نقش گرافیک در تبلیغات بدون استفاده از کلمات

در ایام ماه محرم استفاده از بنر های گرافیکی و تبلیغاتی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. با توجه به اراده قلبی مردم کشور ما به امام حسین و راه و مکتب ایشان بسیاری از بنر ها تبلیغاتی محرم در سطح شهر ها چاپ و نصب می گردد. در این ایام برای عزاداری و سوگواری برای شهادت امام حسین از طرح های گرافیکی آماده و لایه باز بنر محرم استفاده می شود. فایل گرافیکی بنر محرم این امکان را به شما می دهد که شما بتوانید طرح گرافیکی که انتخاب کرده اید را از نظر محتوای متنی و گرافیکی تغییر و ویرایش کنید و نوشته و متن دلخواه خود را به آن اضافه نمایید. 

در مقاله نقش گرافیک در تبلیغات، قصد داریم به تعریف گرافیک تبلیغاتی، المان‌هایی که در آن به کار می‌رود و در آخر تاثیر تصاویر در تبلیغات را با هم بررسی کنیم. می‌دانیم که تبلیغات یکی از ابزارهای اساسی در جذب مخاطبان و ترویج محصولات و خدمات است. با پیشرفت فناوری و افزایش رقابت در بازار، نقش گرافیک در تبلیغات را باید به عنوان یک عامل بسیار موثر در این زمینه، جدی گرفته و از آن به‌عنوان یک ابزار استراتژیک در جلب توجه و انتقال پیام به مخاطبان استفاده کنیم.

در ادامه مقاله، راجع به تاثیر تصاویر در تبلیغات، بیش‌تر توضیح داده و به صورت تخصصی به آن می‌پردازیم و همچنین چند نمونه‌ از تبلیغات عینی و واقعی را با هم بررسی می‌کنیم. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

گرافیک تبلیغاتی چیست؟

گرافیک تبلیغاتی یک زمینه مهم در حوزه بازاریابی و تبلیغات است که به طراحی هنری و تخصصی می‌پردازد در واقع تبلیغات گرافیکی با استفاده از المان‌های گرافیکی، مانند: متن و تصاویر، باعث تاثیرگذاری بیش‌تر و جلب توجه مخاطبان در تبلیغات، می‌شوند. این نوع گرافیک با هدف ایجاد تاثیر، تشویق به اقدام و افزایش شناخت درباره محصولات یا خدمات، در تبلیغات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

المان‌های گرافیک تبلیغاتی

  1. رنگ‌ها: بسیار مهم است. رنگ‌ها توانایی انتقال احساسات و پیام‌های مختلف را دارند. هر رنگ می‌تواند ارتباطات مختلفی ایجاد کند و تأثیرات روحی مخاطب را تغییر دهد.
  2. تصاویر: تصاویر به عنوان یکی از قدرتمندترین المان‌های گرافیکی در تبلیغات شناخته می‌شوند. تصاویر می‌توانند به سرعت، احساسات و ایده‌ها را به مخاطبان منتقل کنند و به طور شفاف‌تر و جذاب‌تری توجه مخاطب را به یک محصول یا خدمات جلب کنند.
  3. فونت‌ها: انتخاب فونت مناسب برای متن تبلیغاتی نیز اهمیت دارد. فونت‌ها باعث خوانایی و جذابیت متن می‌شوند و به تأثیرگذاری تبلیغ کمک می‌کنند. البته که دانستن ، بسیار اهمیت دارد.
  4. ترکیب المان‌ها: چیدمان صحیح المان‌های گرافیکی نیز بر اثربخشی تبلیغ تأثیرگذار است. ترکیب مناسب المان‌ها و توازن بین تصاویر و متن، باعث درک بهتر مخاطبان از پیام‌های تبلیغاتی می‌شود.

هدف گرافیک تبلیغاتی

هدف گرافیک تبلیغاتی نه تنها جلب توجه مخاطبان است، بلکه ایجاد ارتباط عاطفی، ترویج برند، افزایش شناخت و ترغیب به اقدام نیز جزء اهداف اصلی آن محسوب می‌شوند. این نوع گرافیک توانایی این را دارد که با طرح پیشنهادات جذاب در قالب یک تصویر زیبا، مخاطبان را به واکنش نسبت به آن محصول یا خدمات، وادار کند.

تاثیر تصاویر در تبلیغات

تا الان متوجه شدیم که نقش گرافیک در تبلیغات، انکارناپذیر است. حال باید بدانید که تصاویر، یکی از مؤلفه‌های حیاتی در تبلیغات هستند و تاثیرگذاری بسیار بالایی در جلب توجه، انتقال پیام و ایجاد ارتباط با مخاطبان دارند. تصاویر، تأثیرات بسیار گسترده‌ای بر عملکرد مغز انسان دارند. این تأثیرات به ویژه در حوزه‌های انگیزشی، احساسات، حافظه و فرآیند تصمیم‌گیری، بسیار قوی و متنوع هستند.

از نظر انگیزشی، تصاویر جذاب و الهام‌بخش می‌توانند افراد را به اقدام تشویق کرده و انگیزه آن‌ها را افزایش دهند. تصاویری که احساسات مثبت یا منفی ایجاد می‌کنند، قادر به افزایش یا کاهش سطح انرژی و انگیزه افراد می‌باشند. از نظر احساساتی، تصاویر قادر به انتقال احساسات مختلفی هستند و می‌توانند ارتباطات عاطفی قوی با مخاطبان ایجاد کنند.

در زمینه حافظه نیز، یک تصویر قدرتمندترین ابزار برای به‌خاطر سپردن اطلاعات است. مغز انسان تصاویر را به سرعت و با اولویت بالا، پردازش کرده و تصاویر به عنوان یک زبان بصری، اطلاعات را بسیار سریع‌تر و بهتر در حافظه بلندمدت ذخیره می‌کنند. این تصاویر می‌توانند برای استدلال، بهبود یادگیری و به‌خاطرسپاری اطلاعات مؤثر باشند. در نهایت، تصاویر در فرآیند تصمیم‌گیری نیز تأثیرگذار هستند، زیرا می‌توانند اطلاعات را به شکل واضح‌تری ارائه دهند و تصمیم‌گیری را آسان کنند.

در قسمت پایین به برخی از جوانب تاثیر تصاویر در تبلیغات اشاره می‌شود:

  1. جلب توجه

تصاویر، به دلیل طبیعت چشمگیر و زیبایی که دارند، به سرعت توجه مخاطبان را جلب می‌کنند. یک تصویر جذاب و معنی‌دار می‌تواند به مخاطبان انگیزه بدهد تا به تبلیغات توجه کنند و از طریق تصاویر، ارتباط اولیه با مخاطب برقرار شود.

مثال: تبلیغات یک کمپانی پوشاک ورزشی با استفاده از تصویری جذاب از یک ورزشکار مشهور در حال انجام حرکات شگفت‌آور و ورزشی خاص. تصویر با استفاده از رنگ‌های جذاب و زیبا، به سرعت توجه مخاطبان را به خود جلب می‌کند.

  1. انتقال احساسات و ایده‌ها

در گرافیک تبلیغاتی، تصاویر قادرند احساسات، حالات روحی و ایده‌هایی را به یک شکل بصری و قابل درک، انتقال دهند. بنابراین، تبلیغات با تصاویر می‌توانند ارتباط عاطفی با مخاطبان برقرار کنند و احساسات مثبت یا منفی نسبت به محصولات یا خدمات را ترویج دهند.

مثال: تبلیغات یک برند خودرو با استفاده از تصویر خانواده‌ای خوشحال و شاد که در داخل خودرو، در حال طی کردن یک مسیر زیبا می‌باشند. این تصویر با ایجاد احساساتی مثل آرامش و خوشبختی، پیامی مثبت در مورد تجربه مسافرت با این خودرو منتقل می‌کند.

  1. بیان مزایا و خصوصیات

تاثیر تصاویر در تبلیغات به گونه‌ای است که می‌تواند به طور مؤثر و به وضوح ویژگی‌ها و مزایای محصول یا خدمت را به نمایش بگذارد. این امکان وجود دارد که با یک تصویر مناسب، مخاطبان به سرعت درک کنند که محصول چه مزایایی دارد و چگونه می‌تواند به نیازهای آن‌ها پاسخ دهد.

مثال: تبلیغات یک گوشی هوشمند جدید با نمایش ویژگی‌های آن، مانند دوربین پیشرفته، صفحه نمایش با کیفیت بالا و امکانات اتصال پیشرفته. تصاویر با به تصویر کشیدن این ویژگی‌ها، مزایا و خصوصیات برتر گوشی را به مخاطبان نشان می‌دهد.

  1. شناخت برند

تصاویر از قدرتمندترین ابزارها برای ایجاد و تقویت شناخت برند هستند. اگر یک تصویر به خوبی با برند هماهنگ شود و اصالت و ارزش‌های برند را منعکس کند، مخاطبان بسیار سریع‌تر و بهتر به شناخت برند و آگاهی نسبت به آن برند، می‌پردازند.

مثال: تبلیغات یک شرکت معتبر پوشاک با استفاده از تصویر مشهورترین سلبریتی که از این برند استفاده کرده و در یک رویداد معتبر حاضر شده است. این تصویر به تعامل مخاطبان با برند، ایجاد شناخت بهتر و افزایش اعتبار برند کمک می‌کند.

  1. ترغیب به اقدام

در گرافیک تبلیغاتی، تصاویر می‌توانند به خوبی مخاطبان را به اقدام نسبت به محصول یا خدمت معرفی شده، ترغیب کنند. به عنوان مثال، تصاویر تخفیف‌ها، ارائه‌های ویژه، یا محصولات جدید می‌توانند افراد را به اقدامی همچون خرید، ثبت‌نام و یا مشارکت در رویدادها تشویق کنند.

مثال: تبلیغات یک رستوران با استفاده از تصویر یک غذای لذیذ و فراوان در کنار پیشنهاد ویژه: “یکی بخر، دوتا ببر” در مدت زمان محدود. این تبلیغ با ارائه تصویر طعم‌های خوشمزه و پیشنهاد ویژه، مخاطبان را به اقدام و خرید غذا ترغیب می‌کند.

نقش گرافیک در تبلیغات بدون استفاده از کلمات

در تبلیغاتی که در ادامه خواهد آمد، داستان‌ها در یک فرایند تاثیرگذار و بدون استفاده از کلمات، ایجاد شده‌اند. عنصر اصلی این تکنیک آن است که پیام در بستری از تصاویر مفهومی، دارای استراتژی مشخص و درهم تنیده‌شده بتواند سیاست‌های کلی سازندگان را ارائه دهد. در این تبلیغات، تاثیر تصاویر در تبلیغات را به خوبی متوجه می‌شوید.

 بسیاری از این تبلیغات، نتیجه مطلوبی می‌گیرند، زیرا از مخاطب می‌خواهند که داستان آن‌ها را تکمیل کند. (وارد کردن مخاطب در فرایند تکمیل مفهوم و نتیجه داستان، باعث درگیر شدن بیش‌تر مخاطب با مفهوم مورد نظر می‌شود و او را به کشف کلیدها و یا ترجمه‌ی آن‌ها با استفاده از تجارب و دانش شخصی ترغیب می‌کند، که در کل به نتیجه مثبتی در خصوص انتقال پیام خواهد انجامید.)

با دقت به این نمونه‌ها، سعی کنید کلیدهای ایجاد مفهوم تصویری را در بطن تبلیغ بدون کلمات بیابید.

پرسش: چگونه می‌توان مفهوم خود را بدون استفاده از متن انتقال داد؟

پیام عکس: علامت “بینهایت” در این تصویر، اشاره به ویژگی‌ها و مزیت‌های نامحدود و بی‌پایان این محصول دارد. مزیت‌هایی مثل: ماندگاری نامحدود (تاکید بر دوام)، امکانات نامحدود، راحتی نامحدود، تنوع نامحدود و…

پرسش: چگونه بدون استفاده از کلمات، محصول را با ایجاد تصویری در ذهن مخاطبان خود نشان می‌دهید؟

پیام عکس: این عکس اشاره به این دارد که با لگو می‌توان هر چیزی را که در ذهن تصور می‌کنید، بسازید. در واقع این تصویر، میل به خلق و خیال‌پردازی انسان‌ها را هدف قرار داده است.

پرسش: چگونه در یک بنر تبلیغاتی، محصول بدون استفاده از کلمات بسیار ارزش‌مند و برجسته نشان داده شده است؟

پیام عکس: با استفاده از این خودرو، مسیر بسیار کوتاه می‌شود. (لذت بردن از سواری این خودرو باعث حس نکردن گذر زمان و همچنین راحتی خودرو باعث می‌شود که در هنگام رانندگی‌های طولانی مدت اذیت نشده و مسیرهای طولانی به آسانی طی شوند).

پرسش: چگونه بدون استفاده از کلمات، نشان می‌دهید که محصول آن‌قدر خوب است که قابلیت‌های جدیدی را به شما می‌دهد؟

پیام عکس: این واکس به‌قدری براق و مشکی است که حتی می‌توان از آن به‌عنوان جوهر برای نوشتن استفاده کرد. از طرفی هم می‌توان به این موضوع فکر کرد که این واکس به یک کاغذ نازک، هیچ‌گونه آسیبی وارد نکرده است بنابراین می‌توانید مطمئن باشید که کوچک‌ترین آسیبی به کفش شما هم وارد نمی‌کند.

پرسش: چگونه تقاضای محصول به شیوه‌ای هنرمندانه و بدون استفاده از کلمات، نشان داده شده است؟

پیام عکس: تقاضا برای این محصول به قدری زیاد است که حتی کسانی‌که می‌دانند ممکن است با استفاده از این محصول آسیب ببینند هم دوست دارند از آن استفاده کنند. (در این‌جا یخ‌ها با این‌که می‌دانند پس از افتادن در لیوانی از نوشابه، به مرور آب خواهند شد و از بین می‌روند، باز هم تقاضای استفاده از این محصول را دارند).

یک تصویر ارزش هزاران کلمه را دارد

در این قسمت، یک تمرین برای شما داریم. هدف از این تمرین کوچک، نشان دادن نقش گرافیک در تبلیغات، بدون استفاده از متن است که در زمان کوتاهی مخاطب را با آگهی درگیر کند. این تمرین را با یک پرسش شروع کنید. برای مثال، چگونه در یک گرافیک تبلیغاتی نشان می‌دهید که این ماشین اسپرت جدید، سرعت و شتاب بالاتری نسبت به دیگر ماشین‌ها دارد؟ سعی کنید ذهن خود را جهت فکر کردن به این مفهوم، بدون جمله‌بندی‌های ادبی و یا ایجاد مفاهیم متنی، باز نگه دارید. جهت‌دهی در این استراتژی به سوی نشانه‌های گرافیکی است. چگونه می‌توان سرعت را با تصویر یا شکل نشان داد؟

یک نمونه از گرافیک تبلیغاتی مرتبط با سرعت را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید.

در نهایت، نقش گرافیک در تبلیغات به‌عنوان یک ابزار برجسته برای ایجاد ارتباطات قوی، جلب توجه و افزایش اثربخشی تبلیغات، بیان‌گر اهمیت گرافیک در کسب و کار و بازاریابی است. همچنین در این مقاله، تاثیر تصاویر در تبلیغات را بررسی کردیم و دیدیم که چگونه می‌شود بدون استفاده از کلمات، مفاهیم متعددی را به مخاطب انتقال داد. بنابراین، سازمان‌ها و تبلیغ‌کنندگان نیاز دارند تا به طراحی گرافیکی هوشمندانه و استراتژیک توجه کنند تا بتوانند در بازارهای پررقابت، به عنوان برندی جاافتاده و موفق شناخته شوند.

راستی میتوانید آخرین مطالب ما را از طریق تلگرام و اینستاگرام نیز دنبال کنید. برای عضویت در و بیت گرف روی دکمه زیر کلیک کنید. همچنین فیلم ها با کیفیت های مختلف در هم قرار دارد.

 

دکمه بازگشت به بالا