مراحل تصفیه فاضلاب شهری

تصفیه فاضلاب شهری شامل چه مراحلی و چگونه است؟

مراحل تصفیه فاضلاب شهری و قیمت دستگاه تصفیه آب صنعتی ro و فرآیندهایی که سعی در حذف مواد آلاینده موجود در پساب محیط های مسکونی و تجاری دارند، تاثیر بسیار زیادی بر حفاظت از محیط زیست خواهند داشت. به عبارت دیگر، پشت سرگذاشتن و طی کردن مراحل تصفیه فاضلاب شهری (تصفیه فاضلاب بهداشتی و انسانی) در نهایت منجر به بالا بردن کیفیت فاضلاب می گردد. به طوریکه می توان این فاضلاب را برای مصارف کشاورزی و باغبانی و بدون نگرانی بابت وجود آلاینده های شیمیایی و بیولوژیکی در آنها مورد استفاده قرار داد. شرکت سازنده دستگاه تصفیه آب به آبی؛ تولید کننده تجهیزات تصفیه آب و فاضلاب در ادامه به اصلی ترین گام ها در تصفیه فاضلاب شهری خواهد پرداخت.

فاکتورهای انتخاب بهترین روش و مراحل تصفیه فاضلاب شهری

فاضلاب یا پسآب حاصل از مصرف آب در محیط های مسکونی و مراکز تجاری و ادارات و سازمان ها برخلاف فاضلاب های صنعتی به نسبت کمتری حاوی مواد آلی و آلاینده های شیمیایی و فلزات سنگین می باشد. به همین خاطر روش هایی که برای تصفیه این نوع فاضلاب در تصفیه خانه ها به کار می رود با روش و مراحل تصفیه فاضلاب صنعتی متفاوت است. البته لازم به ذکر است که مراحل تصفیه فاضلاب شهری نیز با توجه به فاکتورهای مختلف متغیر می باشد و لازم است در زمان انتخاب بهترین روش ها به چند سوال مهم پاسخ داده شود:

با توجه به اینکه فاضلاب خروجی از تصفیه خانه برای چه اهدافی مورد استفاده قرار میگیرد، مراحل و فاکتورهای مختلف تصفیه تغییر خواهد کرد و این مسئله تاثیر زیادی بر فرآیند و نحوه تصفیه خواهد داشت.

اصلی ترین مراحل تصفیه فاضلاب شهری

بر اساس فاکتورهای فوق روش ها و مراحلی که در تصفیه خانه ها طی میشوند با هم متفاوت هستند اما در حالت کلی می توان به چند گام و مرحله برای تصفیه فاضلاب اشاره نمود که به ترتیب اجرا میشوند که عبارتند از:

مرحله تصفیه مقدماتی فاضلاب شهری (آشغالگیری)

یکی از مهم ترین و اصلی ترین مراحل تصفیه فاضلاب شهری حدف مواد جامد معلق بزرگ می باشد که عدم توجه به آن در نهایت منجر به آسیب وارد شدن به تجهیزات مختلف از قبیل پمپ ها می گردد. برای این منظور می توان از انواع آشغالگیر دستی و  آشغالگیر مکانیکی استفاده نمود. آشغالگیرها به صفحات توری یا میله ای گفته میشود که در مسیر ورودی فاضلاب نصب شده و مانع از عبور ذرات جامد معلق بزرگ مانند تکه های چوب و پارچه و غیره می شوند. پس از انباشته شدن ذرات معلق بزرگ بر روی این صفحات به صورت دستی یا مکانیکی فرآیند جمع آوری مواد انباشته شده از روی آشغالگیر انجام خواهد شد. این مرحله به عنوان پیش تصفیه در تمام تصفیه خانه ها موجود بوده و تاثیر مستقیم بر افزایش طول عمر تجهیزات تصفیه خانه خواهد داشت.

مرحله دانه گیری فاضلاب

آشغالگیرها قادر به جمع آوری مواد جامد با اندازه های نسبتا بزرگ را دارا می باشد و ذرات و دانه های شن و ماسه براحتی از آنها عبور می کنند. با توجه به تاثیر منفی این ذرات بر پمپ و سایر دستگاه ها و خطوط انتقال فاضلاب، لازم است با روش های مختلف حذف گردند. به همین منظور از دستگاه های دانه گیر استفاده میشود. حوضچه های دانه گیر که در مسیر انتقال فاضلاب طراحی و پیاده سازی میشوند بر اساس شرایط و کیفیت فاضلاب در انواع مختلف کم عمق، عمیق، دایره ای شکل می باشند. این دانه گیرها ممکن است به صورت جریان های چرخشی و گردابی ذرات ریز را از سیال موجود در تصفیه خانه جدا نماید.

مرحله ته نشینی فاضلاب شهری

از دیگر مراحل مهم تصفیه فاضلاب شهری ته نشینی ذرات معلق می باشد. برای این منظور حوضچه یا مخازن ته نشینی پیاده سازی میشود که با گذر زمان به ذرات فرصت می دهد تا در کف استخر ته نشین شوند. پس از ته نشین شدن این ذرات که تقریبا 70 درصد از ذرات معلق در فاضلاب می باشند، به روش های مختلف باید لجن های کف استخر تخلیه گردند. با توجه به ساختار کلی استخر (دایره ای یا مستطیلی) از پل های ته نشینی و لجن روب با ویژگی های مختلف می توان استفاده نمود. پل های ته نشینی دارای انواع مختلفی از قبیل پل لجن روب رفت و برگشتی، نیم پل ته نشینی و پل لجن روب دوار می باشد.

مرحله تصفیه ثانویه فاضلاب شهری (حدف مواد بیولوژیکی)

تمام مراحل طی شده تا این بخش با هدف حذف مواد جامد و معلق بوده و تاثیری بر کیفیت فاضلاب از نظر میزان باکتری و  میکروارگانیسم ها در آن ندارند. انجام فرآیندهای بیولوژیکی مختلف با توجه به نوع فاضلاب ورودی به تصفیه خانه و خروجی مورد نظر متفاوت بوده و روش های گوناگونی را می توان برای این منظور به کار برد. از جمله فرآیندهای بیولوژیکی که در این گام مورد استفاده قرار میگیرد می توان به روش لجن فعال، روش لحن فعال با هوادهی گسترده و روش بستر لجن رو به بالا هوازی اشاره نمود. از رایج ترین تجهیزات برای حذف میکروارگانیسم ها در این گام پکیج تصفیه فاضلاب UASB می باشد که در تصفیه خانه های بزرگ صنعتی کاربرد گسترده ای داشته و کیفیت فاضلاب خروجی را تا حد زیادی افزایش می دهد.

علیرغم حذف باکتری ها و میکروارگانیسم ها در این گام، هنوز مواد آلی و فلزات و مواد شیمیایی مختلفی ممکن است در فاضلاب موجود باشد که بخاطر تاثیرات منفی بر محیط زیست، لازم است قبل از خروج از تصفیه خانه حذف گردند. به همین خاطر گام بعدی که تصفیه شیمیایی و گندزدایی می باشد اجرا خواهد شد.

مرحله تصفیه شیمیایی فاضلاب

تنها راه برای حذف مواد آلی، فلزات سنگین و مواد شیمیایی مختلف موجود در فاضلاب، گندزدایی از آن می باشد که به شیوه های مختلف قابل انجام است. از جمله این روش ها می توان به استفاده از پکیج کلرزنی و همچنین گند زدایی با اشعه UV اشاره نمود.

خشک کردن و آبگیری از لجن

پس از حدف ذرات معلق، میکروارگانیسم ها و مواد آلی و شیمیایی موجود در فاضلاب، لازم است لجن ته نشین شده در کف استخر تخلیه گردد. مسئله بسیار مهمی که در تخلیه این لجن باید مد نظر قرار گیرد، خشک کردن یا آبگیری از آن ها می باشد که توسط فیلتر پرس و سایر تجهیزات قابل انجام است.

هدف از تصفیه فاضلاب شهری چیست؟

با طی کردن مراحل فوق، مواد مختلفی از فاضلاب حذف میشوند که منجر به بالا بردن کیفیت خروجی تصفیه خانه می گردند. در حالت کلی از ورود فاضلاب به تصفیه خانه ها چند هدف وجود دارد که عبارتند از:

تولیدکننده تجهیزات تصفیه فاضلاب شهری

در تمام مراحل تصفیه فاضلاب شهری تجهیزات و دستگاه های مختلفی مورد نیاز می باشد که هر یک قابلیت های متفاوتی را دارا می باشند. گروه صنعتی هفت که از بزرگترین و باسابقه ترین تولیدکنندگان تجهیزات تصفیه فاضلاب و تصفیه آب می باشد، مجموعه بسیار گسترده ای از محصولات را در این حوزه طراحی و تولید نموده است. تمام تجهیزات تولید شده توسط این مجموعه زیر نظر مهندسین حرفه ای و متخصص در حوزه تصفیه آب و فاضلاب صورت گرفته و بر اساس استانداردهای روز دنیا مراحل طراحی و تولید و ساخت انجام می گردد. کارشناسان گروه صنعتی هفت از طریق راه های ارتباطی ذکر شده در پایین صفحه آماده ارائه مشاوره های رایگان برای خرید هر یک از این تجهیزات می باشند.

منبع : hinada

خروج از نسخه موبایل