علت شکستن سنگ فرز
مطالبی در مورد سنگ فرز و پرسلان بر
فرز و نیمه فرز دستی :
دستگاهی است شامل یک دسته و یک صفحه گرد چرخان که به منظور برش سنگ، برش فلزات و پرداخت فلزات به کار میرود.مدلهای کوجک تر با توان پایین تر و با صفحه معمولاً ۱۱۵ میلی متری را مینی فرز مینامند. فرزهای آهنگری و پرسلان بر مینی از صفحات ۱۸۰ میلی متر برخوردارند و فرزهای سنگ بری دارای صفحه ۲۳۰ میلی متری اند.
ترمز ایمنی در فرز ها :
این قابلیت در مواقعی به کار میآید که دستگاه درون کار گیر کند. به طور مثال هنگام برش پروفیل فلزی در صفحه فرز درون کار گیر بیفتد و نتواند عملیات برش را پیش ببرد. دستگاه به طور اتوماتیک خاموش میشود تا از آسیبهای احتمالی به فرد و نیز موتور جلوگیری شود.
ایمنی :
سنگ فرز یک ابزار چند کاره است، یکی از کاربردهای آن، برش است; هنگام استفاده از این قابلیت به این نکات توجه داشته باشید :
۱) پانل ها و قطعات بزرگ و بلند را برای کاهش گیر کردن و پس زنی محکم کرده و برای آنها حامل قرار دهید.احتمال خم شدن قطعات بزرگ به دلیل وزن زیادشان وجود دارد. حامل ها باید در زیر و نزدیک خط برش و در دو طرف لبههای قطعه در کنارهای صفحه باشد.
۲)در هنگام برش در وسط دیوارها و شیارهای کور دقت بیش تری داشته باشید صفحه برش ممکن است لولههای گاز، آب یا سیمهای برق یا اشیای دیگری که موجب پس زنی میشود را برش دهد.
۳) باعث جام کردن صفحه نشوید، فشار بیش از حد به صفحه وارد نکنید; تلاش برای برش در عمقی بیش از میزان قابلیت صفحه نداشته باشید. فشار بیش از حد، امکان پیچش و گیرکردن صفحه در شیار برش را افزایش میدهد این کار امکان شکستن و پس زنی را نیز افزایش میدهد.
۴) بدن خود را در خط برش و در پشت صفحه قرار ندهید.هنگام که صفحه در نقطه برش از شما دور میشود یک پس زنی احتمالی، صفحه در حال چرخش یا دستگاه را به سمت شما پرتاب میکند.
۵) هنگامی که صفحه در کار گیر کرد یا شما به هر دلیلی میخواهید برش را نیمه کاره رها کنید سویچ دستگاه را بر روی خاموش قرار دهید، دستگاه را بدون حرکت نگهدارید و صبر کنید تا صفحه به توقف کامل برسد. هرگز سعی نکنید تا صفحه در حال چرخش را از محل برش خارج کنید چون ممکن است باعث پس زنی شود; پس از بررسی، به روش صحیح عامل گیر کردن صفحه را برطرف کنید
۶) برش را در هنگامی که صفحه در شیار برش قرار دارد مجدداً شروع نکنید;اجازه دهید صفحه به حداکثر سرعت خود برسد سپس با دقت برش را ادامه دهید. اگر برش در هنگامی که صفحه داخل کار است مجدداً روشن شود ممکن است صفحه در کار گیر کند یا به طرف بالا حرکت کند یا باعث پس زنی شود.
دستگاه فرز چیست؟
دستگاه فرز یکی از ماشینهای ابزار است و در ماشینکاری بکار میرود. این دستگاه ظاهری شبیه درلهای میزی دارد با این تفاوت که داری حد اقل سه محور حرکتی میز است (x y z) ابزار برنده این دستگاه را تیغ فرز نامند. برخی کارهایی را که میتوان روی این دستگاه انجام داد :
- صفحه تراشی
- شیار در آوردن
- برش
- کنار تراشی
- چرخدنده تراشی
- چرخ دنده مارپیچ تراشی
- کارهای کپی بهوسیله ماشین فرز کپی
- فرم تراشی بهوسیله تیغ فرز فرم.
انواع ماشینهای فرز
ماشینهای فرز را به طور کلی میتوان به دو دسته تقسِم کرد:
- ماشینهای فرز عمومی
- ماشینهای فرز مخصوص
ماشینهای فرز عمومی خود به ماشینهای فرز افقی و عمودی تقسِم میشود:
ماشین فرز عمودی
ساختمان ماشین فرز عمودی همانطور که از عکس پیداست شبیه ماشین فرز افقی ست با این تفاوت که محور آن قائم است و میز آن در سه جهت عمود به یکدیگر حرکت میکند. از ماشینهای فرز قائم بیشتر برای تراشیدن سطوح به وسیله فرزهایی که لبه برندهشان روی پیشانی آنها قرار دارد استفاده میکنند.
انواع تیغههای فرز :
ابزار برش در این دستگاه عبارتاند از تیغه انگشتی، پولکی، غلتکی، مدولی، چلچلهای
عملیات مختلفی که به وسیله تیغههای فرز انجام میگیرد موجب تنوع شکل و اندازه این ابزارها شده است. چنانچه از این لحاظ بر تمام ابزارهای دیگر که در ماشین سازی مورد استفاده واقع میشوند رجحان دارد. با این حال انتخاب تیغه فرز در اغلب موارد به هیچ وجه دشوار نیست زیرا شکل و اندازه سطحی که باید فرز کاری شود و کیفیت عمل فرز کاری (زبر تراشی یا پرداختکاری) شکل و اندازه فرز را مشخص میکند. شکل هندسی تیغه فرز به شکل هندسی رنده برنده است و علاوه بر لبه برنده اصلی یک یا دو لبه فرعی دارد.
تیغههای فرز را میتوان از لحاظ زیر تقسیم بندی کرد: الف) وضع دندهها نسبت به محور تیغه فرز: فرزهای غلطکی و مخروطی و زاویهای و پیشانی تراشی. ب) شکل دندهها: فرزهای دنده راست و دنده مارپیچ و دنده کج. ج) ساختمان داخلی: فرزهای یکپارچه ساده و مرکب و چندپارچه. د) طریقه بستن تیغه فرز: فرزهای سوراخدار و انگشتی. ه) طرز انجام کار: فرزهای غلطکی و پولکی و زاویهای و پیشانی تراش و فرم تراش و دنده تراش و پیچ تراش و غیره. تیغههای فرز را بر حسب شکل و نوع کاری که انجام میدهند به شرح زیر تقسیم بندی میکنند :
۱- فرزهای غلطکی: فرزهای غلطکی با دندههای راست یا مارپیچ که بر سطح جانبی استوانهای قرار گرفته است برای تراشیدن سطوح همواره به کار میرود. امروزه بیشتر فرزهای غلطکی را با دندههای مارپیچ میسازند. لبه برنده این فرزها تدریجاً در کار فرو میرود و در نتیجه تیغه فرز آرامتر کار میکند و سطح تراشیده شده به وسیله آن هموارتر و صاف تر میشود. بعلاوه هدایت براده در این فرزها بهتر انجام میگیرد زیرا خود دنده فرز نیز در کنار زدن براده کمک میکند. چون شماره دندههای فرز مارپیچی که در ان واحد با هم کار میکند زیادتر از فرزهای دنده راست است میتوان از شماره دندههای آن کاست و در نتیجه دندههای آنها را درشت تر از دندههای فرز دنده راست هم قطر آنها ساخت و به این ترتیب هم بر استحکام دندههای فرز افزود و هم فاصله بین دندهها را برای هدایت براده زیادتر کرد.
امروزه از فرزهای دنده راست فقط برای تراشیدن سطوح به عرض ۳۵ میلیمتر استفاده میکنند. زاویه تمایل دندههای مارپیچی را برای فرزهای دنده ریز در حدود ۲۰ تا ۲۵ و برای فرزهای دنده درشت در حدود ۵۰ تا ۵۵ درجه انتخاب میکنند. نقص فرزهای دنده مارپیچ این است که هنگام فرز کاری با آنها فشار محوری ایجاد میشود. مقدار این فشار به زاویه تمایل دندهها بستگی دارد. به این دلیل گاهی دو تیغه فرز دنده مارپیچ را که جهت تمایل دندههای آنها مخالف یکدیگر (یکی راست و دیگری چپ است) ولی زاویه تمایل آنها مساوی است روی ماشین فرز میبندند تا فشار محوری آنها روی آربور و محور ماشین خنثی شود.
۲- فرزهای پولکی: این فرزها را برای در آوردن شیارهای مختلف و بریدن فلزات و کارهای دیگر به کار میبرند. دندههای فرز شیارتراشی هم از جلو و هم از طرفین کار را میتراشند یعنی سطح جانبی فرز عمل اصلی فرز کاری را انجام میدهد و پیشانیهای آن جدار شیار را صاف و پرداخت مینماید. فرزهای پولکی برای در آوردن شکافهای باریک (شیار سرپیچها و غیره) و بریدن فلزات به کار میروند و گاهی فرزهای ارهای نیز نامیده میشوند. به وسیله این تیغه فرزها میتوان شکاف هایی به عرض ۳/۰ تا ۴ میلیمتر در فلزات ایجاد نمود. فرزهای غلطکی و پولکی بزرگ را اغلب دو پارچه میسازند یعنی بدنه فرز را از فولاد معمولی و تیغههای آن را از فولادهای ابزار یا تندبر ساخته به یکدیگر متصل میکنند.
۳- فرزهای انگشتی: این فرزها دارای ساق مخروطی یا استوانهای هستند که به وسیله کلاهک یا فشنگهای مخصوص در سوراخ محور ماشین فرز محکم میشوند. از این فرزها برای تراشیدن شیارهای باریک به اشکال مختلف استفاده میشود.
تیغههای فرز: این تیغهها نگاتیو دندهها هستند و با براده برداری از دیسک شکل دنده را ایجاد میکنند.
مشکلات تیغههای فرز
۱)دقت پایین
۲)انعطاف پذیری کم برای تولید چرخ دندههای مختلف
۳)ایجاد ساییدگی و لغزش بین دنده ها
۴)تشدید خستگی سطحی و پدیده
۵)احتمال شکستن تیغه در سرعتهای بالا و ایجاد آسیبهای جدی (حتی مرگ)
منبع : pavingstonesdirect.co.uk