نورپردازی دکوراتیو یا تزئینی

نورپردازی دکوراتیو علاوه بر تامین روشنایی محیط، در جهت خلق هویت فضای معماری و زیبایی بخشی به آن، عمل می کند. ما با تکیه بر مفاهیم نور در معماری ایرانی که از عناصر اصیل و شکل دهنده به فضا و در خدمت بهره گیری هرچه بهتر انسان از فضای معماری بوده است؛ از نورپردازی دکوراتیو یا نورپردازی تزیینی، بهره گرفته ایم تا مسئله کمبود نور طبیعی در معماری عصر مدرن را بهبود بخشیده و عملکرد و زیبایی فضاهای معماری را تحت تاثیر قرار دهیم.

نورپردازی دکوراتیو منزل و فضای مسکونی

نورپردازی دکوراتیو راهی برای افزایش زیبایی خانه یا هر فضای زندگی در داخل و خارج از منزل است. نورپردازی دکوراتیو به فضا شخصیت و سبک می بخشد و علاوه بر ایجاد تاثیر بصری و حس زیبایی به افراد، می تواند روشنایی محیط را تامین کند. استفاده از نورپردازی دکوراتیو در فضای مسکونی به معنای ایجاد حس زیبا در هر گوشه از خانه است. در داخل و خارج، با انواع چراغ دکوراتیو تقریباً مانند نور دادن به یک اثر هنری است. با قرار دادن چراغ ها در مکان های مناسب و به طور همزمان، عملکرد و زیبایی چشمگیری به فضاها خواهید بخشید.

نورپردازی اتاق نشیمن

فضای نشیمن به عنوان فضایی تعاملی برای گرد هم آیی اعضای خانواده و مهمان، با نورپردازی مرکز گرا می تواند در جهت تاکید بر مفهوم گردهم آیی عمل کند. چراغ های آویز راه حلی ایده آل برای نور پردازی فضای نشیمن می باشند. مضاف بر این که، نورپردازی خطی، هم راستا با خطوط اصلی پلان نشیمن می توانند در جهت بخشیدن به یک نورپردازی مرکز گرا عمل کنند.

نورپردازی آشپزخانه

با توجه به این که فضای آشپزخانه، فضایی عملکردی در خانه است، که البته بعد زیبایی بصری آن نیز مورد توجه می باشد؛  نورپردازی آن  باید در جهت تاکید بر عناصر اصلی این فضا و بهره گیری هرچه بهتر از آن باشد. نورهای تاکیدی گزینه های بسیار مناسبی برای فضای آشپزخانه می باشند که هم بعد عملکردی این فضا و هم بعد زیبایی آن را پوشش می دهند.

چراغ های آویز گزینه بسیار مناسبی در فضای آشپزخانه و بالای جزیره هستند و می توانند کلیه نیاز های روشنایی و زیبایی فضا را تامین کنند. در این خصوص مدل مونیکو و چراغ آویز دکوراتیو مدل سیلوا پیشنهاد می گردد.

نورپردازی اتاق خواب

با توجه به نیاز اتاق خواب، به نور کافی و غیر مستقیم، چراغ های دارک لایت، انتخاب مناسبی برای این فضا می باشد. این نوع چراغ، بدون دیده شدن منبع نور، فضا را روشن کرده و تغییر بی نظیری در آن ایجاد می کند. همچنین به سطح خوبی از نورپردازی نیاز دارید تا اطمینان حاصل شود که سایر فعالیت ها مانند خواندن یک کتاب می توانند انجام شوند. بدین منظور می توانید از یا چراغ های روی میزی در کنار تخت استفاده کنید که به فضا کاربرد بیشتری می‌دهد.

نورپردازی پله ها و راهروها

نور پله ها و راهروها اغلب نادیده گرفته می شود. اینها قسمت های ضروری عبور و مرور هستند که نیاز به نور تزئینی و دکوراتیو دارند. در کنار پله‌ها و راهروها می‌توان توکار نصب کرد تا پله‌ها را روشن کند و حتی در شب راحتی مسیر را تسهیل کند.

نورپردازی فضای خارجی

فضاهای باز و  فضای بیرونی خانه یک تجربه هیجان انگیز و لذت بخش است. طراحان روشنایی می دانند که نورپردازی خارجی چقدر اساسی است و نقش اصلی نور را در ارائه ظاهری صمیمی و دلربا می شناسند. استفاده از چراغ های مناسب برای فضای باز، به لحظات آرامش بخشی که در هوای آزاد سپری می شود لذت بیشتری خواهد داد.  برای نورپردازی دکوراتیو فضای خارجی، باغ‌ها و حیاط‌ می‌توانید از برای ایجاد مسیرها، اطراف دیوارها، نزدیک گیاهان، راه‌پله‌ها و لبه‌های استخر استفاده کنید.

انواع چراغ در نورپردازی دکوراتیو

چراغ های دکوراتیو ال ای دی نواری با طراحی زیبا و نوین به علت مصرف پایین و راندمان بالا، گزینه بسیار مناسبی برای نورپردازی دکوراتیو فضا هستند. در ادامه به معرفی پرکاربرد ترین چراغ های دکوراتیو خواهیم پرداخت.

2- چراغ های خطی

به علت طرح ساده ای که دارند و همچنین قابلیت اجرا در اشکال مختلف، می توانند در نورپردازی دکوراتیو استفاده گردند و با نصب در سقف و دیوار یک حس مینیمال گونه و ساده در فضا ایجاد کنند.

3- چراغ های معمارانه

نورپردازی دکوراتیو در معماری مدرن با استفاده از چراغ ها با کانسپت معمارانه با استقبال زیادی از سوی معماران و طراحان داخلی مواجه شده است. زیرا علاوه بر تامین روشنای فضا یک حس مدرنیته و متفاوت به محیط القا می کنند.

4- چراغ های دارک لایت توکار

با طراحی پیشرفته این ویژگی را دارند که بدون دیده شدن منبع نور، فضا را روشن می کنند و تغییر بی نظیری در معماری فضا ایجاد می کنند.

5- چراغ های نور مخفی

از راهکار های نورپردازی تزیینی فضا استفاده از است که یا ایجاد نور غیر مستقیم فضا را روشن می کند و می تواند در سالن پذیرایی و اتاق خواب استفاده شود.

6- نورپردازی دکوراتیو یا نور پردازی تزئینی چهارمین لایه از روشنایی در معماری و دکوراسیون داخلی به شمار می رود. تعبیر جواهرات خانه برای نور پردازی دکوراتیو تعبیر گویا و مناسبی است. زیرا این نوع نور پردازی به نوعی زیور خانه ها به شمار می رود. نور پردازی تزئینی به درخشش و جذابیت فضا های داخلی کمک می کند. در صورتی که نور ویژگی تزئینی داشته باشد و یا سایه ای در اثر آن نور ایجاد شود که جنبه ی تزئینی پیدا کند و یا با وجود هر دو مورد یعنی نور و سایه همزمان، با نور پردازی دکوراتیو رو به رو هستیم. این نوع از نور پردازی جدا از نور پردازی به منظور بالا بردن کیفیت روشنایی انجام می شود. با نور پردازی دکوراتیو فضای داخلی هر اتاق منحصر به فرد خواهد شد و زیبایی متمایزی از دیگر اتاق ها پیدا خواهد کرد. نور پردازی تزئینی در صورتی که به درستی اجرا شود، سبب ایجاد جلوه ای خاص در اتاق ها می شود. از این عنصر شگفت انگیز در طراحی داخلی غافل نشوید.

اهمیت نور دکوراتیو در دکوراسیون داخلی

نورپردازی تزئینی (دکوراتیو) کاملاً می تواند احساس شما را نسبت به فضای داخلی تغییر دهد.  این نور پردازی تزئینی را می توان زیبایی بخش اتاق به شمار آورد. در بعضی از مواقع وجود آثار هنری و تابلو ها، آینه ها، مجموعه های نفیس، مجسمه ها و … می طلبد که از نور پردازی دکوراتیو برای جلوه گر کردن هر چه بیشتر بهره گرفته شود. برای اجرای نور پردازی دکوراتیو یا تزئینی لزوماً نیازی به استفاده از چراغ های گران قیمت نیست.

انواع مختلفی از لامپ ها و چراغ ها برای طراحی نور پردازی تزئینی مورد استفاده قرار می گیرند و نتایج بسیاری خوبی را به نمایش می گذارند. نور پردازی تزیینی آخرین مرحله از نورپردازی است که مورد اجرا قرار میگیرد. پس از تامین نور های ضروری به نور دکوراتیو پرداخته می شود. این نوع نور پردازی معمولاً تمرکز بر ناحیه ای خاص از اتاق دارد. برای مثال نور پردازی دکوراتیو می تواند فضای آشپزخانه را بسیار گرم و صمیمی و زیبا کند.

انواع روش های نورپردازی

نورپردازی عمومی و متمرکز

نور پردازی در دکوراسیون داخلی تحت عناوین مختلفی انجام می شود. اولین مورد نور پردازی عمومی در فضای داخلی است که کمک می کند تا برای اهداف خاص و کاربری های مورد نظر، نور لازم تأمین شود. در این نوع از نور پردازی تامین نور کلی و ضروری برای فضای مد نظر، مورد توجه قرار می گیرد.

اگر نور پردازی به شکل متمرکز انجام شود، هدف برجسته کردن اجزای به کار رفته در معماری و وسایل است. لامپ های هالوژن معمولاً نور متمرکزی ایجاد می کنند که برای این نوع از نور پردازی مورد استفاده قرار می گیرد. گاهی مناطقی خاص از فضای داخلی نیاز به نور بیشتری دارند. برای مثال میز کار یا میز مطالعه باید در محل پر نور تری باشند و در این شرایط از نور پردازی متمرکز استفاده می شود. نور پردازی متمرکز در نور پردازی دکوراتیو برای پر رنگ کردن نقطه ای خاص است که ارزش هنری دارد.

نورپردازی دکوراتیو و نور مخفی

همانطور که پیشتر نیز گفته شد، نور پردازی دکوراتیو تنها جنبه ی تزئینی دارد و به دل انگیز تر شدن فضای داخلی کمک می کند. برای مثال وسایل زیبای یک خانه با کمک این نوع نورپردازی زیبایی دو چندانی پیدا خواهند کرد.

طراحی نور مخفی در شرایطی انجام می شود که با وجود تمایل برای ایجاد روشنایی، چراغ ها نباید تاثیری بر دکوراسیون بگذارند. در شرایطی که چراغ ها بر کلیت دکوراسیون تاثیر دارند، باید از چراغ ها و نور پردازی مخفی استفاده شود. این نوع از نور پردازی برای خانه هایی که قرار است اجاره داده شوند و افرادی با وسایل مختلف در آن ساکن می شوند یکی از بهترین گزینه هاست. شما می توانید انواع ال ای دی را در youtube مشاهده کنید.

انواع چراغ های نورپردازی دکوراتیو

امروزه برای طراحی و نورپردازی دکوراتیو انواع مختلفی از چراغ ها و لوستر های زیبا تولید و عرضه می شوند. تنوع چراغ ها در شکل، اندازه، رنگ، استایل و قیمت بسیار گسترده است. در دنیای امروز محدودیتی برای زیباسازی فضای داخلی با انواع لوازم وجود ندارد. چراغ هایی که برای نور پردازی دکوراتیو مورد استفاده قرار می گیرند می تواند به صورت چراغ های سقفی باشد و یا به صورت چراغ های دیواری. انواع لامپ ها و چراغ های آویز و لوستر ها نیز به منظور ایجاد سایه های زیبا طبق نظر طراح و سلیقه ی مشتریان مورد بهره برداری قرار می گیرد.

چراغ های آویز می توانند ساقه ی کوتاه یا بلندی داشته باشند و هر کدام به نوعی بر طراحی اثر خواهند داشت. گاهی وجود آبشار کریستالی فضای داخلی خانه را رویایی و مجلل می کند. لوازم نورپردازی اهمیت زیادی در کیفیت نهایی کار خواهند داشت.

کاربرد چراغ های توکار در نورپردازی دکوراتیو

نور پردازی مساله ی بسیار مهمی در فضای داخلی است. حتی اگر ساختمانی با بهترین و با کیفیت ترین مصالح ساخته شود، بدون داشتن نورپردازی جذاب یک ساختمان معمولی خواهد بود. یکی از ابزار های مهم در نورپردازی چراغ هایی هستند که به صورت توکار مورد استفاده قرار می گیرند. و البته اگر به درستی و با دقت در نورپردازی دکوراتیو از آن ها استفاده نشود منجر به ایجاد نور ضعیف و ناموزونی خواهند شد.

لامپ هایی که به عنوان چراغ تو کار استفاده می شوند نور متفاوتی دارند و در بین انواع لامپ، لامپ های هالوژنی دارای کاملترین طیف رنگ نور هستند. در نور پردازی تزئینی مهم است که از رنگ متناسب با دکوراسیون برای چراغ ها و لامپ ها استفاده شود و هنگام خرید باید رنگ نور لامپ بررسی شود.

دکمه بازگشت به بالا