هنگام انتخاب و خرید صفحه کابینت باید به چه مواردی توجه کنیم؟

محتوای خبر پنهان کن

در انتخاب کابینت آشپزخانه به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

کابینت‌ها بخش مهمی از را تشکیل می‌دهند. بنابراین لازم است که پیش از انتخاب و خرید آنها به چند نکتۀ مهم توجه کنید. ما در ادامه به اصلی‌ترین نکاتی که در انتخاب کابینت برای آشپزخانه خود باید به آنها توجه داشته باشید اشاره می‌کنیم. قیمت صفحه کابینت 5 سانتی ضد آب بسیار مناسب است.

1. کیفیت صفحه کابینت آشپزخانه

برای ساخت صفحات کابینت‌ها از متریال‌های مختلفی استفاده می‌شود. شما باید توجه کنید که صفحۀ کابینت بیش از سایر قسمت‌های آن با آب در تماس خواهد بود. بنابراین باید کابینتی را انتخاب کنید که در مقابل رطوبت و آب و حتی گرما مقاومت بیشتری دارد. سنگ مصنوعی یا سنگ‌های کورین و کوارتز می‌توانند انتخاب‌های مناسبی باشند.

2. نوع طراحی کابینت آشپزخانه

کابینت‌های موجود در بازار به دو دستۀ کلی مدرن و کلاسیک تقسیم بندی می‌شوند. یکی از مهم‌ترین نکاتی که در انتخاب کابینت برای آشپزخانه باید مد نظر قرار دهید، توجه به طراحی و مدل آن است. انتخاب طراحی کابینت بستگی به نوع دکوراسیون داخلی خانۀ شما دارد. اگر دکوراسیون سنتی را برای خانه‌تان انتخاب کرده‌اید، انتخاب کابینت‌های مدرن می‌تواند اشتباه بزرگی باشد. عکس این مسئله نیز در انتخاب طرح کابینت صادق است.

3. جادار بودن

وسایل آشپزخانه معمولاً زیاد هستند و به فضای بیشتری احتیاج دارند. بنابراین جادار بودن کابینت مسئلۀ بسیار مهمی است که حتماً باید به آن توجه داشته باشید. باید با توجه به مدل خانه و فضای آن، بهترین اندازۀ کابینت را انتخاب کنید.

4. انتخاب رنگ

شاید فکر کنید که فاکتور رنگ، عامل چندان مهمی در انتخاب کابینت برای آشپزخانه نیست. اما رنگ کابینت‌ها تأثیر مستقیمی روی دکوراسیون و فضای کلی خانۀ شما خواهد گذاشت. اگر دکوراسیون داخلی و دیوارهای خانه‌تان رنگ روشن دارند، نباید کابینت‌های تیره انتخاب کنید. زیرا این کار باعث می‌شود خانۀ شما کوچک به نظر برسد. اما اگر پس زمینۀ دکوراسیون داخلی شما رنگ تیره دارد، کابینت‌های تیره‌تر انتخاب مناسبی برای شما خواهند بود.

5. تک رنگ یا دو رنگ

کابینت‌های موجود در بازار در دو مدل تک رنگ و دو رنگ عرضه می‌شوند. در این میان کاربرد کابینت‌های تک رنگ بسیار بیشتر از مدل‌های دو رنگ است. اما کابینت‌های دو رنگ معمولاً ظاهر زیباتر و جذاب‌تری دارند. انتخاب تک رنگ یا دو رنگ بودن کابینت بستگی به سلیقۀ شما و نظر طراح کابینت خواهد داشت. خرید بهترین صفحه کابینت از سایت های انلاین.

6. اندازۀ آشپزخانه

نوع کابینتی که برای آشپزخانه انتخاب می‌کنید باید با اندازه و متراژ آشپزخانه‌تان هماهنگ باشد. امروزه اغلب آشپزخانه‌ها کوچک هستند. برای آشپزخانه‌های کوچک بهتر است از کابینت‌هایی استفاده کنید که طرح‌های کشیده دارند و تا سقف می‌رسند. درواقع می‌توان گفت که کابینت‌های مدرن انتخاب‌های بسیار بهتری برای خانه‌ها و آشپزخانه‌های کوچک هستند.

7. نور آشپزخانه

ممکن است آشپزخانۀ شما کم نور یا پرنور باشد. میزان نور آشپزخانه فاکتور مهمی در انتخاب کابینت برای آشپزخانه به شمار می‌آید. اگر آشپزخانۀ کم نوری دارید، بهتر است از رنگ‌های براق، روشن و منعکس‌کنندۀ نور استفاده کنید. کابینت‌های گلاس معمولاً این ویژگی‌ها را دارند و برای محیط‌های کم نور مناسب‌تر هستند.

8. کاربردی بودن

بخشی از زمان روزانۀ شما قرار است در آشپزخانه بگذرد. بنابراین کاربردی بودن فضای آشپزخانه عامل بسیار مهمی است. به عنوان مثال اگر قد شما کوتاه است، انتخاب کابینت‌هایی که در ارتفاع بالاتری نصب می‌شوند برایتان مشکل‌ساز خواهد شد. حتماً به این نکات جزئی اما مهم در هنگام انتخاب کابینت برای آشپزخانه خود توجه داشته باشید.

9. استفادۀ حداکثری از فضای آشپزخانه

در طراحی دکوراسیون داخلی آشپزخانه بسیار مهم است که از کوچک‌ترین فضاها هم استفادۀ مفید بشود. سعی کنید تمام بخش‌های آشپزخانه و فضاهای داخلی و بیرونی کابینت‌ها را به گونه‌ای طراحی کنید که فضای اضافی و استفاده نشده‌ باقی نماند. هرچه تعداد کابینت‌ها بیشتر باشد، آزادی عمل شما در چینش وسایل نیز بیشتر خواهد بود.

10. قیمت

تنوع قیمت کابینت‌ها به علت تنوع مدل‌ها و متریال‌ها بسیار زیاد است. همچنین هزینۀ طراحی و نصب مدل‌های مختلف نیز با یکدیگر متفاوت است. بنابراین در هنگام تصمیم‌گیری و انتخاب مدل و متریال و…، به قیمت نهایی انتخاب خود نیز توجه داشته باشید.

کابینت‌ آشپزخانه چه انواعی دارند؟

در سال‌های گذشته جنس اغلب کابینت‌ها چوبی یا فلزی بود. اما امروزه تکنولوژی ساخت کابینت پیشرفت کرده است و مدل‌های متعددی با متریال‌های مختلف در بازار کابینت موجود هستند. در یک دسته‌ بندی کلی، کابینت‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند: مدرن و کلاسیک. هر کدام از این مدل‌ها نیز دسته‌ بندی‌ها و انواع مختلفی دارند که در ادامه معرفی خواهند شد.

الف) کابینت‌های مدرن

اگر قصد انتخاب کابینت‌های مدرن را دارید، باید بدانید که خود این کابینت‌ها دارای چندین مدل مختلف هستند.

1. کابینت‌های گلاس

این کابینت‌ها نوع جدیدی از کابینت‌های ام دی اف هستند که سطح بسیار براقی دارند. روکش کابینت‌های گلاس در مقایسه با ام دی اف‌های معمولی ضخیم‌تر است. این کابینت‌ها قیمت بالاتری هم دارند. به دلیل اینکه اثر انگشت روی این کابینت‌ها می‌ماند، بهتر است برای کمتر دیده شدن این آثار رنگ سفید یا نقره‌ای آنها را انتخاب کنید.

مهم‌ترین مزایای کابینت‌های گلاس عبارت است از:

2. کابینت‌های ام دی اف

استفاده از کابینت‌های ام دی اف به دلیل قیمت مناسب و ظاهر زیبایشان بسیار رایج است.

مهم‌ترین ویژگی‌های کابینت ام دی اف عبارت است از:

مهم‌ترین نکته دربارۀ این کابینت‌ها این است که باید به محض آلوده شدن تمیز شوند.

3. کابینت‌های پی وی سی

این کابینت‌ها پلاستیک‌های فشرده‌ای هستند که ضخامتی حدود 1.5 الی 2 سانتی متر دارند. اگر محل زندگی شما مرطوب است یا احتمال خیس شدن کابینت‌هایتان زیاد است، کابینت پی وی سی بهترین انتخاب برای شماست.

مهم‌ترین ویژگی‌های کابینت پی وی سی:

کابینت‌های فلزی هم پای ثابت انتخاب کابینت برای آشپزخانه ها هستند. در دکوراسیون‌های داخلی مدرن از کابینت‌های استیل و براق استفاده می‌شود.

کابینت‌های فلزی سه نوع جنس مختلف دارند:

فولادی: مقاومت و استحکام این کابینت‌ها بسیار زیاد است، اما ممکن است در مواجهه با رطوبت زنگ بزنند.

گالوانیزه: این کابینت‌ها مقاوم‌تر از مدل‌های فولادی هستند، اما تنوع طرح و رنگ محدودتری دارند.

استیل: مقاومت و زیبایی کابینت‌های استیل بسیار زیاد است. این مدل‌ها تنوع رنگ چندانی ندارند. به همین دلیل هم از آنها معمولاً در آشپزخانه‌های صنعتی استفاده می‌شود.

این کابینت‌ها همان کابینت‌های ام دی اف هستند. با این تفاوت که سطح بیرونی‌شان با روکشی از چرم مصنوعی پوشانده شده است. حساسیت این کابینت‌ها در مقابل آسیب‌دیدگی بیشتر است. بنابراین باید با احتیاط و مراقبت از آنها استفاده کنید. لازم به ذکر است که استفاده از شوینده‌های قوی برای پاک کردن سطوح این کابینت‌ها نیز توصیه نمی‌شود.

ب) کابینت‌های کلاسیک

برای ساخت این کابینت‌ها از چوب‌های خالص استفاده می‌شود. بنابراین قیمت آنها بسیار بالاست. کابینت‌های تمام چوب ازنظر ظاهری بسیار زیبا هستند. برای رنگ‌آمیزی این کابینت‌ها از رنگ‌های پلی استر استفاده می‌شود. این کار دوام و زیبایی کابینت‌های تمام چوب را به میزان قابل توجهی افزایش خواهد داد. اگر برای تحویل گرفتن کابینت‌هایتان عجله دارید، بهتر است این مدل را انتخاب نکنید. پروسۀ طراحی و ساخت این کابینت‌ها بسیار طولانی است و به زمان زیادی احتیاج دارد.

·         کابینت‌های وکیوم (ممبران)

از این کابینت‌ها در سبک‌های مجلل و کلاسیک دکوراسیون داخلی استفاده می‌شود. چارچوب اغلب این کابینت‌ها از ام دی اف به رنگ سفید ساخته شده است. مقاومت این کابینت‌ها در برابر انواع آسیب‌ها بسیار زیاد است. اما به همان نسبت نیز قیمت و پروسۀ طراحی و ساخت طولانی‌تری هم دارند. لازم به ذکر است که مقاومت این کابینت‌ها در برابر تابش مستقیم نور خورشید چندان زیاد نیست. بنابراین بهتر است در انتخاب کابینت برای آشپزخانه هایی که در معرض تابش مستقیم و دائمی نور آفتاب هستند، از کابینت‌های ممبران استفاده نکنید.

جنس این کابینت‌ها شباهت زیادی به کابینت‌های ممبران دارد. تفاوت این مدل با مدل ممبران این است که ضخامت درهای آن بیشتر است. ظاهر کابینت‌های انزو نیز شباهت زیادی به کابینت‌های های گلاس دارد.

·         کابینت‌های دارای روکش چوبی

مغزی این کابینت‌ها از ام دی اف ساخته می‌شود و روکشی از طرح چوب روی آنها پرس خواهد شد. این کابینت‌ها در مقایسه با مدل‌های دیگر قیمت پایین‌تری دارند. سطح این کابینت‌ها بعد از اتمام کار، با رنگ‌های پلی استر رنگ آمیزی خواهد شد.

بهترین گزینه برای انتخاب کابینت آشپزخانه چیست؟

در بخش قبلی مقاله اغلب مدل‌های موجود و محبوب کابینت آشپزخانه را معرفی کردیم. ممکن است این سؤال برای شما هم پیش بیاید که بالاخره کدام مدل را باید انتخاب کنیم؟ علاوه بر فاکتورهایی که برای انتخاب کابینت برای آشپزخانه معرفی کردیم، د ادامه نیز محبوب‌ترین مدل‌های کابینت را ذکر می‌کنیم.

در انتخاب صفحه کابینت آشپزخانه ها به چه نکاتی باید توجه کرد؟

صفحات کابینت‌ها هم جزو بخش‌های مهم آشپزخانه هستند. صفحه کابینت‌ها به همان بخش‌هایی گفته می‌شود که روی جزیره یا کابینت و در برخی مواقع روی میز نهارخوری آشپزخانه نصب می‌شوند. در انتخاب این صفحات به دو نکتۀ مهم باید توجه داشته باشید:

اجزا و وسایل اصلی و اغلب سنگین آشپزخانه روی این صفحه‌ها قرار می‌گیرند. بنابراین ضروری است که استحکام مناسبی داشته باشند. همچنین چون سطح نسبتاً گسترده‌ای از آشپزخانه را شامل می‌شوند، باید از لحاظ بصری و ظاهری نیز زیبا و جذاب باشند. جنس این صفحه‌ها نیز متفاوت و متنوع است.

صفحه روی کابینت چیست؟

صفحه‌ روی کابینت، بخشی از کابینت آشپزخانه است که پس از نصب اسکلت یا یونیت کابینت‌‌های زمینی، بر روی آن نصب می‌شود. همان طور که در مقدمه اشاره کردیم، صفحه کابینت میز کار شما در آشپزخانه است و باعث می‌شود راحت‌تر بتوانید به کارهای آشپزخانه و فعالیت‌های مرتبط با آشپزی و خانه‌داری بپردازید.

همان طور که انواع کابینت آشپزخانه شکل‌ها و طرح‌های متفاوتی دارند، صفحه‌ی روی کابینت آشپزخانه نیز بسیار متنوع است. انواع صفحه روی کابینت هم از نظر متریال، هم از نظر سایز و دو لبه بودن یا یک لبه‌ بودن، دارای ویژگی‌های مختلفی هستند. همچنین انواع صفحه کابینت از نظر ضد آب بودن و مقاومت در برابر خط و خش و ضربه نیز، دارای انواع گسترده‌ای هستند.

انواع مختلف صفحه روی کابینت کاربردهای وسیع و مختلفی در آشپزخانه‌های امروزی ایفا می‌کنند.

انواع صفحه کابینت

گفتیم که صفحه کابینت‌ها دارای انوع مختلفی هستند و با توجه به نقشی که در زیبایی و بهره‌وری آشپزخانه ایفا می‌کنند، لازم است در انتخاب آن‌ها دقت کافی به خرج دهیم. در زیر به معرفی مشهورترین انواع صحفه‌ کابینت که امروزه بیشتر مورد استفاده طراحان است، می‌پردازیم.

صفحه کابینت سنگ مصنوعی کورین

کورین نوعی سنگ مصنوعی است که به دلیل ویژگی‌های خاصی که دارد باعث شده یکی از بیشترین انتخاب‌های طراحان در دهه‌ی گذشته باشد. کورین در برابر آب، رطوبت و حرارت مقاوم است و مقاومت بسیار بالایی در برابر ضربه و خط و خش دارد. همچنین زیبایی آن با توجه به آنکه ظاهری شبیه سنگ طبیعی دارد زبانزد است و باعث می‌شود برای انواع کابینت آشپزخانه در همه‌ی سبک‌ها مناسب باشد. یکی از ویژگی‌های جالب سنگ کورین یکپارچه بودن آن است. به این معنی که بر خلاف سایر سنگ‌ها، چه طبیعی و چه مصنوعی، می‌تواند دارای سطحی کاملا یکپارچه و بدون درز یا شکاف در محل اتصال باشد. همچنین می‌تواند در انواع شکل‌های مختلف از جمله منحنی با ابزارخوری‌های متنوع طراحی و ساخته شود.

صفحه کابینت سنگ مصنوعی کوارتز

کوارتز سنگی مصنوعی و آنتی‌باکتریال است. مزیت آن نسبت به کورین مقاومت بیشتر آن در برابر خط و خش و ضربه است و به دلیل آن که ذاتش بدون خلل و فرج است، هیچ میکروب و باکتری نمی‌تواند درون درزهای ریز آن رشد کند.

کوارتز در دو نوع مات و براق وجود دارد و با وجود آن که بسیار سخت و مقاوم است در برابر باقی ماندن رنگ چای و قهوه، کمی آسیب‌پذیر است.

صفحه کابینت سنگ مصنوعی مرمونایت

صفحه کابینت مرمونایت همچون سنگ کوارتز و کورین بوده، ویژگی‌های آن‌ها را داشته و زیبایی خاصی دارد. مرمونایت به آسانی دچار خط و خش نمی‌شود و در برابر مواد شیمایی نیز مقاوم است. نکته قابل توجه این است که مرمونایت، از قیمت کمتری نسبت به دو مورد بالا برخوردار است.

در کابینت‌های کلاسیک بهتر است از صفحه کابینت‌های سنگی، چه طبیعی و چه مصنوعی، استفاده شود.

صفحه روی کابینت سنگ مرمر یا گرانیت

اگر به متریال طبیعی علاقه داشته باشید صفحه کابینت‌هایی که از جنس سنگ طبیعی هستند، مانند گرانیت و مرمر، بهترین انتخاب برای شما خواهند بود. هر تکه از صفحه کابینت‌هایی از جنس مرمر یا گرانیت، یک اثر منحصربفرد و تک خواهد بود و با نمونه مشابه فرق دارد. این ویژگی‌ را می‌توان در وسایلی که از چوب طبیعی نیز ساخته شده‌اند، مشاهده کرد.

همانطور که می‌دانید سنگ طبیعی متریالی بسیار مقاوم و تقریبا تخریب ناپذیر است به طوری که سال‌ها و قرن‌ها است که سا‌زه‌های سنگی در دل طبیعت، با وجود باد و باران، تاب آورده‌اند و امروزه مایه‌ی فخر و مباهات ملل مختلف هستند. بنابراین با خرید صفحه‌ روی کابینت که از جنس سنگ مرمر یا گرانیت باشد، می‌توانید خیالتان راحت‌ باشد که متریالی مقاوم، شکیل، خاص و منحصربفرد انتخاب کرده‌اید.

البته ذکر این نکته نیز ضروری است که سنگ مرمر به دلیل سختی پایین‌تری که نسبت به سنگ گرانیت دارد، چنانچه با اجسام سخت و سفت برخورد داشته باشد، زودتر خراش می‌افتد.

صفحه کابینت‌هایی که از جنس سنگ هستند، چه طبیعی و چه مصنوعی، برای گزینه‌ی مناسبی هستند. خصوصا انواع سنگ‌های طبیعی برای کابینت‌های گرانقیمت و فاخر کلاسیک بسیار مورد توجه طراحان هستند.

صفحات کابینت از جنس چوب طبیعی، اثری منحصربفرد و شکیل هستند که طرفدارن خاص خود را دارند.

صفحه کابینت چوبی

اگر به دنبال صفحه روی کابینت طبیعی با رنگ و رگه‌های خاص هستید، صفحه کابینت چوبی نیز می‌تواند یک انتخاب منحصربفرد و خاص باشد. صفحه کابینت‌های چوبی معمولا برای به کار می‌روند و زیبایی خاصی به آشپزخانه‌های کلاسیک و مدرن می‌بخشند.

همانطور که می‌دانید چوب طبیعی، مقاومت کمتری نسبت به متریالی مانند سنگ دارد و در برابر رطوبت، خط و خش و یا ضربه حساس است. البته انواع کانتر و صفحه کابینت چوبی، با روکش‌ها و روغن‌های مناسبی پوشش داده می‌شوند که آن‌ها را در برابر رطوبت محافظت می‌کند و حتی می‌توانید از آن‌ها به عنوان صفحه‌ای که سینک ظرف‌شویی بر روی آن قرار می‌گیرد، استفاده کنید. با این وجود، هر نوع متریالی که طبیعی باشند مانند سنگ و چوب، برای زیبایی بیشتر و دوام بالاتر به نگهداری نیاز دارد و در عین دوامی که دارند باز هم آسیب‌پذیر است.

صفحه روی کابینت طرح چوب

چوب طبیعی متریالی خاص و گرانقیمت است، بنابراین برخی طراحان به دلیل کاهش قیمت تمام شده‌ی کابینت آشپزخانه از متریال طرح چوب استفاده می‌کنند.

کابینت‌های طرح چوب، از متریال‌های مصنوعی مختلفی تشکیل می‌شوند و دارای رگه‌ها و گره‌هایی هستند که در چوب طبیعی نیز مشاهده می‌کنیم و زیبایی خاصی به آشپزخانه شما می‌دهند. اما در هر صورت باید توجه داشته باشید که جنس بدلی هرگز شبیه اصل آن نخواهد بود.

کانتری را مشاهده می‌کنید که محل قرارگیری سینگ ظرف‌شویی بوده و از جنس سنگ مصنوعی است.

صفحه روی کابینت ممبران

ممبران به متریالی از جنس mdf خام با روکش pvc گفته می‌شود. اگر کابینت‌های شما ممبران است صفحه روی کابینت ممبران می‌تواند گزینه‌ی مناسبی برای شما باشد. از ویژگی‌های و صفحه روکابینتی آن، می‌تواند به مقاومت آن در برابر رطوبت و آب اشاره کرد.

صفحه روی کابینت ام‌دی‌اف

برای انواع می‌توان از صفحه روی کابینت ام‌دی‌اف استفاده کنید. اگر چه متریال ام‌دی‌اف در برابر آب و رطوبت آسیب‌پذیر است اما صفحات ام‌دی‌اف باکیفیت، دارای لایه‌ی محافظی هستند که از آن‌ها در برابر آب و رطوبت مقاومت می‌کند.

همان طور که کابینت ام‌دی‌اف قمیت اقتصادی و مناسبی دارد، صفحه روی کابینت از جنس ام‌دی‌اف نیز قیمت کمتری نسبت به بسیاری دیگر از انواع صفحه کابینت دارد.

چوب با رگه‌ها و گره‌های طبیعی که دارد، کانتر مناسبی برای آشپزخانه‌های سبک روستیک است.

صفحه روی کابینت پی‌وی‌سی

صفحه روی کابینت pvc یکی از معروف‌ترین مدل‌های صفحه کابینت است. این صفحه کابینت عموما به رنگ سفید با دانه‌های رنگی ریز است که مهم‌ترین ویژگی آن مقاومت در برابر رطوبت و آب است. با توجه به آن pvc از جنس پلاستیک است، مقاومت کمتری در مواجهه با اجسام داغ دارد.

خروج از نسخه موبایل