حیات انتقال خون به اهداکننده بستگی دارد

انتقال خون

به گزارش خبرگزاری بیگ نیوز از قزوین؛ عباس طالبیان، مدیرکل انتقال خون استان قزوین در نشست خبری با رسانه‌های استان اظهار کرد: انسان‌های نوع‌دوست با حس نوع‌دوستی خود به اداره انتقال خون مراجعه و خون خود را به بیماران نیازمند اهدا می‌کنند که در این فرآیند، اداره انتقال خون با امانت‌داری بسیار خوب خود طی ۲۴ساعت، آزمایشات و غربالگری لازم را بر روی این خون‌های اهدایی انجام می‌دهد تا خون سالمی به دست بیمار برسد.

او افزود: هر نفری که اهدا خون انجام می‌دهد، حداقل سه فرآورده خونی به دست می‌آوریم که بین بیمارستان‌های استان پخش می‌شود یعنی روزانه بین ۱۰۰تا ۱۵۰واحد فرآورده خونی توزیع می‌شود.

طالبیان ادامه داد: در چرخه انتقال خون باید مردم حضور داشته باشند و اگر آن‌ها همکاری نکنند به هیچ‌وجه نمی‌توانیم نیاز بیماران را جبران کنیم و در واقع حیات انتقال خون به اهداکننده بستگی دارد.

این مقام مسئول در خصوص میزان مشارکت اهداکنندگان خون در استان، توضیح داد: در ۹ماهه امسال میزان اهداکنندگان خون در استان قزوین نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۱۰درصد افزایش داشته یعنی ۴۱هزار و ۳۱۴نفر در کل استان مراجعه‌کننده داشتیم.

او با اشاره به مشارکت بانوان در فرآیند انتقال خون، افزود: ۵۰درصد جمعیت کشور را بانوان تشکیل می‌دهند اما طی سال جاری تنها ۷درصد از اهداکنندگان خون را بانوان تشکیل دادند و نسبت به سال گذشته دو درصد افزایش داشتیم که این مقدار بازهم کافی نیست.

طالبیان گفت: با توجه به اینکه قزوین یک چهارراه مواصلاتی است و تصادفات زیادی نیز در استان اتفاق می‌افتد بنابراین با مراجعه این بیماران به بیمارستان‌های استان، نیاز خون افزایش می‌یابد.

مدیرکل انتقال خون استان قزوین اظهارکرد: با توجه به اینکه در فصل زمستان همواره میزان مراجعه به پایگاه‌ها کم می‌شود، امسال پویش چتر سرخ زندگی را راه‌اندازی کردیم تا شاهد اهدای خون بیشتری در پایگاه‌های انتقال خون استان باشیم.

او افزود: در حال حاضر در استان دو پایگاه ثابت در قزوین و تاکستان داریم و یک واحد سیار نیز هر ماه به شهرستان‌های بویین‌زهرا، آبیک و آوج اعزام می‌شوند و قرار است در الوند هم تیم سیار را فعال کنیم.

مدیرکل پایگاه انتقال خون استان قزوین تصریح کرد: تصمیم داریم یک پایگاه ثابت در شهرستان البرز راه‌اندازی کنیم تا در شرایط بحران بتواند پشتیبان مرکز استان باشد و به مردم این شهرستان نیز خدمات لازم را ارائه کند.

طالبیان به ساخت سردخانه پلاسما در قزوین نیز اشاره کرد و گفت: راه اندازی سردخانه پلاسما در قزوین از طرح‌های ملی است که با کمک موقوفه ملاوردیخانی یک قطعه زمین مرغوب به مساحت یک‌هزار و ۵۰۰مترمربع در مجتمع ادارات نواب به پایگاه انتقال خون واگذار شده که در صورت احداث آن قادریم نیازهای منطقه شمال و شمال‌غرب کشور به پلاسما را تامین کنیم.

46

خروج از نسخه موبایل