خلاصه کتاب مدرنیسم و تعلیم و تربیت ( نویسنده محمدربیع سام خانیانی )

خلاصه کتاب مدرنیسم و تعلیم و تربیت ( نویسنده محمدربیع سام خانیانی )

کتاب مدرنیسم و تعلیم و تربیت اثر محمدربیع سام خانیانی به بررسی عمیق پیوند میان جریان فکری مدرنیسم و تحولات بنیادین در حوزه آموزش و پرورش می پردازد. این اثر با تحلیل مبانی فلسفی و تاریخی مدرنیته تأثیرات آن را بر اهداف محتوا و روش های تربیتی واکاوی می کند.

مدرنیسم به عنوان یک دوره تاریخی و فکری تغییرات گسترده ای را در تمام ابعاد زندگی بشر از سیاست و اقتصاد گرفته تا فرهنگ و اجتماع به ارمغان آورد. این تحولات که ریشه در وقایع مهمی چون رنسانس رفورماسیون انقلاب علمی روشنگری و انقلاب صنعتی دارند بنیادهای سنت را دگرگون کرده و چشم اندازهای جدیدی را پیش روی انسان گشودند. تعلیم و تربیت به عنوان نهادی که وظیفه انتقال دانش ارزش ها و مهارت ها را بر عهده دارد به طور طبیعی تحت تأثیر این دگرگونی های عمیق قرار گرفت.

کتاب حاضر با نگاهی تخصصی اما با زبانی قابل فهم به این موضوع محوری می پردازد که چگونه ایده ها و اصول مدرنیته ساختارها اهداف و روش های آموزشی را متحول ساختند. از اجباری شدن آموزش و پرورش و عمومی شدن آن گرفته تا تغییر در محتوای درسی با تأکید بر علوم و عقلانیت همگی نشانه هایی از نفوذ مدرنیسم در این حوزه هستند. نویسنده تلاش کرده است تا با بررسی دیدگاه های نظریه پردازان برجسته این دوره تصویر جامعی از تأثیرات مدرنیسم بر فرایند تربیت ارائه دهد.

این کتاب نه تنها به معرفی و تبیین مؤلفه های مدرنیته می پردازد بلکه با ورود به عرصه فلسفه آموزش و پرورش مبانی هستی شناختی معرفت شناختی و انسان شناختی مدرنیسم را تحلیل کرده و سپس به بررسی آراء تربیتی فیلسوفان و اندیشمندان تأثیرگذار دوره مدرن می پردازد. این رویکرد تحلیلی به خواننده کمک می کند تا عمق و گستردگی تأثیر مدرنیسم بر شکل گیری نظام های آموزشی نوین را درک کند.

همچنین کتاب از پرداختن به نقدهای وارد بر مدرنیته و دلالت های تربیتی آن ها غافل نمانده است. بخش مهمی از اثر به معرفی منتقدان مدرنیته از مکاتب فکری گوناگون اختصاص دارد و بررسی می شود که چگونه این انتقادات چالش هایی را برای نظام های آموزشی برآمده از مدرنیسم ایجاد کرده اند. این نگاه دو سویه تصویری متعادل و جامع از موضوع ارائه می دهد و خواننده را به تفکر انتقادی درباره دستاوردهای و کاستی های مدرنیته در حوزه تربیت وا می دارد.

معرفی کتاب مدرنیسم و تعلیم و تربیت

کتاب مدرنیسم و تعلیم و تربیت اثری از محمدربیع سام خانیانی است که توسط انتشارات آوای نور منتشر شده است. این کتاب به بررسی تخصصی و در عین حال روان ارتباط پیچیده میان پدیده مدرنیسم و حوزه حیاتی تعلیم و تربیت می پردازد. نویسنده با رویکردی فلسفی و تاریخی تلاش کرده است تا لایه های مختلف این تعامل را شکافته و تأثیرات متقابل آن ها را آشکار سازد.

در این کتاب ابتدا مفهوم مدرنیسم خاستگاه های تاریخی آن شامل رنسانس رفورماسیون انقلاب علمی عصر روشنگری و انقلاب صنعتی و همچنین اصول و مؤلفه های کلیدی آن مانند عقلانیت پیشرفت آزادی و برابری تبیین می شود. سپس چگونگی نفوذ این ایده ها در ساختارها و فرایندهای آموزشی مورد بحث قرار می گیرد. تعلیم و تربیت در دوره پیشامدرن عمدتاً در نهادهایی مانند خانواده کلیسا و کارگاه های سنتی صورت می گرفت و اهداف و روش های متفاوتی نسبت به دوران مدرن داشت.

با ظهور مدرنیسم و نیازهای جدید جامعه صنعتی و دولت-ملت های مدرن نظام های آموزشی متحول شدند. یکی از مهم ترین دستاوردهای مدرنیسم در این زمینه اجباری و عمومی شدن آموزش بود که امکان دسترسی بخش وسیعی از جامعه به سواد و دانش را فراهم کرد. این تغییر بنیادین خود پیش نیاز تحولات اجتماعی و اقتصادی گسترده تری شد.

کتاب سام خانیانی با معرفی نظریه های تربیتی مرتبط با مدرنیسم چه از منظر فلسفی (مانند ایده آلیسم رئالیسم پراگماتیسم و اگزیستانسیالیسم) و چه از منظر علمی (مانند روان شناسی جامعه شناسی و اقتصاد) نشان می دهد که چگونه این نظریه ها در شکل گیری اهداف محتوا و روش های آموزشی در دوران مدرن نقش داشته اند. این بخش از کتاب به خواننده کمک می کند تا مبانی نظری نظام های آموزشی معاصر را بهتر درک کند.

در ادامه کتاب به معرفی آراء تربیتی برخی از برجسته ترین متفکران و فیلسوفان دوره مدرن می پردازد و دیدگاه های آن ها را در زمینه تعلیم و تربیت تحلیل می کند. این بخش درکی عمیق تر از ریشه های فکری نظریه های تربیتی مدرن ارائه می دهد. در نهایت کتاب به بررسی نقدهای وارد بر مدرنیته و پیامدهای آن ها برای تعلیم و تربیت می پردازد و راهکارهای مواجهه با این چالش ها را مورد بحث قرار می دهد.

فهرست مطالب کتاب

ساختار کتاب مدرنیسم و تعلیم و تربیت به گونه ای طراحی شده است که خواننده را گام به گام با مفاهیم تاریخچه تأثیرات و نقدهای مدرنیسم در حوزه آموزش آشنا سازد. کتاب شامل پنج فصل اصلی است که هر یک به جنبه خاصی از موضوع می پردازند و در مجموع تصویری جامع از پیوند میان مدرنیته و فرایندهای تربیتی ارائه می دهند.

فصل اول با عنوان مدرنیسم: (مفاهیم اصول و مبانی) به معرفی مفاهیم پایه ای می پردازد. در این فصل تفاوت میان واژگانی مانند مدرن مدرنیته و مدرنیسم تبیین می شود. همچنین رویکردهای نظری مختلف به مدرنیته و اصول و مؤلفه های اصلی آن تشریح می گردد. بخش مهمی از این فصل به مراحل تاریخی پیدایش و تکامل مدرنیته اختصاص دارد و وقایع کلیدی نظیر رنسانس رفورماسیون انقلاب علمی روشنگری و انقلاب صنعتی و نقش هر یک در شکل گیری مدرنیته بررسی می شود. مبانی فلسفی مدرنیسم و دستاوردهای آن نیز در این فصل مورد بحث قرار می گیرد.

فصل دوم با عنوان مدرنیسم در تعلیم و تربیت به طور خاص بر تأثیر مدرنیسم بر نهاد آموزش و پرورش تمرکز دارد. در این فصل نظریه های تربیتی مدرنیسم معرفی می شوند. این نظریه ها به دو دسته کلی نظریه های فلسفی و نظریه های علمی تقسیم بندی شده اند. در بخش نظریه های فلسفی مکاتبی چون ایده آلیسم جدید رئالیسم جدید ناتورالیسم پراگماتیسم اگزیستانسیالیسم فلسفه تحلیلی و پدیدارشناسی مورد بررسی قرار می گیرند. در بخش نظریه های علمی تأثیر علومی نظیر زیست شناسی روان شناسی جامعه شناسی و اقتصاد بر تعلیم و تربیت مدرن تحلیل می شود. در پایان این فصل جمع بندی از این نظریه ها و دیدگاه های تربیتی ارائه شده است.

فصل سوم با عنوان آراء تربیتی نظریه پردازان مدرنیته به معرفی و تحلیل دیدگاه های تربیتی برخی از مهم ترین اندیشمندان دوران مدرن اختصاص دارد. در این فصل آراء متفکرانی از مکاتب مختلف فلسفی و علمی معرفی می شوند؛ از جمله بیکن لاک کانت هگل فیخته کی یرکگور نیچه هوسرل راسل ویتگنشتاین پیترز هایدگر سارتر روسو پستالوزی کمنیوس جیمز دیویی گزل اسکینر پیاژه دورکیم مارکس مید اسمیت مارشال و شولتز. بررسی دیدگاه های این متفکران به درک عمیق تر مبانی فکری نظام های آموزشی مدرن کمک شایانی می کند.

فصل چهارم نقد مدرنیته و دلالت های تربیتی آن نام دارد و به بررسی نقدهای وارد بر جریان مدرنیته و پیامدهای این انتقادات برای حوزه تعلیم و تربیت می پردازد. در این فصل دیدگاه های منتقدان برجسته مدرنیته از مکاتب فکری گوناگون معرفی می شود؛ از جمله مارکس وبر فروید نیچه اشپنگلر هایدگر گنون محافظه کاران رمانتیسم عالمان دینی پست مدرنیسم مکتب فرانکفورت و فمینیسم. این فصل به چالش هایی که مدرنیته در ابعاد مختلف اجتماعی و فرهنگی ایجاد کرده و بازتاب این چالش ها در نظام آموزشی می پردازد. راهکارهای مختلف مواجهه با مدرنیته و همچنین محاسن و معایب مدرنیسم در تربیت نیز در این فصل مورد بحث و تحلیل قرار می گیرد.

فصل پنجم که با عنوان باهم نگری ارائه شده به نوعی جمع بندی و نگاهی کلی به مباحث مطرح شده در فصول قبل است. این فصل می تواند به ایجاد ارتباط میان بخش های مختلف کتاب و ارائه یک تصویر کلی و منسجم از موضوع کمک کند. در پایان کتاب نیز فهرست منابع و مآخذی که نویسنده در تألیف اثر از آن ها بهره برده آورده شده است که برای علاقه مندان به مطالعه بیشتر در این زمینه مفید خواهد بود. این ساختار فصلی مطالعه کتاب را برای خواننده آسان تر کرده و امکان پیگیری منطقی مباحث را فراهم می آورد.

بخشی از کتاب مدرنیسم و تعلیم و تربیت

برای درک بهتر سبک و محتوای کتاب مدرنیسم و تعلیم و تربیت نگاهی به بخشی از متن آن می تواند روشنگر باشد. قسمتی از کتاب به تحلیل ارتباط میان انقلاب صنعتی و مدرنیته می پردازد که در ادامه آورده شده است:

انقلاب صنعتی یکی از نقاط عطف تاریخ جهان است که در ابتدا در کشور انگلستان در قرن نوزدهم ایجاد شد. انقلاب صنعتی را می توان انقلاب در نیرو و قدرت ابزارسازی بشر در جهت تسخیر نظام طبیعت بیان کرد. انقلاب صنعتی انقلاب در تولید تکنولوژی و صنعت جدید است که قدرت و اراده تسخیر و مهار طبیعت را در مقیاس وسیع و با سرعت و دقت و حجم انبوه ممکن می سازد. حاصل تحول تکنیکی و صنعتی بشر تحول در نظام اقتصادی و تجارت و بازرگانی و صنعت حمل و نقل و در نهایت تولید و انباشت ثروت است. دوره انقلاب صنعتی دوره ای از توسعه اقتصادی قلمداد می شود که در آن اقتصاد صنعتی جایگزین اقتصاد سنتی و معیشتی می شود. انقلاب صنعتی در اصل ظهور و جلوه عینی مدرنیته محسوب می شود.

این بخش نشان می دهد که کتاب چگونه با تحلیل وقایع تاریخی کلیدی ارتباط آن ها را با ظهور و تکامل مدرنیته تبیین می کند. انقلاب صنعتی به عنوان یکی از ستون های عینی مدرنیته نه تنها اقتصاد و صنعت را متحول ساخت بلکه پیامدهای عمیقی بر ساختارهای اجتماعی فرهنگی و حتی فکری بشر داشت. این تحولات مادی بستری را برای دگرگونی های معنوی و فرهنگی فراهم آورد.

در ادامه این بخش نویسنده توضیح می دهد که دوره انقلاب صنعتی پی ریزی سخت افزاری برای مدرنیته عالی بود. در این زمان فرم های سنتی زندگی مادی جای خود را به ابعاد مادی فرهنگ مدرن دادند و این تغییرات ناگزیر بر زندگی معنوی انسان ها نیز تأثیر گذاشت. چارچوب زیستی و ساختارهای مادی مدرنیته در این دوره به تکامل رسید و پس از آن بود که مدرنیسم در سطوح فرهنگی و معنایی رسوخ کرد و ساختارهای جدیدی را شکل داد.

ارتباط انقلاب صنعتی با یافته های علمی دوران روشنگری نیز در این بخش مورد تأکید قرار گرفته است. علم رشدیافته در دوران روشنگری با فراهم آمدن پیش نیازهای اجتماعی مانند اخلاق مبتنی بر منافع فردی و تولید مبتنی بر بازار بستر لازم برای تحولات تکنولوژیکی انقلاب صنعتی را فراهم کرد. گذار از نظام تولید خانگی یا کارگاهی به نظام تولید کارخانه ای محاسبات اجتماعی و روابط انسانی را به شدت دگرگون ساخت.

این نمونه رویکرد تحلیلی کتاب در پیوند دادن رخدادهای مشخص تاریخی با مفاهیم انتزاعی تر مدرنیته و پیامدهای آن را نشان می دهد. نویسنده با زبانی روشن مفاهیم پیچیده را با ذکر مثال های عینی و تاریخی توضیح می دهد تا خواننده بتواند ارتباط میان نظریه و واقعیت های تاریخی را درک کند. این شیوه نگارش مطالعه کتاب را برای علاقه مندان به تاریخ اندیشه و علوم اجتماعی جذاب و آموزنده می سازد.

راهنمای مطالعه کتاب مدرنیسم و تعلیم و تربیت

مطالعه کتاب مدرنیسم و تعلیم و تربیت اثر محمدربیع سام خانیانی نیازمند رویکردی thoughtful و تحلیلی است چرا که این اثر به مباحث عمیق فلسفی تاریخی و اجتماعی می پردازد. برای بهره مندی حداکثری از محتوای این کتاب رعایت چند نکته می تواند مفید باشد.

اولاً توصیه می شود پیش از ورود به مباحث کتاب مروری کلی بر مفاهیم پایه فلسفی به ویژه فلسفه غرب و همچنین آشنایی با دوره های تاریخی مهمی نظیر رنسانس روشنگری و انقلاب صنعتی داشته باشید. این پیش زمینه به شما کمک می کند تا چارچوب زمانی و فکری بحث را بهتر درک کنید و ارتباط میان مفاهیم مطرح شده در کتاب را آسان تر بیابید. آشنایی با کلیات فلسفه تعلیم و تربیت نیز می تواند در فهم عمیق تر بخش های مرتبط با آموزش مؤثر باشد.

ثانیاً مطالعه فصول کتاب به ترتیب ارائه شده پیشنهاد می شود. ساختار کتاب به گونه ای است که از مفاهیم کلی و مبانی مدرنیسم آغاز شده و سپس به تدریج به تأثیرات آن در تعلیم و تربیت معرفی نظریه پردازان و در نهایت نقدها می پردازد. دنبال کردن این ترتیب منطقی به شما کمک می کند تا بحث را مرحله به مرحله پیگیری کرده و ارتباط میان فصول را حفظ کنید. هر فصل بر مباحث فصل قبل استوار است و درک صحیح آن ها فهم فصول بعدی را تسهیل می کند.

ثالثاً هنگام مطالعه بخش های مربوط به آراء نظریه پردازان سعی کنید دیدگاه هر متفکر را در بستر فکری و تاریخی خودش درک کنید. توجه به اینکه هر فیلسوف یا دانشمند در چه دوره ای می زیسته و تحت تأثیر چه جریان های فکری بوده به شما کمک می کند تا دلایل شکل گیری دیدگاه های تربیتی او را بهتر بفهمید. می توانید همزمان با مطالعه این بخش خلاصه ای از دیدگاه های اصلی هر متفکر در زمینه تربیت را یادداشت برداری کنید.

رابعاً در بخش نقد مدرنیته با رویکردی تحلیلی به مطالعه بپردازید. سعی کنید استدلال های هر یک از منتقدان را درک کرده و پیامدهای نقدهای آن ها را برای نظام های آموزشی مدرن تحلیل کنید. این بخش فرصت خوبی برای تفکر انتقادی درباره نقاط قوت و ضعف نظام های آموزشی موجود فراهم می آورد. به این فکر کنید که چگونه می توان از این نقدها برای بهبود فرایندهای تربیتی بهره برد.

پنجم از آنجا که کتاب به مفاهیم تخصصی می پردازد ممکن است لازم باشد برخی اصطلاحات یا مفاهیم را در منابع دیگر جستجو کرده یا درباره آن ها بیشتر مطالعه کنید. استفاده از فرهنگ نامه های فلسفی یا دانشنامه های علوم تربیتی می تواند در این زمینه یاری رسان باشد. در نهایت پس از اتمام مطالعه هر فصل زمانی را به مرور و جمع بندی مطالب اختصاص دهید تا ایده های اصلی در ذهن شما تثبیت شوند و ارتباط آن ها با فصول دیگر مشخص گردد.

خواندن کتاب مدرنیسم و تعلیم و تربیت را به چه کسانی پیشنهاد می کنیم

کتاب مدرنیسم و تعلیم و تربیت به دلیل ماهیت میان رشته ای و تخصصی خود برای گروه خاصی از خوانندگان بسیار مفید و ارزشمند خواهد بود. این اثر به طور ویژه برای دانشجویان پژوهشگران و علاقه مندان به حوزه علوم تربیتی و فلسفه توصیه می شود.

دانشجویان و اساتید رشته های علوم تربیتی از جمله برنامه ریزی درسی مدیریت آموزشی روان شناسی تربیتی و جامعه شناسی تربیتی می توانند با مطالعه این کتاب درکی عمیق از مبانی نظری و تاریخی نظام آموزشی که در آن فعالیت می کنند به دست آورند. این کتاب به آن ها کمک می کند تا ریشه های بسیاری از روش ها اهداف و ساختارهای آموزشی رایج را در بستر تحولات مدرنیته شناسایی کرده و با دیدی تحلیلی به آن ها بنگرند. فهم فلسفه زیربنایی آموزش مدرن برای هر فعال این حوزه ضروری است.

علاقه مندان به فلسفه به ویژه کسانی که به فلسفه قاره ای فلسفه اجتماعی و فلسفه تاریخ علاقه مند هستند از مطالعه این کتاب لذت خواهند برد. این کتاب ارتباط میان جریان های اصلی فلسفی دوره مدرن و پیامدهای آن ها در یکی از مهم ترین نهادهای اجتماعی یعنی آموزش و پرورش را بررسی می کند. تحلیل دیدگاه های تربیتی فیلسوفان بزرگی که در کتاب معرفی شده اند برای دانشجویان و پژوهشگران فلسفه بسیار سودمند خواهد بود.

همچنین دانشجویان و پژوهشگران رشته هایی مانند تاریخ آموزش و پرورش جامعه شناسی مطالعات فرهنگی و فلسفه علم نیز می توانند از محتوای این کتاب بهره مند شوند. تاریخ آموزش و پرورش به طور مستقیم با تحولات تاریخی مدرنیته گره خورده است و این کتاب این ارتباط را به خوبی نشان می دهد. جامعه شناسان می توانند تأثیر تحولات اجتماعی ناشی از مدرنیسم بر نهاد آموزش را در این کتاب بیابند و در مطالعات فرهنگی ارتباط میان ایده های مدرن و شیوه های انتقال فرهنگ از طریق آموزش مورد توجه قرار می گیرد.

به طور کلی هر کسی که به دنبال فهم عمیق تر از دلایل شکل گیری نظام های آموزشی کنونی ارتباط آموزش با تحولات کلان اجتماعی و فلسفی و همچنین آشنایی با نقدهای وارد بر این نظام ها است می تواند این کتاب را مطالعه کند. این کتاب نه تنها دانش نظری شما را افزایش می دهد بلکه ابزارهای لازم برای تفکر انتقادی درباره آموزش و نقش آن در جامعه مدرن و پسا مدرن را در اختیار شما قرار می دهد. این اثر برای کسانی که به دنبال ریشه یابی مسائل و چالش های امروزین آموزش و پرورش هستند یک منبع کلیدی محسوب می شود.

نقد بررسی و نظرات کتاب مدرنیسم و تعلیم و تربیت

در این بخش به بررسی نقدهایی می پردازیم که کتاب مدرنیسم و تعلیم و تربیت بر جریان مدرنیته و دلالت های آن برای حوزه تربیت مطرح می کند. لازم به ذکر است که این بخش به نقد و بررسی خود کتاب توسط خوانندگان نمی پردازد بلکه محتوای فصل چهارم کتاب را که به تحلیل نقدهای وارد بر مدرنیته اختصاص دارد شرح می دهد. کتاب محمدربیع سام خانیانی با رویکردی تحلیلی طیف وسیعی از انتقادات مطرح شده علیه مدرنیته را جمع آوری و پیامدهای آن ها را برای نظام آموزشی تحلیل می کند.

یکی از مهم ترین محورهای نقد که در کتاب به آن پرداخته شده نقدهای رادیکال متفکرانی مانند کارل مارکس و ماکس وبر است. مارکس به پیامدهای منفی نظام سرمایه داری که محصول انقلاب صنعتی و یکی از نمودهای اصلی مدرنیته است بر انسان و جامعه اشاره می کند. بیگانگی استثمار و نابرابری از جمله این پیامدها هستند که به طور مستقیم بر فرایند تربیت و نقش آموزش در جامعه طبقاتی تأثیر می گذارند. وبر نیز با طرح مفهوم قفس آهنین عقلانیت به پیامدهای منفی بوروکراسی و سلطه عقلانیت ابزاری در جامعه مدرن می پردازد که می تواند خلاقیت و آزادی فردی را در نظام های آموزشی محدود کند.

نقدهای روان کاوانه فروید و فلسفی نیچه نیز در کتاب مورد توجه قرار گرفته است. فروید به سرکوب غرایز و محدودیت های ناشی از تمدن مدرن می پردازد که می تواند بر رشد روانی افراد تأثیر بگذارد و چالش هایی را برای تربیت ایجاد کند. نیچه نیز با اعلام مرگ خدا و نقد ارزش های سنتی به بحران معنا در دوره مدرن اشاره می کند که برای نظام های تربیتی که وظیفه انتقال ارزش ها را بر عهده دارند یک چالش جدی محسوب می شود.

کتاب همچنین به نقدهای مکاتب فکری متاخرتر مانند پست مدرنیسم و مکتب فرانکفورت می پردازد. پست مدرنیسم با زیر سوال بردن روایت های کلان مدرنیته از جمله ایده پیشرفت خطی و حقیقت مطلق چالش هایی را برای محتوا و اهداف نظام آموزشی مدرن ایجاد می کند که بر پایه این روایت ها شکل گرفته است. مکتب فرانکفورت نیز با نقد صنعت فرهنگ و عقلانیت ابزاری به پیامدهای منفی سلطه تکنولوژی و مصرف گرایی بر فرهنگ و تربیت در جامعه مدرن می پردازد.

علاوه بر این نقدهای محافظه کاران رمانتیسم عالمان دینی و فمینیسم بر جنبه های مختلف مدرنیته و پیامدهای آن برای تربیت نیز در کتاب مورد بررسی قرار گرفته است. این نقدها به موضوعاتی مانند تضعیف نهاد خانواده و سنت تأکید بیش از حد بر عقلانیت و نادیده گرفتن احساسات و معنویت و همچنین نابرابری های جنسیتی در جامعه مدرن و نظام آموزشی می پردازند. کتاب با ارائه این طیف متنوع از نقدها خواننده را با پیچیدگی های مدرنیته و چالش هایی که در حوزه تعلیم و تربیت ایجاد کرده آشنا می سازد و زمینه ای برای تفکر درباره راهکارهای مواجهه با این چالش ها فراهم می آورد.

مشخصات کتاب الکترونیک

برای دسترسی آسان تر به کتاب مدرنیسم و تعلیم و تربیت اثر محمدربیع سام خانیانی نسخه الکترونیک آن نیز در دسترس علاقه مندان قرار دارد. اطلاعات و مشخصات این نسخه الکترونیک به شرح زیر است:

مشخصه مقدار
نام کتاب کتاب مدرنیسم و تعلیم و تربیت
نویسنده محمدربیع سام خانیانی
ناشر چاپی انتشارات آوای نور
سال انتشار ۱۳۹۹
فرمت کتاب EPUB
تعداد صفحات ۱۶۰
زبان فارسی
شابک 978-600-309-638-7
موضوع کتاب کتاب های آموزش و پرورش کتاب های فلسفه و منطق
قیمت نسخه الکترونیک ۳۰,۰۰۰ تومان

نسخه الکترونیک کتاب با فرمت EPUB ارائه شده است که یکی از رایج ترین و سازگارترین فرمت ها برای مطالعه کتاب های الکترونیک روی انواع دستگاه ها از جمله تلفن های هوشمند تبلت ها و رایانه های شخصی است. این فرمت امکاناتی مانند تغییر اندازه فونت جستجو در متن و هایلایت کردن را فراهم می کند که تجربه مطالعه را بهبود می بخشد.

تعداد صفحات نسخه الکترونیک ۱۶۰ صفحه ذکر شده که نشان دهنده حجمی متوسط برای یک کتاب دانشگاهی یا تخصصی است و مطالعه آن در مدت زمان معقولی امکان پذیر است. سال انتشار ۱۳۹۹ نیز نشان می دهد که کتاب اثری نسبتاً جدید محسوب می شود و مباحث آن تا حدودی به روز هستند.

شابک منحصر به فرد (ISBN) نیز برای نسخه الکترونیک ارائه شده که امکان شناسایی دقیق کتاب در پایگاه های اطلاعاتی و کتابخانه ها را فراهم می آورد. موضوعات اصلی کتاب به درستی در دسته بندی کتاب های آموزش و پرورش و کتاب های فلسفه و منطق قرار گرفته اند که نشان دهنده ماهیت میان رشته ای آن و مخاطبان اصلی کتاب است.

قیمت نسخه الکترونیک نیز ۳۰,۰۰۰ تومان تعیین شده است که معمولاً نسبت به نسخه چاپی ارزان تر است و دسترسی به آن را برای دانشجویان و علاقه مندان تسهیل می کند. دسترسی به نسخه الکترونیک از طریق پلتفرم های قانونی دانلود کتاب فراهم می شود که اطمینان از خرید نسخه اصلی و حمایت از حقوق نویسنده و ناشر را به همراه دارد. این مشخصات کلی اطلاعات لازم را برای کسانی که تمایل به تهیه و مطالعه نسخه الکترونیک این کتاب دارند ارائه می دهد.

کتاب های مرتبط

برای کسانی که مطالعه کتاب مدرنیسم و تعلیم و تربیت اثر محمدربیع سام خانیانی برایشان جذاب بوده و علاقه مند به تعمیق دانش خود در زمینه ارتباط میان فلسفه جامعه و تعلیم و تربیت هستند کتاب های مرتبط متعددی وجود دارند که می توانند مکمل این اثر باشند و دیدگاه های گسترده تری ارائه دهند.

یکی از حوزه های مرتبط کلیات فلسفه تعلیم و تربیت است. کتاب هایی که به معرفی مکاتب اصلی فلسفی (مانند ایده آلیسم رئالیسم پراگماتیسم اگزیستانسیالیسم) و تأثیر آن ها بر اهداف محتوا و روش های آموزشی می پردازند می توانند درک مبانی نظری مطرح شده در کتاب مدرنیسم و تعلیم و تربیت را تسهیل کنند. آثاری از نویسندگانی چون جورج نلر فیلیپ اچ. اسمیت یا حتی متفکران ایرانی در این زمینه می توانند مفید باشند.

حوزه دیگر تاریخ آموزش و پرورش است. کتاب هایی که به سیر تحول نهاد آموزش در غرب از دوران باستان تا عصر مدرن می پردازند بستر تاریخی لازم برای فهم چگونگی شکل گیری نظام آموزشی مدرن را فراهم می کنند. مطالعه آثار مربوط به تاریخ آموزش و پرورش در ایران نیز می تواند مقایسه ای میان تأثیر مدرنیته بر نظام آموزشی در غرب و ایران ارائه دهد.

با توجه به اینکه بخشی از کتاب به نقد مدرنیته و اشاره ای به پست مدرنیسم دارد مطالعه کتاب هایی با عنوان پست مدرنیسم و تعلیم و تربیت یا آثاری که به نقد پست مدرنیستی آموزش می پردازند می تواند ادامه طبیعی مطالعه این کتاب باشد. این آثار معمولاً چالش هایی را که پست مدرنیسم برای مفاهیم بنیادین آموزش مدرن ایجاد کرده بررسی می کنند و دیدگاه های متفاوتی را مطرح می سازند.

مطالعه آثار اصلی یا معرفی شده از فیلسوفان و نظریه پردازانی که در فصل سوم کتاب مدرنیسم و تعلیم و تربیت به آراء تربیتی آن ها پرداخته شده است مانند جان دیویی امانوئل کانت گئورگ ویلهلم فریدریش هگل ژان ژاک روسو یا متفکران مکتب فرانکفورت و پست مدرن ها می تواند به درک عمیق تر دیدگاه های آن ها کمک کند. خواندن آثار اصلی هرچند دشوارتر است اما غنای بیشتری به همراه دارد.

کتاب هایی در حوزه جامعه شناسی آموزش و پرورش نیز می توانند مرتبط باشند زیرا این حوزه به بررسی نقش آموزش در جامعه نابرابری های آموزشی و ارتباط نظام آموزشی با ساختارهای اجتماعی می پردازد. همچنین آثاری که به تحلیل تأثیرات انقلاب صنعتی روشنگری و سایر وقایع تاریخی مهم بر جامعه و فرهنگ غرب می پردازند می توانند درک بهتری از بستر ظهور مدرنیته فراهم کنند. انتخاب کتاب های مرتبط بستگی به علاقه خواننده به تعمیق در کدام یک از جنبه های مطرح شده در کتاب اصلی دارد.

موضوع اصلی کتاب مدرنیسم و تعلیم و تربیت چیست؟

موضوع اصلی کتاب بررسی ارتباط و تأثیر متقابل جریان فکری و تاریخی مدرنیسم بر حوزه آموزش و پرورش است. این اثر به تحلیل مبانی فلسفی مدرنیته و چگونگی تحول اهداف محتوا و روش های تربیتی در پاسخ به دگرگونی های ناشی از مدرنیسم می پردازد و دیدگاه های نظریه پردازان مرتبط را بررسی می کند.

دیدگاه محمدربیع سام خانیانی درباره مدرنیسم و تعلیم و تربیت چیست؟

دیدگاه محمدربیع سام خانیانی در این کتاب عمدتاً تحلیلی و تبیینی است. او به بررسی و واکاوی چگونگی تأثیر مدرنیته بر آموزش از منظر فلسفی و تاریخی می پردازد و آراء مختلف نظریه پردازان را در این زمینه ارائه و تحلیل می کند همچنین نقدهای وارد بر مدرنیته را در حوزه تربیت مورد توجه قرار می دهد.

این کتاب به چه جنبه هایی از مدرنیسم در آموزش می پردازد؟

کتاب به جنبه های گوناگونی می پردازد؛ از جمله مبانی فلسفی (هستی شناسی معرفت شناسی انسان شناسی) مدرنیسم و دلالت های آن برای تربیت مراحل تاریخی شکل گیری مدرنیته و تأثیر آن ها بر نظام آموزشی نظریه های تربیتی برآمده از مدرنیسم و آراء تربیتی فیلسوفان و متفکران برجسته دوره مدرن.

مهمترین انتقادات مطرح شده در کتاب کدامند؟

کتاب به نقدهای مختلفی که بر مدرنیته و پیامدهای آن در تربیت وارد شده می پردازد. این نقدها شامل دیدگاه های متفکرانی چون مارکس وبر فروید نیچه و همچنین مکاتب فکری مانند پست مدرنیسم مکتب فرانکفورت محافظه کاران رمانتیسم و فمینیسم است که به چالش های مدرنیته در ابعاد اجتماعی فرهنگی و تربیتی اشاره دارند.

این کتاب برای چه رشته های دانشگاهی مفید است؟

این کتاب برای دانشجویان و پژوهشگران رشته های علوم تربیتی (مانند فلسفه تعلیم و تربیت برنامه ریزی درسی جامعه شناسی تربیتی) فلسفه تاریخ آموزش و پرورش جامعه شناسی و مطالعات فرهنگی بسیار مفید و کاربردی است.

دکمه بازگشت به بالا