یونیت دندانپزشکی چیست و نکات مهم خرید آن

یونیت دندانپزشکی چیست؟

یونیت‌ دندانپزشکی دستگاهی است که برای قرارگیری بیمار و تامین تجهیزات مورد نیاز دندانپزشک مانند آب، برق، هوا و … در نظر گرفته شده است و به عنوان پایه ای برای سایر ابزار دندانپزشکی مانند هندپیس دندانپزشکی و سایر لوازم دندانپزشکی عمل می‌کند. در ادامه به بررسی این دستگاه می پردازیم.

خطوط آب واحد دندانپزشکی چیست؟

آب مورد نیاز واحد جراحی دندانپزشکی از آب شهری تامین می‌شود. خطوط آب واحد دندانپزشکی شامل هر خط یا لوله ای است که به دستگاه یونیت یا صندلی دندانپزشکی متصل باشد و آب از طریق آن به وسایلی که وارد دهان بیمار می‌شود می‌گذرد. خطوط آب واحد دندانپزشکی شامل هندپیس‌های با سرعت بالا و پایین، زوایای پیشگیری، دستگاه‌های سایشی هوا، سرنگ‌های هوا / آب و جرم ‌گیرهای اولتراسونیک است.

آموزش |انرژی

در صندلی دندانپزشکی به دنبال چه چیزی باشم؟

از نکات مهم خرید یونیت دندانپزشکی این است که باید به ساختار کلی یونیت توجه کافی را داشته باشیم. یک صندلی دندانپزشکی کاملا جدید باید ارگونومیک و راحت باشد. باید بالشتک، تنظیم و تکیه گاه دستی خوبی داشته باشد و به بیمار کمک کند تا احساس راحتی بیشتری داشته باشد. این صندلی همچنین باید برای دندانپزشک ارگونومیک باشد و به او اجازه دهد که ارتفاع را برای دسترسی بهتر به حفره دهان تنظیم کند.

تکیه گاه یونیت دندانپزشکی برای چه منظوری است؟

نقطه تکیه یونیت دندانپزشکی نقطه ای است که پرتو نور روی آن می‌چرخد. هنگامی که فشاری به یک سر اهرم اعمال می شود، در انتهای دیگر اهرم باری اعمال می شود و توده نور را به سمت بالا حرکت می‌دهد.

یونیت دندانپزشکی پرتابل یا مینی یونیت چیست؟

یونیت دندانپزشکی قابل حمل یا مینی یونیت دندانپزشکی نسخه کوچکتری از کمپرسور هوا است که دارای ابزارهای مختلف دندانپزشکی، هندپیس ها و تجهیزات دیگر است که برای تامین پایدار هوای تمیز و فشرده به آن متصل شده است. برای خرید انواع یونیت دندانپزشکی و مینی یونیت می توانید به سایت آراد دنتال مراجعه نمایید.

نحوه کار با یونیت دندانپزشکی

صندلی دندانپزشکی چگونه کار می‌کند؟

سیلندر، انرژی هیدرولیک را نیرومند می‌سازد تا به انرژی مکانیکی تبدیل شود و صندلی را تا ارتفاع مورد نظر بلند می‌کند. با فشار دادن دکمه‌ای دیگر، دریچه دوم باز می‌شود و تحت تأثیر وزن بیش از حد، روغن تحت فشار داخل سیلندر به داخل حوضچه تخلیه شده و صندلی به پایین رانده می‌شود.

میز براکت در دندانپزشکی چیست؟

 میزهای براکت برای نگه داشتن ابزار و مواد دستی مورد نیاز دندانپزشکی مانند پنبه، نگهدارنده های پنبه، مخلوط سیمان و ابزارهای تشخیصی در میان بسیاری دیگر از ابزارها استفاده می‌شوند.

یونیت دندانپزشکی چگونه کار می‌کند؟

یونیت‌های دندانپزشکی، معمولا برای تامین هوای فشرده، از سیستم‌هایی استفاده می‌کنند. و برای انجام این عمل، یونیت به یک کمپرسور هوا متصل می‌شود. یک کمپرسور در خروجی مخزن معمولا بین 8 تا 10 بار فشار را وارد می‌کند که این مقدار برای تجهیزات دندانپزشکی بسیار زیاد است.

آموزش |انرژی

نگهداری یونیت دندانپزشکی

استفاده و نگهداری از یونیت دندانپزشکی و تمامی تجهیزات ان نیاز به آموزش دارد. از آنجایی که قیمت این دستگاه بالا می باشد، بنابراین یادگیری این نکات می تواند در افزایش طول عمر دستگاه و استفاده بهینه از آن تاثیر گذار باشد.

چگونه یونیت دندانپزشکی را تمیز می‌کنید؟

  • ضد عفونی کردن ابزار یونیت دندانپزشکی
  • پاک کردن سطوح یونیت و ابزار دندانپزشکی
  • شستن ابزار دندانپزشکی به مدت 20-30 ثانیه با آب
  • شستن کانول‌های ساکشن داندانپزشکی با مواد ضدعفونی کننده سطح بالا به مدت دو دقیقه

چگونه از صندلی دندانپزشکی نگهداری می کنید؟

  • شستشوی منظم قطعات دستی و سرنگ‌های هوا / آب
  • قطعات صندلی دندان را روغن کاری کنید
  • تجهیزات دندانپزشکی را بعد از هر بیمار ضد عفونی کنید
  • پاک کننده مکش را اجرا کنید
  • تله‌های واحد تحویل را تمیز کنید
  • پاک کننده اولتراسونیک را تخلیه و پاک کنید

چگونه سرنگ آب هوا را تمیز می کنید؟

اکثر مطب های دندانپزشکی سرنگ آب هوای خود را با یک دستمال مرطوب ضد عفونی کننده ساده تمیز می‌کنند. دندانپزشک، با اسپری کردن، خون، بافت و آئروسل آلوده روی سرنگ آب هوا بیمار را با یک دستمال ضدعفونی کننده پاک می‌کند.

خرابی های یونیت دندانپزشکی

چرا سرنگ‌ها نشت می کنند؟

ممکن است گازهای حل شده در حجم مایع در زمان پر شدن سبب نشت سرنگ‌ها شوند، زیرا این گازها می توانند به دلیل تغییرات حلالیت در پاسخ به شرایط دما و فشار تست وارد فضای اصلی شده و باعث افزایش فشار شوند.

چگونه آب یونیت دندان تا این حد آلوده می شود؟

بیوفیلم خطوط آب یونیت دندانی به دلیل لوله‌های بلند و قطر کوچک و نرخ جریان کم مورد استفاده در دندان‌پزشکی، در دوره‌های مکرر درمان پتانسیل جمع شدن مایعات دهانی هستند. در نتیجه، تعداد زیادی از باکتری‌های رایج آب را در سیستم‌های آب واحد دندانپزشکی درمان نشده می‌توان یافت.

هر چند وقت یکبار باید تله های دندانی را عوض کنید؟

تله‌های مکنده یکبار مصرف باید در صورت گرفتگی در هر هفته یا به مدت بیشتری تعویض شوند. نباید تله‌های مکنده استفاده شده را در سطل زباله انداخت زیرا حاوی ذرات آمالگام هستند.

خبرهای کسب و کار

علاقمند به جدیدترین مقالات روز کسب و کارها در ایران و جهان با رویکرد علمی و فرهنگی، علاقمند به فناوری های روز و حمایت از پلتفرمهای جدید که خدماتی به مردم جهت رفاه و آسایش آنها میدهد.
دکمه بازگشت به بالا