک می‌کنه تا به راحتی از این قابلیت برای اسکن هر مکانی استفاده کنین. علاوه بر این‌ها، اسکنر لیدار اپل به بهبود عملکرد فوکوس در دوربین دستگاه کمک کرده و سرعت اون رو هم بهبود می‌بخشه.

1- ثبت عکس و فیلم به صورت 3 بُعدی

بیشتر افراد عکس‌های متفاوتی را در گوشی خود برای ثبت خاطرات نگهداری می‌کنند، حالا شما فرض کنید، به جای عکاسی از مکان‌هایی که دوست دارید و یا در آنجا خاطره دارید، بتوانید اسکن 3 بعدی از این مکان‌ها برای خود ثبت کنید. قطعاً عکس و تصاویر 3 بُعدی که بتوانید قسمت‌های مختلف آن را ببینید، خیلی جذاب‌تر از تصاویر و ویدیوهای 2 بُعدی است.

2- عکاسی بهتر در محیط تاریک

بطور کلی، گوشی آیفون در تاریکی به کمک سنسورهای مختلف مثل TOF عکس‌های خوبی می‌اندازد. اگر کیفیت این عکس‌ها نظر شما را جلب نمی‌کند، می‌توانید با کمک سنسور لیدار عکسی با کیفیت چند برابر داشته باشید. 

آموزش استفاده از سنوسور lidar

Measure همان طور که از نامش پیدا است ، یک اپلیکیشن اندازه گیری رایگان ios در آیفون و ایپد است، که به عنوان خط‌کش مجازی در گوشی ایفون حضور دارد. کاربرد این برنامه برای اندازی گیری سطوح ها مختلف است و کاربر می‌تواند از طریق حسگر LIDAR گوشی خود، فاصله بین دو نقطه را با دقت بسیار بالا اندازی گیری کند. جالب است بدانید که با برنامه اندازی گیری Measure آیفون حتی می‌توانید سطوح ناهموار را با دقت بسیار بالایی اندازه گیری کنید، حتی با سنسور LiDAR آیفون 12 پرو قَد خود را اندازه گیری کنید و با دیگر افراد مقایسه کنید.

شیوه کار با برنامه Measure اپل از طریق سنسور LiDAR کار بسیار آسانی است و همان طور که در تصویر بالا می‌بینید فقط کافیست نقطه وسط دایره دوربین گوشی خود را در مبدا وسیله ای که قصد دارید آن را اندازه گیری کنید قرار دهید.

سپس به آرامی گوشی خود را در امتداد ناحیه که می‌خواهید، حرکت داده و نقطه دوم را مشخص کنید تا اندازه بین این دو نقطه را برای شما محاسبه کند.

همچنین می‌توانید چندین مکان را مشخص کنید تا تک به تک مسیر اندازه هر کدام مشخص کند، برای این کار کافیست بین هر دو نقطه یک بار دکمه + را انتخاب کنید تا به موارد قبلی افزوده شود.

همچنین برای نشان دادن ابعادی که در صفحه اندازه گیری گرفته‌اید، لازم است روی نماد بالا سمت چپ ضربه بزنید. تا ابعاد را به شما نشان دهد.

آیا عملکرد سنسور لیدار اپل با قابلیت تشخیص چهره در iPhone یکسانه؟

جواب این سوال منفی است. این در حالی است که اسکنر تشخیصی چهره از یک ماتریس نقطه سه بعدی برای اندازه‌گیری تناسب چهره شما و تایید هویت شما استفاده می‌کند، با این حال فاصله را اندازه‌ نمی‌گیرد. پس عملا لیدار در این حوزه هیچ کمکی به این سیستم نمی‌کند. لیدار طراحی شده تا اشیا را در فاصله نزدیک و مجاورت گوشی شناسایی و با جزئیات چشمگیر تصویر سازی کند. اسکنر لیدار با شناسایی و اندازه‌گیری اشیا تا فاصله 5 متری محیط و اجسام پیرامون را شبیه سازی می‌کند.


آیا اسکنر لیدار در آینده به سراغ آیفون‌های دیگر می‌رود؟

فعلاً، قابلیت لیدار تنها در مدل‌های پرو آیفون و آیپد موجود است. با این حال، با توجه به روند توسعه و پتانسیل آینده‌ای که این فناوری دارد، انتظار می‌رود که در آینده، این سنسور به دیگر مدل‌های آیفون نیز گسترش یابد. زمان دقیقی که اپل تصمیم به اضافه کردن این ویژگی به سایر محصولات خود بگیرد، هنوز مشخص نیست.

با در نظر گرفتن رویکرد کلی اپل، پیش‌بینی می‌شود که این شرکت بخواهد حداقل برای یک یا دو سال از انحصار لیدار در دستگاه‌های پرو بهره‌برداری کند. ویژگی‌های نوآورانه‌ای که اسکنر لیدار ارائه می‌دهد، مانند اندازه‌گیری دقیق اشیاء و بهبود فوکوس در شرایط نوری کم، مزیت قابل توجهی را برای آیفون‌ها در مقابل رقبای اندرویدی که معمولاً از سیستم‌های دوربین ToF (Time of Flight) استفاده می‌کنند، فراهم می‌آورد.

جمع‌بندی

من در این مطلب به معرفی ماهیت اسکنر لیدار پرداختم و دیدیم که شرکت اپل با افزودن این سنسور به دستگاه‌های جدید تونسته تا قابلیت سنجش خودتون رو به طور چشمگیری بهبود ببخشه. همین بهبود هم به اجرای بهتر انواع برنامه‌های واقعیت مجازی کمک کرده و بر کیفیت تصاویر ثبت شده با دوربین انواع محصولات جدید اپل هم تاثیر داره.

بنابراین اگه جزو اون دسته از افرادی هستین که برای اموری مانند طراحی فضای داخلی منازل و واحدهای تجاری، به دستگاهی با قابلیت اسکن دقیق و سریع فضا و همچنین ارائه انواع طرح‌ها و نمونه‌های مبلمان در فضای داخلی، نیاز دارین، می‌تونین از سری آیفون‌های 12 و مدل‌های بعدی اون استفاده کرده و شاهد تغییرات قابل توجه آیفون خود با مدل‌های قدیمی‌تر اون باشین.

همچنین برای اطلاعات بیشتر راجب سنسور lidar  پیشنهاد میکنم این ویدئو را در aparat.com  مشاهده کنید.

دکمه بازگشت به بالا