آیا اینورتر باتری ماشین را خراب میکند؟

باتری هر خودرو 12 ولت است و خودروهای دارای باتری دارای سیستم الکتریکی 12 ولت هستند. البته برخی خودروها دارای دو باتری موازی با سیستم برق 24 ولت هستند. به طور کلی به دلیل اختلاف ولتاژ بین سیستم برق خودرو و برق شهری، اتصال وسایل برقی مختلف به خودرو بدون اینورتر یا مبدل برق غیرممکن است. بسیاری از افراد برای کار یا مقاصد دیگر یک اینورتر در ماشین خود نصب می کنند تا از آن برای تامین برق 220 ولت شهر برای راه اندازی وسایل برقی مختلف استفاده کنند. اما سوال اینجاست: آیا اینورتر یا مبدل برق باعث از کار افتادن باتری خودرو می شود؟

اینورتر خودرو چیست؟

سیستم برق خودرو 12 یا 24 ولت DC است و اگر می خواهید وسایل برقی مختلف مانند تلویزیون، لپ تاپ و ابزارهایی مانند دریل و سیم هایی که بر روی برق AC شهر کار می کنند را به مبدل برق متصل کنید. برای تبدیل برق 12 ولت خودرو به برق شهری 220 ولت به یک مبدل برق DC به AC نیاز دارید. یک اینورتر برق 12 تا 220 ولت برق DC را از باتری ماشین تغذیه می کند و خروجی برق 220 ولتی را فراهم می کند که می توانید برای تغذیه لوازم خانگی خود از آن استفاده کنید. یا سر کار در ماشین

به طور کلی نصب اینورتر باعث تخریب و آسیب به باتری خودرو نمی شود. اما اگر در انتخاب و خرید اینورتر یا مبدل ولتاژ 12-220 ولت دقت نکنید، قطعا باتری و دینام خودروی شما آسیب می بیند. پس قبل از خرید اینورتر یا مبدل برق باید ظرفیت یا آمپر باتری خودرو و همچنین آمپر و قدرت بار دینام خودرو را بررسی کنیم و سپس توان خروجی اینورتر را که معمولا یک واحد است انتخاب کنیم. . بر حسب کیلووات

اگر اینورتر یا مبدل برقی که برای خودرو انتخاب می کنید با ظرفیت باتری و قدرت دینام سازگار باشد، باتری و دینام خودرو آسیبی نمی بینند. اما اگر اینورتری که برای ماشین میخرید بیشتر از باتری و دینام ماشین باشه ممکنه اصلا روشن نشه یا اگه روشن بشه قطعا به باتری و دینام ماشین غلبه میکنه. باعث آسیب خواهد شد. علاوه بر این، هنگام خرید اینورتر، باید برق مناسب برای دستگاه یا تجهیزات الکترونیکی مورد نظر خود را انتخاب کنید. اگر قدرت اینورتر باتری خودرو کمتر از دستگاه الکترونیکی متصل به آن باشد، یا دستگاه روشن نمی شود و یا بعد از مدتی خاموش می شود و به درستی کار نمی کند.

همچنین اگر هنگام اتصال اینورتر به باتری و وسایل روی آن، خودرو خاموش است، حتما باتری را روشن نکنید تا انرژی لازم برای راه اندازی و روشن شدن خودرو در باتری باقی بماند. در واقع، برخی از شارژرهای باتری خودرو زمانی که متوجه می شوند باتری خودرو کم است، به طور خودکار برق را قطع می کنند.

برخی از اینورترها دارای سوکت فندک هستند و می توان آنها را به سوکت فندک خودرو متصل کرد. این نوع اینورترها معمولاً دارای قدرت کم بوده و ظرفیت آنها 100-150 کیلو وات می باشد. زیرا سیم فندک خودرو برای اتصال به دستگاه های الکترونیکی قوی تری طراحی نشده است و اگر اینورتر قوی تری را به فندک خودرو وصل کنید قطعا سیم های خودرو شما آسیب می بیند. توصیه می کنیم اینورتر قدرتمندتر را مستقیماً به باتری خودرو وصل کنید.

اگر اینورتر به باتری خودرو وصل است، مطمئن شوید که باتری تخلیه نشده است، باتری خودرو آسیب نمی بیند. برخی از اینورترها هنگام کاهش ولتاژ باتری به طور خودکار برق را قطع می کنند تا از آسیب باتری جلوگیری شود. اگر قصد دارید برای مدت طولانی از وسایل الکترونیکی مختلف همراه با اینورتر استفاده کنید، توصیه می کنیم هر چند ساعت یک بار با توجه به جریان باتری و میزان جریان مصرفی دستگاه های الکترونیکی، خودرو را روشن کنید تا باتری خودرو می تواند بهتر کار کند. با دینام شارژ می شود. توجه داشته باشید که در هنگام راه اندازی ولتاژ باتری نوسان می کند و از 12 ولت بیشتر می شود. در این موارد، بهتر است اینورتر را به طور موقت قطع کنید تا به وسایل الکترونیکی آسیب نرسد و سپس در هنگام استارت زدن خودرو، اینورتر برق را دوباره به باتری وصل کنید.

برای اینکه بدانید تجهیزات الکتریکی متصل به اینورتر خودرو چه مدت می تواند در حالت خاموش به باتری خودرو متصل شود، می توانید از فرمول ساده زیر استفاده کنید:

زمان روشن ماندن تجهیزات الکتریکی = آمپر کل تجهیزات الکتریکی متصل به اینورتر/آمپر باتری خودرو

برای بدست آوردن جریان کل وسایل برقی متصل به اینورتر خودرو، می توانید از فرمول ساده زیر استفاده کنید:

مقدار کل آمپر دستگاه های الکترونیکی = 10 / توان کل دستگاه های الکترونیکی بر حسب وات (W)

برای خودروهایی که دارای سیستم برق 12 ولت هستند، باید اینورتر یا مبدل 12 ولت به 220 ولت خریداری کنید. برای خودروهایی که دارای سیستم برق 24 ولت هستند، باید یک اینورتر 24 ولت به 220 ولت خریداری کنید.

بیگ نیوز

رسانه خبری بیگ نیوز علاقمند در زمینه اخبار فرهنگی،پزشکی و اجتماعی با بهرمندی از پایگاه های روز ایران و جهان می باشد.
دکمه بازگشت به بالا