ابعاد ورق استیل در بازار

معرفی ابعاد استاندارد ورق استیل

ابعاد ورق استیل در بازار بسیار متنوع است و با طول و عرض های متنوع به صورت رول شده به مصرف کنندگان عرضه می شود. علاوه بر ابعاد استاندارد ورق استیل، در هر صنعت می توان متناسب با نیاز و کارکرد، تنوعی از ابعاد ورق استیل را با استفاده از دستگاه های مخصوص برش، سفارشی سازی کرد. در حال حاضر به صورت استاندارد ورق استیل در ضخامت 0.2 تا 40 میلی متر موجود است که در ادامه مطلب به جزئیات بیشتری درباره ابعاد ورق استیل می پردازیم. در نظر داشته باشید پروژه ای که قرار است ورق استیل را در آن مصرف کنید مهمترین عامل در تعیین ابعاد ورق استیل مطابق با نیاز شماست.

مثلا اگر می خواهید ورق استیل را برای ساخت تابلو برق استفاده کنید به ورق هایی با ضخامت حدود 1 تا 2.5 میلی‌متر نیاز دارید. در ادامه این مطلب با فروشگاه استیل صدرا  عرضه کننده انواع محصولات استنلس استیل از جمله ورق های استیل در گریدهای مختلف همراه باشید.

ابعاد ورق استیل در هر صنعت چیست؟

ورق استنلس استیل (Stainless Steel) یک نوع فولاد ضد زنگ است که با ترکیبی از آهن، کروم و نیکل تولید می شود. این فولاد به دلیل مقاومت بالا در برابر زنگ زدگی، خوردگی و تأثیرات محیطی، محبوبیت بالایی در صنایع مختلف دارد. ورق استنلس استیل از نظر ظاهری مات و براق است و با ویژگی‌های بارز ضد زنگی و مقاومت در برابر حرارت و فشار بالا به بازار عرضه می شود.

در حال حاضر این ورق ها به عنوان یک ماده ساختمانی و تزئینی کاربرد زیادی دارد. علاوه بر آن که در صنایع خودروسازی، هواپیمایی، دریایی، غذایی، داروسازی، نفت و گاز، پتروشیمی و صنایع شیمیایی استفاده می‌شود. تعیین نوع، ضخامت و ابعاد ورق استیل در هر صنعت و پروژه به نیازها و محدودیت‌های خاص آن صنعت وابسته است.

ابعاد ورق استیل

ابعاد ورق استیل

در خطوط تولیدی، ابعاد ورق استیل به وسیلهٔ ضخامت و عرض مندرج می شود. این متریال معمولاً به صورت ورق‌هایی با عرض استاندارد در بازار موجود هستند. اگر قصد خرید ورق استیل را دارید بررسی ابعاد استاندارد، ضخامت ورق استیل و قدرت کشش آن را حتما در نظر بگیرید.

در حال حاضر برای محاسبه راحت ابعاد ورق استیل از جدول های استاندارد وزن ورق استیل استفاده می شود. برخی از اندازه های استاندارد ابعاد ورق استیل عبارتند از:

  •  1000 در 2000 میلی متر
  • 1250 در 2500 میلی متر
  • 1500 در 3000 میلی متر
  • 1500 در 6000 میلی متر
  • 2000 در 6000 میلی متر

شاید بر اساس نوع کاربرد هیچ کدام از این ورق ها نتواند نیاز شما را در پروژه برطرف کند. برخی دیگر از ابعاد ورق استیل به صورت استاندارد عبارتند از:

عرض ورق استیل

معمولاً 1000 میلیمتر (1 متر)، 1219 میلیمتر (1.219 متر)، 1500 میلیمتر (1.5 متر) و 2000 میلیمتر (2 متر).

ضخامت ورق استیل

رایج ترین ضخامت‌ ورق استیل می تواند از حدود 0.5 میلیمتر تا 6 میلیمتر یا بیشتر باشد. در کل ضخامت ورق استیل بر اساس نیازهای مختلف صنایع و پروژه های وابسته تعیین می شود.

  • ضخامت ورق استیل نازک: در حدود 0.4 تا 2 میلی‌متر (mm)برای کاربرد در پروژه های تزئینی و ساختمانی 
  • ضخامت ورق استیل متوسط: در حدود 2 تا 6 میلی‌متر (mm)برای کاربرد در سازه های ساختمانی، خودروسازی، هواپیمایی و صنایع دیگر
  • ضخامت ورق استیل ضخیم: بیشتر از 6 میلی‌متر (mm)برای استفاده در دستگاه‌های صنعتی، سازه‌های سنگین، صنایع نفت و گاز، و صنایع شیمیایی

البته توجه داشته باشید که این ضخامت‌ها تنها مقادیر متداول هستند و ممکن است در پروژه‌های خاص، ضخامت‌های دیگری نیز بر اساس نیاز آن پروژه مورد استفاده قرار بگیرد.

این نکته نیز قابل ذکر است که در اختیار داشتن عرض، ظول و ضخامت ورق استیل از ضرورت‌های محاسبه ورن ورق استیل است .

جدول ابعاد رایج ترین گریدهای ورق استیل

هر چند ابعاد ورق استیل در اندازه های رایجی تولید و عرضه می شود اما ذکر این نکته مهم است که این ابعاد قابل تنظیم و سفارشی سازی هستند و ممکن است بسته به نیاز و سفارش خاص هر صنعت یا پروژه، ابعاد دیگری عرضه شود.

 

رایج ترین گریدهای ورق استیل

گرید

ضخامت

عرض

طول

ابعاد ورق استیل 304

از 0.5 تا 6 میلی‌متر

از 1 تا 2 متر

از  1 تا 3 متر

ابعاد ورق استیل 316

از0.5 تا 6 میلی‌متر

از 1 تا 2 متر

از  1 تا 3 متر

ابعاد ورق استیل 310

از 0.5 تا 10 میلی‌متر

از 1 تا 2 متر

از  1 تا 3 متر

ابعاد ورق استیل 430

از 7 تا 20 میلیمتر

از 1 تا 2 متر

از  1 تا 3 متر

ابعاد ورق استیل 410

از 15 تا 20 میلی متر

از 1 تا 2 متر

از  1 تا 3 متر

وزن ورق استیل

بدیهی است که هر نوع ورق استیل با ابعاد و ضخامت مختلف، وزن متفاوتی نیز دارد که با استفاده از فرمول استاندارد قابل محاسبه است.

برای تعیین وزن ورق استیل هم می توانید از جدول های مرتبط استفاده کنید و هم با جایگزاری اعداد در فرمول زیر از مقادیر درست وزن کالایی که می خرید مطمئن شوید. (در این فرمول، عدد ۷.۸۶ چگالی استیل یا وزن آهن است.)

وزن ورق استیل = طول (متر) * عرض (متر) * ضخامت (میلی متر) * ۷.۸۶

 

تاثیر مواد تشکیل دهنده استیل بر چگالی و ضخامت استیل

گرید های ورق استیل

عناصر سازنده مثل نیکل، کروم و مولیبدن تأثیر قابل توجهی بر خصوصیات استیل دارند، از جمله چگالی و ضخامت ورق استیل. ورق استنلس استیل ضدزنگ می‌باشد زیرا دارای ترکیباتی است که به آن، ویژگی هایی چون مقاومت در برابر زنگ زدگی و خوردگی می بخشد.

اصلی‌ترین ترکیباتی که در تولید استنلس استیل به کار می روند عبارتند از:

کروم

کروم (Chromium) به نسبت حدود 10%-30% در ورق استنلس استیل حضور دارد. فلز کروم با اکسیژن هوا تعامل کرده و لایه‌ای نازک از اکسید کروم بر روی سطح ورق استیل ایجاد می‌کند که باعث مانع زنگ زدگی و خوردگی سطح استیل می شود.

همچنین، کروم می‌تواند ضخامت پوششی روی استیل را نیز تغییر دهد، که بهبود مقاومت در برابر خوردگی و زنگ زدگی را ایجاد می‌کند.

نیکل

حضور نیکل (Nickel) در ورق استنلس استیل مقاومت آن را در برابر خوردگی و تأثیرات محیطی بیشتر می‌کند. فلز نیکل به عنوان یک عنصر آلیاژی در استنلس استیل باعث افزایش مقاومت به خوردگی در شرایطی مانند تماس با مواد شیمیایی و اثرات مخرب محیطی می‌شود. همچنین، نیکل در تجمع ترکیبات استیل میزان چگالی استیل را افزایش می‌دهد.

 

مولیبدن

استفاده از مولیبدن ( Molybdenum ) نیز در ترکیبات ورق استنلس استیل موجب افزایش مقاومت در برابر خوردگی و حرارت بالای آن می‌شود.

ضمناً، ضخامت ورق استیل نیز تأثیر قابل توجهی بر خواص و کاربردهای آن دارد. ضخامت ورق استیل تحت تأثیر متغیرهای مختلف مانند نوع صنعتی و کاربردی که برای آن استفاده می‌شود، مقاومت مورد نیاز، وزن و همچنین فرآیند ساخت و تولید استیل قرار می‌گیرد. در بعضی موارد، استفاده از ورق‌های استیل با ضخامت بزرگتر منجر به افزایش مقاومت استیل در برابر فشار، ضربه و تغییرات دما می‌شود.

بنابراین، انتخاب عناصر سازنده و ضخامت ورق استیل به استفاده مورد نیاز و شرایط خاصی که در آن استیل مورد استفاده قرار می‌گیرد، بستگی دارد.

پرکاربردترین ابعاد ورق استیل

ابعاد پرکاربرد ورق‌های استنلس استیل عبارتند از:

  • ضخامت: از 0.4 میلیمتر تا 6.0 میلیمتر
  • عرض: 1000 میلیمتر، 1219 میلیمتر، 1500 میلیمتر و 2000 میلیمتر
  • طول: 2000 میلیمتر، 2438 میلیمتر، 3000 میلیمتر، 6000 میلیمتر و به طول سفارشی

این ابعاد برای ورق‌های استنلس استیل در صنایع مختلف از جمله صنایع خودروسازی، صنایع نفت و گاز، صنایع شیمیایی و صنایع غذایی استفاده می‌شود.

سخن پایانی

شما در این مطلب با موضوع معرفی ابعاد استاندارد ورق استیل همراه ما بودید. همانطور که عنوان شد آشنایی با فرمول محاسبه وزن ورق استیل که بر اساس پارامترهایی چون چگالی ورق استیل، ضخامت، طول و… تعیین می شود اهمیت بسیار بالایی دارد. این اطلاعات به شما کمک می کند خرید مطمئنی را تجربه کنید و در دام سودجویان فرصت طلب نیفتید. پیشنهاد می کنیم قبل از هر چیز مشخص کنید که از ورق استیل برای چه مصرفی و در چه مکانی استفاده می کنید سپس بر اساس آن، ضخامت ورق استیل و ابعاد استاندارد آن را خریداری کنید و یا بر اساس نیاز خود این متریال را سفارشی سازی کنید. در این صورت ابعاد ورق استیل را به صورت اصولی و مقرون به صرفه می خرید و در پروژه مورد نظر به کار می بندید.

 

دکمه بازگشت به بالا