کدام مدل قاب هالوژن مقرون به صرفه تر است: فلزی یا پلاستکی؟

قاب هالوژن فلزی یا پلاستیکی؟ خرید کدام به صرفه تر است؟

امروزه توجه به طراحی داخلی و دکوراسیون منازل، ساختمان های اداری و تجاری در میان مردم بسیار حائز اهمیت است به گونه ای که با علاقه واشتیاق در پی به روزسانی و مدرنیته کردن سلایق خود، برای طراحی و چیدمان منزل یا محل کار خود به بهترین شکل ممکن می باشند.

یکی از مباحث مهم در امر دکوراسیون استفاده از نور موضعی مناسب برای برقراری روشنایی مورد نیاز می باشد، به طوری که اگر تمام معیارهای دکوراسیون و طراحی داخلی اعم از وسایل و آکساسوار مناسب و به روز، چیدمان درست و اصولی با رعایت متراژ، استفاده از رنگ مناسب برای دیوارها، ترکیب رنگ درست دیوارها با وسایل خریداری شده برای مکان طراحی و خیلی از موارد دیگر، رعایت شده و به نحو احسن اجرا شوند، اما از نورپردازی مناسبی استفاده نشده باشد، تمام زحماتمان بی نتیجه است، زیرا یکی از اصول طراحی داخلی را فراموش کرده ایم.

استفاده از نور در سقف و دیوار تاثیر بسیار چشمگیری در طراحی داخلی و جلوه هر چه بیشتر لوازم و آکساسور( وسایل دکوری ) تهیه شده خواهد داشت. یکی از نکات حائز اهمیت در اصل طراحی داخلی ، اهمیت یکسان تمام فضاهای ساختمان (خانه، باشگاه، رستوران، اداره ، مغازه و …)  می باشد، برای مثال طراح خوب ، زمان و انرژی یکسانی برای اجرای طرحی مدرن و به روز برای اتاق نشیمن، محل غذاخوری، آشپزخانه، سرویس بهداشتی و …  می گذارد و در تمامی این نقاط استفاده از نور موضعی، جلوه زیادی را ایجاد می کند.

همچنین باید در نظر داشته باشیم به ازای هر نفر بازدید کننده ، نظرات متفاوتی در مورد طراحی ما وجود دارد که می توان تنها وجه اشتراک آنها را ، استفاده از نورپردازی مناسب و منحصر به فرد نام برد ،زیرا  نور پردازی مناسب( استفاده از هالوژن به عنوان نور موضعی ) هنر طراح را پر رنگ کرده و به تصویرحاصله از طراحی او جلوه دو چندانی می بخشد.

روش های متفاوتی برای ایجاد نورپردازی ایده آل و به روز در مکان های مختلف وجود دارد، برای مثال در اتاق پذیرایی استفاده از لوسترها و نورهای مخفی در سقف و دیوارها نقش مهمی در نورپردازی ایفا می کنند. با استفاده از هالوژنهای بکار رفته در سقف یا دیوارها و تنظیم آنها در زاویه دلخواه  می توان نور موضعی زیبایی را بر روی وسایل چیده، معطوف نمود. هالوژن که مصرف آن در منازل رو به افزایش است ، نورسرد و زنده ای را تولید می کنند که سفیدتر و درخشنده تر از سایر وسایل روشناییاست .

همچنین نور حاصله از هالوژن برای ایجاد ستون های نور بالاسو یا پایین سو، نوردهی موضعی و نوردهی تاکیدی بسیار مفید می باشد.بعد از انتخاب قاب هالوژن در شیوه نور پردازی ،می توانیم رنگ و طرح قاب هالوژن خود را که امروزه از تنوع بسیار خوبی برخوردار است ، با در نظر گرفتن فضا، طرح دکوراسیون و ترکیب رنگ لوازمان، انتخاب نماییم.

معایب قاب هالوژن و لامپ‌های هالوژن

نسب محاسن به معایب هالوژن‌ها آنقدر زیاد است که امروزه هالوژن‌ها یکی از پر کاربرد‌ترین ابزار‌های نور پردازی در کلیه طراحی‌های نور داخلی و خارجی هستند. اما بررسی و شناخت معایب هالوژن‌ها در انتخاب قاب هالوژن و چراغ هالوژن استاندارد می‌تواند به شما کمک کند. بزرگترین و مهم‌ترین مشکل هالوژن‌ها اندازه بسیار کوچک سوکت‌ها، اتصالات و خود لامپ هاست.

این امر باعث می‌شود معمولاً در مصارف خانگی، تعویض یا خرید هالوژن مناسب برای افراد عادی سخت باشد. در تعویض هالوژن‌ها معمولاً انتخاب سایز قاب هالوژن، ولتاژ یا نوع هالوژن اشتباه، اتصال نادرست سوکت‌ها یا فشار به اتصالات می‌تواند باعث آسیب به هالوژن و قاب هالوژن شود. در اکثر مواقع نیز شاید ابتدا هالوژن روشن شود و عادی بنماید اما اتصالات اشتباه و عدم نصب استاندارد طول عمر این چراغ‌ها را به طور چشم‌گیری کاهش می‌دهد. معمولاً برای نصب و تعویض لامپ‌های هالوژن شما می‌توانید از برق کاران ماهر یا طراحان نور کمک بگیرید.

از دیگر معایب هالوژن‌ها که به نوعی از مزایای آن نیز تلقی می‌شود انواع بسیار متنوع ال‌ای دی و هالوژن هاست. شما وقتی به فروشگاه لوازم الکتریک یا فروشگاه‌های تخصصی نور پردازی می‌روید با حجم و تنوع بسیار زیادی از هالوژن‌ها مواجه هستید در حالی که هر کدام از این هالوژن‌ها کاربری و طراحی مخصوص دارند. برای انتخاب هالوژن و قاب هالوژن با کیفیت توصیه می‌شود با طراحان نور و متخصصین این امر مشاوره کنید، زیرا انتخاب هالوژن استاندارد باعث صرفه‌جویی شما در هزینه و زمان خواهد بود.

قاب لامپ‌های هالوژن چه انواعی دارد؟

لامپ‌های هالوژن با توجه به استفاده‌ای که دارند، درون یک قاب قرار می‌گیرند. این قاب‌ها می‌توانند بسیار ساده باشند و فقط برای نگه داشتن لامپ در محل استفاده، کاربرد داشته باشند یا به عنوان یک قاب زیبا در اطراف آن، در طراحی و دکوراسیون محیط به کار روند. انواع فریم یا قاب هالوژن تفاوت‌هایی با هم دارند که مربوط به موارد زیر است:

جنس قاب:

لامپ‌های هالوژن در قاب‌هایی از جنس آلومینیوم، دایکاست، کریستال، استیل و … قرار می‌گیرند. معمولاً جنس کریستال برای فضاهایی که امکان صدمه در آن‌ها کمتر است به کار می‌رود. همچنین به علت زیبایی که دارند در طراحی داخلی ساختمان‌ها نیز کاربرد زیادی دارند.

رنگ قاب هالوژن:

قاب‌های هالوژن در رنگ‌های مختلفی طراحی می‌شوند تا بتوان آن‌ها را با فضاهای مختلف هماهنگ کرد. پرطرفدارترین رنگ‌های موجود، نقره‌ای، سفید، طلایی و مشکی هستند.

سایز قاب هالوژن:

از دیگر مواردی که ممکن است قاب را متفاوت کند، سایز قاب هالوژن است. قاب‌ها در ابعاد و قطرهای مختلفی تولید می‌شوند.

نکته‌های مهم در انتخاب قاب ‌هالوژن

هر چند لامپ‌های هالوژن خود در انواع مختلف و سایزهای متفاوتی تولید می‌شوند، اما انواع فریم هالوژن یا قاب هالوژن نیز تفاوت‌های زیادی با هم دارند که باید هنگام خرید به آن‌ها دقت کرد تا بهترین انتخاب را داشت.

مهم‌ترین نکته‌ای که در هنگام انتخاب قاب هالوژن باید به آن توجه کنید، محیطی است که می‌خواهید هالوژن را در آن به کار بگیرید. اندازه قاب باید متناسب با فضا باشد و از نظر زیبایی و کاربرد، با محیط هماهنگ باشد. همچنین اگر می‌خواهید آن را در محیط‌های روباز به کار ببرید باید قاب بتواند در برابر رطوبت مقاوم باشد.

سایز قاب هالوژن: اندازه قاب باید به گونه‌ای انتخاب شود که نه خیلی بزرگ و نه خیلی کوچک باشد. همچنین با اندازه لامپ هالوژن نیز تناسب داشته باشد.

جنس قاب و کیفیت بالای آن: جنس قاب نیز اهمیت خاصی دارد. اگر کیفیت قاب پایین باشد، به مرور ممکن است دچار فرسودگی شود و از نظر زیبایی و کارایی نیز مشکل پیدا کند.

دکمه بازگشت به بالا