آشنایی با بلیچینگ دندان با لیزر

چه کسی از داشتن دندان‌های سفید ناراضی خواهد بود؟ آیا شما هم داشتن دندان‌های سفید و درخشان‌ را عاملی برای داشتن اعتمادبه‌نفس بالا می‌دانید؟ کدام روش برای سفید کردن دندان مناسب است؟ برای پاسخ به این سوالات قطعا به‌ دنبال بهترین راهکار و در کنار آن کمترین عوارض هستید. از بین راهکارهای مناسب برای داشتن دندان‌های سفید، بلیچینگ با لیزر گزینه مناسبی به حساب می‌آید، به این دلیل که عوارض کمی را به ‌دنبال خواهد داشت. در انجام این فرآیند از ژل بلیچینگ استفاده می‌شود که با تابش نور لیزر فعال می‌شود. همچنین این نور تاثیری بر سفیدی دندان‌ها نخواهد داشت.

بلیچینگ دندان با لیزر چیست؟

بلیچینگ با لیزر نی نی سایت |بلیچینگ دندان با بیمه

یکی از جدیدترین روش‌های سفید کردن دندان بلیچینگ با لیزر است. این کار به کمک ژل بلیچینگ صورت می‌گیرد که فعال‌سازی آن با نور لیزر خواهد بود. لازم به ذکر است که در این روش نور لیزر هیچ‌ گونه اثری بر مرحله سفید کردن دندان‌ها نداشته و تنها با فعال‌سازی ژل سبب سفید شدن آن‌ها می‌گردد. این روش از دسته روش‌های ایمن و کاربردی برای سفید کردن دندان محسوب می‌شود که همانند سایر روش‌های بلیچینگ حرفه‌ای عمل می‌کند.

انواع لیزرهای مورد استفاده در بلیچینگ دندان

دو نوع لیزر برای انجام بلیچینگ دندان در تهران مورد استفاده قرار می‌گیرند که به شرح زیر هستند.

  • لیزرهای دیودی: از سری ویژگی‌های منحصربه‌فرد‌ لیزرهای دیود می‌توان به صرفه بالا برای سفیدی دندان، کیفیت بالا و تاثیرگذاری آن‌ها اشاره کرد. این روش توانایی سفید کردن دندان‌ها به اندازه ۶ درجه را دارد. برای انجام این کار در ابتدا ژل مخصوصی روی دندان‌ها قرار می‌گیرد و بعد از آن دندانپزشک لیزر دیود را با میزان طول موج معین روی دندان‌ها می‌تاباند.
  • لیزرهای زوم: در بلیچینگ دندان به کمک لیزر زوم، عمل سفید کردن دندان‌ها به کمک نور فرابنفش صورت می‌گیرد. در این روش نیز می‌بایست در ابتدا ژل پروکسید روی دندان‌ها قرار گیرد و بعد از آن از نور زوم که حاوی نور فرابنفش است، برای فعالسازی ژل و سفید کردن دندان‌ها استفاده می‌کنند.

مراحل انجام بلیچینگ دندان با لیزر

بلیچینگ دندان با لیزر طی مراحل زیر صورت می‌پذیرد.

  • مشاوره و معاینه: در مرحله نخست بیمار توسط دندانپزشک زیبایی معاینه می‌شود که آیا این روش گزینه مناسبی برای او است یا خیر. در این مرحله اگر مینای دندان دچار پوسیدگی یا خرابی باشد، باید برطرف گردد تا دندان برای انجام بلیچینگ آماده شود.
  • انجام جرم‌گیری: برای انجام جرم‌گیری دندان‌ها به کمک دستگاهی به نام اولتراسونیک، تمامی جرم‌ها و پلاک‌هایی که باعث تغییر رنگ دندان‌ها شده‌اند، از روی سطح آن‌ها پاک می‌شوند تا زردی دندان‌ها از بین رفته و فرآیند جرم‌گیری تکمیل گردد.
  • استفاده از محافظ لثه و عینک: برای آن‌که بافت‌های اطراف دهان بیمار مانند لثه، لب، زبان و… از خطرات در امان باشند از ژل محافظتی استفاده می‌کنند. همچنین برای در امان ماندن چشم‌ها از نور لیزر می‌بایست از عینک استفاده کرد.
  • قرار دادن ژل بلیچینگ: پس از پایان یافتن مراحل قبل، می‌بایست ژل سفیدکننده روی دندان‌ها قرار داده شود.
  • استفاده از نور لیزر: در مرحله آخر دندانپزشک براساس میزان تیرگی دندان‌های بیمار طول موج دستگاه لیزر را تنظیم می‌کند و بلیچینگ دندان در زمانی کمتر از ۵ دقیقه به پایان خواهد رسید. نور دستگاه معمولا به رنگ قرمز بوده؛ اما برای دستگاه‌های هالوژینیک که امروزه مورد استفاده قرار می‌گیرند، این نور به رنگ سفید یا آبی است که کارایی بیشتری نیز خواهد داشت.

استفاده از چه خمیردندان هایی برای بعد از بلیچینگ با لیزر توصیه می شود؟

دندان‌ها بعد از انجام بلیچینگ با لیزر بسیار حساس خواهند شد؛ به همین دلیل پیشنهاد می‌شود که از خمیردندان‌های مخصوص دندان‌های حساس استفاده نمایید. می‌توانید با مشورت دندانپزشک خود از این خمیردندان‌ها استفاده کنید. از جمله برندهای معتبر و قابل اطمینان برای خمیردندان‌های بعد از انجام بلیچینگ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • خمیردندان مناسب دندان‌های حساس پاستا دل کاپیتانو
  • خمیردندان کربن اکتیو بنسر مدل Charcoa
  • خمیردندان اورال – بی مدل ۱.۲.۳
  • خمیردندان سیگنال سری Sensetive Expert مدل Gum Care
  • خمیردندان ایروکس مدل sensitive
  • خمیردندان نانو فارمد مدل N-HAP Sensitive
  • خمیردندان مناسب دندان‌های حساس با مارک پلاسترین
  • میسویک مدل Zero Sensitive
  • وی وان

مزایای بلیچینگ به کمک لیزر

بلیچینگ با لیزر نی نی سایت |بلیچینگ دندان با بیمه

بلیچینگ دندان با لیزر از یک‌سری مزایا برخوردار است که شامل موارد زیر می‌شوند.

  • روشی سریع: دندان‌ها با روش بلیچینگ لیزر در کوتاه‌ترین زمان و بالاترین سرعت سفید خواهند شد.
  • روشی مطمئن در این روش دقت کار بسیار بالا است و احتمال آسیب‌دیدگی به بافت‌های دندان و دهان کاهش پیدا می‌کند.
  • روشی تاثیرگذار: روش بلیچینگ با لیزر نسبت به سایر روش‌های بلیچینگ تاثیرگذاری بیشتری دارد و توانایی زیادی در از بین بردن لکه‌ها از خود نشان می‌دهد.
  • استحکام و ماندگاری بالا
  • ایجاد درخشندگی زیاد
  • روش بدون درد
  • بدون ایجاد حساسیت

معایب بلیچینگ دندان با لیزر

همان ‌طور که بیان گردید این روش یکی از بهترین روش‌های سفید کردن دندان محسوب می‌شود؛ اما تنها عیبی که می‌توان برای آن در نظر گرفت، هزینه بالاتر آن است. در نظر داشته باشید که در کنار هزینه بالا ماندگاری و دوام بیشتری نیز به نسبت سایر بلیچینگ‌ها خواهد داشت؛ اما بسیاری از افراد این هزینه زیاد را به عنوان یک عیب بلیچینگ با لیزر می‌دانند.

آیا بلیچینگ دندان با لیزر خطر آفرین است؟

اکثر افرادی که از بلیچینگ دندان اطلاعات کافی ندارند، از این روش با عنوان یکی از روش‌های پرخطر یاد می‌کنند که عوارض زیادی به همراه خواهد داشت. باید گفت این‌ گونه نبوده و بلیچینگ با ليزر هیچ‌ گونه خطری نداشته و مزایای بسیاری نیز به ‌دنبال دارد. باید گفت لیزری که دندانپزشکان در مطب خود مورد استفاده قرار می‌دهند به‌گونه‌ای عمل می‌کند که هیچ آسیبی به دندان‌های شما وارد نشود و تنها برای از بین بردن لکه‌های موجود روی دندان کاربردی خواهد بود.

آیا بلیچینگ دندان با لیزر دائمی است؟

در پاسخ به این سوال باید گفت تمامی روش‌های سفید کردن دندان نیمه ‌دائمی هستند. در واقع با خوردن مواد غذایی رنگی مانند قهوه، چای، شکلات، گوجه، شراب و حتی با افزایش سن تغییر رنگ در دندان‌ها قابل مشاهده خواهد بود و باتوجه به جنس دندان‌ها، افراد می‌بایست سالی یک‌بار یا بیشتر دندان‌های خود را با کمک بلیچینگ سفید نمایند. اگر به ‌دنبال افزایش طول عمر بلیچینگ با لیزر هستید، می‌بایست بهداشت دهان ‌و‌ دندان خود را رعایت نمایید. همچنین عادت‌های غذایی غلط را بعد از انجام بلیچینگ کنار بگذارید. در تلاش باشید تا پس از مصرف نوشیدنی‌های رنگی چون نوشابه، قهوه، چای و… حتما دهان خود را مسواک بزنید. ناگفته نماند دندان‌های شما پس از انجام بلیچینگ با لیزر بیشتر مستعد ایجاد لک خواهند بود، پس باید تغذیه غذایی سالمی را در پیش بگیرید.

منبع: سایت رسمی دکتر سید رضا خسروانی متخصص دندانپزشکی زیبایی در تهران

نشر علوم پزشکی

من به عنوان یک نویسنده متخصص در زمینه علمی و پزشکی، مطالبی را به شما ارائه می‌دهم که به طور جذاب و قابل فهم، اطلاعات لازم را درباره موضوعات مختلف سلامتی به شما منتقل کنند.
دکمه بازگشت به بالا