الگوریتم گوگل پاندا

الگوریتم پاندا چیست؟ راهنمایی کامل برای الگوریتم پاندای گوگل!

پاندا، نام رسمی است که برای مبارزه با محتوای کوتاه و بی‌کیفیت ایجاد شده است. این الگوریتم شانس نمایش محتوای بی‌کیفیت، کوتاه و بی‌ارزش را در نتایج جستجو کاهش داده و به محتوای با کیفیت، جذاب و منحصر به فرد جایگاه بهتری در نتایج جستجو می‌بخشد.

پاندا یکی از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین الگوریتم‌های گوگل است و زمانی منتشر شد که کاربران از زیاد شدنِ محتوای بیهوده و اسپم در نتایج جستجو شکایت داشتند. البته امروز این الگوریتم هویت مستقل نداشته و به عنوان بخشی از هسته اصلی الگوریتم گوگل تعریف شده است ولی شناخت دقیق آن و آگاهی از دلیل طراحی چنین الگوریتمی می‌توان یک قطعه مهم از پازل ذهنی شما برای باشد.

گوگل با معرفی این الگوریتم معیاری برای طبقه بندی میزان کیفیت صفحات منتشر کرد. این معیارِ تعیین کیفیت، بر اساس میزان رضایت کاربر در نظر گرفته شد و به سرعت به یکی از عوامل اساسی در رتبه‌بندی نتایج جستجو تبدیل گشت.

با معرفی الگوریتم پاندا وبسایت‌هایی که به واسطه محتوای بی‌کیفیت در معرض خطر جریمه قرار داشتند، با اضافه کردن محتوای با کیفیت، حذف کلمات زائد و توجه به بهبود تجربه کاربری و خوانایی محتوای صفحات، نسبت به اصلاح و بازسازی صفحات خود اقدام کردند.

قبل از آن‌که الگوریتم پاندا را بررسی کنیم بد نیست به یک افسانه قدیمی چینی اشاره کنیم. این افسانه می‌گوید که پانداها در ابتدا یک دست سفید بودند، یکی از امپراتورهای چین دختری داشته که علاقه زیادی به پانداها داشته است. پس از مرگِ این دختر خرس‌های پاندا بخشی از بدن خود را به نشانه عزاداری سیاه می‌کنند و تا همیشه به همین شکل باقی می‌مانند.

چرا الگوریتم پاندا ساخته شد؟

در سال 2010 موتورِ جستجویِ گوگل دچار یک بحران اساسی شد. این بحران اساسی در پی افزایش محتوای بی‌کیفیت و کاهش شدید کیفیت نتایج جستجو به وجود آمده بود. این بحران مدل کسب و کار گوگل که بر پایه رضایت مشتری از نتایج جستجو است را با چالشی جدی مواجه کرده بود.

در پی این مشکلات، در سال 2011 روزنامه  Business Insider تیتری با این عنوان منتشر کرد که باعث شد گوگل احساس خطر بیشتری کند:

الگوریتم جستجوی گوگل تبدیل به یک ویرانه شده. وقت درمان است!

بدون شک استفاده از چنین عنوان‌هایی در روزنامه‌های معتبر، تهدیدی جدی برای گوگل به حساب می‌آمد و بر روی اعتبار و سهام این شرکت تاثیر منفی می‌گذاشت. اما سرانجام این زنگ خطر به گوش گوگل رسید و این شرکت با معرفی الگوریتم پاندا پاسخی محکم به آن داد.

اولین نسخه از الگوریتم پاندای گوگل در تاریخ 23 فوریه 2011 معرفی شد.

یک روز بعد، در 24 فوریه گوگل یک منتشر کرد و در آن توضیح داد که برای بهبود وضعیت نتایج جستجو، الگوریتم مهم و بزرگی منتشر کرده و این الگوریتم باعث تغییر قابل توجهی در 11.8 درصد از نتایج جستجو شده است. در ادامه به قسمتی مهم از متن این بلاگ پست اشاره می‌کنیم:

این به‌روز‌رسانی در پی کاهش رتبه وبسایت‌هایی منتشر شده است که محتوای بی‌کیفیتی دارند، محتوای آن‌ها ارزش افزوده‌ای برای مخاطب ایجاد نمی‌کند، محتوایشان را از وبسایت‌های دیگر کپی می‌کنند و یا محتوای آن‌ها مفید و قابل استفاده نیست. در همین حال این الگوریتم باعث بهبود رتبه وبسایت‌های با کیفیت می‌شود و سایت‌هایی که از محتوای اصیل، باکیفیت، منحصر به فرد، مفید و تحقیقی در وبسایت خود استفاده کرده باشند در بهترین رتبه‌ها قرار خواهند گرفت.”

بر اساس آمار، بیشتر وبسایت‌هایی که دچار تنزل رتبه شدند، حداقل یکی از مشکلات زیر را دارا بودند:

  • طراحی نامناسب و نازیبا
  • تبلیغات آزاردهنده
  • تکرار بیش از حد کلمات کلیدی در صفحه
  • رعایت نکردن نکات ویرایشی و نگارشی
  • استفاده از عبارات و ترکیب‌های تکراری
  • پایین بودن ارزش و کیفیت محتوا

رفع جریمه پاندا؛ بهایی سنگین برای عصبانی کردن پاندا

اگر الگوریتم پاندا سایت شما را جریمه کرده باشد رفع آن کار بسیار دشواری خواهد بود. مادامی که این الگوریتم به بهبود عملکرد سایت‌ها با توجه به محتوای باکیفیت می‌پردازد، بهترین راه حل، تولید محتوای منحصر به فرد، جدید و بهبود کیفیت محتوای منتشر شده در گذشته است.

در بسیاری موارد، مشاهده شده است که یک وبسایت با حذف کردن محتوای بی‌کیفیت و تولید محتوای مفید توانسته است از جریمه گوگل رهایی یابد.

در شروع فعالیت پاندا برخی از وبسایت‌های جریمه شده با تلفیق و ترکیب محتوای صفحاتی که از نظر موضوعی با یکدیگر شباهت داشتند صفحات جدیدی تولید کردند. همچنین با ویرایش محتوا و ساختار این صفحات توانستند در بازیابی رتبه و رفع جریمه به خوبی عمل کنند.

الگوریتم پاندا طی سال‌های گذشته تغییرات بسیاری داشته است. در ابتدا نگاه این الگوریتم به کل سایت و کیفیت محتوای قرار گرفته در همه صفحات بود ولی در ادامه توجه خود را به هر صفحه از سایت معطوف کرده است.

ممکن است پاندا تنها یک یا چند صفحه از سایت شما را از نتایج گوگل حذف کند ولی اگر تعداد صفحاتی که توسط پاندا جریمه می‌شوند زیاد باشد تمام صفحات سایت شما با افت جایگاه مواجه خواهند شد.

سایت من توسط الگوریتم پاندا جریمه شده است، چه کار کنم؟

اگر سایت شما توسط الگوریتم پاندا جریمه شده و شما مطمئن هستید که این افت جایگاه به این دلیل بوده است فرآیند پیچیده‌ای برای رهایی از آن خواهید داشت. در اولین قدم باید تصمیم بگیرید که آیا این سایت ارزش صرف زمان و هزینه را دارد یا نه؟

سایت‌هایی که محتوای بی‌ارزش منتشر می‌کنند به دو دسته اصلی تقسیم می‌شوند. دسته اول آن‌هایی هستند که در کنار محتوای اختصاصی و ارزشمند خود تعداد زیادی مقاله یا خبر را از سایت‌های دیگر جمع‌آوری کرده و در سایت خود منتشر می‌کنند. دسته دوم سایت‌هایی هستند که هیچ محتوای ارزشمندی در سایت خود نداشته و هر چه هست جمع‌آوریِ دستی یا اتوماتیک از سایت‌های دیگر بوده است.

اگر جزو دسته اول هستید؛ پیشنهاد میکنیم صفحات اضافی و محتوای کم ارزش را از سایت خود حذف کنید و با استفاده از آنها را از نتایج جستجو حذف کنید. اگر سایت شما جزو این دسته باشد تاثیر الگوریتم پاندا بر روی آن مشابه تصویر زیر است.

اگر در دسته دوم هستید؛ چیزی برای از دست دادن ندارید. شما برای تولید این صفحات یا راه‌اندازی این سایت زحمت زیادی نکشیده‌اید و از دست رفتن آن نمی‌تواند یک مشکل اساسی باشد. پیشنهاد می‌کنیم این سایت و دامنه را به کلی فراموش کرده و با یک استراتژی صحیح در سئو و تولید محتوا سایت دیگری را راه‌اندازی کنید. تصویر زیر نمونه‌ای از جریمه سایت توسط الگوریتم پاندا برای این دسته از سایت‌هاست.

حالا که به اهمیت محتوا پی بردیم بهتر است روش‌های استاندارد برای تولید محتوای باکیفیت را نیز بیاموزیم.

چطور محتوای ارزشمند تولید کنم؟

پاسخ این سوال ساده و اجرای آن بسیار دشوار است! تولید محتوای ارزشمند و اختصاصی نیازمند صرف زمان و هزینه بسیار است. اگر به کپی کردن محتوا عادت کرده باشید شروع نویسندگی کار سختی خواهد بود. ولی ناامید نباشید، افراد بسیاری هستند که این مسیر را آغاز کرده و در آن موفق بوده‌اند.

برای تولید محتوای ارزشمند این نکات را در ذهن داشته باشید:

1- کیفیت را فدای کمیت نکنید

مهم نیست چند مقاله در روز منتشر می‌کنید یا مقالات شما چند هزار کلمه هستند. مهم این است که محتوای منتشر شده توسط شما برای کاربر ارزشمند باشد. اگر نرخ مشخصی برای تولید محتوا تعیین کنید عملا کیفیت آن را تحت تاثیر قرار داده‌اید.

ممکن است برای تولید یک محتوای اختصاصی دو هفته زمان بگذاریم ولی بدانید که ارزش آن بیشتر از 5 مقاله روتین و منظم است.

2- ملاک موفقیت شما فقط رتبه‌بندی گوگل نیست

عادت کرده ایم که پس از انتشار یک مقاله به سرعت جایگاه آن را در نتایج گوگل بررسی کنیم. هدف ما از بازاریابی محتوا فقط سئو یا کسب جایگاه در نتایج نیست.

هدف اصلی ما جلب رضایت مخاطب است

معیارهای اصلی برای سنجش موفقیتِ شما در تولید محتوا باید تعداد نظرات کاربران، اشتراک گذاری در شبکه‌های اجتماعی یا فیبدک‌های مستقیم از دوستان و کاربران باشد.

3- پیش از شروع به نوشتن به نیاز مخاطب فکر کنید

به جای توجه به تعدادِ جستجوی کلمات و هدف گذاری روی عبارات کوتاه و عمومی، بهتر است تمرکز خود را بر روی نیاز واقعی کاربر و عبارت‌های طولانی قرار دهید.

درحال حاضر 75 درصد جستجوها در گوگل عبارت‌های بیش از 3 کلمه هستند.

دقت کنید که هنگام نگارش محتوا، به جای تمرکز بر روی یک کلمه یا عبارت خاص تلاش کنید تا یک مفهوم و موضوع مشخص را برای کاربر شرح دهید. با این کار به جای تکرار مدوام یک کلمه به همه عبارات و موضوعات مرتبط با آن می‌پردازیم. برای اطلاعات بیشتر مقاله را مطالعه کنید.

4- استانداردهای گوگل برای درک محتوای صفحات را بشناسید

محتوا برای کاربر نوشته میشود ولی برای موفقیت بیشتر باید ربات‌های گوگل نیز آن را به درستی درک کنند.

بازاریابی محتوا یعنی تولید محتوا برای کاربر با رعایت استاندارد‌های سئو

گوگل برای تشخیص موضوع یک صفحه الگوریتم‌های متنوعی را استفاده می‌کند اگر شما آن‌ها را بشناسید و ساختار نگارشیِ استاندارد را رعایت کنید محتوای صفحه، هم از نظر گوگل و هم از نظر کاربر ارزشمند خواهد بود. این استانداردها و تکنیک‌ها در آموزش خصوصی سئو می توانید یاد بگیرید

تصویر زیر نمونه‌ای از موفقیت یک سایت پس از رهایی از جریمه توسط الگوریتم پاندا است. همانطور که در نمودار مشخص است این سایت با یک جهش ناگهانی و در ادامه رشدی آرام روبرو شده است.

آخرین الگوریتم گوگل |الگوریتم پنگوئن

الگوریتم پاندا چه فاکتورهایی را بررسی می‌کند؟

این سوال‌ها شامل موارد زیر بوده اند:

  • این سایت از نظر شما معتبر هست؟
  • اگر این مقاله در یک مجله پرفروش قرار بگیرد به‌اندازه کافی جذاب است؟
  • در این وبسایت از تبلیغات آزاردهنده استفاده شده است؟
  • می توان به اطلاعاتی که در این صفحه نمایش داده می‌شود اعتماد کرد؟
  • در این سایت از مقالات تکراری یا مقالاتی با محتوای یکسان ولی کلمات کلیدی متفاوت استفاده شده است؟ (Duplicate Content)
  • در صورت لزوم مایل هستید اطلاعات کارت اعتباری‌تان را به این سایت بدهید؟
  • در این مقاله مشکلات نگارشی، ویرایشی و یا خطاها و اشکالات بسیاری وجود دارد؟
  • محتوای سایت بر اساس نیاز کاربران تهیه می‌شود یا برای کسب رتبه در موتورهای جستجو؟
  • آیا این صفحه در مقایسه با سایر صفحات وب در نتایج جستجو ارزشِ افزوده چشمگیر و قانع کننده‌ای ارائه می‌کند؟
  • آیا این مقاله از جنبه‌های مختلف موضوع مورد نظر را بررسی کرده است؟
  • آیا این سایت در موضوع فعالیت خود شناخته شده و متخصص است؟ (Authority)
  • آیا این سایت تعداد محتوای زیادی در روز تولید می‌کند که ارزش محتوایی زیادی ندارند؟
  • محتوا به خوبی ویرایش شده یا سرسری از آن عبور شده است؟
  • آیا این مطلب توضیحی کامل و مفهومی در مورد موضوع مورد نظر ارائه داده است؟
  • آیا این مقاله شامل تحلیل‌های منطقی و اطلاعات جذاب و جالبی هست؟
  • این مقاله به حدی ارزشمند هست که نیاز داشته باشید آن را نشانه‌گذاری کنید یا با دوستان خود به اشتراک بگذارید؟ (Social Signal)
  • آیا در این صفحه از تبلیغات زائد که باعث پرت شدن حواس می‌شود استفاده شده است؟
  • این مقاله بیش از حد کوتاه است و محتوای آن مفید و کاربردی نیست؟ (Thin Content)
  • در تهیه این مقاله حساسیت به جزئیات و توجه کافی وجود داشته است یا خیر؟
  • آیا کاربران با دیدن این صفحات ناراحت یا آزرده نمی‌شوند؟

الگوریتم پاندا تلاش می‌کند تا محتوای با کیفیت را از محتوای تکراری یا کم‌ارزش تشخیص دهد. برای این کار فاکتورهای بسیاری را مورد بررسی قرار می‌دهد. در نتیجه پاندا فقط به دنبال صفحات یا محتوای کپی شده نیست بلکه قادر است کیفیت محتوا را نیز بررسی کند.

حتی اگر محتوا کاملا اختصاصی باشد ممکن است به دلیل نگارش نادرست یا عدم انتقال پیام مشخص جایگاه مناسبی کسب نکند.

گوگل هرگز چک لیست مشخصی از فاکتورهایی که توسط پاندا بررسی می‌شوند را منتشر نکرده است ولی پاسخ به پرسش‌های بالا دقیقا همان چیزی است که ارزش محتوای شما را مشخص می‌کند.

باورهای نادرست در مورد الگوریتم پاندا

معمولا به دلیل تعدد الگوریتم‌های گوگل، برخی دچار اشتباه شده و نمی‌توانند تفاوت عملکرد آن‌ها را تشخیص دهند. در ادامه به معرفی چند مورد از مهم‌ترین باورهای نادرست در مورد الگوریتم پاندا می‌پردازیم.

1- پاندا فقط به کپی بودن محتوا توجه میکند!

اولین و مهم‌ترین باور نادرست در مورد الگوریتم پاندای گوگل این است که عده‌ای تصور می‌کنند الگوریتم پاندا فقط در مورد محتوای تکراری است. کارمندان گوگل بارها تاکید کرده‌اند، با اینکه الگوریتم پاندا وبسایت‌ها را به ایجاد محتوای منحصر به فرد تشویق می‌کند، اما وظیفه آن فراتر از جلوگیری از محتوای تکراری است.

مسئله محتوای تکراری مسئله‌ای جداگانه و مستقل از الگوریتم پاندا است. آنچه الگوریتم پاندا به دنبال آن است ارائه محتوایی با اطلاعات منحصر به فرد و ارزشمند برای کاربر است.

گوگل به دنبال صفحاتی است که از سایر صفحات وب متمایز هاگر کنجکاو هستید که با طرز کار گوگل پاندا آشنا شوید و از این طریق، استراتژی های و پروسه تولید محتوا را به صورت هوشمندانه تر و درست تر پیاده سازی کنید، در جای درستی قرار دارید.

الگوریتم گوگل پاندا بیشتر روی محتوای سایت ها تمرکز می کند و برای بسیاری از سئو کارها که سعی دارند با استفاده از تاکتیک های سئو کلاه سیاه به رتبه های بالاتری برسند، مشکلات بزرگی ایجاد می کند. عدالتی که با این الگوریتم اجرا می شود، در کنار سایت های ارزشمند است و هر سایتی که محتوای مناسب و باکیفیتی را در اختیار کاربران قرار می دهد و رضایت آنها را نیز جلب می کند، پاداش خود (رسیدن به رتبه های بالاتر) را خواهد گرفت.

الگوریتم گوگل پاندا چیست؟

همه ما با جستجوی یک کلمه یا عبارت کلیدی، دوست داریم که به محتوای مورد نظر خود دسترسی پیدا کنیم و هر چه سریعتر جواب سوال خود را پیدا کنیم یا از محصول یا سرویس مورد نظر خود بهره مند شویم.

هدف گوگل از راه اندازی این الگوریتم، فیلتر کردن سایت هایی است که از لحاظ محتوا، عملکرد ضعیفی دارند. در واقع، الگوریتم گوگل پاندا شروعی برای بررسی های کنترل کیفیت است و محتوای نامناسب و وب ها را از صفحات نتایج جستجو حذف می کند. با این کار، فرصت برای درخشش سایت های باکیفیت فراهم می شود و آن ها نیز از این فرصت برای رسیدن به بالاترین رتبه ها استفاده می کنند.

الگوریتم گوگل پاندا از همان اوایل دوره راه اندازی، به یکی از سیگنال های اصلی گوگل تبدیل شده است و به همین خاطر، توسعه دهندگان گوگل در تلاش هستند که با بروزرسانی های مداوم، ارزیابی محتوای سایت ها را به طور دقیق تر انجام دهند و هر سایت را به رتبه شایسته خود برسانند.

هدف الگوریتم گوگل پاندا

این الگوریتم بیشتر روی کیفیت محتوا تمرکز می کند و به عنوان یک فیلتر محتوایی وب سایت ها عمل می کند. وبسایتی که بعد از این فیلتر، به خاطر محتوای مناسب، نمره خوبی می گیرد، به عنوان پاداش به رتبه های برتر صعود می کند. وبسایت هایی که محتوای بی کیفیتی ارائه می دهند، به خاطر کسب نمره کم از این الگوریتم با کاهش ارزش روبرو می شوند. منظور از کاهش ارزش، سقوط و دیده نشدن برای کاربران است.

پس اهداف اصلی الگوریتم گوگل پاندا عبارت اند از:

کاهش رتبه سایت هایی که:

  • محتوای بی کیفیتی دارند.
  • به عنوان منبع غیرقابل اعتماد شناخته شده اند.
  • زیاد مفید نیستند.
  • تعداد تبلیغات نسبت به طول محتوای اصلی، بیشتر باشد.
  • محتوای آنها با کلمه کلیدی مورد جستجو نامرتبط است.

افزایش رتبه سایت هایی که:

  • محتوای باکیفیتی ارائه می دهند.
  • محتوای آنها حاوی اطلاعات (مثل، گزارشات، تصاویر و تحلیل ها) اصل و خاص هستند.
  • در کل، مشکلاتی که سایت های بی کیفیت دارند را نداشته باشند.

الگوریتم گوگل پاندا در پروسه فیلتر URL های وبسایت ها به چه مسائلی توجه می کند؟

محتوای نامرتبط با کلمه کلیدی

صفحات بر اساس عبارت کلیدی در SERP ها ظاهر می شوند، اگر محتوای صفحه ارتباطی با کلمه کلیدی نداشته باشد یا فقط در چند جمله کوتاه از آن عبارت استفاده کند، صفحه موردنظر در دسته صفحات با محتوای ضعیف قرار می گیرد. معمولاً این نوع صفحات، تجربه کاربری بدی را به همراه دارند.

محتوای ضعیف

قابل اعتماد بودن سایت

وبسایت ها باید از هر لحاظ قابل اعتماد باشند. به عنوان مثال فرض کنید که یک وبسایت به ازای انجام یک بازی، وعده کد تخفیف یا پول نقد را داده است. با این حال، بعد از انجام بازی، شرایط سخت تری را برای عملی کردن وعده خود در نظر می گیرد و در آخر نیز منصرف می شود. این گونه کارها باعث ناامیدی و سستی کاربران می شود؛ بنابراین، اگر می خواهید از تاثیر منفی الگوریتم گوگل پاندا در امان بمانید باید طوری عمل کنید که کاربر به شما اعتماد داشته باشد و به عنوان مثال، حتی نسبت به ارائه اطلاعات کارت اعتباری خود نیز احساس راحتی داشته باشد.

مزرعه محتوا

وبسایت هایی که حجم زیادی از محتوای بی کیفیت را در اختیار کاربران قرار می دهند، بالاخره، دیر یا زود با تاثیر منفی الگوریتم گوگل پاندا مواجه خواهند شد.

محتوای تولید شده توسط نرم افزار

محتوایی که به کمک ماشین تولید می شوند، در عین کوتاه بودن، پر از اشتباهات املایی و گرامری هستند و اطلاعات معتبری در اختیار کاربران قرار نمی دهند. وبسایت ها با استفاده از این نوع کپی برداری ها که توسط نرم افزارها انجام می شود، فقط قصد ارائه صفحاتی را دارند که پر از کلمات کلیدی هستند ولی کیفیت پایینی دارند.

بالا بودن میزان تبلیغات نسبت به طول محتوا

الگوریتم گوگل پاندا به میزان تبلیغات صفحات نیز توجه می کند، چون صفحاتی که غرق در تبلیغات هستند و محتوای اصلی کمتری دارند، تجربه کاربری را به خطر می اندازند؛ اما توجه داشته باشید که لینک های و تبلیغات مستقیماً مورد هدف قرار نمی گیرند اما صفحاتی که از این روش ها به درستی استفاده نمی کنند، در ارائه محتوای جذاب و منحصر به فرد شکست می خورند و همین باعث می شود با الگوریتم پاندا به چالش کشیده شوند.

الگوریتم گوگل پاندا چگونه کار می کند؟

کار اصلی الگوریتم پاندا، رتبه بندی صفحات بر اساس کیفیت محتوا است و گوگل از سال 2011 از این فاکتور برای مرتب سازی صفحات جستجو استفاده می کند. معیارهای طبقه بندی که این الگوریتم استفاده می کند، چیزی فراتر از تفکر انسانی است.

، یکی از مدیران گوگل، 23 سوال را ارائه داد که الگوریتم گوگل پاندا طبقه بندی و رتبه بندی را بر اساس آنها انجام می دهد. در ادامه این سوالات را به عنوان معیارهای الگوریتم گوگل پاندا در اختیار شما عزیزان قرار می دهیم.

  • آیا به اطلاعات ارائه شده در این مقاله می شود اعتماد کرد؟
  • آیا این مقاله توسط یک متخصص یا نویسنده با تجربه نوشته شده است؟
  • آیا وب سایت دارای مقالات تکراری و اضافی است؟
  • آیا با اطمینان کامل می توان هرگونه پرداختی را در این سایت انجام داد؟
  • آیا مقالات این سایت به خوبی نوشته شده اند؟ از لحاظ املایی و گرامری دارای خطا هستند؟
  • آیا این مقالات، نیازهای کاربران را پوشش می دهند یا هدف، فقط به دست آوردن رتبه بالا در SERP ها است؟
  • آیا مقاله اطلاعات یا محتوای منحصربفردی را ارائه می دهد؟
  • آیا ارزش یا کیفیت محتوای صفحه در مقایسه با سایر SERP ها بالا است؟

همچنین، جواب سوالات زیر نیز معیاری برای الگوریتم گوگل پاندا محسوب می شوند:

  • کیفیت محتوا چند بار مورد بررسی قرار گرفته است؟
  • آیا مقاله، موضوع را از جنبه های مختلف بیان می کند یا دارای توصیف ذهنی و شخصی است؟
  • آیا محتوای مقاله با موضوع یا عبارت کلیدی ارتباط دارد؟
  • آیا محتوای مورد نظر در بین چند سایت توزیع شده است و حالت تکراری دارد؟
  • آیا ساختار مقاله (تعداد تصویر، طول جملات، طول پاراگراف ها و …) به درستی تنظیم شده است؟
  • اگر موضوع مقاله در مورد مسائل پزشکی است، آیا می توان به اطلاعات ارائه شده در آن اعتماد کرد؟
  • آیا کاربران، این وبسایت را به عنوان یک منبع معتبر معرفی می کنند؟
  • آیا این مقاله جامع است؟
  • اطلاعات ارائه شده در مقاله عمیق است یا سطحی؟
  • آیا کاربران این وب سایت و مقالات آن را توصیه می کنند؟
  • آیا تعداد تبلیغات این مقاله بیش از حد زیاد است و در مسیر دستیابی به محتوای اصلی اختلال ایجاد می می کند؟
  • آیا می توان این مقاله را به راحتی در یک مجله، دایره المعارف یا کتاب منتشر کرد؟
  • آیا طول مقالات خیلی کوتاه است و حاوی اطلاعات کامل نیست؟
  • آیا صفحات با دقت طراحی شده اند؟
  • آیا کاربران هنگام بازدید از یک صفحه در وب سایت از مسائلی مثل، کندی سایت، ریسپانسیو نبودن و … شکایت می کنند؟

الگوریتم گوگل پاندا طی بروزرسانی های انجام شده، در تلاش است که از یادگیری ماشین استفاده کند تا حدس بزند کاربران، کیفیت محتوا را چگونه ارزیابی می کنند. در کل، اگر به عنوان یک متخصص سئو سعی دارید که نحوه کار این الگوریتم را رمزگشایی کنید بهتر است روی کیفیت محتوا تمرکز کنید چون درک انتظارات الگوریتم پاندا روز به روز سخت تر می شود.

راهکارهایی برای جلوگیری از تاثیر منفی الگوریتم گوگل پاندا

با این که درک انتظارات الگوریتم گوگل پاندا کار سختی است اما برای جلوگیری از تاثیرات منفی آن، بهتر است به راه درست خود ادامه دهید. بهترین راه بهبود پایداری و کیفیت سئو این است که به ارائه محتوای منحصر بفرد و باکیفیت ادامه دهید و در طول مسیر، روحیه خود را نبازید. در کل، بهتر است موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • اصلا از روش مزرعه محتوا صرف نظر کنید.
  • محتوای سایت را به طور دائم بررسی کنید تا از لحاظ کیفیت، مفید بودن، مرتبط بودن با عبارت کلیدی، قابل اعتماد بودن و اعتبار، کمبودی نداشته باشد.
  • نسبت طول محتوا به تعداد تبلیغات یا لینک های وابسته را بررسی کنید و طوری نباشد که محتوای اصلی، لا به لای آنها گم شود.
  • اطمینان حاصل کنید که محتوای صفحه مورد نظر مطابق با درخواست کاربر است و با استفاده از آن می تواند به اطلاعات، محصول یا سرویس موردنظر خود دست پیدا کند.
  • محتوای تکراری را از مقالات وبسایت خود حذف کنید.

در کل، وبسایت هایی که همیشه تلاش می کنند محتوای با کیفیت و منحصر به فردی تولید کنند، از الگوریتم گوگل پاندا زیاد نمی ترسند؛ اما اگر در زمینه محتوا دچار کمبود هستید، هر لحظه ممکن است توسط این الگوریتم موردحمله قرار بگیرید و به رتبه های پایین تر سقوط کنید. بهترین امید برای دوری از تاثیر منفی الگوریتم پاندا این است که مقالات و محتوای باکیفیتی را در وبسایت خود قرار دهید و از این طریق، به یک مرجع معتبر و قابل اعتماد در حوزه خود تبدیل شوید.

کلام آخر

الگوریتم گوگل پاندا با تمرکز روی کیفیت محتوای وب سایتها در تلاش است که مرتبط ترین و بهترین مقالات را در رتبه های برتر SERP ها قرار دهد تا از این طریق، کاربران با رضایت بیشتری به خواسته های خود برسند. در این بین، وبسایت هایی که با ارائه محتوای زیاد و بی کیفیت، تبلیغات زیاد و … در تلاش هستند به رتبه های بالاتر برسند، به مشکل بر می خورند و تا زمانی که سبک خود را تغییر ندهند، توسط این الگوریتم به چالش کشیده خواهند شد.

اگر در کنار محتوای با کیفیت، دوست دارید مقالات شما با سرعت بیشتری در اختیار کاربران قرار بگیرید و کندی سایت باعث منصرف شدن آنها از خواندن مقالات و یا بهره مندی از محصولات یا خدمات شما نشود، توصیه می کنیم که از یک پرسرعت استفاده کنید چون می دانیم که هر چقدر محتوای بیشتری در وبسایت بارگذاری شود، تعداد بازدید و ورود کاربر افزایش پیدا می کند و سرعت وبسایت افت پیدا می کند.

استفاده از مجازی باعث خواهد شد که از لحاظ، سرعت، قدرت پردازش و عملکرد فنی سایت، زیاد به مشکل برنخورید و بیشتر روی ارائه محتوای با کیفیت تمرکز کنید. در تلاش است که با ارائه انواع سرورهای مجازی پرقدرت در کنار شما عزیزان باشد تا به محدودیت های خود پایان بدهید و در مسیر موفقیت های بزرگتر قدم بردارید. برای مشاهده جزئیات مربوط به پلن های شرکت آسام سرور، می توانید به صفحه مراجعه کنید.

از اینکه تا انتهای مقاله با ما همراه بودید، از شما متشکریم. امیدواریم که مطالعه این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد. در صورت داشتن هرگونه سوال، درخواست و نیاز به راهنمایی، می توانید با ثبت نظر خود، با ما وارد ارتباط شوید تا هر چه زودتر به شما پاسخ دهیم.

ستند و محتوا یا مفهوم جدیدی را به کاربر منتقل می‌کنند.

2- محتوای تولید شده توسط کاربر کم ارزش است!

یک باور اشتباه دیگر این است که پاندا محتوای ایجاد شده توسط کاربر را ارزشمند نمی‌داند. این باور نادرست است. الگوریتم پاندا مشکلی با محتوایی که توسط کاربر ایجاد شده است ندارد و تنها سایت‌هایی که محتوای بی‌کیفیت یا ضعیف دارند را تنزل رتبه می‌دهد.

برای مثال اگر محتوای ساخته شده توسط کاربر در وبسایت شما یک محتوای بی‌ارزش یا کم‌ارزش است، ممکن است از نظر گوگل نیز بی‌ارزش باشد، اما این موضوع به این معنی نیست که گوگل در مجموع با محتوای ساخته شده توسط کاربر مشکلی داشته باشد. تفاوتی ندارد که این محتوا یک کامنت، یک مقاله یا هر نوع دیگری باشد. تنها چیزی که اهمیت دارد کیفیت، ارزش افزوده و اسپم نبودن آن محتواست.

بعنوان مثال سایت‌هایی مانند دیوار و باما تمام محتوای خود را از کاربران دریافت می‌کنند که در بسیاری از موارد شباهت‌های بسیاری به یکدیگر دارند ولی این سایت‌ها توسط پاندا جریمه نمی‌شوند زیرا این الگوریتم قادر به درک تفاوت و ارزش آن‌ها هست.

3- الگوریتم پاندا توجهی به مسائل فنی وبسایت ندارد!

برخی به اشتباه تصور می‌کنند این الگوریتم به مسائل فنی وبسایت نیز توجه می‌کند. الگوریتم پاندا تنها به محتوا توجه می‌کند. با اینکه موارد فنی از اهمیت بسیار زیادی در سئو برخوردار هستند، اما پاندا هیچ توجهی به موارد فنی سایت شما، از جمله سرعت سایت ندارد.

 

دکمه بازگشت به بالا