به دکمه های پیانو چی میگن؟

کلاویه پیانو چیست؟

که قبل از خرید پیانو آکوستیک باید بدانید کلاویه پیانو به کلیدهای سیاه و سفید رنگی گفته می شود که نوازنده با فشردن آن صدای نت مورد نظر را ایجاد میکند. یکی از مهمترین و تاثیر گذار ترین موارد مربوط به قطعات موسیقی که آنها را احساسی و با ملایمت یا قدرتمند و هیجان انگیز میکند، داینامیک یا آکسان قطعات است. یعنی کم یا زیاد بودن شدت صدا. به عنوان مثال، در پیانو آکوستیک  هرچه نوازنده ضربه محکم تری بر کلاویه های پیانو  وارد کند، صدای بلندتر و قوی‌ تری ایجاد می ‌شود. و این امر به یکی از تکنیک های مهم نوازندگی این ساز تبدیل شده است.

بعد از استفاده کردن از این احساس، در سایر سازها مانند کیبورد، این امکان برای نوازنده ایجاد شد تا بتواند با استفاده از شدت ضربه به کلید ها صدای آرام یا بلند تر را اجرا کند. این سیستم اولیه را Touch Response یا حساسیت به شدت ضربه نامیده اند.

تاریخچه انواع کلاویه پیانو

بعد از اینکه موضوع حساسیت به ضربه در کلاویه پیانو ایجاد شد، تولید کنندگان برای ساخت پیانو بکشتاین آلمان با شرایطی که بیشترین شباهت از نظر تاچ و صدا، با پیانوهای آکوستیک را داشته باشد، به این فکر افتادند تا تغییراتی در کلید این ساز به وجود بیاورند تا تاچ طبیعی یک ساز اکوستیک را شبیه سازی کند. بنابراین در دوران های مختلف این تغییرات را با نامها و قابلیت های مختلف، ارائه کردند

کلاویه های سبک

این دسته شامل اکثر ساز های الکترونیکی خانگی و ارگ های بادی که معمولا در کلیسا ها و محل های سخنرانی استفاده می شوند، میباشد. دیگر ساز هایی که سنگین  نشده اند، سازهای کلاسیک و کیبورد ها هستند که معمولا برای نوازندگان مبتدی، طراحی شده اند. امروزه اکثر کیبورد های حرفه ای ادعا می کنند که به نوعی سنگین شده اند. عمل سنگین شدن به عملیاتی گفته میشود که وزن کلاویه پیانو را افزایش میدهند تا حرکتی آرام تر پیدا کند.

وزن نیمه سنگین کلاویه پیانو

این اکشن معمولا برای کیبورد هایی استفاده شده که از نظر قیمت در سطح پایینی هستند و یا برای حمل آسان جهت استفاده در مکان های خاص، مورد استفاده قرار گرفته است. یک کلاویه پر حرکت و پرشده با پر کننده های سنگین، مقاومت بیشتری به ضربه های نوازنده، نسبت به کلیدهای معمولی دارد. جهت اطلاع از قیمت پیانو آکوستیک لطفا کلیک کنید.

اکشن کلاویه پیانو دیجیتال

در کلاویه یک پیانو دیجیتال یا الکترونیک عملکرد ضربه و حرکت، به نوعی همانند اتفاقاتی است که در مدل آکوستیک آن رخ می دهد. در اینجا مقاومت در مقابل حرکت ، به وسیله یک چکش کوچک که توسط یک اهرم در نزدیکی کلید، قرار داده شده است ، انجام می پذیرد. تولیدکنندگان، انواع مختلفی از شبیه سازی اکشن چکشی را ارائه می دهند (و معمولا ادعا می کنند که تولیدات خودشان برتر هستند ! ) و تلاش می کنند تا مدل های بالاتر را، به واقعیت نزدیک تر کنند.

به عنوان مثال، بعضی از مدل های پیانو های Rola d دارای حالت بازگشت واقعی میباشد، تا احساس پیانو آکوستیک را در زمان نواختن قطعات آرام pia issimo برای نوازنده، ایجاد کند. ( به این معنی که در هنگام نواختن pia issimo ، ضربه خفیفی از طرف کلاویه پیانو به دست نوازنده منتقل میشود که یادآور ضربه حاصل از بازگشت چکش های پیانو اکوستیک، میباشد )

تفاوت وزن در نتها

در سازهای آکوستیک، کلیدها در محدوده فرکانس پایین، نسبت به محدوده بالایی، مقاومت بیشتری در حین نواختن دارند. کلیدهایی با ” وزن چکش درجه بندی شده ” و یا ” اکشن چکش پیشرفته ” لمس سنگین تر بر روی نت های پایین تر ساز و لمس سبک تر بر روی نت های بالاتر ساز را ایجاد میکنند.

کلاویه های سفید و مشکی

اولین موضوع در آموزش پیانو می تواند یادگیری الگوی کلاویه های مشکی و سفید باشد. اگر به صفحه کلاویه پیانو خود نگاه کنید، متوجه خواهید شد که یک الگوی تکراری شامل گروه های ۲ و ۳ کلاویه مشکی بر روی پیانو وجود دارد. نت C در سمت چپ یک گروه ۲ تایی قرار گرفته است و بعد از آن طبق الفبای موسیقی نت ها چیده شده تا دوباره به نت C برسید. برخی از نوازندگان مبتدی از برچسب نت بر روی کلاویه ها استفاده می کنند تا مرور با نت ها آشنا شوند. کلاویه های مشکی بعنوان Fla و Sha p یا همان بمل و دیز شناخته می شوند و برای کمک به یادگیری کامل کلاویه های بمل و دیز از حروف (♯) برای دیز و (♭) برای بمل در دفتر نت استفاده شده است. همچنین یادگیری semi o e می تواند درک بهتری از دیز و بمل در اختیار نوازنده قرار دهد. یک semi o e در واقع همان نیم پرده نامیده می شود و به فاصله بین دو نت کنار هم در یک گام اطلاق می گردد. بنابراین به فاصله لبن نت C و C دیز، فاصله بین D و D دیز یک نیم پرده گفته می شود.

کلاویه های چوبی طبیعی پیانو

بعضی از تولید کنندگان در مدل های با کیفیت بالا و البته گران قیمت، کلاویه ها را از چوب واقعی بجای پلاستیک، برای افزایش احساس تشابه با یک پیانو اکوستیک را ارائه می دهند. میتوانید برای مشاهده قیمت پیانو و خرید آن و همچنین مقایسه مدل های مختلف با هم به وبسایت سازکالا مراجعه نمایید.

مختصری در رابطه جایگاه نت های مختلف بر روی کلاویه های پیانو

کیبورد های مدرن پیانو از ۵۲ کلاویه سفید و ۳۶ کلاویه سیاه تشکیل شده اند. پیانوها شامل هفت اکتاو به انزمام فاصله سوم مینور ( از A0 تا C8 ) هستند. کلاویه های سفید پیانو شامل ۷ نت A-B-C-D-E-F-G و کلاویه های سیاه بمل و دیز های این نت ها را شامل می شوند. کلاویه های سیاه همیشه در گروه های دو و سه تایی متوالی ظاهر شده است. وقتی از نت C به سمت بالا حرکت می کنید، نت های D, E, F, G را خواهید داشت. زمانیکه به G رسیدید، آن را به عنوان برگشت به ابتدای الفبا در نظر بگیرید. الگوی الفبای موسیقی در گروه بندی های اکتاو تکرار می شود، که گروه های هشت کلاویه سفید و کلاویه های سیاه بین آن ها را شامل می شود. در رابطه با کلاویه های مشکی هم باید گفت که این نت ها نشان دهنده بمل و دیز نت ها هستند.

تعداد کلیدهای پیانو چندتاست ؟

شاید اغلب ما در مورد ساز پیانو اطلاعات کلی و جامعی داشته باشیم . برای نمونه این ساز از طریق چکش هایی که به وسیله سیم به هر کلید متصل است ، صداهایی در طول موج های مختلفی تولید میکند. یا مثلا توانایی تولید ۸ اکتاو را دارد که دامنه صوتی بالایی در میان سازها محسوب میشود.

اما در مورد ساده ترین و ظاهری ترین ویژگی پیانو یعنی تعداد کلیدهای پیانو چندتاست بی اطلاع هستیم و جوابی نداریم. اطلاع از اینکه کلیدهای پیانو چندتاست و هر کدام چه جایگاهی دارند کمک شایانی به ما در آموختن ساز پیانو دارد. این مطلب سعی دارد به این پرسش پاسخ دهد.

قبل از اینکه به جواب سوال کلیدهای پیانو چندتاست برسیم ، بد نیست بدانید به کلید های سیاه و سفید ، کلاویه گفته می شود که با فشردن آنها صدای نت مورد نظر پخش می شود.

کلید های سمت راست در هر مدل پیانو ، نت های وسط و زیر را تولید می کند و برای نواختن نت های بم باید از کلید های سمت چپ استفاده کنید.

تعداد کلی کلیدهای پیانو ۸۸ تاست. شاید در نگاه اول به این همه کلید ، تصور کنید یادگیری پیانو کاری غیر ممکن است. اما خواهید دید که با یادگیری مرحله به مرحله توسط اساتید برجسته ، علاوه بر اینکه از آموختن این ساز جذاب لذت  می برید ، به دیگران نیز پیشنهاد می کنید. این کلیدها به رنگ های سیاه و سفید ، به صورت یک در میان کنار یکدیگر قرار گرفته اند در یک پیانو رنگ های سیاه و سفید کلیدهای پیانو چندتاست ؟

در مجموع ۵۲ کلید سفید و ۳۶ کلید سیاه دارد. اگر با دقت به عکس زیر نگاه کنید متوجه میشوید که این کلید ها بصورت ترتیب متوالی ۷ کلید سفید و ۵ کلید سیاه تشکیل شده است.

تفاوت دکمه های سیاه و سفید چیست و کلیدهای پیانو چندتاست ؟

دو نوع نامگذاری برای کلیدهای دورنگ پیانو  فویریخ وجود دارد. نامگذاری غربی که از A  تا B است( شروع با C ، پایان با B ) و نامگذاری اروپایی که الفبای اصلی موسیقی محسوب می شوند. کلید های سفید بر اساس نام های Do , Re ,Mi ,Fa, Sol , La ,Si از چپ به راست ،مانند تصویر زیر نامیده می شود.

در حالت کلی می توان گفت کلید های سفید صداهای طبیعی تری نسبت به صداهای تیز و تند کلید های سیاه تولید می کنند. که در هر اکتاو ۷ کلید سفید و ۵ کلید سیاه قرار میگیرد. از مزیت های دو رنگ بودن و تفاوت اندازه های کلید های پیانو این است که گاهی بدون نگاه کردن به صفحه کلید و با لمس می توان تشخیص داد و تمیز دادن کلید ها با نگاه کردن آسان تر می شود.

خروج از نسخه موبایل